|
|
| sko eller boots |
| Forfatter:  |
gittemulle |
| Dato:  |
26-06-2009 12:40 |
|
Jeg har netop købt en haflinger og han ømmer sig på tur når han går på markvej eller sten, på asfalt er der ingenting men ligeså snart underlaget er lidt ujævnt kan man tydeligt mærke på ham at det nok er bedst at han får sko på. På ridebanen hjemme går han fint uden problemer men det slider vel også på hovene? Det jeg så tænker på er om det vil være bedst med forsko eller han mon vil kunne klare sig med boots til når vi rider tur da det pt. kun virker som om det er på tur han ømmer sig. Prismæssigt vil det være noget billiger med boots da de holder længere hvis det kun er til tur, men ved ikke om det vil være nødvendigt på bane også, hvad mener i? jeg kender ikke så meget til boots andet end at der er flere og flere der bruger dem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg anbefaler boots |
wettergren |
26-06-2009 15:27 |
|
Det er langt det nemmeste, og også det bedste for hesten, da sko giver flade og forsnævrede hove. Jeg bruger easyboots, og jeg er meget glad for dem. Der er også lige kommet nogle nye smarte modeller. Prøv boots først, for man kan jo altid lægge sko på bagefter. Men har den først haft sko på, skal hoven altså lige komme sig før den kan gå barfodet igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også boots... |
|
|
Jeg fik fjernet skoene på min hoppes 4 hove i oktober, da hovene var ødelagt. Købte Cavallo Easyboots hos Hovfokus og har brugt dem på tur hver gang i starten, og nu bruger jeg dem kun hvis jeg skal ride langt på meget stenet underlag. Så for boots herfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boots.... |
gittemulle |
26-06-2009 19:00 |
|
dejligt at der er nogle der vil give gode råd, vil gerne høre fra endnu flere hvad i ville gøre hvis det var jer. jeg kan se at både Wettergren og rfv at det er easyboots i bruger, hvor købte i dem og hvad er prisen ca. for et sæt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gittemulle |
wettergren |
27-06-2009 09:16 |
|
Cavallo og easycare hedder det, er 2 forskellige slags. Du kan evt kigge ind på www.hovfokus.dk prisen ligger omkring 1000 kr. for et par.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dåmme pirater... |
CacaoTraum |
27-06-2009 09:17 |
|
mine heste går uden sko, men jeg har et sæt easyboot epic, fordi de godt kan blive lidt ømme, hvis jeg rider meget på asfalt eller grus..
AJA ASHLING Don't you see my halo?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg bruger |
|
|
cavallo på forhovene, de er nemme at tage af/på og min hest får bedre og bedre kvalitet hove 
Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tjek størrelsen |
|
|
Find gerne en i kan låne støvler hos - man kan godt være uheldig at få nogle støvler der skader mere end de gavner, selvom man følger måleskemaerne fra producenten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Boots. |
|
|
Jeg ville også helt klart vælge boots.
Alverdens skatte skal være mellem dine øjne. Du skal bære mine venner på din ryg. Din sadel skal være mit bedested. Du flyver uden vinger og erobrer uden sværd.(fra Koranen).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boots... |
gittemulle |
28-06-2009 13:09 |
|
hvor på fyn kan man købe dem? jeg kende ingenting til boots så vil gerne høre lidt om hvordan de er for hesten at gå med , står de fast og hvad hvis man skal ride jagt på feks. vådt græs? der plejer man jo at bruge mordacs i sko.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gittemulle |
wettergren |
28-06-2009 16:25 |
|
Man kan godt sætte mordaks i boots. Jeg har kun handlet boots på nettet. Der er ikke ret mange butikker der fører dem på lager. Ellers skriv en mail til hovfokus.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prisen på |
|
|
cavallo simple boot på www.fokus.dk er det pr. par eller pr.stk (1100kr? kan nemlig ikke rigtig blive klog på annoncen på hjemmesiden. Håber der er nogen som kan hjælpe mig
Miss Cacha M har fået føl med Quinton fra Stald Cajus den 7/4-09. Miss Cacha M er blevet kåret i DS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er pr. par. |
Camilla (Felur) |
04-07-2009 19:57 |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sko eller Boots |
|
|
Hej Gittemulle Jeg ville få smeden ud vurdere hvad der er bedst. Jeg har selv lige fået lagt fire sko på min hoppe, da hun var ømtået ligesom din. Min smed sagde at der ikke var andet gøre da hun "ingen" hove havde på baghovebe især men også forhovene var meget slidte efter ridning på grus, sand og asfalt. Så få smeden ud inden du ofre flere tusind på boots. Mette
carpe diem - grib nuet Sov sødt Kingo 1991 - 2008 HF Student d. 22 juni
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mette.. |
gittemulle |
05-07-2009 20:39 |
|
flere tusind på boots? de koster ca.1100kr for et par og det er ikke så galt, desuden så har min smed ikke den store forstand på boots og ser hellere hesten får sko på, de ved ikke noget om det, vi har tidligere snakket med dem om det med en anden hest og det var de ikke tilhænger af så nej smeden får ikke lov at bestemme. Han skal beskæres i uge 29 og hører ham så ad hvad han mener om hans hove af hensyn til sko, men han får ikke at vide at jeg overvejer boots til skovturene. Det er en dygtig smed vi har men på det punkt er de uvidende og fejer folk af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjahskdjas |
Anna-S |
11-07-2009 22:32 |
|
Jeg ville se på hestens benstilling  Jeg stod selv i det dilemma for ½ år siden - hoppe dyret blev øm foran - beskæringsperioderne blev kortere og kortere (vi var helt nede på 5 uger for en hest der går på fold 10 timer om vinteren og blev brugt 2-3 gange om ugen!) Min hoppe har en minimal tendens til indfodethed (hun er meget lidt indfodet), men ved det vedvarende slid var den smule nok til at gøre hovene skæve og hesten øm - så hun har fået sko på foran. Siden har der ingen problemer været med ømhed eller andre ting. Baghovene er stadig uden sko og forbliver det forhåbentlig (totalt korrekt slid bagtil og hun har hove så hårde som sten). Så det korte af det lange - står den PERFEKT så brug boots - er den lidt fransk/indfodet (især det sidste) - så smæk et par sko på foran.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke postivt med boots her |
|
|
Min hoppe har klaret sig fint uden sko de sidste tre år, men hun har også været gennem flere sygeperioder så det er begrænset, hvad hun har nået at lave.
Nu er hun så endelig lidt igang - og nu er hendes baghove blevet meget lave i dragterne.
Jeg ville så prøve boots. Med boots til brug, når hun skulle arbejde, kunne jeg stadig have en barfodet hest på folden. På den måde ville hun stadig få den mest naturlige bevægelse i hoven det meste af dagen og slippe for problemer med sne, der klodser i hovene. Og så er det jo også meget lettere at rense hovene, når der ikke er sko på.
I går hentede jeg så et sæt cavallo boots på posthuset og skulle prøve dem på. Men hold da op - hvor er de klodsede og bøvlede at sætte på. Jeg nåede kun at forsøge mig med den ene. Velcroen klistede sig fast længe inden den var kommet ordentlig på, og var svær at rette til. Og hesten er ikke typen, der passivt affinder sig med noget, som hun finder genrende, så jeg stod der med en hest, som forsøgte at sparke booten af. Hun turde næsten heller ikke at gå baglæns - hun opfattede følelsen af booten på ballerne som om der var en forhindring, som hun skulle udenom.
Jeg lod hende så stå på staldgangen mens jeg ordnede hende (en ekstra gang) og bagefter trænede jeg lidt gå-stop-bak for at sikre mig, at jeg stadig havde kontrol og hun ikke ekspolderede. Og lidt hjalp det da, men ikke meget.
Da jeg så skulle have den af igen viste det sig igen at velcroet hang fast alle steder - og da jeg havde fået den halvvejs løs forsøgte hun at sparke den af. Det lykkedes hende heldigvis ikke, for så havde hun jo bare fundet ud af, at det var det der skulle til. Heldigvis lykkedes det til slut at få den af i god ro og orden.
Nu overvejer jeg om ikke almindelige sko er en bedre løsning - så måske har jeg snart et par cavallo boots str. 4 til salg.
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ninast |
wettergren |
12-07-2009 18:35 |
|
jeg forstår ganske enkelt ikke hvorfor cavallo sælger flest boots.!! Prøv lige at kigge på easycare boots istedet. se DET er kram
Konklusion er det sted, hvor man blev træt af at tænke.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvilken easycaare? |
|
|
Nu har jeg har kigget på easycare støvlerne. Den, der hedder glove, ser meget let ud. Hvilken model har du erfaringe med, wettergren?
KH NinaSt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cavallo... |
|
|
Nina, surt at du har fået sådan en oplevelse, men jeg tror nu bare du skal øve dig lidt  Har selv benyttet Cavallo støvlerne en del, og de er absolut ganske nemme at give hesten på. Men jeg tror gerne, at man lige skal prøve det et par gange, for at få fat i teknikken. Og så hjælper det jo en del hvis hesten har lært at stå stille imens  De fleste heste reagerer en smule, første gang de har boots på. De fylder jo lidt, siger en anden lyd når hoven rammer jorden, og har en anden farve end hoven. Så hestene plejer at reagere, men efter ganske kort tid affinder de sig med booten. Bare lad din hest vænne sig til den stille og roligt over et par dage, evt. lad den skridte roligt afsted med dem. Så giv det lige et par dage, før du smækker sko på hesten i stedet. Træn hesten i at få boots af og på, og væn den til dem langsomt 
Adfærdstræning, trailertræning, tilridning tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk
Ridelejr for voksne i uge 35. Stadig enkelte ledige pladser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ninast. |
wettergren |
13-07-2009 15:37 |
|
Jeg har easycare epic, det samme par nu i 1½ år. De er ikke så klodsede og sidder også anderledes oppe om kodeleddet end cavallos gør. Har aldrig set et gnavesår, heller ikke efter 25 km tur. Jeg har nu bestilt et par easycare glove til baghovene, da jeg pt. træner en del. Så dem er jeg bestemt meget spændt på. Men hvis glove skal passe til din hest, må hovene ikke være smalle og lange, helst lige så brede som lange. Men jeg kender da en på sjælland der kommer ud og tilpasser,.så du må sige til hvis det bliver nødvendigt. Det benyttede jeg mig selv af, da jeg synes det var lidt forvirrende i starten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| holdbarhed |
gittemulle |
13-07-2009 18:58 |
|
hvor længe holder et par boots ca? Jeg ved godt det kommer an på hvor meget man bruger dem, men hvor tit bruger i dem og hvor længe holder de så ca.? Planen er at min han skal gå med dem ca. en gang om ugen på tur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gittemulle |
wettergren |
14-07-2009 16:18 |
|
Med det brug, så holder de som et minimum et år. Jeg rider nu på andet år med samme boots. altså easyboots
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for jeres gode kommentarer |
|
|
Tak for jeres kommentarer til min oplevelse med boots. Jeg overvejer stadig. Smeden kommer på mandag, så har jeg forhåbentlig bestemt mig inden da.
KH NinaSt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| wettergreen... |
|
|
fortæller du lige hvordan det gik med Gloven - jeg har nemlig kig på sådan et par til Zavannahs forben.....ellers bliver det nok Epic'en
Min kamp, for at lære at ride Zavannah hestevenligt, er startet Taktfast og med næsen foran lod.
Nu med nyt ideal:
Ashley Holzer og Pop Art
Jeg er stolt af IKKE at have Blue Hors i stamtavlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| easycare epic |
|
|
er jeg også super glad for min hest ligeledes .Men carvello de blev også videre solgt efter en gang min hest kunne overhoved ikk gå med dem store klodser og hun gik med benene helt oppe i skyerne, hvorimod easycare epicik bare gik rent ind i rytmen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nogen der har |
LeneRask ♥Imbert Fuglsang♥ |
14-07-2009 22:29 |
|
er der noge der har prøvet de nye glove endnu? de ser helt rigtige ud nemlig
Hilsen Lene (og Imbert) Nu med fjordhest ! De skønne gule er fantastiske !!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| easycare epic |
|
|
Jeg ønskede mig et par Easycare Glove, til vores hest, som netop havde fået skoene af. Desværre har han for runde hove til den model (ifølge Søren fra Hovfokus.dk, passer modellen bedst til hove, der er lidt aflange.) Så jeg købte et par Easyboot Epic istedet. Det kræver lige lidt tålmodighed, at få dem på de første gange, men de sidder fint fast under ridningen. Desværre har vi kun skridtet og travet en lille smule, pga. "ikke fungerende hest," så galop er ikke afprøvet. De har været af og på 5 gange, og er brugt ca 15 min. pr. gang. Jeg har idag konstateret, at modellen ikke passer ham, den skarver ham på ballen  Så hvis nogen kunne tænke sig at købe et par Epic størrelse 3, brugt 5 kvarter i alt + et par ubrugte comfort pads (såler), så send bare en PB. Mvh. Runa
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hvis bare |
|
|
easycare lavede deres boots til runde hove, så ville jeg foretrække dem. Den nye glove er genial, men skal passe 100 %. Easycares boots sidder mere til og er mindre klodsede. Jeg har bedst erfaringer med Cavallo til de runde hove. Som egentlig er målet for en sund hov.
Men der skal nok komme flere modeller på markedet i takt med at flere og flere bruger dem. Men giv endelig producenter og importører jeres kritik videre. I sidste ende er de jo lavet til brugeren, dvs Jer.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen, Keppie... |
Camilla (Felur) |
15-07-2009 15:35 |
|
... så må du jo gerne sige det videre (jeg går ud fra, at du er importør), hehe. Jeg er generelt rigtig tilfreds med mine Cavallo Boots (og hesten er meget tilfreds!), men jeg bøvler da stadig en smule med påsætning. Det er dog udelukkende fordi, at jeg ikke kan trække boot'en 100% på ved løft af hoven, men må vente til at hesten sætter hoven i jorden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Camilla |
|
|
det er ok at hesten selv tramper sig det sidste ned i hoven. Ja jeg har sagt det videre til importøren, som er Søren. Jeg er bare "dealer".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sig det videre til easycare |
wettergren |
15-07-2009 18:38 |
|
Altså da jeg købte de første boots var der kun hele numre. Men da min hest faktisk ligger mellem størrelse 1 og 2, ja så skrev jeg straks til easycare og spurgte om de snart lavede dem i halve numre også. Jeg fik dog aldrig svar, men nu et år efter kan man så købe den nye glove i halve numre også.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| trallalalal |
|
|
Jeg ville også vælge boots. Dette gjorde jeg også da min hyp blev øm tået. Men boots kunne desværre ikke gøre det. Han blev angrebet at hov bylde og en masse grimt og havde meget bløde hove, grundet dårlig fodring ved hans tidligere ejere. Han fungerede bedst med forsko og har nu gennem super fodring i snart 2 år, begyndt at kunne gå uden bagsko. Mon ikke også forskoene er dag kan pille af... Han får boote på bagbenene på lange ture. De der nye glove - lukke systemet sidden jo oppe om hestens kode led. Jeg tænker om det ikke kan belaste/genere hesten?
"At hesten driller eller er farlig, er ALTID en undskyldning for rytterens fustration og manglende forståelse for hestens natur og måde at lære på".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cavallo Clove |
|
|
Er supernemme at sætte på. Bruger nu kun E.B.G til baghovene. Min hest har fået forsko og lukket shoktamersåler på nu, ifgl. rådgivning fra dyrlæge, grundet lidt gigt i kronranden. Forstår ikke det med de ikke passer runde hove. De passer meget fint til min hests fine små runde hove. Det eneste er at de bare skal passe fuldstændig nøjagtigt. Måtte bytte flere gange før de korrekte str. blev fundet. Har testet dem i både mudder og vand, op og ned ad skrænter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hanne vores |
|
|
heste i hit slider selv tæerne korte. Det gør at det breddeste punkt kommer helt tilbage. Hvis du kigge på sålefladen af en par Cavallo og sammenligner med et par af easycares kan du ane at easycares er lidt mere aflang i formen. Glove skal sidde helt til, her vil vores heste få et slup i længden hvorved de kan trædes af. Ulempen med boots er man ikke kan ændre dem så meget, kun Swiss boots kan ændres i formen. Men dSwiss boots synes jeg er stive og usmidige og de kræver i mange tilfælde at ejeren selv kan file på hovene imellem beskæringerne. Glove kan også kræve lidt filen fra ejer. Når der kommer flere boots på markedet og i flere faconer og størrelser, så bliver det rigtig godt. Der er fordele og ulemper ved alle boots på markedet. Det skal vurderes individulet fra hest til hest og fra ejer til ejer. Der er jo rundt regnet kommet et til to nye boots pr år. Det er et marked i udvikling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|