|
|
| Sidste chance - skrækslagen hest |
|
|
Ved ikke lige om det her hører under træning eller røgt/pleje, men ellers bliver det vel bare flyttet det rigtige sted hen  Jeg har en lidt varm hest som har været stort set problemløs i godt 1.5 år (dog med få sjove undtagelser: ind i mellem er skyggerne fra barrieren farlige, men efter 1-2 sekunder er det glemt, og næste dag er det væk). Den er totalt kold over for traktorer med sjove redskaber, busser der skrider ud i svinget, elefanter og kameler på nabofolden (not kidding), gummibåde der blæser af trailere, og jeg ved ikke hvad. For to måneder siden slog den til et badekar, og blev forskrækket over resultatet, og det har været farligt lige siden - nok til at den springer baglæns eller frem når vi skal forbi. Der er masser af luft, udsyn og plads, men den er stadig urolig: Det har jeg så trænet til jeg er blevet tosset af kedsomhed ved at tage mig tid, være rolig, og vade frem og tilbage indtil den er helt ligeglad -- men næste dag er det galt igen. Så er der genboen, flink rolig mand der kommer med æbler om efteråret: Nu er han dødsensfarlig, hans bil er farlig, hans kone er farlig, hans vinduer i huset er farlige: De er ca 150-300 meter væk. Det har jeg så tidligere forbigået ved at ride videre og gentage øvelserne. Nu også uden effekt. 200 meter væk ligger en anden ejendom som har ligget der før der blev tænkt på Salaams tip-tip-tip-oldefar. Men nu er der plastik-markering omkring indkørslen i patriotiske farver -- mage til det som har været oppe ved stalden, men ikke desto mindre dødsensfarlig. Jeg plejer at parkere hesten og vente til den har set der ikke er noget, og så rider vi videre når den synes (og jeg mener den virker rolig). Den går heller ikke længere, nu ryster og sveder den af angst, fra det ene sekund til det næste , og jeg kan ikke hverken lokke eller drive den frem, endsige berolige den - jeg kan knap holde den i skridt på vej væk. Så er der bogstaverne på banen, skyggerne i hovslaget ... lyde fra vinden i græsset, en solsort der skræpper. Og når den så har lagt en pære og møder den igen, er pæren også farlig (den lugter nu også sådan, men det gør de jo altid ). Hesten er sat ned i foder, al havre er taget fra den, og den får noget stivelses-fattigt fuldfoder som skulle være afstressende. Græsset på folden er nærmest dødt, så jeg tror mao. ikke det er for meget energi - og den virker heller ikke hidsig). Det er ligemeget om vi er alene eller sammen med andre heste/ryttere. Dyrlægen var forbi i anden forbindelse for nylig og sige god for den og raspe tænder, og den bliver redet (1-1.5 time om dagen, 5 dage om ugen) og passet som den plejer. Nogen idéer til hvad det kan være, og hvad jeg kan gøre ved det? Keder den sig bare pga sandkassekuller (skovture har ingen effekt, men den har aldrig været videre bange, bare årvågen og nysggerig på selve turen) ? Blodprop i hjernen? Forårskuller? Skal han lave mere, noget sværere, eller ...? Jeg har meget plads i fryseren og efterhånden tilsvarende lidt tålmodighed, så løsninger er meget velkomne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffff |
|
|
Det lyder som min hest  Han var bange for ALT, inden han fik kiropraktor Rikke Andersen ud og fik rettet sin skæve nakke.
Herefter har der intet været Skiltene, stenene, lågen, spejlet osv som altid plejede at være farligt og han kiggede på alt og ku endda stjele om fordi det var farligt.. Men det var så pga af den skæve nakke, så har han set tingene skævt - og dette er selvfølgelig ikke særlig betryggende og derfor har han valgt at glo så meget og flygte.
Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med hjælpetøjler - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!! Andrew McLean.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvad med synet,kan det være galt med den ? Dorte.
www.123hjemmeside.dk/aesellyst
Æslet kan være stædig og langsom,men ikke af dumhed.Kloge kalder vi de dyr,der følger vort mindste vink,og lader sig dressere til hvad som helst.Det er æslet der er klog
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Sandra. |
|
|
Hvis den ikke allerede er blevet tjekket, så få den tjekket af en kiropraktor. Det er utroligt, så frygtsomme nogle heste kan blive, af at de er skæve i nakken. Men skævhed i nakken forårsager også balanceproblemer, og det er klart at hvis hesten føler den ikke er tip-top, og den føler den tilter, vil den blive mere opmærksom på sine omgivelser, fordi den er mere udsat. Skulle hesten allerede være gennemtjekket af en god kiropraktor, ville jeg gå videre med at se nærmere på miljø og træning. Det du beskriver er ikke normal hesteadfærd, for en hest der er veltrænet, så noget virker ikke, og gør hesten stresset. Hvor gammel er den?
Undervisning, trailertræning, tilridning tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk
Sjællandstur d. 26-27. Juni. Stadig enkelte ledige pladser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| som de andre |
|
|
få en kiro ud og tjekke hesten, få umilbart lyder det som en skævnakke eller mere. Min egen kan du læse om i tråden "min hest blød i bolden" og der er opdatering af meget meget positiv ændring der er kommet i hans opførsel med det samme.. Af kiro kan jeg anbefale Rikke Andersen, Regitze Rissing og Anders Kragh..
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, den skal have kiro |
|
|
først, men min erfaring omkring nakker (hvis de virkelig har sat sig og er låst) er altså at der skal en kiro til, som kan bedøve lidt, dvs en dyrlæge som har den tyske kiro-uddannelse oveni. Min ene havde en sådan LIDT skæv nakke (det gjorde han ikke kunne sætte sig helt lige i piaffe) og først da vi kom til Charlotte Frigast blev det helt iorden.Forinden havde jeg brugt tre år og fire kiro/fys uden effekt på det problem, inklusive nogen af de som roses højt, har mange mdrs ventetid. De er også fine, især pga deres rytter-pædagogiske formåen og kan en hel del behandlingsmæssigt. Men nakken kunne de ikke få helt iorden på netop dette kræ. År senere- i en periode hvor Charlotte ikke var tilgængelig- havde jeg fået en hest mere, med lidt samme nakke-problematik og nej, Rikke A kunne ikke få den ordnet (da havde vi ventet i måneder på overhovedet at få en tid). Charlotte fik den ordnet på een behandling. Nu med hest no. 3-4 (en ung, som havde været vild=slået sig under leg og et føl, klemt under foling), klarede Michala fra Hestedoktoren behandlingen......samme uddannelse som Charlotte. Når krikken din så er på plads og faldet til ro i sit autonome nervesystem, kan det være en ret fiks ide at stikke den noget magnesium et halvt års tid- den har nok været så bange så længe, at den har tisset en masse ud og det tager lidt tid at tanke op. Kiro-behandlingen virker også bedre, hvis den ikke går og spænder op på ny, så du kan såmænd godt begynde magnesium nu. Eva
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske har du presset |
|
|
den igennem ting der har været angst for den- så vil den blive tiltagende mere angst over mere og mere- så det kunne også være en del af dit problem. Jeg ville kontakte en der kunne se på dyret, som var lidt a la hesteekspert med angste heste- i parellis system har vi heste delt ind i forskellige personligheder, en af disse personlighed ville få den slags problemer du her beskriver, ved netop at blive presset igennem ting( jeg arbejder i øjeblikket for en bekendt, med en springhest med samme problematik)- så kunne det være en ide at få en underviser ud eller tage den med på et sådant kursus. Jeg ved der er flere der underviser( nogle er super til din slags hest) og der er kursus her i sommer. Jeg går i mit skriv ud fra at den ellers er sund og rask- det væsenligste, jeg går ud fra i mit skriv er, din erfaring med at den næste dag ej er bedre med en ting og at den hele tiden opfinder nye spøgelser. MVH Dorthe
Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år, ikke at have mange heste på få år. Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby. Se billede på mit HN. Øremærke nr. ZGO383 Dusør gives
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Angst hest |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
17-06-2009 17:50 |
|
Buhl, har du ikke redet på hinnerup engang? Med hensyn til hesten, så lyder det som om, du tager tingene stille og roligt og i hestens tempo, når den bliver bange for ting. Den slags træning HAR det med at være glemt dagen efter, hvor man så kan starte forfra, men så skulle det jo gerne blive lidt bedre dag for dag. Det lyder ikke som om, du overhovedet har nogen fremgang - tværtimod. Så enten gør du det HELT forkert, og det lyder det altså ikke til. Eller også fejler hesten noget. Jeg er helt enig med de andre i, at kiropraktor er en god idé - måske har han slået noget skæv på det badekar. Men det kan, som en anden nævner, også lyde som en hest, der begynder at blive blind - når man ikke kan se noget, er verden altså et farligt sted. Håber at du finder fejlen  mvh. tina
Sælges:
- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.
- Easy Boot Bare str. 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg er meget nysgerrig på andre svar end kiro da jeg har en spændende 5års prinsesse der bestemt også er en psykoanalyse værd . Igen her, er rettet af kiro, har haft tandlæge, foders rigtigt dvs. u. stivelse, går ude hele dagen sammen med andre, har været i hænder siden baby da hun er hjemmelavet og tilredet hjemme af proff. under mit opsyn. Nogen dage er det helt ok at går over alle bommene på banen, andre dage er de røde umenneskeligt farligt og det skal tvinges igennem , og ja jeg mener desværre det er en kamp, andre dage er de røde ok men den ene blå ikke osv. Nogen dage er hun meget dygtig til at stejle lodret både m. og u. rytter, og det er lige ud UDEN der bliver brugt hjælpere. Den er lettest at ride i stormvejr, en skat på tur, vild på bane, en kælling over for alle dem hun kan være, og en kælepot uden lige. Og det er kun det kvarte af hendes personlighed. Hun er vokset op med at blive trænet fra jorden efter alle kunstens regler, og har været på Susan kursus. Så jeg har bare besluttet at hun er kompleks og en rigtig dame, og hun er lidt længere om at blive voksen. Hun skal til at have nogle Dynamite produkter som tilskud for at se om de kan gøre hende mere afbalanceret. Jeg synes det er rigtig hårdt nogle dage hands down, men jeg føler mig også vildt heldig at jeg har fået en hest som hende, for hold op hvor må jeg være klog og dygtig når jeg har fundet ud af hende  Man får jo den hest man er klar til, så hold op hvor må jeg være klar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diverse svar ... |
|
|
Tak for alle de hurtige svar - her er lidt uddybning på jeres spørgsmål: - Bøllen (hesten, ikke jeg) er 14 år.
- Den kan se om jeg har en halv skive tørret rugbrød i hånden, når den står i den fjerne ende af folden, uanset hvilken side den vender til: jeg kan ikke helt vurdere afstanden, men havde den en ølflaske mellem hovene til mig, ville jeg ikke kunne se det, så jeg tror ikke det er synet det er galt med.
- Jo, jeg har redet i HIRI, på Hannibal som ingen andre voksne ville ride dengang (hvilket nok burde have afskrækket mig
), og jeg indimellem savner en tur på (Han savner ikke mig, efter 2-3 måneder var jeg glemt ), savner nu også HIRI i almindelighed men det er for langt væk til daglig hestning. Til andre der bor tættere på kan det kun anbefales. - Salaams hals er S-formet set oppefra, med det ene knæk i selve nakken ... ville ikke sige det for ikke at lede jeres svar i nogen bestemt retning, men har bøvlet med at få ham til at slappe af og give efter, mere og mere de sidste uger, så mon ikke der er noget om snakken? Kiropraktor it is. Hvis nogen har telefonnumre på anbefalelsesværdige, må de gerne smide en besked. Salaam løber lige syd for Århus.
- Tror måske skævheden skyldes adgangen til krybben (men det kan jeg da gøre noget ved hvis jeg må for ejeren) - der er en stolpe umiddelbart til højre, så man kan kun komme til fra siden, og der er ikke en hestelængde hen til sidevæggen. Trækker og stiger op/af fra begge sider, er meget opmærksom på at ride så symmetrisk jeg kan: Andre kan ikke se forskel (eller er for høflige), men det føles jo ikke ens sålænge hesten er skæv og spænder op, ved bare ikke hvad der er årsag og virkning.
Nå ... en kiropraktor, og så skal jeg nok følge op med resultater her i tråden, hvis nogen er interesserede?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Haha, ja... |
taina |
17-06-2009 23:47 |
|
...ham Hannibal var ret festlig  Jeg har brugt Regitze Rising, hun er til den blide form for kiropraktik og huserer vist lidt nord for Århus. Afhængigt af hvilken dyrlæge du bruger, kan det også være, at klinikken har en kiro-uddannet dyrlæge? Nu skal jeg ikke kloge mig for meget, men jeg tror ikke, at skævheder i knoglerne opstår ved at hesten står lidt skævt, når den spiser. Det, som jeg har hørt, er, at det ofte er ved fald eller når de bumler ind i noget, at knoglerne kan få et tryk. Der skal ikke så meget til - et lille fald på folden, en hest, der glider på staldgangen. Eller bækkenet kan skubbes skævt af fødsel - men det sidste er nok ikke tilfældet for din  mvh. tina
Sælges:
- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.
- Easy Boot Bare str. 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dem jeg anbefaler |
|
|
kommer her omkring midtjylland. Rikke er fra nordjylland, har lang vente tid, men bestemt værd at vente på. Rigitze er fra Århus omegn, samme uddannelse som Rikke, da jeg havde hende ude, var ventetiden ikke så lang, ca 14 dage, og hun klarede problemerne med hesten med det samme. Anders kommer fra Viborg, er uddannet dyrlæge og kiropraktor. Har ikke selv brugt ham som hverken dyrlæge eller kiropraktor, men har været på ridelejr med ham, og han er en utrolig flink og rar mand, og 3 hesteveninder har brugt ham som kiropraktor til hestene, og har været rigtig godt tilfreds. Vente tiden ved ham er heller ikke så lang. Tove Due kommer til Skive travbane med jævne mellemrum, nogen er helt vilde med hende og har kun gode erfaringer med hende, andre har ikke meget fidus til hende. Hvis hesten hals er s formet, er den jo uden tvivl låst hist og pist, og jeg er ret så sikker på at en kiropraktor behandling ville være godt til den. Og måske vil du efter sådan en behandling føle at du har fået en helt ny hest. Sådan havde jeg det i hvert fald efter at min blev rettet i nakken i december..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiro... |
|
|
I dit område skal du enten have fat i Rikke Andersen, Regitze eller Marianne Dahl. Rikke Andersen har ordnet en skæv nakke for mig, og det gjorde hun godt 
Undervisning, trailertræning, tilridning tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk
Sjællandstur d. 26-27. Juni. Stadig enkelte ledige pladser!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Magnesium.... |
CarolineR |
18-06-2009 09:47 |
|
Prøv at give den en Magnesium kur ! Man kan købe den fra Blue Hors mener den koster omkring 80 kr. !
Misundelse er den sandeste form for smiger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha Caroline |
Illum |
18-06-2009 10:16 |
|
Du har vist ikke læst ret meget af tråden`???+ SUK.
Illum !! . Tak tak 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum..... |
CarolineR |
18-06-2009 10:32 |
|
Illum ? Magnisum er godt til heste der er nervøse jeg har selv brugt det med gode resultater, derfor vil jeg da gerne anbefale det videre til andre. Personligt ville jeg aldrig ringe efter en kiropraktor til min hest , sådan er vi jo forskellige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ggggggggggg |
|
|
Cashew blev rettet af Rikke Andersen - og herefter begyndte jeg mageneisum kuren. Det har virket godt . MEN, ville aldrig sløse problemet væk og blot give hesten mageneisum og så tro at alt er godt hvis/når hesten faktisk var mega skæv i hele sit skelet som gjorde den var bange for alt da den så alt skævt. Cashew er retet ud, skal have endnu en behandling i denne måned 
Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med hjælpetøjler - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!! Andrew McLean.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nysgerrig.... |
CarolineR |
18-06-2009 11:50 |
|
Nu bliver jeg virkelig nysgerrig hvis jeres hest kigger efter ting osv. ringer I så til en kiropraktor ? Er denne så også uddannet dyrlæge eller hvordan foregår det ? Jeg har virkelig aldrig hørt om dette fænomen eller problemløsning og ville heller aldrig selv benytte den men af ren nysgerrighed spørger jeg....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Her får du stillet din nysgerrighed - |
|
|
Hej Caroline Nu skal jeg hjælpe dig i din søgen efter en forklaring på problemløsningen med en kiropraktor til en mentalt ustabil hest. Jeg har tilladt mig at klippe/klistre det meste af Sandras (Cashew) indlæg ovenfor (indlæg. nr. 2 tror jeg det er). Der kan du se, hvordan Sandra mener, at der kan være en sammenhæng mellem skævhed (her i nakken) og ændret opførsel. Her kommer det så: "Det lyder som min hest 
Han var bange for ALT, inden han fik kiropraktor Rikke Andersen ud og fik rettet sin skæve nakke.
Herefter har der intet været Skiltene, stenene, lågen, spejlet osv som altid plejede at være farligt og han kiggede på alt og ku endda stjele om fordi det var farligt..
Men det var så pga af den skæve nakke, så har han set tingene skævt - og dette er selvfølgelig ikke særlig betryggende og derfor har han valgt at glo så meget og flygte." Hjalp det lidt ? Hanne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Intet..... |
CarolineR |
18-06-2009 12:18 |
|
Hanne : Nu kunne jeg godt læse hvad Sandra skrev  Men ledte måske efter flere eksempler osv ? Personligt har jeg aldrig oplevet nogen der valgte denne løsning og var derfor lidt nysgerrig efter om mange gjorde det ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Caroline: Nej ikke hvis han blot kigger. MEN.. Ved en hes som nærmest flygter ved alt som den har set 100 gange før, dagene før og dagene efter - stadig synes alt er farligt. Fx en gren i skoven som ligger på jorden på ridestien, den er SÅ farlig at hesten vælger at stjele med mig på ryggen, vende rundt og prøve at flygte væk fra den gren. Selvom den gren har ligget der i flere dage og den er set før hvor samme adfærd har lyt. Efter Rikke var ude at rette ham, faldt han til "ro". Han fik nærmest en indrer ro nu og stjeler ikke ved det mindste som er farligt, men kigger blot nyserrigt på det og vil egenlit nu gerne hen og se hvad det er, hvor førhen flygtede han i baglås væk fra det. Og du har ret, mageneisum er super godt, bruger det os til Cashew, men først efter at han var rettet af Rikke. Da jeg ikke synes man skal sløse syntomperne til via tilskudsmad. Der var jo en grund til han gjorde som han gjorde. Fordi han havde en skæv nakke og så alting skævt. Hvis vi gjorde det, tror jeg os vi ville kigge os ekstra om og endda os vælge at løbe væk fra tingene en mørk aften hvis man så skævt :s End at kigge en ekstra gang og så gå videre fordi det faktisk intet farligt var alligevel. Skal siges at vi igår første gang var ude på en ridetur i skoven alene og ingen stjelen, kiggen - men en ro og afslappenhed han aldrig har haft i skoven før overhovedet  Førhen var hovedet helt oppe, søgende efter alt farligt, stjelende væk fra det farlige lige pludselig samt prøvede som sagt at flygte. Igår var hovedet afslappet nede, fremmadrettede øre, kom der farlige ting, sku det undersøges stille og roligt og han gik fremmad hele tiden uden at stoppe og overhovedet lægge an til at stjele eller flygte. Det en kæmpe forskel på min hest og jeg så glad for jeg fik Rikke ud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra... |
CarolineR |
18-06-2009 12:31 |
|
Sandra - kan godt forstå dig men jeg vil lige erklære mig uenig i en ting. Jeg mener nu ikke man nødvendigvis sløser symptomer væk med Magnesium. Da jeg mener Magnesium mangel er noget helt reelt. Og jeg ville aldrig anse det for at sløse min hest at give den fodertilskud af den karakter. Men tak for dit svar !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| CarolineR.... |
|
|
Jeg havde det nok lidt som dig før hen. Jeg kunne ikke forstå hvorfor man skulle bruge en tandlæge til hestene, og da slet ikke en kiropraktor.  Men efter at jeg har set feks Rikke Andersen arbejde, lyttet til hende, og set forskellen på min egen hest, og en del andre er jeg overbevist. Hele sidste år havde jeg en hest som ikke fungerede. Jeg kunne ikke bygge hans ryg op, og jeg kunne ikke få kontakt med ham som jeg plejede. Hesten har altid været spøjs, nogen vel mene han er klog, nogen møg uopdragen, andre farligog utilregnlig, og så mig som synes han er ja spøjs og skøn, og som føler hun har et særligt bånd til den skøre krikke. Men min hest var som sagt ikke som han plejede. Jeg kunne ikke se at hans bevægelser ikke var som de skulle være, nok fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle se efter. Han var ikke bange, men alligevel reagerede han voldsomt og lige pludseligt uden grund, og kontakten som normalt kunne fås med et bestemt NEJ, kunne ikke fås på hverken den ene eller anden måde, med mindre jeg blot stoppede legen og trak hesten ud af hallen og bundet den ved bommenog sadlede af.. Jeg snakkede med Susan Kjærgård, oprettede en tråd og bad om gode råd, og gjorde hvad jeg kunne, for at få min hest til at være normal igen. Dette blev han i starten af december, hvor Rikke havde sine finger i ham. Rikke ber først en fortælle hvad man ved om hesten, om den har nogle særheder, sygdomme og sygeforløber, skader, om den før er blevet rettet af kiro, alder, uddanelse brug osv.. Bagefter ser hun den bevæge sig på lige linje, i skridt og trav, den skal bakke og den skal dreje om sig selv. Min havde og har ikke haft sygdomme som sådan. Han har fået rettet et skævt kryds, da han var 3½ da hans baller ikke var lige høje, og ikke rengående trods ren i røgent. En retning af krydset og så var han rengående igen. Dyrlæge havde været ude ved min hest, og ikke fundet noget forkert. Måske har de ikke nok erfaring i at finde "sygdomme" som sidder i skellettet, hvis denne er skæv. Og dette er for mig en ærlig sag. Dyrlægerne har før sagt at de synes vi skulle få en kiropraktor ud. Det Rikke fandt ved min hest, var at han havde en skæv nakke. Hans hoved sad på skrå, dette havde jeg ikke bemærket da hesten bare en løsdrift hest, som bruges når tiden er der, og jeg tog nok hans hoved på skrå over hegnet som tiggeri, og ikke tænkt over at hovedet var til den samme side hele tiden.  At nakken var skæv, gav ham alle de andre skavanker. For han havde faktisk ikke kontakt til resten af hans krop bagud. Og ja da nakken sidder langt oppe, var det jo faktisk det meste af hans krop, han ikke havde fuld kontrol over. Og da hesten er et flugt dyr, som skal have totalt kontrol over sin krop, for ikke at blive løvemad, ja så bliver den bange, utryg, sær, passiv eller noget 5. Er hesten derfor ikke trivelig på den ene eller anden både, skal der gøres noget. Måske får man en hel anden hest, end det man regnede med man havde fordi den efter behnadlingen vågner op, eller man får en hest som min, der er blevet mere blid i blikket. Rikke fandt også at min hest ikke kunne gå på lige spor, han kunne ikke drje om sig selv, uden benene slæbte og lavede spor i underlaget, at bakke var nærmest umuligt. Når hun hev den i halen, fandt han ikke balancen med det samme, men gyngende nærmest på plads. Hans forknæ var løse, og et lille tryk bag i knæet, og han knækkede sammen. Han kunne langt fra takte ren i skridt eller trav, han løb stort set ikke på folden af sig selv, og når han travede løftede han forbenene højt i overarmen og havde lige forben, så han heilede. eller lignede i mine øjne i rap-and. Han var sur og tvær, stejlede bukkede væltede. Kunne ikke læsses i trailern, og kom han der ind, væltede han næsten hver gang ned på sine forknæ på vejen ud. Når han stejlede både med og uden mig, stejlede han op, og landet et helt andet sted end både han og jeg havde regnet med. Dette gjorde efter Rikke´s hovedet at han blev forskrækket, bange og derfor stejlede igen og igen, indtil jeg tog ham ud i helle, ved bommen hvor han fandt ro. Jeg ville ikka hve kunnet træne den adfærd eller havd vi skal klade det væk fra, så længe hans nakke var skæv. Og nakken kunne jeg jo ikke "brække" på plads ved ridning, og da slet ikke når jeg ikke vidste at den var skæv, fordi jeg ikke vidste hvad jeg skulle se efter. Rikke rettede hans nakke, som eftersigende sad ca 2½ cm skæv. Hun rettede resten af han små skævheder hist og pist, strak ham ud i alle hans ømem muskler, og gav mig lektioner for. Jeg måtte ikke ride i 1 måned, sadlen skulle skiftet, og så masser af gå ture i kuperet tærren, eller som jeg over bomme, bomme og endnu flere bomme. Jeg red ikke i ca 2 måneder, gik ca en time med ham over bomme 3 gange om ugen, eller longerede ham i en STOR volte over cavaletties.. Der var ændring på min hest med det samme. Han blev milder i blikket, og han stoppede med stejleriet med det samme. HAn kunne læsse i trailer samme dag uden problemer, og der har ikke været det siden, og han er kun faldet en gang, på vejen ud af traileren siden. Da Rikke så ham i december manglede han godt 20 cm til at jogge i sit eget spor, nu går han med en hov længede over. Hans forknæ er stabile ca 100 %, han kan bakke, og dreje, han er takt fast i skridt og trav. Han står ikke længere med hoved på skrå og tigger, og ja han er helt sig selv. Og nej han er langt fra toptunet pt, faktisk er han alt alt for tyk, har ikke lavet noget i små 2 måneder, og Rikke så ham for 3. gan g i sidste uge, og var meget tilfreds med hans udvikling, selvfølgelig ikke hans alt for høje vægt, men ellers. Jeg har haft Rikke på ham 3 gange i alt, pga af dette. Alle pengene har været givet godt ud, og det eneste jeg fortyder, var at jeg ikke bestilte hende noget før. Hvis du Caroline har en hest som enten ændre sig voldsomt, eller du køber en ny, som bare ikke er som de fleste, så vil jeg til hver en tid få en kiropraktor til at tjekke dyret. Har du ikke sådanne problemer, ja så forstår jeg godt du ikke gider bruge pengene på det, man skal jo ikke se spørgelser eller sygdomme som ikke er der. Jeg personlig er af den opfattelse at de fleste ganske normale heste som ikke er blevet tæsket eller det der er værre, kan lære at the sig normalt og ikke ser spørgelser hvor der ikke er nogen, især hvis rytteren vil og tør, og det lige meget hvilken afstamningen, og race dyret er af. Men får man en hest som ikke kan lige gyldigt hvad man gør, så kunne en kiropraktor måske løse noget af myseriumet. Min veninde havde hendes 4 års med i sidste uge til Rikke A. Denne har vi begge kendt siden hun købte den som fravænnet føl. Den har altid været sød og nem, men nok faktisk alt alt for nemt. Denne skønne dreng havde en skæv nakke, som ikke var kommet for nyligt, og en skæv hofte. Da Rikke så den sagde hun at den faktisk lignede en der havde vobler eller slingere, pga af dens gangarter eller mangel på samme. Den lignede en hest som fra føl havde været bundet op, og derefter har hevet sig bagud, og rykket meget, hvorefter den har sat sig på rumpen, og dermed måske har slået nakken skæv, og hoften ligeså. Denne hest skulle gerne med tiden få mere gnist i øjnene, bevæge sig mere frit, og lære at have kontrol over alle 4 ben, og ikke slinger afsted. Den står hos mig, og der er også der allerede forskel. Vi har stort set ikke kunne komme til den ved ørene, og selvom vi har haft den mistænkt for at det var fluer i dens ørere der gjorder det, tror jeg nu mere det var en øm nakke der gjorder det. I hvert fald står han nu og ber os om at klø hans øre meget og længe, og dette har vi ikke kunnet i over et år. Samtidigt løber han mere villigt på folden, og hans øjne virker mere glade og levende.. Så jeg er spændt på hvad fremtiden bliver med ham også. Jeg håber du CarolineR og andre fik noget ud af alt det jeg har fået skrevet. Jeg er ikke selv længer ei tvivl om at kiro bliver bestilt når dyrlægen har gjort hvad de kunne. Og så er jeg også glad for den nørdeviden som jeg har fået nu, og derfor kigge meget efter ændringer på hestene på folden for at tage noget i opløbet, fremfor at det bliver ligeså meget bøvl med dyret eller andre igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar.... |
CarolineR |
19-06-2009 15:21 |
|
Jeg tror ikke man kan overbevise mig om at ringe til en kiropraktor. Men jeg synes det er interessant at høre jeres grundlag for at bruge en kiropraktor og som sagt spurgte jeg af nysgerrighed så det ville da være interessant om der kom flere svar.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kiropraktor |
taina |
19-06-2009 15:34 |
|
Jeg har brugt en, da jeg havde en hest, der bøvlede med maven. Bare for at udelukke, at der skulle være noget, der drillede der. Nu havde den hest også bøvlet så meget med maven, at jeg kiggede meget bredt. Brugte også en, da en anden hest havde understillede forben, det vil sige stod og lænede sig fremad, så der så at sige ikke var "et ben i hvert hjørne". Det viste sig så at være et hovproblem - men så havde jeg da udelukket, at det var en skæv hest. Efter at have læst og hørt mange beretninger om, hvordan kiropraktorer har hjulpet sure og tvære heste, problemheste og andet, sværger jeg til det. Når jeg får hest igen, kommer den til at stå på kiro-tjek en gang i året, og jeg ved næsten ikke, hvad jeg helst vil have - salgstjek af dyrlægen eller et tjek af en kiropraktor... Det kan være, det bliver begge dele  mvh. tina
Sælges:
- Easy Boot Bare str. 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg tror |
wettergren |
21-06-2009 14:04 |
|
også at en kiropraktor vil løse trådstarters problem. Jeg synes tit jeg oplever, at hvis en ellers velfungerende hest pludselig ændrer adfærd, er der noget galt med fysikken. Min 7 års hoppe ville i efteråret pludselig ikke gå frem når jeg bad hende om det. Og jeg lavede da også et indlæg, hvor jeg mest fik at vide at jeg skulle træne stop/bak/frem. Det kunne jeg dog ikke få til at hænge sammen, da hun jo havde lært. Jeg kender jo hendes normale adfærd. Jeg kan faktisk godt blive en smule irreteret på dem der mener at stop/bak/frem er løsningen på alt. Og at man tolker ethvert signal fra hesten som uopdragenhed, eller bare et spørgsmål om træning. Heste kan godt kommunikere, men vi gider ofte ikke at høre efter. Nå men min hoppe havde da også et skævt bækken, som blev rettet, derefter var der intet problem. Med hensyn til diverse foder tilskud, synes jeg kun man skal give det i samråd med en der virkelig ved noget om det, og evt få lavet en blodprøve. Man kan hurtigt gøre slemt værre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har en hest som i en lang periode har voldt mig maaange kvaler. Han døjede med separationsangst og var panikslagen overfor alt nærmest. Han virkede som han havde udviklet en sammenhængsbaseret/kontekst baseret adfærd overfor en række ting - og jeg var sikker på, at det sammen med stress og en masse andre faktorer var der roden til vores problematiske forhold til hinanden lå. Havde mange lange snakke med en hesteadfærdsterapeut om problemerne men vi havde ikke lige sådan nogen umiddelbar løsning begge to. Så ringede jeg til en kiropraktor - bare for en sikkerheds skyld. Det kunne jo være, der var noget fysisk galt med hesten. Det viste sig så at være rigtigt, nakken var slået 2½ cm skæv og det var hans måde at vise han havde fysiske problemer på. Hvordan og hvorledes det er kommet er mig i dag en gåde, men jeg tror min forkerte ridning var synderen i det her. Jeg fik i hvert fald redet ham betydelig anderledes og han begyndte faktisk efterfølgende at udvikle en del muskulatur - hvilket jeg var glad for. Jeg havde 2 besøg af Rikke - et i maj og et i september. I reglen skulle han ikke have gået så længe, men når dyret i mellem tiden besluttede sig for at udvikle rosen i benet og få en kodeledsforvridning ved at sparke sig selv så hårdt, at vi alle sammen - inkl. dyrlægen - troede at han havde brækket piben. Så vi blev lige sat på standby i næste 3½ uge før jeg turde begynde genoptræningen, som kom til at vare næsten 8 uger - jeg er meget forsigtigt - og han havde mistet meget muskelmasse ved at stå spærret inde i en boks. Men efter Rikkes andet besøg så lykkedes det os at få ham på ret køl igen. Han havde en skæv hofte og sådan lidt af hvert og trængte til at blive rettet godt op, ligesom hans rytter gør engang i mellem. Han er her efter han oveni blev flyttet i løsdrift blev bemærkelsesvis bedre, vi skal have Rikke ud igen om 3 mdr. ca. - lige først i september. Jeg har ham mistænkt for at have en hofte der er en anelse skæv til venstre, fordi han har lidt for svært ved at gallopere venstre galop i forhold til det træningsarbejde der er lagt i ham - men ingenting sammenlignet med dengang vi startede uden tvivl om at han er blevet markant bedre. I dag er han stadigvæk meget spooky. Det tror jeg han altid vil være. Det ligger nok til hans natur at være temmelig bekymret over tilværelsen til tider, men det er blevet markant bedre. Der skal meget mere til end der skulle før første besøg før han lukker helt af og ikke rigtig vil samarbejde - ligesom går ind i en osteklokke - hvilket mistænker mig for få millimeter i den nakke igen. Hvis ikke det er det, så er der i hvert noget adfærd der er blevet indlært så godt, at det er helt umuligt at ændre på det. Og det ville ikke lige være så fedt. Tror niu også der er andre faktorer end lige det der spiller ind. Men det finder jeg ud af når jeg flytter ham hjem til os selv og kan behandle ham med Bach's igen. Det har jeg gode erfaringer med til den type heste som han er. Den der uspecifikke angst, hvor de nærmest ser spøgelser kan næsten trylles væk, hvis du bruger Bach's korrekt. Det i kombination med korrekt træning, gerne noget klikkertræning der motitiverer dem til at samarbejde, det kan næsten mane de fleste spøgelser i jorden - eller i hvert fald alle dem der eksisterer. Personligt håber jeg på, at når min kommer hjem og kommer til at trives godt fordi han fortsætter i lødriften hvis det er muligt, at vi så kan få ro på ham og få indarbejdet nogle faste rutiner, der gør, at han vil komme til at trives. For han er en type, der koger over i løbet af to minutter, hvis du ikke lige er opmærksom - og selvom det for nogle virker sådan helt banalt, så er det for en der har prøvet en afslappet hest meget frustrerende hesten så lige pludselig viser sig ikke at være det. Men det kan vendes. Men det kræver altså tålmodighed og en vilje af stål.
Sagde Kia, som sælger en ledig plads til ridelejr ved Susan Kjærgård i uge 27.
Skriv PB for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lille opdatering ... |
|
|
Fik ham forbi badekarret - efter at have taget hovedtøj+sadel af og vandret åndssvagt frem og tilbage i ca. 40 minutter. Håber ikke nogen så det, det må have lignet en hest der var ude at gå tur med sin ejer Da vi så var kommet ned på banen, kunne vi jo lige så godt lave noget - og jeg fandt ud af hvorfor en longeline er længere end et træktov ... og blev mindet om det de næste dage: Longeres skulle han, og longeret blev han  Dagen efter begyndte han på Mg, og dagen efter igen var han rolig på banen - eller i hvert fald væsentligt roligere. Så nu får han svarende til en 150kg hest, og så må vi se hvor meget jeg kan sætte det ned uden han bliver hidsig igen. Samtidig med han blev rolig blev halsen bedre (men ikke lige), så en stor del af det er formodentlig ren stædighed (af den ene eller anden, mere eller mindre rimelige, grund). I dag kom kiropraktoren så og mishandlede ham (hold op han så sjov ud, fuld tillid til pigen med det samme, men hvad var det da hun gjorde???) - fandt sig fint i det hele med store øjne, fik rettet kæben, lænden, og noget mellem venstre skulder og lansemærket. Umiddelbart virkede han veltilpas med den voldsomme gymnastik, og han nød maden bagefter (til forskel fra hans sædvanlige 2-minutter-madspurt). Var ude og kigge her til aften, og der lignede han en rolig afslappet hest, så noget er der sket, men kan jo ikke sige ret meget mere før jeg har redet ham, og det er nærmest forbudt de næste mange dage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| super opdatering |
|
|
dejlig med sådan en opdatering. Og eg tror bestemt at du vil opleve meget positivt fremover, med de tiltag som du har gjort. Jeg er en af sikkert mange som glæder os til mere opdatering om noget tid. Da min blev rettet red jeg ikke på den i næsten 3 måneder, kun lidt tulleri rundt i skridt efter 2 måneder, men da skete dog store fremskridt med ham, selvom jeg kun gik på jorden og trænede bomme, bak, drej, cavalettis, og gå ture ligeud, med mig til at "styre" fra begge sider i alle øvelserne.. Held og lykke med din hest...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nå, en opdatering |
|
|
mere er vel på sin plads: Jeg vil selvfølgelig gerne fortælle en lille solstråle-historie men #¤%"%¤# hvor er der mange skyer på himlen  Har redet "rigtigt" de sidste 3 dage, plus lidt trav med skiftende diagonaler i løbet af ugen når temperaturen pludselig faldt og han blev overfrisk. Han er stadig blød som smør, og ikke bange for noget når han yder noget, men i skridt eller med for monotont arbejde, flipper han ud over blomster der springer ud, og alt muligt andet irrelevant - formodentlig at forvente når han gået 14 dage og lavet idiotarbejde det samme sted, men det gør jo umuligt at skridte ham ordentlig for og løsgøre ham inden man går i gang. Paraderne fra sædet er kommet igen, de er ikke ret gode, men de er der, og bagpartsvendinger kan han pludselig også - de har manglet i næsten et halvt år. Galopanspringet kan jeg knap selv mærke, men til gengæld vil han ikke changere længere - det bliver til grisegalop. Ligeledes kan jeg ikke øge i trav og skridt, og jeg har ikke lige nogen god forklaring. Derudover - og det fryder jo en gammel ond skiderik med et koldt og forrået stenhjerte - så er han pludselig blevet social på folden; han har ellers altid gået alene og hestepæret de andre et langt stykke, også før jeg købte ham, men nu opfører han sig sørme som en vaskeægte hest  Halsen er stadig pæreskæv, og vil få enhver keltisk træsnitter til at blive misundelig ... men det er ikke når han laver noget, det er når han hidser sig op over ingenting og "vælger at blive skræmt", ellers har den den facon den skal have. Så nu skal han bare bygges op igen (igen igen igen igen), og så må vi se hvornår det slår klik for ham næste gang (det bliver jo nok i skridt) og så må han til lidt opfølgningskiropraktik hvis jeg kan finde nogen at dele trailer med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forsæt i den retning |
|
|
Hej Buhl Interessant historie - jeg har selv en der ligner en del. Jeg har været så heldig at få en 8 års Hannoveraner vallak foræret i vinters, da ejeren simpelthen opgav ham. Jeg fik 3 mdr til at genoptræne og gøre ham haltfri og hvis det ikke lykkedes, ville han blive skudt! Hvem siger lige nej til det??? (jeg er nok ikke kommet dertil hvor hjertet er frosset til ) Han havde været halt siden sidste sommer grundet stress/overanstrengelse i boksen - han var flokføre så skulle jo med hele tiden! Han fik noget massage og en kiropraktorbehandling, da han var låst i stort set hele kroppen, og herefter blev han skridtet næsten hver dag og han kom i løsdrift med 1 unghest hele vinteren. Men hver gang de prøvede at trave, var han stadig stokhalt på venstre bagben og spændte helt op og han blev mere og mere ustyrlig. Det kuminerede til Jul, da han rejste sig lodret med parten på ryggen og hun nægtede derefter at ride ham. Ejeren havde ikke kræfter til ham og opgav herefter selv. Kort fortalt er han lidt af en damp-hest - du ved aldrig hvordan humøret er og koncentration er et til tider fuldstændig ukendt begreb. Og så har vi det bedst når det hele foregår med ca 120 km/timen....  Nå, men jeg startede simpelthen fra bunden med lidt horsemanship og stille og rolig genoptræning - og her gjaldt det om at stoppe op, hver gang tempoet steg og lærer ham, at slappe af under rytter = hesten har ikke været halt siden! Dertil har han også fået noget ekstra massage samt kiropraktor behandlinger og tro mig, det er altså den rette vej at gå. Jeg får nok aldrig en stævnehest ud af ham eller en hest jeg bare kan sætte mig op på og ride en rolig tur på, men vi kan lave middelsvære øvelser de fleste dage, når kocentrationen er til det (har overvejet at prøve Mg oveni), og jeg er slet ikke i tvivl når han har ondt et sted eller om det er dril - gør det ondt stopper vi og er det dril, så laves der ballade for fuld skrue  Måtte fx bruge alle de penge jeg ikke har som hesteejer, til en ny sadel, da hesten lige pludselig fik græsvom og tog på, fordi jeg fik ham hjem til mig selv sammen med en dejlig hoppe og han nu går og nyder livet (han har så længe det vides altid været ret tynd, formentlig pga stress) Så nu har jeg en - for det meste - ridelig hest, der samarbejder og bruger sin krop som den skal og hvis den er gal igen, er jeg da slet ikke i tvivl om at jeg skal have fat i kiroraktoren. Og selv om din hest har fået en behandling, og jeg ved godt det koster mange penge - du ved de der vi hesteejer aldrig har - så kan det anbefales med en til flere opfølgende behandlinger. Du skal tænke på hestens krop som var det din egen - du har jo heller ikke lyst til at lave springgymnastik, hvis du har hold i nakken Og sørg for at dit udstyr også passer til hesten, for en sadel der ikke ligger ordentlig har også usandsynlig stor betydning. Det var mine råd til dig, og så jeg håber jeg at I får styr på ustyrlighederne og at I igen kan få nogle gode oplevelser sammen  Med venlig hilsen Lena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det går forbløffende forrygende |
|
|
Ja, det var bare det jeg ville sige, hej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mer - mer - mer |
|
|
Ej - Buhl, kan vi ikke få lidt mere at vide? Er så nysgerrig - på hvilken måde "forrygende"? Be, be!
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| blob blob blob |
|
|
Nogle gange kan man uden man ved det, komme til at rose/belønne (via positiv/negativ forstærkning) hesten for uønsket adfærd. Alstå dårlig timing. Hvis du prøver at læse lidt omkring indlæring, grunden til uønsket adfærd, flugt adfærd og positiv og negativforstærkning. SÅ er jeg 100% sikker på du finder svar på alle dine spørgsmål. Keopraktor er selvfølgelig en god idee, hvis nu hesten har ondt. Jeg er dog mere til osteopater.... hehehe Men det er jo en tros sag.
"At hesten driller eller er farlig, er ALTID en undskyldning for rytterens fustration og manglende forståelse for hestens natur og måde at lære på".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen jeg tør næsten ikke. |
|
|
Jeg er jo ikke overtroisk, men man kan jo lige så godt være forsigtig Altså. Følgende er med forbehold for at jeg er en elendig rytter og agter at fortsætte med at være det: Altså ikke nogen stor succes-historie om snarlig OL-deltagelse, men i min lille verden er det stort nok. - Der findes pludseligt (siden forrige torsdag), andet end fri trav, meget fri trav, og hvorfor-galoperer-vi-egentlig-ikke- trav? Min rytme bestemmer i en grad så jeg blev nød til at teste det adskillige gange før jeg troede det, men den er vist god nok.
- Den bliver stadig bange i de små skridtpauser når den har hvilet sig nok (i virkeligheden er det vel et tegn på den er klar til næste træningspas, men det er min samvittighed ikke), dog ikke mere end at det kan korrigeres med en blød schenkel eller et opgivende eller kraftigt verbalt udbrud. Nogen gange glemmer den dog rytteren, og bliver forskrækket hvis jeg flytter benet eller på anden vis beder om respons. Det er vel det der hedder charme
 - Versaderne er så nemme jeg ikke fatter det (med forbehold for manglende spejl), men jeg laver dem med vilje også forkert nu.
- Volterne er endnu nemmere. Der er kun et lille levn af skulderskydning på venstre volte, og tror man skal føle efter præcis dét for at opdage det. Rytterens ben er ikke helt lige lange, hans ene side er ledende og stærk, den anden mere passiv, han har skæv næse (oa.), så helt perfekt bliver det jo ikke, men jeg kan ikke mærke nogen afsmitning på ridningen - slet ikke i forhold til tidligere. Kan være det dukker op over tid.
- Traversaderne er væk
Jeg har aldrig kunnet lave dem uden brug af kraftig tryk fra udv. ben, men de er stadig væk. Giv mig et par uger mere, så har jeg følt mig frem til noget der ligner til forveksling. - Den går foran lod, for meget løse tøjler, kun lige nok til at jeg kan mærke den (undtagen i galop på vores svage side), hovedet kommer langsomt højere efterhånden som den bliver stærkere og stærkere, men desværre bliver det også tiere og tiere som "araberhals" og ikke en pæn afslappet bue der hjælper ryggen. Jeg kan få den på plads med både tøjler og schenkler, men typisk skifter han så også tempo eller gangart, så det er lidt en balancegang: Den har tidligere knækket i halsen (ikke nakken), og det prøver jeg at undgå, og prioriterer højere end hurtige resultater.
- Efter 2-3 dage med kort trav, troede jeg jeg skulle have briller, men den er vist god nok: Hals og bagpart (hestens altså!) ændrer sig til det bedre.
- Det er lige meget om vi traver i nedsidning eller letridning: Tidligere var nedsidning et signal til at flippe ud hvis ikke det blev fulgt op af galopanspring.
- I praksis er det vigtigste nok det jyske tempo: Jeg kan nå at korrigere og hjælpe og i det hele taget selv mærke hvad der sker.
Så ... næste skridt må blive kiropraktor til mig, så bliver jeg også perfekt, lydhør og lærenem ved et fingerknips  Anne: Jeg har pløjet mig gennem en hel del (oprindeligt i håb om at få afklaring på modstridende informationer fra forskellige undervisere, men senere fordi forvirringen steg og steg jo mere jeg lærte) mere end jeg kan omsætte til praksis de næste mange år, og er vel vidende om at hesten kan misforstå mig pga manglende konsekvens, dårlig timing, eller ros/kritik af respons på udefrakommende stimuli der falder samtidig med rytterens, eller ren ligegyldighed eller kapacitetsmangel, men har ikke kunnet relatere det til hestens opførsel (men tak for rådet alligevel - mener selv mange vil have godt af at vide mere).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| UNDERVISNING.-.... |
|
|
NU og få hul på bylden.... fejl er til for at lære af dem....
"At hesten driller eller er farlig, er ALTID en undskyldning for rytterens fustration og manglende forståelse for hestens natur og måde at lære på".
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for opdateringen |
|
|
Tak for din opdatering - dejligt at høre, at det går bedre. Og udfordringer er der jo altid, det er det, der gør det så spændende at arbejde med heste.
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er interessant at det er så hyppigt med kiro behov... Det giver en stof til eftertanke, om nogle af barndommens "vilde" heste... Når pigerne fra gården tog til stævne, lød der altid mumlen i krogende: Her kommer de vilde Lårupponyer... En jeg red i et år mens ejeren var på efterskole, havde hun desværre lært at stejle og bukke. Så man kunne ikke komme igennem et program uden "skolen over jorden", men en anden kunne godt lyde som om hun havde et nakkeproblem som fortalt i et tidligere indlæg... Hendes rytter prøvede alt pædagogisk uden held... Man var desværre ikke så oplyst i de dage, at man fik hesten undersøgt... hmm
Knus C og P
Konstruktiv kritik: Positiv udvikling
Det er ikke altid nemt med en hingst, men ham jeg har giver mig en (selv)indsigt jeg ikke har oplevet med andre heste...
Se objektivt på det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kiropraktor til alle! |
|
|
Kan man gå til valg på det? Der står nu det kryptiske "XII" i min msn (for dem som kan se det) - det er det foreløbig største antal gange jeg har redet i træk (dvs knap 3 uger) uden skyggen af (heste-forskyldte) problemer og fejl overhovedet. Selv efter en 5-dages pause (tabt sko+smedeventetid) var han bare oplagt, i hopla og utroligt lydhør. Der var lige en lille episode med en angribende dræberplastikpose og en rytter med sand i munden og øret, men det er jo hvad der kan ske, ellers går det fremad hele tiden! (og så lååver jeg jeg stopper med flere opdateringer).
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| TILLYKKE |
|
|
Til salg: 1. Stor, velgående og rolig varmblodsvallak + 170 cm (3 år, grundtrænet fra jorden, ryttervant)e. Heimdals Happy Hero 2. Sød, dansende 3 års lipizzaner vallak, ca 153 cm 3. Lipizzanerføl 2009
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|