Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

At få hesten til at bevæge sig.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 10:20
Hvordan får jeg min hest til at bevæge sig, på en naturlig måde...

Jeg arbejder med rebgrime og torv på ca. 4 meter.

Inden at vi blev helt fortrolige med hinanden, skulle jeg bare vifte lidt med torvet eller svinge med det, men nu vil hun hellere stå " og hænge" ved siden af mig, jeg kan lige med nød og næppe få hende til at skridte.

Eneste måde jeg kan få hende til at bevæge sig (trave/galoppere) er at bruge en longepisk, men den skal jeg heller ikke rigtigt bruge, skal bare vise hende den og så løber hun, men jeg syntes bare ikke at det virker "naturligt" altså en horseman bruger jo ikke en longe....

Nogen gode råd ????

Chiva & hesten Melissa

Tjek min HP !
0
0
Svar på denne tråd

Re: [HMS] At få hesten til at bevæge sig.
Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 11:28
Hej Chiva.

Nu har jeg efterhånden læst mange af dine indlæg. Jeg er ikke i tvil om at du prøver at gøre dit bedste.

men du er nødt til at få noget hjælp, og ikke kun en gang i mellem, du har en helt rå hest og det virker ikke som om du har den fjerneste erfaring.

Efter hvad du skriver syntes jeg at du skulle have haft en ældre rolig hest som du kunne have haft mere glæde af.

Din hest bliver skrupforvirret af at du ikke ved hvad du laver med den.

Jeg kan simpelhen ikke forstå at en med din erfaring køber så rå en hest.
?:-)

Det kan godt være at jeg ikke ved nok om din situation, men jeg har efterhånden hørt om den i et stykke tid.

Dette er ikke ondt ment, men bekymring for din hest. Men man læser jo ikke altid det der skal menes med det.

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men der er mange gode folk der kan hjælpe dig i hele landet.

Med venlig hilsen

den Buttede

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 12:37
Jeg vil lige sige at jeg FÅR hjælp og vejledning på sidelinjen og at jeg ikke er helt grøn !!!

Men nu tror jeg simpelthen ikke at jeg GIDER skrive mere om min situation herinde, for HVER gang bliver man høvlet ned af folk som ikke kender hverken mig eller min hest.

SLUT

Chiva & hesten Melissa

Tjek min HP !
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 13:02
hejsa.

Prøv at komme i en vinkel så du er ved hendes bagpart, hvis hun følger efter digså bed en om at holde hende til du er på plads.

Så skal du drive hende frem ved hjælp af din stemme og tovet - tovet skal ikke i berøring med heste, men det skal bevæge sig så hun går fremad for det.

Efter nogle gange med hjælp på, prøver ud selv. Nu ved jeg ikke hvor tit du har en træner ude, men måske skal det gøres lidt oftere da det åbenbart er en rå hest du har med at gøre. Man kan ikke får undervisning ofte nok - husk det, det er en vigtig faktor i arbejdet med heste.

Held og lykke.

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 13:48
Hej Chiva.
Jeg syntes det som Karina foreskriver lyder som rigtigt...jeg bruger sjældent longepisken, praktisk aldrig.
Selvom hun begynder at løbe ved du svinger med torvet, så brug din stemme til at dæmpe hende ned. Så du efterhånd kan bla. din stemme få hende til at skridte, trave og galopere. Hver gang hun skal gøre en af gangarterne, og du har fået hende fremad, så bruger du korte komandoer; "skridt" osv. enkeltvis....hvis jeg eks. vil have Urs i trav siger jeg i longen...også nogen uden longe..."skridt" indtil hun går i skridt og træder godt under sig. Og det samme med trav....der kan man også med rolig stemme sige " stille trav" hvor man med tryk på "stille".
Mvh. Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 14:22
det kan godt være at det er rigtigt det Karina skriver, men hvad hjælper det Chiva?? ikke noget hun skriver for at få hjælp, vi kan ikke alle være lige gode til alt ting, det er jo derfor man kan søge hjælp herinde, og det får man altså ikke lyst til hvis det er sådan nogle svar man får gang på gang.
Man hjælper jo ikke kun ejeren men også hesten hvis ens svar nu kan bruges.
Chiva jeg kan desværre ikke hjælpe dig da det der horseman ikke er mit skarpe hjørne, men hatten af for at du prøver, mange bliver bare sure og lader det gå ud over hesten.
held og lykke katjo
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 14:57
Hej Chiva
Først og fremmest der er ikke noget specielt rigtigt og forkert. Du må finde frem til det der passer dig og din hest.

En ung hest vil når den bliver longeret i starten have fornemmelse af afstraffelse. Du skubber den jo væk jager den væk fra dig!
Selve join up begrebet.
Nu skal man så videre til at den forstår at dette her er kun træning, jeg vil ikke straffe dig, vi skal bare have det sjovt. Måske står din hoppe inde veddig for at fortælle jeg skal nok være sød ikke jage mig bort.

Jeg bruger også en longe og longepisk. Har en oldenborger med et meget gemytligt temperament. Jeg bruger pisken som min forlængede arm. Når jeg driver på går jeg så jeg er på højde med hans bagpart, skal han bremse bevæger jeg mig frem til hans skulder.
Jeg stopper tit og roser meget. Er meget opmuntrende og prøver at vise ham at det her er sjov og leg.

Det har han nu fattet så han søger ikke ned og gumler mere.
Det skal siges at jeg altid selv går en lille volte og han den store( omvendt kunne det nok være meget komisk). I galoppen spiller jeg lidt fransk klovn, hopper ligesom med for at støtte ham i at det er galop det her og ikke en hurtigt trav forlanger dog ikke mere end en lille runde eller en halv da balancen ikke er til mere.
Med tiden vil han lære at pisken ved jorden betyder skridt, pisken lige i luften betyder trav og pisken lodret op i luften betyder galop.
Det har virket godt for mig. Speciel når jeg prøver at få mere gang i fx skridten. Når pisken er ved jorden prøver de ikke at gå i trav men griber mere under sig i selve skridten når jeg skubber lidt mer på med kropssprog.

Du må finde din egen vej og det der virker for jer. Lad vær med at tænk på om det nu er horsemanship-like eller ikke. Bare i to har det godt med det. Så lang tid hesten går en fin volte med godt indundergriben kan det være så hjerteligt ligegyldigt om det forgår med longe, pisk, uden noget og om du står stille eller ej.

Husk at longering kan være en stor belasting for en ung hest. Så jeg er varsomt og ligger mange skridtpauser ind.
Held og lykke
Knus LeneJ
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 19:35
Ingen spørgsmål er dumme og selvfølgelig skal du have hjælp -og spørge

Når jeg engang imellem longerer, så har jeg altid en lang pisk med. Alt efter hesten bruger jeg noglegange en longepisk og andre gange bare en dressurpisk. pointen, efter min mening, er at hesten bliver fortrolig med din stemme. sørg derfor altig for at variere dit stemmeleje alt efter hvad du vil have hesten til. Desuden er jeg bestemt ikke tilhænger af at man slår hesten med longepisken, men lægger den bagom hvis den skal frem og omvendt hvis den skal stoppe. Men brug den(forsigtigt) til at holde hende ude med her i starten. Kender godt det der med at de vil nusse, men så må du lige makere at han skal ud på volten.
0
0
Svar på denne tråd

katjo!
Forfatter: 
Dato:  06-02-2003 14:19
>>det kan godt være at det er rigtigt det Karina skriver, men hvad hjælper det Chiva?? ikke noget hun skriver for at få hjælp, vi kan ikke alle være lige gode til alt ting, det er jo derfor man kan søge hjælp herinde, og det får man altså ikke lyst til hvis det er sådan nogle svar man får gang på gang.

hvad er der ved mit svar der er SÅ forfærdeligt at hun ikke kan bruge det til noget... hvis du kigger på hvad buttede skriver så er der SOTR forskel på vores svar - jeg kommer med forslag til hvad hun kan gøre og jeg kritiserer hende ikke på NOGEN måde! - tænk over hvad du skriver, sådan noget får mit p** i kog når man prøver på at hjælpe!

Jeg har givet chiva en ide til hvad hun kan gøre, og jeg har skrevet at jeg ved ikke hvor tit hende træner kommer, men at det måske er en god ide at får træneren ud noget oftere, da det er en rå hest. hvad er det forkerte i det? med en rå hest har ALLE brug for den hjælp man kan få - det har man i det hele taget, der er INGEN der er dygtig nok på hesteryg til at undvære undervisning.

;-D Karina82 ;-D

>o< Skyd ikke med elastik når du har badehætte på. og spring aldrig over hvor gærdet er lavest, det er oftest der grøften er dybest >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: katjo!
Forfatter: 
Dato:  06-02-2003 15:08
Hejsa...

Jeg er selv i gang med 2 ungheste...jeg havde desvære ikke mulighed for at få hjælpen når jeg stod i situationen men har haft en at spørge. Jeg brugte en longepisk de førse par gange til at vise hesten hvad vej den skulle gå, (uden at misbruge den og slå hesten), og efter de par gange har jeg kunne nøjes med at bruge munden. Og de har da begge lært hvad skridt, trav, galop og stå betyder uden vold.

Men det er jo stadig op til hver enkel hvad de bruger :-)
Held og lykke

Hilsen Lea

Man skal tage det onde med det gode...og det gode med det samme
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider