|
|
| Stakkels hest! |
| Forfatter:  |
Charlotte ♥9829 Lakom9829♥ |
| Dato:  |
30-06-2009 10:14 |
|
Gode råd ønskes. Vi (mor og to døtre) har i snart 3 mdr haft den fulde brugsret til en ca. 12 år gammel connemara hoppe som vi selvfølgelig er kommet til at holde utroligt meget af. MEN MEN MEN. Ligeså sød, mild og kærlig den kan være, ligeså hurtigt kan den blive nærmest uhåndterlig. Det er sket 3 gange nu. Alle gangene pga. ændrede forhold i hendes omgivelser. Sidste gang var forleden, da der var kommet nye heste på folden overfor. Kort om hendes opførsel: Fra det øjeblik hun har set de andre heste, begynder hun at vrinske næmest hjerteskærende, løbe frem og tilbage på folden, til sveden nærmest driver af hende. Har man sat hende ved strigle bommen, står hun og sparker på skift med forbenene samtidig med at hun pisker fra side til side. Hun er overhovedet ikke til at komme i kontakt med, er nærmest i trance, og ænser ikke om der kommer noget i vejen, hverken ting eller mennesker. Der kan stå en af hendes fold kammerater ved samme bom. Det har ingen indflydelse på hendes opførsel, tværtimod var hun lige ved at sparke en lille pony i hovedet der uforvarende var kommet over på samme side. Sætter man hende i boks fortsætter hun bare der, også selvom hun ikke kan se de nye heste og der er en hest i nabo boksen. Denne opførsel kan vare alt fra timer til DAGE!! Jeg (mor) har i de 30 år jeg har haft med heste at gøre aldrig oplevet noget lignende og synes situationen er uholdbar. Ejeren af hesten er selv ved at miste modet og overvejer at få hesten aflivet. Vi er alle meget kede af det, og vil gerne gøre en indsats, men det er jo umuligt at skåne hende for nye ting, og jeg er alvorligt bange for at nogen en dag kommer til skade. HVAD GØR VI?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Få fat på |
Illum |
30-06-2009 10:52 |
|
Prof hjælp. Blodprøver, mangler den noget... Magnesium fx. som er uhyr vigtigt for modtagelsen af signaler i hjernen... Kan med 99% sikkerhed sige at den MANGLER magnesium når den sveder så meget og stresser. Den bør have 1 spiseske fulde 2 gange om dagen, kan gives i foder.... Du kan næsten IKKE give for meget, de svedes og tisses ud.... Dolomitpulver fra matas, er billigst..
Illum !! .
Realistisk kyniker og livsglad livsnyder..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| afliver hesten |
hestetøsen ♥my horses♥ |
30-06-2009 10:52 |
|
det ville være det bedste ,en død hest lider ikke 
kender du ice man kik evt profil
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak =) |
30-06-2009 11:23 |
|
Tusinde tak for rådet Illum =). Vi starter allerede idag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ca. 12 gram er for mig en spiseske. |
Illum |
30-06-2009 11:49 |
|
Du kan IKKE mærke forskel i morgen. Jeg gav det i roepiller som jo er fugtige, så det kunne ikke ses.
Og så ville jeg tage ALT korn fra den..hvis den får korn..også hvis den er på fuldfoder...
Held og lykke, ved hvor fortvivlet man bliver med en hest der er "væk" og stresset, som ikke kan falde til ro ligemeget hvad man gør....
Illum !! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Illum |
30-06-2009 13:41 |
|
Har fået anbefalet Relax Amino fra Blue Hors kombineret med Magnesium og Elektrolytter. Relax Amino skulle virke med det samme, og kan bruges efter behov. Prøver det. Håber det virker og at andre i så fald også kan bruge det.
Med Venlig Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har prøvet med |
Illum |
30-06-2009 13:48 |
|
Relax og nej ikke godt nok. Dosis skulle helt vildt over det der står på bøtten og når det ikke virkede så var det for dyrt.. Elektrolytter er også gode nok... Dog er mag. det vigtigste... Hvis du vil så kan du måske skrive til Eva Lyderking Olsen hun ved utrolig meget om dette her..
Illum !! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn |
|
|
Gode erfaringer med relax amino. Men det er jo symptom behandling. At bruge det kan være udemærket -hvis det har effekt for jer- i en kort periode, for at kunne håndtere hetsen på en sikker måde. Men på længere sigt er magnesium nok et godt bud. Dog ville jeg få lavet blodprøve lige meget hvad. Det kan jo være hun også mangler andre ting.
Det gælder ikke om at være verdensmester - men om at mestre verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| brunst? |
|
|
Kan jeres hoppes adfærd have noget at gøre med brunst?, min kan blive aldeles hysterisk, lige inden hun kommer i brunst, og jeg giver hende "Stroppy Mare" fra Brogården. Det er et produkt, der dæmper hoppers adfærd under brunsten. Det virker rigtig godt på hende. Men der er også nogle af de samme urter i, som der er i de beroligende urtemidler.
Det er da altid et forsøg vær.
Hvis det hænger sammen med brunsten, kan man jo forudse, hvornår problemerne kan komme, og så evt. lade være med at lave noget med hesten da.
Jeg har 5 gange på de tre år jeg har haft min, opgivet at ride, da hun var sitrende, og jeg slet ikke kunne komme i kontakt med hende. 2 af gangene har 2 forskellige undervisere skullet ride hende, men ingen af dem turdet, da de mærkede, hvordan hun var.
Ind imellem disse perioder, er hun meget sød, og det er ikke hver gang, hun bliver hys, så jeg skriver ned i en kalender, hvornår det er.
BirteB Husk at leve mens du gør det, Husk at ride mens du tør det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hypper kan have et |
|
|
savn fra en gamle ven hun er taget fra engang (måske en drastisk fravendning af et føl) eller andet er ligger i hende, og bliver aktiveret når hun bliver udsat for skift- jeg syntes det er voldsomt at begynde på at snakke om aflivning af en ellers sund og rask hest. Hun lyder som en der køre sig selv op og har svært ved selv at komme ned igen, om det er homoner eller et savn eller måske en mangel på et mineral kan man jo kun gætte på.
Personligt ville jeg øve stop og gå med hende, så det sad helt fast når hun haqvde det godt og var i balance, så det kunne bruges når hun kører op, jeg ville aldrig binde hende og forsøge at ordne hende, når hun var kørt op, her ville jeg bruge stop og gå+ bak for at få hende under min ledelse stille og roligt- altså bevæge hendes ben og stoppe hendes ben til hun var helt afslappet og helt under kontrol- så har hun mulighed for at finde sin ro og tryghed i dette- og først når hun var 100% afslappet ville jeg forsøge at binde hende op og ordne hende- måske ville det ikke gå den første gang og jeg ville straks lave benkontrol igen. En sådan hest ville også være oplagt at træne parellis metoder med a al de 7 lege- der er et kursus, hvor der kommer en underviser fra udlandet i uge 29/30 og til efteråret kommer en anden underviser til landet i en periode.
At give mineraler som kur er fint nok, kobber er ofte også en mangel- så måske med et bredt produkt der giver på alle fronter.
Pøjpøj med hyppedyret. MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil mene at du dorthsus ikke |
Illum |
30-06-2009 18:25 |
|
Har haft en hest i hænder du IKKE kan komme i kontakt med..... Og nej jeg mener VIRKELIG IKKE KAN KOMME I KONTAKT MED..
Illum !! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar til Dorthe |
01-07-2009 10:16 |
|
Jeg er helt sikker på at hendes opførsel har bund i noget sket tidligere i hendes liv. Desværre kender vi ikke hendes baggund særlig godt. Der er ingen sammenhæng mellem hendes "ture" og hendes brunst, det er helt afhængigt af ydre omstændigheder. Min datter på 13 bruger rigtig meget tid på alle mulige øvelser og det fungerer super, men som sagt det er som om al fornuft fuldstændig forlader hende og hun reagerer overhovedet ikke på nogen ting. Hun bogstaveligt talt tromler alt og alle ned og det er nærmest en undtagelse hvis man får hende ind i boksen uden at have været mast eller trådt på. Hun er en skøn tøs, men virkelig lidt af en mundfuld,så idag skal relax stå sin prøve, håber det har en mærkbar effekt.
Med Venlig Hilsen Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Giv også |
Illum |
01-07-2009 10:41 |
|
Magnesium i samme omgang...
Illum !! .
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du har helt ret |
|
|
Illum- det har jeg ikke.....har altid kunne finde en vej ind til den, på den ene eller anden måde... Som den Trakhener hingst "Sunshine" på 5 som ingen kunne fange eller ride jeg fik smidt i nakken, for nogle år siden- fuldstændig splittet af i sit system- måtte dog have lidt hjælp af den dygtige David til at klare ridedelen- resten gik af sig selv, til stor forbløffelse for den foreige ejer......eller den store hvide hoppe Ezzra jeg fik smidt i nakke af en fra Holte, som blev bedt om at flytte sin hest derfra, da de anså den for at være direkte farlig....for ej at nævne min nuværede hest, som kan gå i selvsving som ingen anden og ikke er i stand til at komme ned igen med egen hjælp, og af samme grund er nærmest umulig at sætte i en ny boks for hun går i stykker før boksen....osv....
Jo, har været der en del gange...det udelukker dog ej, at jeg ka møde en hypper en dag, som jeg ej ka finde ind til.... MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmm..... |
|
|
Jeg mener også at korrekt håndtering og forståelse af hesten kan løse mange problemer, men når hesten er helt væk, så er det ikke det der skal til, ihvertfald ikke i første omgang. Som ne hest på flugt, den har slået instinkterne til, den ænser intet andet på sin vej, den skal bare væk, der er i den forbindelse set heste der er løbet lige ind i træer og slået sig selv ihjel, her ville korrekte stopsignaler ingen forskel have gjort. Jeg er helt enig med Illum og har fodret efter den overbevisning i flere år. Fjern al korn, giv en masse roepiller og en god vitaminblanding og smut så lige ned i Matas og hent noget Dolimit pulver. Det koster ca. 100 kr og der er til lang tid. En spiseske i hver fodring og så tålmodighed, det kan tage lang tid at genoprette en ubalance. Men Magnesium hjælper. En hest der stresser udskiller mere magnesium og kommer derfor i underskud, en hest der er i underskud af magnesium stresser. Derfor er det en ond cirkel der skal brydes ved at tilføje magnesium.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| opdatering |
|
|
Hvordan gik det med relax?
Det gælder ikke om at være verdensmester - men om at mestre verden!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|