Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rygmuskler på travhest
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 21:39

Hej alle !

Jeg har part i en travhest - han har ikke været redet rigtig fast i meget lang tid. Nu skal han genoptrænes. Men det er svært for han "smider" ryggen og tager mulen i vejret, som under et travløb. Han har en gl. skade i ryggen, derfor skal han trænes meget forsigtigt.

Jeg har læst meget om remonte herinde, og tænker at det måske kunne være vejen frem, men han er meget svær at få til at slappe af, så derfor ville jeg høre om der evt. er nogen der har gode råd?

Det er også svært at finde en sadel til ham, netop fordi hans ryg er så sart. Den kommer nemt til at trykke, når han smider ryggen og går helt forkert.

Er der nogen gode råd? Evt. nogen der har prøvet noget lignende?

Søs

0
0
Svar på denne tråd

Du kan med
Forfatter: 
Dato:  24-07-2009 23:49

stor fordel købe lidt www.epona.tv, og se deres videoserie om longering og Kirsten Hansens forklaringer om at få hesten til at bruge ryggen (y)

Dvs. starte med longering i grime - først i skridt, langsomt over i langsom trav, lidt af gangen. På den måde vil næsten alle heste gerne gå med hovedet lidt nede, så de på den måde får optrænet deres ryg (y)

Der er også optagelser af, hvordan man kommer videre ovenpå hesten ;-)

De bliver også rolige af det, og har det endda som regel også rart :-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

ssstttaaarrtttt
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 15:00

jeg ville starte med en kiropraktor først

fjorbasse asterix

charme selvtillid og lækkert håår..

der er noget vi ska frygte mere end ondskab ,,

det gode menneskes ligegyldighed..

0
0
Svar på denne tråd

Han går
Forfatter: 
Dato:  25-07-2009 19:42

jævnligt til kiropraktor. Men problemet er at han får trykninger lige meget hvilken sadel han får lagt på ryggen - så det er svært rigtigt at komme igang..

Kiropraktoren har anbefalet at bruge glidetøjler midlertidigt, for at "vise ham vejen ned".

NinA:

Jeg har hørt at det er meget hårdt for hestens ben at blive longeret. Jeg vil jo helst ikke skabe en ny skade, men derimod forhindre at hans ryg er "smidt forevigt". Hans ryg hænger nemlig meget - han har bevægelighed, altså ryggen kan godt løftes fra jorden. Men jeg er ikke i stand til at løfte den fra sadlen..:(

Søs

0
0
Svar på denne tråd

Det er hårdt
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 02:01

for hestens ben at blive longeret, hvis man bruger indspændinger og det bare går rundt og rundt i højt tempo :-(

Men kig på epona - der er virkelig noget at hente (y)

Og du får næsten helt sikkert ikke ryggen løftet ved at bruge glidetøjler :-(

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

dadda...
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 08:38

Jeg ville slet ikke ride hesten, hvis den så hurtigt får ondt, at den smider ryggen jævnligt under ridning!?!?!

Så skal du nærmere starte et helt andet sted, for at finde ud af om hesten overhovedet kan og bør rides!!!

Som de andre siger, så få en kioprakter ud og se på din hest, og evt en gang massage, inden du sætter dig i sadlen :-)

Er livet ikke skønt, at leve for at være til ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Travhest.
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 13:36

"... for hestens ben at blive longeret, hvis man bruger indspændinger og det bare går rundt og rundt i højt tempo ".

- Hvad har indspændingerne lige med hårdhedsgraden af longering at gøre .

Hvis din partshest har gået løb eller været i løbstræning, så er han blevet trænet i at gå med låst og sænket ryg for at have plads til sine ben .

Det er en meget stor opgave at ændre hans måde at arbejde på, men en glidetøjle vil nok ikke være en løsning, da hesten jo er vant til at arbejde fastspændt mellem tjek (staves) og rumperem. Den vil formentlig blot hænge i glidetøjlen i stedet for, og det gør intet godt for hans ryg ridemæssigt.

Cirkelinemus .

0
0
Svar på denne tråd

longering
Forfatter: 
Dato:  26-07-2009 18:02

Ja, longering kan være hårdt for bentøjet...

Men der er forskel på "almindelig" longering hvor hesten går i højt tempo rundt og rundt - af og til med en stram longe, og så det der her bliver foreslået. Her går hesten i langsomt(!) tempo rundt med løs longe. Det er i mine øjne ikke mere belastende end at ride på en 20m volte.

Men ja, de 50 kr der koster at få abonnement på epona er godt givet ud. Der er sikkert også andre videoer du kan have glæde af :)

"Slå følge med dem der siger de søger sandheden, men vær varsom med dem der siger de har fundet den"

0
0
Svar på denne tråd

Cirkelinemus
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 01:09

Det er meget sværere for hesten at finde sin egen balance, hvis den har indspændinger på, og den vil som regel forsøge at undgå presset fra biddet før et evt. pres fra et evt. uhensigtsmæssigt belastet ben 8-)

Den kommer meget lettere til at spænde, og hvis det så samtidig foregår i et højt tempo - ja, så er det ikke specielt sund for hverken bentøjet eller resten af hesten. Men nu det var benene, der blev nævnt her - så var det også benene, der blev svaret på :-P

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Indspændinger.
Forfatter: 
Dato:  27-07-2009 08:07

Det lyder på din beskrivelse, at indspændingerne er spændt ind?

Man kan jo selv bestemme, hvor korte - og hvor lange - indspændingerne skal være. De kan jo således godt være så lange, at hesten skal række sig efter biddet, og biddet ikke ligger i hestens mund med et vedvarende pres, den kun kan slippe for ved at trække mulen tilbage .

Tempoet i forhold til balancen vil være en faktor, som afgjort har indflydelse på belastningen af benene .

Cirkelinemus

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider