|
|
| Ideer-løsgørende- genoptræn,skridt |
| Forfatter:  |
Xoco ♣Marlee♣ |
| Dato:  |
09-07-2009 09:05 |
|
Ja nu er tiden kommet så vidt at jeg har fået grønt lys fra min dygtige dyrlæge på KU LIFE til at påbegynde genoptræningen af Marlee  Vi startede i forgårs med ca 30 min skridt hvoraf de ca 10 minutter nok har været decideret "dressur" (i forhold til vores nuværende stadie) og resten har bare været skridt i hendes normale frie tempo på det store hovslag(20*60) samt store volter/slangegange med 2-3 buer. Den næste måned står udelukkende på skridt. og da hun skal have sko på igen(de blev taget af før operationen) før vi kan komme på tur vil det meste pt foregå i ridehallen. Jeg har fået at vide af min dyrlæge at versader og store volter hvor hun er let samlet er fint at forlange - men hun elsker at arbejde, og da hun lige har stået 2 måneder pga operationen og sygeforløb er det jo begrænset hvor mange muskler der er  Bomarbejde og longering er udelukket. I behøver ikke foreslå lange skridtture, da det som sagt kommer så snart hun har fået sko på igen  Håber på nogle input 
Xoco
og pintopigen Marlee O'Shar Vestegnens Rideklub - stedet for alle.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hhhhhhhhhhhh |
|
|
Versader og traversader på volte, i både lang og kort ramme, det vil både løsgøre og genopbygge musklerne.  Super skøn Connemara hoppe sælges. Se profil eller markedsplads.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det afhænger vel af.... |
|
|
... hvorfor hun skal genoptrænes - altså hvad skaden har bestået i? Traversader kræver f.eks. meget bagben, så hvis et af dem har været "i stykker" er det nok ikke så smart lige i starten. Jeg ville, hvis det var min hest, blot lave ganske almindeligt voltearbejde og træne lidt skulder-ud og skulder-ind - og så se efter at få sko på i en fart, så jeg kunne komme på landevejen  Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ligeud.. |
|
|
En hest, der har stået længe vil jeg mene har bedst af at gå ligeud. Det kræver styrke at gå sidelæns og at bøje sig, så jeg ville skynde mig at få sko på, og indtil da kun skridte på stor volte med hesten i en lang, lav holdning, hvor den har mulighed for at bruge ryggen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil også sige |
|
|
udfra min erfaring, man kan lave en masse arbejde i et ridehus, men den bedste genoptræning kommer af at ride ud. Især når hun har været så meget igennem, kunne jeg snildt forestille mig der kunne opstå en følge skade, hvis der stadig er en bitte ting som måske stadig "gnaver" (fx operations ar eller lign). Jeg ved det fra mig selv. Første gang jeg blev opereret havde jeg meget travlt med at komme igang igen, og det gjorde jeg ubevidst passede på mig selv, hvilket førte til en overbelastning af mit knæ. Både udfra det, og fra flere af mine veninders heste, er jeg blevet total og 100% afhængig af genoptræning i skoven. Det giver gode lige heste, som også er løsgjort. Så på med skoene og afsted. -Alternativt træk i rabatten.
Mvh. Tine Søger transport fra Vridsløsemagle(Tåstrup) til Ringsted, med anden hest som selskab.
Fotografering? Fatboy sækkestol købes. Send PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for.. |
Xoco ♣Marlee♣ |
11-07-2009 18:52 |
|
jeres svar. Det er min dyrlæge der har anbefalet lette øvelser igen,men hun får sko på på mandag og så skal vi såmænd også på nogle ture. Vi har nu redet let dressur 4 gange(versader til begge sider, volter,slangegange, parader og lidt tilbage trædning. Ud over det selvf også ligeudrettet skridt på stort hovslag/midterlinie. og hun nyder det i stor stil og arbejder afslappet og velvilligt og det går fint frem så det er skønt  Sif: det er "genoptræning" dvs komme igang igen efter en operation.
Xoco
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lalalala |
|
|
Det jeg gjorde under min genoptræning, var masser af overgange.. Altså samlet skridt, fri skridt og alm skridt, og så volter og slangegange.. Ikke så mange øvelser. Men ved at ride fri skridt bruger hesten ryggen og bliver løsgjort..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| simone.. |
Xoco ♣Marlee♣ |
15-07-2009 13:15 |
|
tak for dit råd. Dyrlægen mener dog at der også skal være en del øvelser (i det omfang det er muligt og ikke belaster for meget naturligvis) såsom versader,parader volter(store) og slangegange samt lidt tilbagetrædning med både ryggen oppe og nede. men vi laver nu også overgange mellem middel/fri skridt. Ikke så meget samlet skridt da hun kun må samles let pt. Vi rammer nu en uges genoptræning og det går overal forventning. Hun nyder at lave noget og der er intet at se/mærke på arret etc. Jer der har redet ture, hvor lange har I lavet dem til at starte med? Vi var på første tur igår, hvor vi red ca ½ time hver vej(inkl kiggen på køer og får der var faaarlige ) og med let dressur ca 5-10 min ialt undervejs 
Xoco
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Når jeg rider tur |
|
|
som et led i genoptræning har jeg redet med lange tøjler. Jeg er jo stadig for, at man genoptræner ved at ride ligeud, og ikke så meget pilleri. Da jeg boede i schweiz var hestene dejlig bløde, løsgjorte osv, på trods af de kun gik lige ud, i de forskellige gangarter og var let samlet for tøjlen. -Så syntes lidt det er noget "pjat" din dyrlæge har sagt det er anbefalelsesværdigt at lave øvelser. Hvis du vil have fat/samle, så vil jeg sige max meget let samling, med snuden godt fremaf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tine... |
Xoco ♣Marlee♣ |
17-07-2009 10:52 |
|
" når jeg rider tur som et led i genoptræning har jeg redet med lange tøjler." "Jeg er jo stadig for, at man genoptræner ved at ride ligeud, og ikke så meget pilleri." "Hvis du vil have fat/samle, så vil jeg sige max meget let samling, med snuden godt fremaf." jeg rider skam også med lange løse tøjler - og jeg piller ikke . Både når vi rider tur og de 15-20 minutter vi skridter på banen. Og jeg beklager skam hvis mit sidste indlæg har givet udtryk for andet end at det er MEGET LET samling med snuden frem 8) (så let samling at jeg tvivler på at de fleste kalder det samling og samtlige øvelser rides for meget løs tøjle)
Xoco
Stud.theol.
"Du har givet mig større glæde i hjertet, end man har når der er rigdom af vin og korn.I fred kan jeg lægge mig til at sove, for kun du Herre lader mig bo i tryghed" (Salme 4:8-9)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må du undskylde |
|
|
jeg lsæte bare denne sætning og tænkte du vel mente hvad du skrev  og med let dressur ca 5-10 min ialt undervejs 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tine... |
Xoco ♣Marlee♣ |
19-07-2009 21:54 |
|
nu KAN man jo ride dressur på tur med løse tøjler og uden pillen?  Eller - er det kun mig og Marlee der bruger sådan noget? det er hun "flasket op"(tilredet) med og hun nyder at lave lidt under vejs ind i mellem 
Xoco
Stud.theol.
"Du har givet mig større glæde i hjertet, end man har når der er rigdom af vin og korn.I fred kan jeg lægge mig til at sove, for kun du Herre lader mig bo i tryghed" (Salme 4:8-9)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Jeg ville nu som Vicky også kun ride lige ud, og med lange tøjler det næste stykke tid.. Da min blev genoptrænet, skridtede jeg lige ud (også i ridehus med skridt skråt igennem) de første 6-7 uger, derefter begyndte vi at trave lige - på samme måde som i skridten. Jeg begyndte efter 5-6 måneder at lægge versader, schenkelvigninger osv ind, meget stille og roligt. Indtil da havde jeg kun redet lidt tempovekslinger, skråt igennem og store volter. Jeg synes ligeudretningen og muskelopbygningen er langt vigtigere end at ride øvelser, men det er jo en smags sag  Min stod nu også lidt længere tid end din, men jeg ville stadig ikke forlange andet end at skridte ligeud de første 2-3 uger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|