Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

min hest nikker
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 23:06

min unghest er efter genopstart i år( havde vinterpause efter en god tilridning sidste år) begyndt at nikke rigtig meget, nogen der har en "diagnose" og en "behandling" mod dette?

0
0
Svar på denne tråd

Nikker ?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 00:42

Du er vist nød til at definere "nikker ". Jeg formoder ikke at det er "nikker " som at halte ?

0
0
Svar på denne tråd

han tager
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 10:52

hovedet op og ned meget hurtigt, og nej er ikke halt

0
0
Svar på denne tråd

tager tøjlen?
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 11:47

er det i alle gangarter, og hvornår er det mest?

Det er meget almindeligt, ved rygsmerter, hvor rytteren har godt fat i tøjlen. Du kan evt. eksperimentere med tøjlelængden. Ømmer den sig ved tryk på ryggen, eller på en volte?

Lone

Pt. er der løsdrifts-pladser ledige i min hests stald, vest for Århus. Meget velegnet til plage.

Come as you are, as you were, as I want you to be.
As a friend, as a friend, as an old Enemy.

- Nirvana

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 13:12

altså jeg har lidt svært ved at finde ud af hvad du mener.

men min kan finde på at "nikke" når jeg traver af.

det er hvis vi har haft en helt kanon tur, og den er godt "træt" (misforstå mig nu ikk) når jeg så slår over i letridning, og forlænger tøjlen rimelig meget, kan den finde på at gå lidt og nikke. som om den lige skal have løsnet lidt op i de arbejdende muskler.

JBK WORLD CUP-STÆVNE BILLETTER SÆLGES!

4 stk. billetter sælges.

0
0
Svar på denne tråd

hmm ved ikke
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 16:15

hvordan jeg ellers skal forklare det piiv

Indtil videre rider vi kun i skridt og trav og der gør det i begge.

Han nikker ikke blødt som når man traver af men kraftigt som hmm ja som hvad ved jeg ikke. Det er ikke fordi han decideret tager tøjlen han nikker bare total åndsvagt op og ned med hovedet ikke halsen. Tror nu ikke han gør det fordi han har ondt..

Fik undervisning tidligere idag og der prøvede vi at give ham lidt mere tøjle, det hjalp lidt,meeeeen da han er en lidt tændt herre er det ikke altid en mulighed.

0
0
Svar på denne tråd

Min gamle
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 16:30

hest gjorde det når hun ikke blev aktiveret nok og øvelserne var for nemme, så gad hun ikke være med og begyndte at nikke. Jeg blev bedre til at aktivere hende under ridningen, så hun ikke gjorde så meget.

Berit Jensen

Fantastisk hestetrailer sælges

0
0
Svar på denne tråd

ok det var faktisk
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 16:32

det vi prøvede idag men bare lidt svært på tur.

0
0
Svar på denne tråd

Headshake
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 18:48

Har du overvejet om det skulle være headshaking?

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-08-2009 19:26

okay, hvis du ved hvad jeg mener, med min meget kringlede forklaring, med når de traver af osv og det ikke er det, ved jeg det ikke.

måske hun har nogle tandspidser.

det kan tit have RIGTIG meget at sige, hvis de noget der genere dem lidt

kan mærke på min at han skal have tandlægen ud snart, og det er selvom at hans tænder ikke er særlig slemme, har haft en hånd i munden på ham

men du kan prøve at tage hånden ind i siden, og så gribe fat om tungen og tage den med ud i siden, så kan du mærke på kindtænderne om der er nogle tandspidser (selvfølgelig ikke særlig grundigt, men så kan du få en ide om der er noget)

du skal bare ikke stikke dine fingre alt for langt ind, for der kan de stdig bide sammen, når man kun har fat i tungen det er prøvet, og det gjorde f'ndme ondt

men det kræver at din hest acc. det nogenlunde, det kan nemt gå grueligt galt med sådan noget.

og det er ikke en opfordring til at i alle skal gå ud stikke jeres hænder i munden på hesten

JBK WORLD CUP-STÆVNE BILLETTER SÆLGES!

4 stk. billetter sælges.

0
0
Svar på denne tråd

han ryster
Forfatter: 
Dato:  31-08-2009 08:55

ikke på hovedet fra side til side men hurtigt op og ned.

Og fik ordnet tænder i foråret hvor han bla fik fjernet ulvetænder så der burde ikke være noget der.

0
0
Svar på denne tråd

måske han simpelthen
Forfatter: 
Dato:  31-08-2009 12:42

prøver at få mere (fuld) frihed fortil????

Gør den et også i longe??? - altså i grime og uden "noget" på?

Hvis ja så er det nok et fysisk problem - ellers lyder det som et ridemæssigt problem.

Spalding dressur 17½" Fit 2 sælges

HDR IPG 15" udsk. cobjern sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Headshaking
Forfatter: 
Dato:  31-08-2009 12:52

ryster også op og ned og ikke fra side til side.

Prøv at læse i denne tråd som også henviser til en anden

www.heste-nettet.dk/forum/5/344091/ 344091/

14 sækker Hartogs Grass-Mix sælges for kr. 120,- pr. sæk. Normalpris ca. kr. 150,-

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-08-2009 15:00

Det lyder som headshaking

mvh. Helle

0
0
Svar på denne tråd

Jamen dog..
Forfatter: 
Dato:  31-08-2009 19:10

Nu er jeg selv ejer af en headshaker - og ja, det lyder som de såkaldte tics, de har :(

Mvh.

Regina Sørensen

Med den højtelskede RDH hoppe Wega

www.123hjemmeside.dk/vidtskue

0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 08:12

Hvis det er en unghest, så kan du sagtens have tandproblemer selvom den fik ordnet tænder i foråret. Jeg plejer at ordne tænder på mine sportsheste 2-3 gange om året og der er altid noget at pudse af. Ungheste endrer sig jo hurtigt og også i munden sker der meget helt frem til 5 års alderen.

Så tjek tænderne og tjek at dit bid passer ordenlig og er komfortabelt for din hest.

0
0
Svar på denne tråd

den gør det
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 09:13

udelukkende under rytter, ikke i longe ej heller med indspænding

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville så
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 09:44

slippe tøjlerne - det kunne være fordi den mangler plads fortil til at strække hals og balancere.

Det er jo lidt svært at vide hvad der går galt når man ikke har set jer live....

Spalding dressur 17½" Fit 2 sælges

HDR IPG 15" udsk. cobjern sælges

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

Under rytter
Forfatter: 
Dato:  01-09-2009 10:06

Nogle gør det også kun under rytter... specielt hvis de bliver presset.

0
0
Svar på denne tråd

unghest
Forfatter: 
Dato:  03-09-2009 14:38

hej hvis han ikke har været i ridning så længe efter pause og er en smule øm efter genopstart kan det være hans måde at fottælle at han ikke kan mere og er træt hvis han ikke gør det med det samme,min gjorde det sidste år når jeg gav den en tand ekstra hans måde at fortælle nu kan jeg ikke mere,han gjorde det i et stykke tid hvor jeg prøvede at overhøre ham,ikke at jeg red ham drøn hårdt men bare gav den en tand ekstra efter anbefaling, det skulle jeg ikke havde gjordt for det resulterede i at han så begyndte af stejle hved ikke om det er nogel hjælp men det kan være han siger fra på den måde når han bliver træt eller øm

mvh betina

0
0
Svar på denne tråd

han gør det
Forfatter: 
Dato:  03-09-2009 21:23

faktisk mest i starten og specielt hvis vi ikke laver noget men bar går rundt på hovslaget.

0
0
Svar på denne tråd

min gør det også..
Forfatter: 
Dato:  09-09-2009 15:41

tyran "nikker" også, præcis som du beskriver det, under rytter. han er tømmekørt det sidste år, og der har han ikke gjort det, men så snart man tager i tøjen under rytter og forlanger at han skal eks. dreje eller stoppe, så nikker han, og han bliver så ved til man slipper tøjlen.

han har så kun haft rytter på max 10 gange, og kun i skridt, og lidt trav. men jeg får nu alligevel dr. dyr til at checke ham næste gang hun kommer ud, (de er der ca. en gang i ugen til køerne) og så kan jeg da lige opdatere om om der er noget, og i givet fald, hvad det er.

mvh. Gitte og Tyran

*jeg har ikke altid ret, men jeg tager aldrig fejl*

0
0
Svar på denne tråd

Min hest har lider af headshake
Forfatter: 
Dato:  09-09-2009 21:50

grundet allergi. Hun gør det så faktisk mest på fold og i longen i grime og ikke helt så slemt under ridninger, der virker hun mere som om hun "holder igen" på sig selv og ikke falder helt på plads i kroppen.

Det kan skyldes 1000 ting. Mit første bud er for meget tøjle kontakt, hvis ikke du mener at det er problemet, så skal du få undersøgt tænder. Så skal nakken tjekkes om den er roteret (kiropraktik) og derefter så skal du få lavet en endoskopi, hvor du får undersøgt luftvejene på hesten. Den kan godt have problemer med lufvejene UDEN at du kan fornemme det på dens vejrtrækning. Ikke nødvendigvis i den rækkefølge, men de ting bør blive undersøgt ;)

Prøv i en periode at ride for en helt løs tøjle, for at udelukke at det skulle være tøjle kontakten der er problemet. Hvis den er for frisk/tændt som du nævner, så prøv at ride uden bid. Det er dog ikke helt så optimalt, fordi du så stadig kan "snævre" den sammen fortil. Så sidder dte fx i ganaschen eller halsen, så opdager du ikke bare ved at fjerne biddet, så er det en lettere hånd/mere frihed der skal til.

Sagde Janne - der havde et virkelig fedt HN-træf 2009

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Nu er min
Forfatter: 
Dato:  10-09-2009 09:45

passer begyndt at galopere på ham og der går han så fint, søger selv fint ned og nikker slet ikke

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 13:18

Kunne du ikke få en til at tage en bette video af dig mens du rider. Så ligger du den herind så kan vi se hvordan den nikker og måske hvorfor den gør det :)

Kender også en der nikker under ridning. Men en hest kan nikke af mange årsager. Den primære er nok at der er noget der irritere den, det kan være overskudsenergi dvs en måde for hesten at aktivere sigselv på hvis det den laver er kedeligt, Det kan bare være en dårlig vane, den har ondt i ryg eller mund, overfølsomhed for lys, insekter. Ja der er mange muligheder. Men det er svært at gøre noget ved det hvis man ikke kender årsagen til at den gør det.

Evt få den gennemtjekket af dr dyr. og kiropraktor.

pøj pøj med ham. :)

Just do it !

Love my Monse boy :)

Rest in peace Matador. You will always be with me :)

0
0
Svar på denne tråd

tøjlehalt
Forfatter: 
Dato:  12-09-2009 15:02

Det lyder som det man kalder ( tøjlehalt) det er vist meget almindeligt i forbindelse med tilridningen, prøv at give lidt mere frihed fortil uden at miste kontakten til hestens mund og støt lidt mere i udvendige tøjle, så har hesten mulighed for at slappe mere af og har derfor også mulighed for at finde sin egen ballance,det samme kan man også gøre når unghestene går pasgang, den fremgangsmåde har vi med gode resultater brugt i de tilfælde hvor hestene nikker,eller går utaktet.

Held og lykke Venlig hilsen Brandtofte.

TIL SALG :
Efter Don juan/Ibibell,3 ÅRS vallak SOLGT

Heslegårds Rubin/Pari Ace Dane 4 ÅRS HOPPE

Noblemann/pari ace Dane, HOPPE SOLGT

Hiss highness/Dolomit 3 års vallak

0
0
Svar på denne tråd

headshaking
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 21:14

Nu har jeg (desværre) selv en headshaker og det er skam en frygtelig lidelse for hesten og da specielt hvis han/hun opfattes som "fræk" og dermed bliver straffet for sin handling. Man må aldrig straffe en headshaker for at ryste.

Headshaking er karakteriseret ved ryst op og ned, og ikke fra højre til venstre. Det går hurtigt og kan blive så voldsomt at hesten vælter over det - det har min egen været tæt på.

Headshaking kan være forsaget af rigtig mange ting, men det er tit skader på hestens trigeminus nerve, som sætter gang i symptomerne. Det kan også være allergi, som Jannej desværre døjer med. Låsninger i skelettet, dårlige luftveje osv. kan også være årsagen til headshaking.

Jeg ville få undersøgt hesten inden du rider videre.

Line og Markus.
-tag jer i agt for dværgfolket B)

蛋糕
(Kage)

0
0
Svar på denne tråd

jeg kan så
Forfatter: 
Dato:  13-09-2009 21:42

berolige de fleste, håber jeg. Ved at prøve at ride med lidt løsere tøjler, hvilket nu er muligt, slapper han mere af og nikker stortset ikke.

MONSE: hi hi er lidt for computerdum, så ved faktisk ikke hvordan jeg skulle få lagt en video ind her har før skullet sætte billeder ind og det kan jo kun lade sig gøre hvis de i forvejen er tilgængelige på nettet hvilket jo ikke er tilfældet på markedspladsen, nå lige et sidespring hi hi

brandtofte: lige lidt nysgerrig, hvor har du din Ibi Bell hoppe fra???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider