Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Jeg VIL have blødgjort hendes hals!!
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 22:37

Hej.


Jeg har en pony, som bare er rigtig stiv i halsen. Ikke stiv som sådan, men der er rigtig mange ponyer, som er så elastiske og tilbøjelige i halsen - og det V I L jeg altså også have min pony til. Altså hun kan godt være i lod og gå der - ihvertfald meget tæt på, men hun er stadig så uelastisk i halsen, så jeg tænkte om der ikke var nogen, som har nogle super råd til at rådgive mht. til at blødgøre hendes hals, så hun bliver tilbøjelig, da hun virkelig kunne få udnyttet hendes gangarter og kapacitet(hun kan øvelser op til en LA1), men hun ville være så meget bedre at være på, hvis hun så fik ryggen op - netop ved at komme ordenlig ind og bøje - hvis I forstår?


Har I nogle råd? :)


Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Halsen
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 22:52

Nu går jeg ud fra, at ponyen er bygget til at kunne det du gerne vil have ud af den, ellers hjælper ingen gode råd.


Men få tjekket ponyen af en kiropraktor og/eller massør for at se om der er muskelspændinger eller andet galt. Dernæst finder du en god underviser, som kan hjælpe dig på rette vej.


Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien


Stadig ledige uger i sommeren 2009:-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 jegersoyay
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 23:05

Lisbeth: Jo, hun har en god velansat hals med tilpas længde, så hun kan sagtens.

Men er der ikke nogle øvelser, som kan hjælpe en på vej?

Jeg er nemlig ikke millionær, så pengene er der ikke lige pt. til en kiroprakter. Jeg har en underviser, som så "bare" siger, at jeg skal drive hende godt frem, så kommer holdningen af sig selv - men det hjælper bare ikke, når hun ikke er smidig.


Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor
Forfatter: 
Dato:  05-08-2009 23:23

vil du blødgøre hestens hals?




- Matilde og Shalu :-D-

Den store blågrønne elefant i rummet - næh den kan jeg ikke se!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Strækøvelser
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 00:26

prøv med gulerodsøvelsen. Hvis hesten ubesværet kan tage en gulerod mellem sine forben og fra hver side ved hoften, så er det IKKE smidighed i halsen der er et problem, men at den stiver sig når du tager i tøjlen. Og det løses ikke ved at få halsen blød, men istedet ved at skærpe hestens forståelse for biddet OG lære hesten at bruge HELE sin krop korrekt :)


Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere


Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -





0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 00:57

ikke halsen, som skal være blød, men ryggen, som den skal lære at bruge. Det gør du ikke ved at bede den om at 'løsne' halsen :-(

Faktisk gør du nok det modsatte, hvis du bakser for meget med det :-(


Gør som Jannej skriver og se, om den ikke godt kan tage en guleod fra siden og nedefra. Hvis den ikke kan det, så snak med en kiropraktor, som Lisbeth ♥Figorina♥ skriver (y)


:-) fra NinA


Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)


NYT: Boks ledig hos os :-)


Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)


www.epona.tv (y)



0
0
Svar på denne tråd
 
 hals.......
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 08:40

min var engang også stiv i halsen. Havde undervisere, der ville have hende til at arbejde statisk med musklerne (holde tøjlerne stramt hele tiden, ikke løsne), og nogle ville have mig til at save hende. PSG ryttere :)


Nå, jeg tænkte, det skulle blive løgn. Jeg begyndte at bruge diverse ridestile til at komplementere min ridning, men også helt simpelt samling, med relativt stramme tøjler, derefter lidt løsere, stramme, helt løse hvor hun strak halsen helt, versader, ligeudretning (aldrig overdrive nogen øvelse) og aldrig bøje hende for meget. Og tempo skift for at få naturlige overgange.


På den måde har hun fået en muskuløs hals, hun har fået meget ros for, og jeg kan ikke mærke hende i hånden - fordi hun har opbygget så mange muskler at hun kan holde sit hoved selv.


Hele tiden udstrækning, spænding, styrketræning, smidighedstræning, for at det skal blive rigtig gymnastik.


Lone



4 nyfødte killinger, klar til fravænning om 12 uger. Syd djurs.


Hilsen den nye lokale blå avis; Lone

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 08:44

Jeg ville også sige at det med guleroden var en god idé.

Men hvis der nu ikke er noget i vejen med smidigheden, så kan det måske hjælpe at prøve hesten med bidløs. Jeg kender en, der har en pony, som er super til dressur! Det eneste problem var at han ikke ville gå i holdning i skridten. Så prøvede hun at ride ham med en bidløs trense og så gik han altså vildt godt - også i skridt!


Ved ikke om du kan bruge det til noget, men det var da en mulighed at prøve?

0
0
Svar på denne tråd
 
 jegelskerdig
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 09:41

Jeg tror lige, at jeg snakker med de gamle om en kiroprakter, det er jo i bund og grund det bedste for min pony.


Nogle af jer, der kender en god(og hhv. billig - så billig som de nu kan blive) kiroprakter nær midt/vestjylland? :)



Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 111111111
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 10:12

Hvis hesten/ponyen ikke går godt fortil ligger problemet næsten altid bag til. Så går den ikke ordentligt på bagbenene, altså træder nok ind under sig eller problemer i rykken, så ja få fat i en kiroprakter, det koster ikke så meget....

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeatYYAU
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 12:18

Hvad vil I sige prisen er for en kiroprakter? :)

Men nogle gode? Hørt om Tove Due, men hun skulle vidst være dyr. :)


Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 12:38

Tove Due er såmen ikke dyrere end så mange andre, men har en rigtig lang venteliste som mange af dem desværre har.


Midt/vestjylland: Skjern-dyrlægerne må være et godt bud, i Viborg er der også en dyrlæge der er kiropraktor, men kender ham ikke... Skjern har jeg lige haft ude til min unghest med gjord-kramper og han virkede rigtig god ( min hyp kunne ihvert fald rigtig godt lide ham, indtil han fandt hvor det gjorde ondt ), spændt på resultatet.


Pris 1200,- som min dyrlægeforsikring ( Tryg ) heldigvis hjælper med til at betale, derudover tager de en del i kørsel hvis de skal ret langt, men ofte finder de flere på samme rute så falder kørselsprisen.

Fordelen ved dem er at man ofte kan få tid ret hurtigt.


Virker måske dyrt, men han arbejdede også med hende i over en time hvor hun både blev mønstret og longeret.



Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 jegergud.
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 13:09

Maibritt: Har du evt. en hjemmeside på ham? :)

Og han lyder da ihvertfald meget fornuftig. :)




Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 13:15

Jeg giver 400 pr gang + kørsel.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 14:19

Finken83: Er det en dyrlæge til den pris??


Tror ikke forsikringen ellers dækker, og kan godt lide sikkerheden ved at det er en uddannet dyrlæge der arbejder med min hest, og skulle noget gå galt er de forsikrede..


Sara: du kan bare google "Skjern-dyrlægerne", så får du deres hjemmeside.

Jeg mener Tove Due tager ca det samme for første besøg og hun er også dyrlæge, men mener ikke hun kører ret meget ud til private da hun jo bor på fyn, sådan som jeg hører det har hun vist bestemte steder hun er ( skive trav ) jævnligt.

Hvis nogle ved mere så ret mig endelig




Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 14:27

Hov forresten, glemte lige:


Hvis du bor tæt på Skjern kan du spare kørslen helt ( den er nemlig ikke dækket af min sygeforsikring ) ved at vælge behandling på klinikken.


Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 14:35

Åhja lige en ting mere( eller 2 he he ) så tror jeg måske det hele er med


Ved behandling på klinikken giver de 20% rabat på kiropraktik, og så hedder de rent faktisk Skjern Å Dyrlægerne.


Rasser

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kiropraktor
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 15:12

og/eller massør er bestemt ikke en dårlig ide.


Men jeg fornemmer (som du selv er lidt inde på) at hesten simpelthen ikke har lært at bruge ryggen ordentligt og dette kommer bl.a. til udtryk i "stiv" hals og dårlig mulighed for at bruge bagparten korrekt.


Det hele hænger sammen -sikkert overlinien den har ondt i eller i hvert fald problemer med.


En massør vil kunne løsne op i din ponys ømme muskler (de bliver ømme når hesten ikke bruger ryggen korrekt, da der så opstår spændninger).


Men en massør/kiropraktor vil ikke kunne hjælpe dig i længden, hvis du efter behandlingerne går tilbage og rider ponyen som førhen.


Jeg vil tro ponyen har brug for at strække halsen ud af kroppen.

Det er så vidt jeg er orienteret den bedste måde for hesten at lære at bruge ryggen korrekt og samtidigt opbygge manglende rygmuskulatur.


En sidegevinst for at lære hesten er dette, er at den så også vil begynde at bruge sin ryg korrekt i sin fritid, og på denne måde vil den træne sig selv når den f.eks. går på fold.


Og ja, jeg er blevet facineret af redressur/anatomisk korrekt ridning, men jeg har efterhånden også set alt for mange heste med (begyndende) skader, fordi beriderne lærer deres elever shortcuts.


Måske kunne det være noget for dig at se Gerd Heuschmanns video..

Det giver i hvert fald stof til eftertanke.


Mvh den tidligere konkurrence dressurrytter som pludselig indså at vores rideheste gang på gang får unødvendige skader og som nu er ved at blive en af de farlige alternative


-Og jeg skal på trods af ridestil nok komme tilbage på stævnepladserne igen!




Sagde Marie som går ind for at dyreplageri skal straffes hårdere!

Og mener ALLE ryttere burde bruge hjelm og sikkerhedsvest.

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 15:33

Ja det er en dyrlæge. Meget dygtig synes jeg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 jeerayaauau
Forfatter: 
Dato:  06-08-2009 17:32

Finken83: Kan du fortælle mere? Da det lyder meget billigt, og lyder som om personen er dygtig(ifl. din udtalelse)




Sara Larsen


0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  07-08-2009 07:34

Har sendt dig en besked.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider