Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Spore???
Forfatter: 
Dato:  03-02-2003 18:27
Hejzza!

Jeg har et problem med spore, jeg syntes det på en måde er synd for hesten at man bruger spore, men igen er det et rigtigt godt redskab.

f.esk. min hoppe har svært ved at konsentrere sig, når vi er ude at ride på banen, når der imens er heste på folden!!
Ville det da være forkert af mig at bruge spore i den forbindelse???

ja jeg har ikke gjort dette endnu, men har overvejet det da hun samtidig skaber sig, fordi hun kun vil være oppe i den ende der går op til folden og de andre heste!!
Skal jeg bruge spore?? det hjælper næmlig ikke med pisk!!

Please- hjælp mig!!

Qnuzz Helene og Grazer!!
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Spore???
Forfatter: 
Dato:  03-02-2003 18:51
Hej

Hverken pisk eller spore skal / bør bruges som en afstraffelse eller som en "magt ting" .

De bør bruges til at understrege ,ved let berøring, hjælperne .
Og altid i forening med de andre hjælper .

Efter min bedste overbevisning !!

Hilsen Illum
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Spore???
Forfatter: 
Dato:  03-02-2003 23:18
Hejsa.

Det er altid en udfordring at få hesten til at ignorere sit flokinstinkt. Resten af flokken er som en magnet på din hoppe. Det er vigtigt, at du sørger for at få hendes opmærksomhed hele tiden, så hun 'glemmer' flokken, mens I arbejder. Du kan gøre det på mange andre måder end ved at bruge smerte. F.eks. lyde, berøringer, øvelser, masser af variation i din ridning, så du hele tiden laver noget, der overrasker din hest og får den til at fokusere på dig i stedet for på de andre heste på folden.
Du kan også planlægge din ridning, så du laver nemme, behagelige øvelser i den ende, der er langt væk fra folden og svære, krævende øvelser i den ende, der er tæt på folden.
En tredje mulighed er at longere hende på banen. Start med at gøre det i den ende, der er længst væk fra folden og når det går godt med koncentrationen der, så ryk lidt tættere på o.s.v.

MVH
CasPera
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Øhm... Problem...
Forfatter: 
Dato:  04-02-2003 22:55
Øhhm, ja jeg er nødt til at bruge spore!
Jeg er meget lille af min alder og derfor meget kort benet, og da jeg er spring rytter, og derfor kun deltager i spring ja så er jeg jo nødt til at kunne ride min pony frem af.
Det er desværre ikke altid at man kan finde nogle sadler der lige passer til min benlængde, så jeg kan ikke rigtig sparke til ponsen. Så derfor er jeg nødt til at bruge spore. For ellers kan jeg slet ikke sætte i galop eller ride ponsen ordentlig frem!
Keg har så en undskyldning, men jeg bruger selvfølgelig IKKE sporen til afstrafning!!!!.
Og desuden bruger jeg ALDRIG pisk.. Det er jeg modstander af, TOTAL!!!!!!!!!!

KnuZer TheRider

Jeg vandt forresten LC Region Midt Cup og LB spring så sent som i søndags!! :-D

Ordsprog:
Venner kan lave alting sammen,
men kun de bedste venner
kan lave ingenting sammen!

Har 2'er pony tilsalg. Dejlig spring pony der springer 1.50 i løsspring, og 1.30 med rytter...
Går La i dressur.
Med i pris er der ALT udstyr til hende.
Pris: 25-30.000 kr.
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] nej da
Forfatter: 
Dato:  05-02-2003 09:05
Hvis du er så meget i tvivl om hvorvidt du skal bruge spore eller ej - så tror jeg ikke du er helt klar over hvilken funktion sporen egentlig har - og derfor vil jeg råde dig til ikke at gøre det.

Kh
Gitte

Du er velkommen til at maile hvis du har spørgsmål om hunde...
Mød hingstebassen Jack, hans nordbakke ven Balder,
hundepigen Sari, min kæreste og hans søn på præsentationen.

Interesseret i hunde og hundeadfærd? Klik her!

0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] nej da
Forfatter: 
Dato:  07-02-2003 18:45
Sporer skal kun bruges som forfinede hjælpere.

Du skal få din hests opmærksomhed ved halve parader og øvelser.
Hvis den ignorerer dig, så dask til den med pisken. Men ikke hårdt, det skal kun være et "du skal ikke ignorere mig" dask.

Hvis du gør det hver gang den er uopmærksom, begynder den at koncentrere sig om dig. Men husk ikke at være kedelig, ikke noget med 4 omgange rundt på hovslaget inden der kommer en øvelse, så er der ikke noget at sige til at hesten er mere interesseret i de andre heste

Med venlig hilsen

Daniela min hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider