|
|
| Mønstring af ivrig unghest! |
| Forfatter:  |
S 1 |
| Dato:  |
14-07-2009 09:22 |
|
Hej Nu nærmer tiden sig mod kåringer og dermed mønstring af hestene. ville derfor rigtig gerne høre jeres erfaringer mht at lære jeres unghest 2-3 år at gå og løbe pænt ved jeres side både i skridt og trav. Og især hvordan det skal tackles når de i trav, pludselig vil løbe meget hurtigt så de slet ikke er til et dreje rundt på "mønstringstrekanten" og evt bukker? Håber i vil dele jeres erfaringer! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg bruger godbidder. Har dem i hånden som jeg holder under mulen og så skal hesten sådan set bare følge dig. Ved parade, bak, i skridt og senere trav. Når den først har fattet det, er godbidderne ikke nødvendige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mønstring |
S 1 |
14-07-2009 12:56 |
|
Ok tak for rådet, kan være jeg må prøve denne metode af  Andre derude med gode råd/erfaringer i at mønstre glade ungheste?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også her.. |
|
|
Ohm er netop meldt til sommerkåring i september.. 1-års (nordsvensk hingst) Jeg synes han er god til at gå ture i skridt. Han går dog nok lidt mere bag mig end ved siden af mig. Han kan stoppe og bakke på kommando, meget fint (så længe vi er herhjemme i rolige omgivelser ihvertfald  Men det med at trave ??? Hmm.. Det gider han da ikke.. hvorfor trave når man kan gå? Hi Hi Jeg har prøvet med en del opmuntrende lyde, selv "travet" i forvejen.. osv.. Resultat.. en meget lang snor og en Ohm der stadig skridter hihi  Næste skridt må være at tage den røde foderspand med i træningen.. Jeg ville bare gerne have undgået godbidder, som belønning hvis jeg kunne.. meeen..det bliver der nok lavet om på.. Jeg er godt nok spændt på at få ham med i byen alene, uden sin "støttepædagog" men det er en helt anden snak. Her er vi på vej ud og træne:
The mind is like a parachute - it only works when it's open!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Evaisabellas: Når man først er afsted til kåring plejer det ikke at være et problem med traven. Det er nemlig godt med tænding når man er et nyt sted fyldt med fremmede heste 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| evaisabellas |
|
|
du vil få mere glæde af at have en til at løbe bagefter og drive på indtil din hest hat 'fattet pointen'. Jeg plejer altid at have en dressur pisk med når jeg mønstre, ved de ivrige skubber man den frem i hånden og holder op for øjet når der skal vendes og holder den ind foran bringen hvis tempoet skal sættes ned og evt når den skal stå stille.
Beklager taste- og stavefejl
Bedækning tilbydes ved J. Jones WMH 145
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mønstring |
S 1 |
15-07-2009 10:08 |
|
- udfordringen kan jo også være at heste simpelthen løber for stærkt! Hvad gør i for at lære dem at gå ligeudrettet i trav UDEN at løbe for stærkt, samtidig med at hestens hoved også er ligeudrettet? (Kommer let til at være bøjet når man tager fat for at bremse lidt)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| S 1 ....... |
|
|
Kan du ikke som jeg nævner lære den at hvis du holder pisken foran/på bringen så skal den sætte farten ned, det har jeg altdi brugt uden problemer. Eller bare at holde den op ved hovedet lidt ind foran i starten til den har lært at pisk foran er lig med at sætte farten ned. Jeg plejer at lære dem det i skridt, hvor jeg også holder pisken foran når de skal stå stille. Og for lige at understrege, pisken skal ikke bruges som pisk, men som en forlængelse af armen...
Sælges:
DV hoppe ´08 Michellino x RDH x Romancier FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mønstring |
S 1 |
15-07-2009 10:46 |
|
Har prøvet lidt det med at holde pisken enten foran hovedet eller bringen, men hesten ignorerer den fuldstændig (ved åbentbart ikke at den kan være "farlig")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| S 1 ....... |
|
|
hmm ok. så prøv uden pisk, men hvor du napper/niver hende i bringen når det går for stærkt. Ved ikke om det kan bruges, jeg bruger det kun hvis en hest fx møver på og den derfor skal bakke NU.
Sælges:
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Min lærte det på 5 min vha godbidder. Nemmere bliver det ikke. Han går når jeg går, han stopper når jeg stopper. Også selv om jeg ikke bruger godbidderne mere.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lære hvad træk bagud betyder |
|
|
Skal hesten ikke "bare" lære at træk bagud i biddet betyder sænk hastigheden - og ikke bøj halsen sidelæns? Hesten bøjer halsen til siden i et forsøg på at slippe for smerterne, når biddet trækker bagud i munden på den. Hvis den i stedet lærer, at den kan slippe for at få ondt i munden ved at sænke hastigheden, så vil den vælge det. Men det skal læres, det er ikke noget medfødt.
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lære hvad træk bagud betyder |
|
|
ja det er jo noget der skal læres, men for at lære det er man jo nødt til at finde en anden metode der kan hjælpe med indlæringen  Lige som nogle har svært ved at forstå frem, de skal jo også lære at løbe med når mennesket begynder/giver signal hertil
Sælges:
FR hingst ´09 Palnatoke Vejvad x Rikke WM hingst ´09 J. Jones x W. April (billig)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lav en plan |
|
|
Det er da bare at lade være med at starte træningen, når hesten er helt oppe og køre, men starte fra skridt, og så taget det med over i traven, først langtsom trav, så lidt hurtigere og lidt hurtigere. Det gælder om at lægge en plan så ens træning langtsom og gradvist gøres svære og svære. ALDRIG starte med det sværeste.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træningsstrategi fortsat |
|
|
Og når hesten kan stoppe fra alle gangarterne - lærer man den at øge og sagtne farten ude at stoppe helt op. Både øge lidt og øge meget, sagtne meget og sagne lidt. Man skal altså både have et frem signal - jeg bruger et hyp fra parade til skridt og øgning af gangarterne. 2 hyp når hesten skal skifte gangart fra skridt til trav. Lav et system af signaler, lær hesten dem, og træn, træn, træn, træn, træn, træn træn. Også i forskellige miljøer med forskellige forstyrrelser.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mønstring |
S 1 |
16-07-2009 10:42 |
|
Tak for idéerne, det godt at have mange forskellige indgangsvinkler til sit arbejde, så del gerne endnu flere af jeres erfaringer i arbejdet med at lære hesten at blive mønstret! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træn først bak - så stop |
|
|
Min anbefaling: start med at træne bak ved at have hesten stående stille og bede om et skridt baglæns ved at trække let bagud i tøjlen. Hvis den træder bagud, så giv STRAKS efter på tøjlen - det er eftergivenheden, der træner hesten. Den vil gentage det, den gjorde, i det øjeblik den blev belønnet med at slippe for tøjletrækket. Hvis den ikke træder tilbage for det lette træk, så træk lidt hårdere og tap den samtidig let på forpiben med en pisk. Du starter med ganske bløde tap med pisken - og øger indtil hesten bliver så irriteret at den løfter benet og træder lidt bagud. Og igen giv straks efter på tøjlen og stop tapperiet, så hesten lærer at det var skridtet baglæns, der fik trækket i biddet og pisketappen til at forsvinde. Der skal sjældent særlig mange gange til før hesten har fundet ud af at det kan betale sig at træde et skridt baglæns lige så snart den mærker et let træk bagud i biddet. Gå videre med at øve stop ved at trække fremad i skridt og når du vil stoppe tager du et let træk bagud i biddet. Giv STRAKS efter på biddet, hvis hesten stopper. Hvis ikke den stopper med det samme forstærker du signalet i biddet og med pisken præcis som tidligere, da du trænede bak. Efterhånden kan du udvikle og forfine dit bak og stopsignal så det både kan stoppe hesten fra trav til parade - og så det kan bruges til at regulere tempoet en smule ned uden at gå i stå. Men det kommer senere - træn først bak og fuld stop.
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|