Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

hvordan genoptræne en ældre herre
Forfatter: 
Dato:  22-08-2009 23:02

jeg har min gamle dreng på 19 år som de sidste 3 år ikke har været andet end en hygge hest der har gået små skridt ture af og til, uden sadel og bid.

han er blevet noget stiv og ryggen er faldet lidt på ham. nu har en pige så spurgt om hun må få part i ham og evt træne ham lidt op til at kunne gå lidt på banen igen.

mine egne tanker omkring det er at hun skal lægge ud med lidt flere og længere skridt tur i nogle uger før han kommer på bane hvor han så bare skal gå og have lov til at strække sig godt i korte trav intervaller. jeg har forberedet hende på at der vil gå noget tid med at løsne ham op.

har i andre nogle gode råd med på vejen og evt erfaringer så vil jeg gerne tage imod dem. jeg vil helst ikke køre ham for hårdt på, hellere tage den tid det tager. det er dog lidt svær for mig at gennemskue hvor længe han har brug for og hvad der er bedst. allerhelst ville jeg lade ham gå stille og rolig på stor volte med rigtig lange tøjler så han bare kan få sig selv og sin krop med uden at der blir krævet det vilde.

Hilsen Nicole

gud har fået en ny lille engel

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

...................................

Skønne marsvin unger sælges, dalmatiner og himalaya, tjek HP

0
0
Svar på denne tråd

Skridt som du
Forfatter: 
Dato:  22-08-2009 23:09

selv er inde på- husk en sadel der passer godt- uden sadel er for meget for en ryg der er faldet samme- måske kun hver anden dag de første par uger, og start med 20 min. pr gang, øg med 10min pr. uge og vigtigst af alt; altid for lang tøjle.

Når han så er oppe på 1-2 timer skridt, kan i starte som du nævner me skridt

Pøjpøj med at få ham igang

.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

tid..........
Forfatter: 
Dato:  23-08-2009 10:18

1-2 timer om dagen? det får jeg vist ikke tid til, håber pigen kan det...

det med sadel blir meget svær for han har en meget høj manke. altid haft det og når ryggen er faldet så blir det svært at finde noget det kan ligge i balance. men hvis nogen har erfaring med hvilke sadler der evt kunne klare det problem så gerne hit med dem :-)

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  23-08-2009 19:08

Hejsa

Syntes da selvfølgelig hun skal havde lov til at ride ham, hvis han ikke har mistet lysten, så gå stille og roligt igang igen..

Jeg har selv en 17års vallak som jeg er igang med at gennoptræne efter 1års pause..

Han har også meget høj manke og en ryg som er ret markeret, jeg har fået en prof. sadelmager ud til ham og fik anbefalet en Isabel Werth, for den ligger super godt på ham,også har endda meget mange og ryg frihed..

Den er super god at ride i også..

Jeg startede også med at ride små korte turer og øgede dem for hvær uge, er nu oppe på 2timer , startede med at trave efter ca 4uger, hvor jeg travede ca 5min hvær gang og øgede stille og roligt, uge for uge, men føgl efter hva hesten siger hele vejen, den er jo ikke helt ung længere og kan blive øm..

Men held og lykke med det..

Hilsen Bitten

Nu den heldige ejer af Egelund KaiFas

ALT i Hestevogns kørsel udføres

se mere på www.hestevognene.dk

0
0
Svar på denne tråd

tralalalala
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 20:10

Skridt, skridt og atter skridt, som de andre også skriver.

Da min vallak på dengang 24 år skulle genoptrænes efter en pause på en halvt år, blev der mest redet i skridt.

Jeg ville ride max. 3 gange om ugen i starten, og så ud på en god skridttur i godt tempo, først på ikke for hårdt underlag. De første 2 uger 30 min skridt på tur 3 gange om ugen.

De næste 2 uger 30 min skridt med små travintervaller, meget små. 3 gange om ugen.

De næste 2 uger 30 min skridt med travintervaller 3 gange om ugen på tur, og en gang om ugen på bane.

Osv. Det er mit bud på en god genoptræning. Men det vigtigeste er at du kigger på hesten. Nogle skal bruge længere tid andre kan gøre det på kortere.

Hobby avl af miniature heste:

Perhaps Love

La Luna

Incredible Dark Design

http://minihesten.skysite.dk/

smagen af Bøf

kødet er fra Angus

www.bomholdt.dk

et sted du kan købe kvalitetskød

0
0
Svar på denne tråd

Sadel til gammel hest
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 13:51

Hej

Min datters gamle vallak har stået stille flere gange 1 måned det seneste 1½ år, og hun er startet op med langsom øgning af skridttid fra 10 minutter op til 1½ time ad gangen 3 gange om ugen. Efter en måned trav i remontestil - en gang rundt på hovslaget, så 2 og 3 osv.

Han har fået en meget fin ryg.

Han går meget fint med en bomløs sadel der hedder Free Form med et specielt underlag under, og der er god plads til manken - hvis man køber det gode underlag med ægte lam eller måske et physio-pad. Denne kombination er ikke helt så dyr som så mange andre sadel-muligheder. Kig evt. på jo-po.dk

Kh

Margit

MEJ

0
0
Svar på denne tråd

hej hej
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 17:08

tak for jeres forslag, det lyder til at vi alle har nogenlunde samme idé til hvordan det skal gøres.

mht sadel så må jeg se hvad det blir til. tjekker lige hos jo-po

Hilsen Nicole

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

0
0
Svar på denne tråd

lansemærke
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 21:16

Jeg har en kieffer wien til min gamle araber med høj manke. Dog er han ikke sunket sammen i ryggen, men der er rigelig plads. Måske kan du komme ud for at den skal omstoppes, hvis han får mindre svaj når han kommer i form, det er vigtigt at sadlens profil på langs passer også. Så hvis ryggen bliver mindre bananformet skal stopningen følge med.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

mht. sadel
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 09:23

Du kunne måske prøve en sadel med læderbom. Her er nogle af forskellig slags http://lusitano.mono.net/

sadlerne former sig efter ryggen ligesom de bomløse, men har lidt bedre vægtfordeling og de tilpasser sig hestens facon også hvis den får flere muskler eller ændrer vægt/omfang.

Sadlerne har sadelpuder og let tilbageskåret kammer, så de kan også bruges til heste med markeret manke - men alt er jo individuelt, så det bedste kunne måske være at prøve en testsadel en uge...

Sadlen kan sagtens bruges til en anden hest efterfølgende, hvis du skal have en anden, når den gamle en dag ikke kan klare ridningen mere.

0
0
Svar på denne tråd

læderbom
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 14:23

Så vidt jeg kan se, kan de kun fås som 17½ tommer? Både for stort til min mås og 8-9 cm for langt til min hests sadelleje...

Typisk når der kommer noget alternativt, at det kun er i kæmpemål.

:Pia

*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider