Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Rid dybt...?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 12:21
Hejsa...

Undskyld der kommer endnu et indlæg, så kort tid efter :-(

Men jeg hørte lige en sætning i stalden igår:

>> Du skal ride hende dybt.. <<

Hvordan det? Skal hesten gå under biddet eller?
For hesten gik pænt til biddet i dette tilfælde.

VH
Christina

Alle heste er uden fejl - undtagen dem med en rytter på ryggen!:-o
Vær mod andre som de skal være mod dig!:-)

Se nye billeder på min præsentation!
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Rid dybt...?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 13:04
Hej Yours

Grunden til at man rider hesten dybt i starten er at den skal have mulighed for at kunne strække sig godt så den kan få indundergriben og fremdrift der gør at ryggen kommer op.
Samler man en hest inden den kan bruge ryggen så vil den gå med sænket ryg og det belaster den og forhindrer den i at komme med ryggen. Kan den ikke komme med ryggen kan den ikke få bæring og samtidig opbygge muskler i bagparten så den kan bære.
Problemmerne vil ikke vise sig med det samme, men over en længere periode vil man få en stiv og sur hest, da det gør ondt på den hver gang den rides.

Så igang med de løse tøjler og drevet så kommer dybden og ryggen af sig selv.

Undrer mig dog meget over dette spørgsmål da du jo lige har lavet en tråd om tilridning og sådan noget skal du vide såfremt du tilrider heste.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 13:34
Tænkte nok at jeg ville få "hug" pga. min tidligere tråd...
Men jeg er ikke at den opfattelse at jeg skal kunne kende udtrykkene for at tilride en hest...

Og jeg spurgte bare... undskyld, men tak for svaret.
Og jeg tilrider ikke hestE, kun 1, så jeg vil ikke have betegnelsen "tilrider".

Men igen, undskyld jeg lige studsede over udtrykket.

vh
christina

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 16:28
Jeg ville bare lige forklare hvordan det ser ud når hesten er redet dybt - Stratego har jo givet en udmærket forklaring på hvilket formål det har :-)

En hest der rides dybt har hoved og hals sænket til under mankepunktet - hvor meget de sænkes afhænger HELT af hvor redet hesten er (Læs: hvor mange muskler den har til at arbejde bagfra med). Det altafgørende er at hesten ikke falder på forparten og at "næsen" bliver forholdsvis meget foran lod.

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Shamond
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 17:00
Okie dokie...

Tak for det...

vh
christina

0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Shamond
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 17:15
Hej Christina!

Jeg mener nu at du ikke kan ride en hest dybt før end den søger biddet og har ryggen på plads.
Lange tøjler og drivning gør det ikke alene. Men når hesten søger biddet, suger på det, skal tøjlen gerne "virke som en stang", så hvis du rækker hånden fremad, skal hesten følge tøjlen frem og ned. Altså gå dybt, stadig med bascule og frihed i ganasherne.

Jeg bruger det til ungheste, for at mærke efter om de "er ved mig", for at checke OM ryggen nu også er så meget med som jeg tror. Til ældre heste af samme grund, og som belønning, men primært i den sidste del af "ridetimen" for at hesten kan strække ryggen, med endnu større tøjlefrihed, men forlanger/forventer stadig sugen. I sidste tilfælde er det for mig, ikke så vigtigt om hesten er foran lod, da det kan være meget svært med næsen helt nede i ridehusbunden

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 17:26
Hej Dorte

Okey, nu fik jeg helt fat i fidussen...
Den metode bruger jeg også selv, når jeg rider både unghesten og den ældre.

Men vidste bare ikke at det hed >>at ride dybt<<.

Har, som du siger, bare redet sådan og "sluppet" tøjlerne for at føle om han nu er med mig endnu...

Men okey...
Man hører/lærer noget nyt hver dag.

takker

vh
Christina

0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Rid dybt...?/Dorte
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 19:52
Hej Dorte

Ville bare lige præcisere mit indlæg *GG*

Når jeg skriver at næsen skal være foran lod, er det bare for at beskrivelsen ikke skal blive forvekslet med den for nogle år siden så omdiskuterede "Roll-kur". Når jeg traver mine heste af, så må de for min skyld også gerne rende rundt med næsen bag lod sålænge de ikke "forsvinde" i munden. Her er det vigtigste for mig at de suger, er løsgjorte og holder takten i et stabilt tempo hvor jeg til enhver tid kan drive og anholde uden at denne ændres. Før en hest kan gøre det anser jeg den ikke for at være gennemredet.

Mange springheste bliver forøvrigt redet dybt hvor de går bag lod - uden at de slipper/bliver stive eller ikke kan "komme op" igen.

Trine
0
0
Svar på denne tråd

Re: [DRES] Rid dybt...?/Dorte
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 20:00
Hej Trine!

Helt enig!! Ville bare "markere" forskellen mellem dyb ridning og "trave af", hvor det i sidstnævnte ville virke uforståligt med "Næsen i ridehusbunden og foran lod" på en gang!

Mvh Dorte

Sind har det som faldskærme, det virker kun når det er åbent >o<
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider