Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Travheste - Der ikke har gået løb
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 12:54

Hej alle sammen.

Jeg har virkelig længe overvejet hvorfor travheste sælges så billigt ud. Jeg kan forstå at de bliver ødelagte af at gå løb, men dem der ikke har gået løb...

Mit spørgsmål ligger egentlig i, hvorfor er det man ikke mener travheste kan bruges indenfor dressur og spring, ved der er mange som bliver brugt til det, men er det noget genetisk hos dem, som gør at folk er så afskrækkede fra at købe sig en travhest.

Jeg rider selv dressur og har redet en del landstævner på pony. Jeg har mødt mange som har redet på travheste, men vil rigtig gerne høre nogen af jer der har erfaringer med dem.

Jeg synes jo somregel det er nogle utrolig flotte heste af udseende man ser (ja der er også tilfælde hvor de er skruet helt forkert sammen, men det sker jo også med dv'er).

Hvad er det der gør at man ikke bare tilrider dem indenfor dressur eller spring og bruger dem som ridehest istedet for til løb?

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 14:25

Jeg tror det bl.a. har noget at gøre med den måde de "skovler" med deres bagben i trav.

Mange af dem har ikke rigtig anlæg for en fornuftig galop.

Gitte

Memento mori

www.westernportalen.dk

0
0
Svar på denne tråd

travere
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 14:49

Jeg har stadig til gode at se en travhest med en ordentlig galop og trav (til dressur). Dertil er de ofte bygget, så det gør ondt på dem at rejse ryggen og sænke hals og hoved.

Selvfølgelig er der travheste, som klarer sig ok i både dressur og spring, men det er trods alt ikke det, de er avlet til.

De har tit et ganske glimrende temperament, fornuftige og med en tilpas tænding til almindeligt brug. Så hvis man ikke vil ride på C-plan, er det gode heste til en ganske lav pris.

Og hvis der er nogen, som skriver, at Jappeloup de Luze (GP-hest i springning) var travhest, så skriger jeg altså! Den var halv fuldblod, halv Selle Francais, som langt fra kan sammelignes med vores hjemlige travere.....

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 14:58

Jappeloup de Luze er en helt renracede traver :D

Stindecor: Må jeg så hører dig skrige ud igennem min skærm ? :D:D

Haha ej, det gas...

Kender ikke en gang hesten eller har set den.

Jeg ville aldrig køeb en traver til dressur eller spring. Mest pga af dens bagben, de er avlet til at trave hurtigt - så de vil aldrig blive fornuftige dressur heste som folk ser dressur idag.

Ingen tvivl om med den rigtige træning vil selv en traver da ku gå fornuftigt og i en okay grundridning. Problemet er dem som rider dressur, vil nok gerne mere end det :) Derfor køber de ikke en traver.

Traver købes tit af børn /forældre. Hvilkent jeg synes er forkert fordi det kun er fordi de billige.

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

tavheste...
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 15:11

Det er jo med travheste som med de tunge koldblodsheste. De er avlet til at løbe eller til at gå for vogn og derfor vil de ikke være nær så egnet til dressur og spring.

Deres bygning hændrer dem. Dermed ikke sagt at de ikke kan. Jeg mener alle heste i teorien kan lære at gå høj skole (piaff passage osv.) Men det vil oftest tage meget længere tid at nå dertil, fordi de simpelthen er avlet til et andet formål.

Travheste er som en anden skriver til gengæld ideelle skovturs heste, da de ofte er utrolig fornuftige og cool, men stadig med tænding ;)

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
Heartland bogseien og Bøger af Monty Robberts sælges
0
0
Svar på denne tråd

AAAARRRRGGGGHHHHH!!!!!
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 15:12

Sandra, er du sikker på, at du ikke har slået hovedet alvorligt, da du blev torpederet af den gamle kone i bilen??

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 15:34

Stine: Haha, jeg ved det sku egentlig ikke rigtigt.. Eller os er der kedsomheden er begynder at overtage nu :s For gaal, det bare mega kedeligt og sidde herhjemme og glo med en arm som gør ondt hele tiden. SÅ bare vent til jeg doper mig selv og tager noget smertestillende piller min læge lige har udskrevet til mig :D

Så bliver jeg ski nok endnu værre hihi.

Men jeg ku næsten hører hele dit skrig herind i mit værelse. Det var ret højt :-@

Det er så svært at sige farvel, så svært at gå sin vej

- men alle mine tanker, vil altid følge dig..

(Mads & Mikkel)

0
0
Svar på denne tråd

Hej alle sammen
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 22:56

Det vil sige at i mener det er genetisk?

For det ejg har svært ved at forstå, er at den bliver jo født som et helt almindeligt føl, troede det med bagbenene kom af at de gik løb...

Skal lige siges at ejg en gang havde en araber der travede på samme måde med bagbenene..

0
0
Svar på denne tråd

ja selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 08:00

er traverens anlæg for løb genetiske - det vil jo stadig være en traver, selvom den ikke går løb. Det bliver ikke bare til "en hest"

Det er lissom størrelsen på shetlændere - det er genetisk, du kan ikke gøre noget ved det og de bliver aldrig springheste på topplan, men med træning, kan de da blive glimrende springere (det kræver så bare en lille nok rytter ;) )

mvh Maria

Hvis vi ikke havde vores egne fejl, ville vi ikke have så stor fornøjelse af at bemærke dem hos andre.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 08:29

Hmm kender faktisk en gammel traver der tidligere kunne springe 1.60, såå...

Men nogle særligt gode dressurheste bliver de aldrig, da det i trav er lige før de faktisk går tølt.

Dette er med til at fremme et højt tempo og derfor bliver de avlet efter det, men ikke særligt ønskværdigt på en dressurbane.

Uanset om de har gået løb eller ej har de denne gangart og har svært ved at komme ind og sætte sig i bag da de har en anderledes bevægelse med benene.

Det er ikke som med islænderen der kan skifte imellem de forskellige gangarter på komando hvilket selv nogle af dem har svært ved.

-Men altså ingen regler uden undtagelser

Rasser

0
0
Svar på denne tråd

traver
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 09:40

jeg er selv indehaver af en dejlig traver, og hun er faktisk god til spring.. og kan gå en nogenlunde dressur. dog er højre volte stadig nogen træls noget.. man man kan heller ikke forlange det hele.. hun kan både h og v galop og skal ikke løbes igang, når hun er på bane.. dog når vi er på tur. skal vi dog lidt op i tempo før hun vil galopere. og ja hun har da en underlig bagbens aktion når hun traver hurtigt.. men som sagt på banen når hun er samlet, er den rimelig behagelig.

jeg har brugt meget tid på at lære hende galop komandoen i longen, så hun næsten kan styres med stemmen.. dog kun på banen.

hun har endda gået løb, men somsagt kan alt læres.. jeg er meget stolt af hende, og så langt vi er nået..

men stadig der er ikke noget mere sjovt at fyre den af i trav. for det går skisme stærkt.. man sidder ad pommern til men sjovt er det..

hun kan ses på min profil. også i galop på bane med en lille pige.. hun har dog heller ikke den typiske traver bygning.. hun er bare dejlig

4 heste søger part ved lemvig. hestetrailer sælges 20000 kr. byd. frieserblanding fra 09 sælges 15000, byd. chihuahua han tilbyder parring 1600 kr. skriv pb og hør nærmere. billeder på profil

0
0
Svar på denne tråd

tja....
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 12:09

Som så mange andre syntes jeg også at travere sagtens kan blive fornuftige rideheste både i spring og dressur...

et lille eks. kunne være denne:

www.youtube.com/ watch?v=vBWYaNs2lJ4&fe...annel_page

www.youtube.com/ watch?v=fwhsiDhkx6E&fe...annel_page

Det kan sagtens lade sig gøre at lave en travhest om til en hæderlig Dressur og springhest... det kræver bare lidt mere af rytteren :)

mvh Sette

Det er sjovt at tage heste seriøst!!

- Medlem af Buller klubben -

- sette.mono-hq.com -

- Nu med Gul hest på Ny -

0
0
Svar på denne tråd

det er jo
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 13:56

som med alt andet avl, en jyder er avlet til det tunge arbejde i marken.

en traver er i gennem generationer avlet til at trave stærkt.

Hunde er jo også avlet til en særligt brug eller et særligt udsende.

og hvis trav hestene kunne blive super dressur og spring heste, så blev de nok brugt mere i sporten.

min dv ville såmændt heller ikke klare sig så godt på trav banen

Stop de lange dyrtranspoter.

http://www.handlewithcare.tv/dk

Mvh Susanne

Pari-lida og Waldini.

0
0
Svar på denne tråd

Travheste: et målrettet avlsarbejde
Forfatter: 
Dato:  27-08-2009 21:43

Bag de fleste travheste ligger der faktsik et grundigt stykke avlsarbejde.

Som alle ved bliver en travhest diskvalificeret hvis den slår over i galop i et løb. Derfor har man fremelsket en type der har mindre tilbøjelighed til at galopere. Er hesten helt ligeudrette vil den have meget svært ved at springe i galop. Derfor er en meget smidig hest ikke særlig ønskværdig i travsport. Dette, kombineret med en trav der ikke er samlende men effektiv mht. fremdrift, gør det meget sværere for hesten at gå f.eks. dressur. Flere travheste springer fint, men kan være svære at få rundt på banen.

Jeg mener ikke at travheste er nogen dårlig heste. Men det er en hest der er alvet ene og alene med travløb for øje. Selvføglelig kan man godt ride på den. Man kan også spænde en dressurhest som BH don Schofro foran en sulky, men han vil næppe være løbets favorit.

Har fuld respekt for travheste alvere og ejere, men inden man køber en travhest må man huske på det avlsarbejde der ligger bag den.

0
0
Svar på denne tråd

Men hvad så....
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 00:05

....med de travere der blivere kasseret fordi de ikke dur til travløb?? Fordi de har for let ved at galloppere... Er de så meget mere egnede på dressurbanen end de succesfulde travere? Spørger fordi jeg selv har købt en af slagsen - og ja vel var han stiv til at starte med, men samligner ham med en unghest som bare ikke har prøvet kræfter med spring og dressur endnu, og med den indgangsvinkel opnår jeg faktisk rigtig gode resultater - han søger allerede til bidet, begynder at slappe af i traven på en cirkelvolte med rytter på ryggen osv. Er faktisk enormt lydhør for benene, langt mere end så mange almindelige rideheste jeg har mødt. Nogen der ved om man kan se skjulte talenter på stamtavlen, altså fx. hvis hestens far, morfar eller lign. er en bestemt hest, så er den mere eller mindre egnet til ridebrug?

0
0
Svar på denne tråd

avl og avl
Forfatter: 
Dato:  28-08-2009 02:25

Det er vel med travere som islændere, at der er avlet målrettet på visse egenskaber og derfor mindre på andre. men selvfølgelig kan de lærer at gå både dressur og spring - med den rette træningen. Vejen derhen er bare lidt længere. Jeg arbejder selv på at lave en 'dressurhest' ud af min islænder - og i dag efter 4 dage med kirsten Hansen i den anden ende af longen, viste han den finest dressurtrav :-)

Når jeg taler om dressur, taler jeg ikke om at gøre sig på dressurbanerne - men om glæden ved at ride på en lækker, taktfast og løsgjort hest, der arbejder med ryg og lænd oppe og bevæger sig korrekt.

Jeg kan ikke samle en hest - kan du?

0
0
Svar på denne tråd

De kan godt med
Forfatter: 
Dato:  29-08-2009 15:20

De kan godt med den rette rytter.

Vi har haft en traver i ridning ved Andreas Helgstrand og den kom da i god form og har da også vundet en række stævner.

De når nok aldrig topklasserne, men hvor mange ryttere gør også det?

Det har været en alletiders hest til den store af pigerne og hun vandt alt hun stillede op i.

Vi har to travere, den ene går godt og den anden er stiv og svær at ride, men den er også helt ny i faget, så måske med tiden.

Det skal så siges at begge heste har gået løb i flere år, så jeg tror ikke der er forskel på om de har løbet eller ej.

2 søde killinger bortgives

de er renlige og har fået ormekur.

Kan afhentes i 9362 Gandrup

Gratis part til tosset krikke søges.

Han er sort og kan ses på min profil.

0
0
Svar på denne tråd

live long and prosper
Forfatter: 
Dato:  05-09-2009 22:26

Fjordponyer var i sin tid arbejdsheste, ikke rideheste. I dag er de avlet så de er mere sporty at se på og bedre egnet til ridebrug, det samme gælder haflingere.

For travheste gælder at de stadig bliver avlet med det ene formål at løbe hurtig. Når det så er sagt, så bliver de også ridetrænet, eller nærmere konditionstrænet fra ryggen af.

Heste er lige så foreskellige som mennesker og det er det som kritikere glemmer. Ikke alle "fine" heste med stempel i måsen duer til spring eller dressur.

Det er den evige debat, men kunne ende her hvis folk der har så mange fordomme, dog bare ville huske at heste er forskellige og at det også handler om hvor dygtig rytteren er.

Alt for ofte er det uerfarne ryttere der køber de billige heste fordi "den er jo billig" og når den uerfarne rytter så prøver at ride hesten, så går det galt.

Hvis rytteren ikke forstår at det tager nogen gange lidt længere tid med en traver, så bliver det ikke nogen god ridehest.

Jeg red engang en stor sort travhoppe på nogen og 170 i stg. tilbage i 90´erne, den havde gået løb men endte med at gå la klasser i dressur med sin rytter annette.

Hoppen havde muskler de helt rigtig steder pga. korrekt træning, og ikke alle troede at hun var traver.

Dette betyder dog ikke at ALLE travere kan komme til at gå la, men en den med rette og erfarne rytter.

I øvrigt er travere geniale til distance ;)

Mvh. Som red dressur, spring, jagt, distance, barrel race og pole bending med sin gamle traver :D

Super allround hest

Mor til den skønneste lille pige født d. 7/3-08

trekkies.dk

ømme muskler? så er hjælpen her.

Rammstein billetter til forum d 15/12 købes

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har/haft
Forfatter: 
Dato:  06-09-2009 19:47

2 stk travere.

Jeg købte en for mange år siden af medlidenhed, som nu er død, og så rider jeg på en traver nu, som jeg bruger til distanceridning.

Da jeg mistede min islænder som jeg red distance på, og da jeg skulle ha en ny distance hest gik jeg bevist efter en traver,og en traver som ikke havde gået på banen.

Jeg fik min traver billigt, men jeg vil også indrømme at jeg ikke vil give en formue for en traver medmindre den er velredet, for

Jeg ved hvor meget arb der ligger i en (rå) traver både dressur og galopmæssigt.

Men jeg finder det totalt tåbeligt at uvidene folk køber en traver bare fordi den er billig, for de ved tit ikke hvad det indebærer, og så ender det ulykkeligt både for hest og rytter.

Nogle traver kan blive ok dressur og springheste, men det er de færreste, for det er ikke det racen er avlet til,

traven kan godt gå hen og blive lidt pasagtig, når du samler den sammen og galopen er tit stor og voldsom.

men det afhænger selvfølgelig også af hvilke mål man selv har,

de fleste heste kan jo klare de lettere dicipliner, men når de høje klasser melder sig så blir fårene som regl skilt fra bukkende.

Der er en del travere der går distance, og som gør det godt, og som også går de høje klasser, min går 60 km klasser i år.

Hvis jeg seriøst ville ride dressur eller spring, så havde jeg aldrig købt en traver.

Vh. Rikke med Kenzo

Gillir: min smukke hest

R.I.P

Nu med ny hest

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider