Ja, ja, jeg ved det godt, men kan ikke lade være

Lige en af de dage man bliver grebet af tanken, og har tid til at prøve at diskutere lidt.
Julie skrev
>Man forsøger ikke at lære hesten menneskesprog, men bestræber sig på selv at lære hestesprog.<
Hvilket for mig at se ligenøjagtig er fejlen ved horsemanship. Man skal ikke kun bestræbe sig på at lære hestens sprog. Hesten er et intelligent dyr, som godt kan lære at forstå menneskets sprog!
Og deraf går (for mig at se) mange galt i byen med horsemanship. Det bliver en envejskommunikation, der ligestiller hesten med mennesket - hvilket det ikke skal! Mennesket er ikke en hest, vi er forskellige, men vi kan prøve at mødes i vores sprog, og arbejde videre derfra.
Det handler om instinkter, dine og hestens. Lær at forstå din hest, men lær også hesten at forstå dig. Giv dig ikke hen som føren af hesteflokken, det er grotesk, ja, jeg mener faktisk det kan føre til psykisk mishandling, jeg tænker især på tilfældet af en rytter der leger førerhest på staldgangen - for respekten er i og åhh så vigtig, at det faktisk kan tage overhånd, hvis man ikke ved hvad man laver - dårlig horsemanship!!
Nåååå, nej, ikke respekt!!! Nej, nej, det er tillid ( men hvor er tilliden i at tilride en hest på en dag og stå på ryggen af den!!! Føj, jeg bliver helt dårlig over at man kan kalde det tillid, når det er total dominans af hesten!)
Men, men, men tilbage til mit budskab, det handler selvfølgelig om tillid, gensidighed og selvfølgelig 'respekten' for dit rum. Bare du husker at respektere hesten!!
I bund og grund kan jeg godt lide nogle af grundbegreberne i horsemanship, men det kan altså blive farligt - for hesten!!
VIGTIGT
Jeg taler selvfølgelig kun om tilfælde hvor det tager overhånd! Men min pointe er, lyt ikke kun til hestens instinkter, lyt også til din egne, vær fornuftig i din omgang med heste ( og valg af undervisere, bøger guruer m.m ) så kan det ikke gå så galt.
Venlig Hilsen
Lucky
Der er altid vejarbejde, på vejen til succes.