Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

træning af åring
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 14:47

Jeg har en pintohoppe på lidt over et år som jeg har haft siden hun blev vænnet fra 6mdr gammel. Gik straks iang med tillidsøvelser og at få renset hove. Ingen problem og meget nem hest. Nu er hun kommet på græs og jeg synes faktisk det har gjort hende mere "uvorn". Hun kan godt finde på at sparke ud når vi vil tage baghovene (Jeg holder hende typisk og min mand løfter hovene). Faktisk er vi nødt til at distrahere hende med gulerødder for at kunne løfte nu. Hendes nye stil irriterer mig og jeg synes faktisk hun trænger til en irettesættelse som kan mærkes....men jeg er i tvivl om hvor meget hun egentlig forstår i sin unge alder?? og hvordan vi bedst griber det an herfra?? Har nogen et godt foreslag??

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 15:05

Min går også på døgnfold, men bliver trukket på stald næsten alle dage i ugen alene for at blive striglet og få renset hove, det har hjulpet mig meget, for han var også begyndt at blive lidt for "selvstændig"

0
0
Svar på denne tråd

ingen god vej frem
Forfatter: 
Dato:  14-08-2009 15:18

Mine 1årigs går ude hele døgnet hele året - og der er ingen forandring at mærke. Hun bliver håndteret hver dag i forbindelse med de kommer ind og får mineraler/vitaminer.

Jeg synes det ville være uklogt at give 'irrettesættelser' der kan mærkes. Træning er vejen frem efter min mening. Irrettesætterlser fører sjældent til andet end mistillid og utryghed. Og vi ønsker vel alle trygge, glade og velTRÆNET heste.

Skal man bare gulerødder til træning af at løfte ben skal man bruge det som pos. forstærkning og så er det ikke ligegyldig hvornår hesten får gulerødder. Når man vifter med dem foran næsen på hesten, lærer hesten ikke en disse.

Du kan læse mere om at træne med positiv forstærkning her:

www.animal-farm.org/ TextPage.asp?MenuItemI...ItemID=102

Hilsen Søs som både rystes og undskylder over de ufattelige mange manglende ord og bogstaver, der findes i mine indlæg :-)

0
0
Svar på denne tråd

håndtering
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 13:03

Jeg er helt enig i at "straf" ikke er er vejen frem, men hvordan håndterer vi helt konkret at hesten vil sparke ud. Det er jo ikke acceptabelt! og desuden farligt!

0
0
Svar på denne tråd

upopulær
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 13:24

Jeg bliver muligvis upopulær på min holdning om at heste ikke går så nemt i stykke, men here goes:

Når et føl/en unghest irriterer dens hestemor, så losser hoppen altså bare ud - og en hest kan sparke noget hårdere og volde mere skade, end vi kan med vores små menneskekroppe. Derfor tager en hest altså ikke skade af, hvis du giver den et klap i numsen, hvis den sparker ud efter dig - det er en farlig adfærd for den at lære og det skal den jo bare lære at den ikke får noget godt ud af. Du skal selvfølgelig ikke banke din hest overhovedet, men hvis min hest sparker ud efter mig (og jeg er sikker på at det er mig og ikke fluer eller lignende), så starter jeg med at advare, som en hoppe ville gøre (stamper i jorden, siger eventuelt en sur lyd) - hvis hesten sætter benet, skal den selvfølgelig roses - og så tager du benet igen derefter. Fortsætter det og er det voldsomt nok til, at det er uhensigtsmæssigt, ville jeg give den et let klap i numsen imens jeg tramper og siger den sure lyd, så den forbinder disse ting og vil lære at opføre sig ordentligt allerede ved et tramp i gulvet.

Det lyder som om at din hest har fundet en god måde at slippe for irriterende menneskelige påfund. Det sker tit at ungheste bliver mere uvorne når de kommer på fold - og det sker blandt andet fordi vi mennesker, som jo i princippet skal fungere som førerheste, glemmer at opdrage på dem og fordi de har så meget tid til at passe sig selv. Der er en lidt dum tendens til at tro at heste er lavet af glas og går i stykker hvis vi skælder dem ud - men heste er altså store og i øvrigt kloge dyr der sagtens kan tænke sig frem til at en bestemt adfærd giver pote for dem - og det kan altså gå hen og blive farligt for os mennesker. Heste er samtidig kloge nok til at forbinde irettesættelse med den ting de har gjort og den går heller ikke psykisk i stykker og bliver forvirret, med mindre man selvfølgelig skælder ud altid og hele tiden.

Så sæt den på plads imens den stadig ikke er så stor. :)

0
0
Svar på denne tråd

Træning i stedet for straf
Forfatter: 
Dato:  16-08-2009 14:10

Straf er i mine øjne ikke en holdbar løsning. Det vil højst sandsynlig gøre hende endnu mere frustreret og forvirret.

Prøv at se på det på den her måde; hesten ved ikke fra starten af hvilken reaktion du er ude efter, den ønsker bare at du slipper benet igen.

Hvis du slipper benet (og måske ovenikøbet giver den en gulerod) idet den vifter med benet, har du lært den at det var den reaktion der skulle til for at du slipper benet.

Hvis du holder fast i benet, når den vifter med det (evt. ved hjælp af en snor, hvis den sparker voldsomt) og først sætter det ned og måske giver gulerod når den står stille, har du lært den at den at presset forsvinder, når den står stille.

Start med små krav dvs. løft kun benet lidt og ikke for længe af gangen.

Dermed har du lært hesten hvilken reaktion du er ude efter.

I teorien om at vi skal straffe og irettesætte hesten fordi vi skal være fører for den, antager man at heste ser mennesker som andre heste. Dette mener jeg ikke er tilfældet, derfor kan jeg ikke bruge den træningsform til at forklare hestens adfærd.

God træning :)

Marlene

0
0
Svar på denne tråd

Måske guleroden.
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 10:52

Jeg sidder og tænker på, om hun måske i virkeligheden er irriteret over at blive forstyrret når hun skal spise gulerod. Hvordan skal hun da kunne koncentrere sig om at løfte baghov, holde balancen OG spise gulerod SAMTIDIG !

Godbider samtidig med dårlig opførsel... det dutter ikke !

Sælges ;

Oldenborgvallak født 12/5-06....

Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.

Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 13:47

også mene at I måske skal gå tilbage og starte forfra med at træne at løfte ben. En anden god ting kan være at træne de generelle ting såsom start-stop-bak og stå.

Jeg tror ikke på at straf er den rigtige vej. Jeg har gjort det selv en gang med en hoppe på 5 der tjattede. Jeg gjorde det også ud fra den overbevisning om at hun var fræk. For regner da med at en 5-års har lært det. Hun røg helt op under loftet og var ved at gå til. Siden har jeg lært at tackle tingene anderledes.

I dag tror jeg simpelthen ikke på at heste kan være frække. Ligesom Marlene mener jeg heller ikke at heste opfatter mennesker som en anden hest. Heldigvis for så ville plagen godt nok være hård ved mig

0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 14:31

Det er en spændende debat...Jeg hælder nok en del til Natacha B`s fortolkning. Der har været flere episoder med min hoppe (efter hun er kommet på græs) som sammen med hendes kropssprog overbeviser mig om at hun er fuldt bevidst om hvad hun gør. Foruden at "advare" ved at vende røven til og gøre klar til spark når vi vil nærme os baghovene (gør gerne alvor af det også), er et nyt påfund også at ville "rende os op" når vi vender ryggen til, hvis vi ikke vender os og værfer hende væk. Senest ville hun tage fat i min mor med tænder og forben da hun gik for at forlade indhegningen. For et par dage siden listede hun sig ind på min mand som var ved at reparere indhegning og rejste sig på bagbenene....ikke spor sjovt! Det gør mig ked af det at det er sådan. Vedr brug af godbidder så har vi altid kun brugt det til belønning, men efter hun ramte min mand med et spark, havde vi valget om at lade hende gå (som vi naturligvis ikke gjorde) eller at gennemføre på en alternativ måde - og det blev så via distraktion med gulerod. Det er selvfølgelig langt fra en optimal løsning, men hun løftede godvilligt hovene og vi fik det overstået - men jeg var rasende på hende.

0
0
Svar på denne tråd

forskellig intilligens
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 22:03

Jeg tror på at heste - lige som mennesker og andre dyr, kan variere i intiligens, f.eks. heste som keder sig, er nogen som jeg vil opfatte som intilligente, fordi de ikke bare har det fint med at stå og glo - disse heste vil være sværere at opdrage, men nemmere at uddanne - De vil hurtigere fange pointen, men vil være bedre til at finde på måder hvorved de slipper for at lave noget, hvis de ikke gider. Det er som forskellen på et 10 måneders og et 18 måneders barn: Det på 10 måneder vil opfatte et nej, som en difinitivt nej, mens et barn på 18 måneder tænker "hvis jeg ikke må med den finger, må jeg måske med den anden".

Jeg ville sætte den unge ballademager på fold med ældre bestemte hopper, hvis der er mulighed for det - gamle damer vil ikke finde sig i den behandling, som du og din kæreste bliver udsat for! Men det kan være hun får et los af en af de andre heste, hvis ikke hun retter sig ind...

Der er intet som første gang man jorde afsted på sin hest og ikke er bange :)

0
0
Svar på denne tråd

min plag
Forfatter: 
Dato:  17-08-2009 22:35

har også ændret sig den sidste mdr på fold. blevet mere selvstændig. hun kan den ene dag løfte sine ben uden problemer og den næste passer det hende ikke.... da jeg i sin tid lærte hende at løfte ben fik jeg oplevelsen af at hun faktisk var bange for det. i virkeligheden fratager jeg hende jo hendes mulighed for hurtig flugt ved at have fat i et ben....

jeg havde en til at hjælpe mig, når jeg havde benet oppe og følte hun slappede af så sagde jeg "nu" som betød at hun måtte få en godbid. timinigen betød noget for beløningen. og derved slappede hun mere af og vænnede sig til det.

nu har hun så gået og hygget sig men er stadig bundet op 3-4 gange om ugen hvor vi løfter ben osv men nogle dage gider hun af en eller anden årsag ikke. og der kan hun godt finde på at vifte ud efter mig også, hvilket jeg jo ikke er interesseret i. her har jeg også haft den tanke at hun egentlig ikke gider have mig til at rode med de ben og det fortæller hun mig så ved at trække dem til sig og vifte ud efter mig, ligesom om jeg var en træls flue....

jeg fortsætter så altid og belønner på rette tidspunkt. hun lytter meget til min stemme og når jeg taler rosende til hende mens jeg holder benet så slapper hun faktisk mere af. det er jo dejlig

Hilsen Nicole

gud har fået en ny lille engel

Noah

F. 27-5-09

t. 27-5-09

altid i mit hjerte

...................................

Skønne marsvin unger sælges, dalmatiner og himalaya, tjek HP

0
0
Svar på denne tråd

enig med
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 06:24

Natasha B..

ingen vold men en klask og et stamp er der ingen der er døde af de skal bare falde promte så den forbinder den forkerte adfærd med øv det må jeg altså ikke..

Jeg gad godt se folk stå alene med deres ros, klap og gulerod under en stor hingst der hænger hen over dem.. Man bliver nød til at irettesætte ind i mellem..

Men det skal være forståeligt og sammenhængende med den forkerte adfærd. Så hvis klap og ros og gulerod ikke virker fremmende på den positive adfærd vil jeg godt mene du kan tillade dig en dask og ar-ar-ar-lyd!!! præcis som Natasha skrev..

Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd

stædig
Forfatter: 
Dato:  18-08-2009 09:12

Jeg tænker også at det må være et spørgsmål om at vise hesten hvem der bestemmer. Jeg tror på et venskab med hesten kan bære forholdet langt hen ad vejen...gudskelov!, men når min unge hoppe f. eks pludselig kommer i tanke om at nu gider hun ikke med videre når jeg skal trække hende( og det er ikke fordi der ikke er andre heste i nærheden) så er det jo fordi hun selv vil bestemme og vil prøve kræfter med mig. Og så gider jeg rent ud sagt ikke stå og bøvle med hende om det i lang tid. Jeg begyndte at tage en lille pisk med. Den bryder hun sig ikke om og går så med....Jeg synes jeg har prøvet med det gode (klap/ros og belønning) i lang tid.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv et reb..
Forfatter: 
Dato:  24-08-2009 20:21

Hej.

Nu har jeg ikke læst alle indlægene, så måske er dette beskrevet før..'

Da min hingsteplag fandt på at blive for urolig med bagbenene, når han fik dem renset, tog jeg for min egen sikkerheds skyld, et blødt træktov om hans ben.

På den måde hun jeg løfte benet og samtidig stå i sikkerhed for eventuelle spark.

Lige så snart han fik ro på benet, løsnes tovet og hesten for derved sin belønning.

Det var kun nødvendigt at bruge træktovet to gange, siden har den ikke været urolig på bagbenene.

MVH Sidsel

Blue Signature
0
0
Svar på denne tråd

123567
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 16:00

Da min hingstebasse kom hjem som knap 3 års efter at ha været i hingste-børnehave i over 1 år, lavede han lidt samme stunt..

Han var været 200% i hænder til han var lidt over 1 år, kunne løfte ben, blive spulet, blive trukket med i tung trafik, gå pænt i trailer osv..

Men i hans "børnehave" er der ikke blevet gjort meget andet end at fodre og klappe lidt en i mellem..

Dagen efter han er kommet hjem smider jeg ham ud på folden og går med ud for at få et ordentlig kik på ham. Da hans hove er ret lange går jeg hen for at løfte en forben på ham og forventer på ingen måde at dette vil være et problem. Han løfter pænt forbenet uden problemer og står fint og venter, og jeg går videre til bagbenet. Først nægter han at løfte, og da jeg lægger lidt flere kræfter i for at løfte, sparker han efter mig rimelig kraftigt, men snitter heldigvis kun mit ben. Jeg blir forskrækket og af ren refleks klapper jeg ham promte en på låret med flad hånd og råber "ØV"!!

Da jeg tager fat i benet igen er der ingen problemer overhovedet..

Han kan stadig ha tendensen en i mellem at det ikke lige passer ham med de bagben, han har ikke sparket siden, men kan godt finde på at trække det til sig.. Men siden dengang har det ikke været nødvendigt at sige mere end "Neeej" når han begynder, så fatter han budskabet og står pænt.. Og selvfølgelig får han masser af ros når han gør det uden bøvl..

Jeg siger ikke at vold og tæv er vejen frem, men alligevel kan det altså nogle gange være nødvendigt at sætte grænser..

Især også som Helena skriver -når man har med hingste at gøre, de glemmer lidt hvor store og stærke de er når hormonerne tager over...

Mvh.

Nadja Carlsen

Velsignet med 3 skønne drømmeheste

Le trot à lècole!!

0
0
Svar på denne tråd

Teenager
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 21:32

Mange plage får lige en fase, hvor de skal afprøve grænser.

Min sidste hingsteplag var supernem at løfte ben og rense hove på, men som 1½ års kom han lige pludselig en dag i tanke om, at han ikke ville løfte bagben og det resulterede i, at jeg blev sparket 3 gange og hver gang fløj jeg hen ad staldgangen. 4. gang tog jeg en pisk med og lige idet han var ved at sparke mig fik han sådan en i r.... med pisken, og det hjalp. Han skulle bare vide en gang for alle at det ikke var OK, og siden den dag har der aldrig været ballade med ham eller det har været nødvendigt med den slags igen.

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd

bevidst
Forfatter: 
Dato:  25-08-2009 23:07

Ja jeg er jo også ret sikker på at min kloge unge hoppe agerer som hun gør for at prøve kræfter. Samtidig synes jeg dog godt jeg kan blive i tvivl om hvor meget hun egentlig forstår i sin unge alder og hvor meget jeg tillægger hende at forstå...? Men der er ikke noget hun ved bedre end hvis hun får revet sig løs (forsøger sig engang imellem med det også) efter at vi har haft hende i tov. Så spæner hun derud af, sparker bagud og laver de vildeste spring i kådhed, som om hun siger " ha...se mig, jeg er fri". Når jeg til hverdag er færdig med træningen ( trække, stå stille, pusle osv) og forlader folden går hun (eller løber) dog altid med mig og står og kigger efter mig..... Jeg er ikke i tvivl om at hun godt kan lide mig, men det er sk..e farligt med de bagben! Vi forsøgte faktisk for nogen tid siden med et tov til bagbenene, men den lurede hun også lynhurtigt. Vi kan kun løfte bagben når vi er 2 om det og jeg står og holder hende tæt ved hovdedet og snakker roligt med hende ( og hæver stemmen hvis det er nødvendigt) mens jeg kigger hende lige direkte ind i øjet helt tæt på. Det lyder godt nok mærkeligt...men det hjælper ?

0
0
Svar på denne tråd

33q hmm
Forfatter: 
Dato:  26-08-2009 00:45

jeg kommer lige til at tænke på at jeg har en hoppe i ridning som har været skæv i højre side hvilket gav andledning til at hun fik undt når bagbenene skulle løftes(som ung altså). hun tillagde sig en sparke tendens og i dag skal man lige huske at hun ind i mellem glemmer at det ikke gør undt mere, hun sparker ikke mere men hun kan godt lofte benet meget hurtigt op og ind i mellem også ned igen lige efter.

Tænkte på om hun kunne være væltet på folden og slået hoften en smugle skæv/låst og derfor gør lidt nas nu? det var bare en tanke.

jeg ville undersøge hvis hun ikke rimelig hurtigt fangede den med en klask/dask i måsen og en højt øøvv når hun sparkedede fordi så vil det være ualm adfærd i mine øjne.

Jeg håber i hvert fald du finder en løsning. Sådanne raket-ben er ikke altid til at spøge med ;)

Team Le Mans

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider