|
|
| min hest den stejler... HJÆLP! |
| Forfatter:  |
polle-s mette ♥polle♥ |
| Dato:  |
24-05-2009 10:14 |
|
hej, nu der problemer IGEN.... min lånehest er begyndt at stejle igen! her i fredags gik han på bagbenene med mig og væltede hele vejen over. heldigvis fik jeg drejet ham inden han væltede og hoppet til den ene side så det "kun" gik ud over mit ben. men det begynder at blive FOR fatligt. Han er 6 år gammel, blev redet til for et år siden og har været syv steder i løbet af det år, foruden hos mig, og har besluttet mig at jeg IKKE vil give op på samme måde som de andre lånere har gjort for har på fornemmeren at det har MEGET med det at gøre at han er blevet rykket rundt altid. jeg har tjekket sadel og hovedtøj og hans tænder og har fået nogle andre til det også, og de siger alle at det ikke er fordi der er noget der trykker. men det virker som om det er når man benytter sig af tøjlen det sker, men som sagt burde der ikke være noget galt. han går med et almindeligt todelt trensebid. skifter over til tredelt når miné ledbånd er gået i orden igen. jeg er MEGET let for hænderne, hører tit jeg er FOR blid med hænderne, men stadig ikk nok eller hva? vil gerne høre om nogen har et forslag til afvænning af stejleriet...? på forhånd tak. /Mette-Line
Man er ikke bedre end den hest man rider. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kfkfjkf |
|
|
- Det er aldrig en fejl, når rytteren er "blid med sine hænder". Når en hest stejler, er det som regel pga. forvirring - og det er tit dreje-signalet, der ikke dur. Hvad sker der, lige inden din hest stejler? Hvilket forben sætter stejlet igang? Snurrer hesten til højre eller venstre, idet den stejler? Hesten stejler for at skifte retning og flygte. Hvis du f.eks. rider tæt på en farlig sten, som ligger på din højre side, og din hest føles "hård" på højre tøjle, så er den allerede ved at vige for den farlige sten. Dvs. det er højre forben, som trykker hele hesten væk fra stenen - og hesten går måske i vejret. Her er det super vigtigt, at du IKKE fører hænderne frem, og dermed slipper presset fra hesten, i og med du belønner hesten for at gå i vejret. Mange heste lærer, at når de stejler, så lader rytteren dem være, så her får de et øjebliks fred - til stor fare for både hest og rytter. I dette tilfælde er det den højre tøjle, du skal bruge for at afbryde stejleriet. Højre tøjle har forbindelse til højre forben, ligesom venstre tøjle har forbindelse til venstre forben. Det er en god ting at træne "drej" signalet, da du derved nemmere kan tage et stejl i opløbet. Der ligger en rigtig god artikel om netop stejlende heste inde på www.blueberryhill.dk , og hvordan man træner det væk 
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| han stejler når |
polle-s mette ♥polle♥ |
24-05-2009 11:40 |
|
han stejler når han går til biddet og man driver ham frem for han har ikke meget fremdrift så snart han kommer ned og gå med hovedet, og giver ellers helt efter i munden. men det er som regel når man driver ham frem. og det er kun på ridebanen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kljflkfj |
|
|
Okay.
Det lyder som om, at han er signalforvirret - dvs. at han ikke kan forstå signalerne til stop og gå.
Her det vigtigt, du adskiller schenkler og tøjle. Du kan evt. starte fra jorden, hvor du ved pres fremad i grimen får ham til at gå. Straks når han reagerer fremad, skal du slippe presset i grimen, og lade ham gå lidt videre.
Dernæst stopper du ham med et let træk bagud i grimen. Så snart han stopper, slipper du alt pres - og roser ham evt.
Her vil det være en god ting også at træne "bak", da det forstærker bremsen. Det gør du ved igen at trække bagud i grimen, og slippe presset så snart han tager ét skridt bagud. Når han står stille igen, kan du gentage "fremad".
Det her skal du cykle rundt i nogle gange, før du hopper i sadlen. Og du skal ikke fokusere på, om han "går til biddet" her, da han bare skal forstå stop og frem. For en løs tøjle (dvs. uden du har kontakt) beder du om fremad med dine schenkler. Hvis han protesterer, skal du endelig ikke slippe med dine ben, da du ellers kommer til at belønne ham for ikke at svare fremad. Du skal fortsætte med at gentage trykkene med schenklerne lige indtil han går et skridt fremad - og så slipper du trykket med schenklerne. Du lader ham gå nogle skridt, og så parerer du ham med tøjlen - og slipper ligeså snart han står stille. Det er vigtigt, du slipper med det samme, han svarer rigtigt.
Så træner du fremad igen. Osv. 
Kyra Kyrklund bruger en tilsvarende fremgangsmåde, når hun vil gøre sin hest skarp for den fremaddrivende hjælp og den bremsende hjælp. Hun kalder den "Kyras ABC" i sin bog.
Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning: Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mange tak |
polle-s mette ♥polle♥ |
24-05-2009 12:21 |
|
mange tak...:) lyder jo fornuftigt nok:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stakkels hest. |
|
|
Er helt enig med Diaz. Den stakkels hest er signalforvirret. Og det kan vel næsten ikke undgåes når den allerede har været syv steder med i værste fald hver sin ridemåde. Og så kan hesten altså ikke finde ud af det mere.
En anden rigtig god bog er Mcleans - Træning på hestens præmisser. Den kan lånes på biblioteket. Han adskiller også hjælperne og forklarer hvordan man gør og hvorfor det virker.
Og hatten af for dig at du ikke vil opgive ham.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Få tænderne tjekket af dyrlæge og ikke alle andre,hesten skal bedøves for at kunne komme ordentlig ind til de bagerste tænder. Jeg tror på problemet ligger der. Held og lykke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeh... |
|
|
Det er helt sikkert fordi han bliver forvirret når du holder i hovedet og driver samtiddigt. Han gør jo det rigtige - sænker farten, men når du så driver på ham i mens du holder i tøjlerne (og det behøver ikke være ret meget, hvis hesten er følsom!!), så er den eneste løsning han kan komme på, at gå i vejret. Jeg ville ride med bue på tøjlen HELE TIDEN i starten, være lige glad med om hovedet går op i skyerne eller hvad og så KUN bruge tøjlen til at stoppe og dreje med - og ALDRIG (!!) samtiddigt med dine schenkler. Nogle heste er bare mere følsomme end andre, og din lånehest er åbenbart en af dem Og det skal du være glad for! De følsomme er for det meste hurtige og lette at lære nye ting, men man må ikke lave fejl..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm.. måske |
|
|
Hvad med hans ryg?? -måske har han ondt???
Freja, hvorfor kunne du ikke blive en hest!!:*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stejle |
|
|
Min hest stjelede os og væltede hele vejen over. Så vi fik tjekket ryggen på den og det viste sig den havde ondt at det var derfor. Så det kunne være en mulighed at det er derfor?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjore min også |
|
|
Hej Har haft en som også pludselig begyndte at blive farlig med at ville gå bagover. Det var også når der blev taget i tøjlen, også selvom det var ganske let. Der var ikke nogen svag eller stærk side, hun var lige på begge tøjler. Hun fik massage mm for hun havde jo lige fået ordnet tænder, men der var faktisk ikke noget galt. Fik så en til at se tænder efter igen alligevel og på den korte tid var der to mælke kind tænder, en i hver side, som sad fast, så de nye ikke kunne komme forbi. Det må have gjort rigtig ondt og efter behandling... vupti hun stoppede med at gå bagover! Hun kunne jo ikke være dum til den ene side og på den måde fortælle at der var noget der gjore ondt. Det gjore jo ondt i begge sider, derfor ingen fornemelse i tøjlen... Håber du finder ud af det med din:-) Mvh Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| voldsomt men effektivt. |
Jpedersen |
25-05-2009 20:00 |
|
Den gamle skrøne om at slå et æg ud i hoved på din hest virker altså. det ulækkert.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jpedersen |
|
|
En pose med vand kan også gøre det, og det er ikke ulækkert c",) Men nu får vi nok tæv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Æg..... |
|
|
Jeg kan godt se, at det er hensigtsmæssigt at slå et æg ud i hovedet på en stejlende hest, hvis den gør det pga. smerter. Så kan den jo bare lade være med at stejle 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| prøv æg |
|
|
prøv som en anden også skriver med et æg. det er klamt med det hjælper. det andet er for farligt, har selv prævet med en hest der væltede bagover, brugte æg... det hjalp.. du skriver selv den er undersøgt, ag massør el kiropraker el tandlæge evt? den skal selvf ikke "straffes" hvis dsen har ondt. hvad gør den hvis du står på jorden og arbejder med tøljen ? altså exz. stiller den ind ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis ingen smerter |
|
|
- Så har man fundet ud af, at et stejleproblem som regel udspringer af et dreje-problem, som jeg har beskrevet længere oppe. Jeg håber ikke, trådstarter godtager vrøvlehistorier omkring æg og poser med vand eller blod. Dette er bare fantasifulde symptombehandlinger, der menneskeliggører hestens hensigter, og ubegrundet tillægger den evnen til at ræsonnere over sine handlinger, hvilket en hest IKKE er i stand til. Solid indlæring af basissignaler (stop, bak, gå, drej) er en videnskabelig verificeret adfærdsændrende teknik, der resulterer i afslappede heste, der ikke behøver frygte uforudsigelige og uforståelige krav (eller afstraffelser) fra rytteren eller træneren. Hvis man virkelig ønsker at hjælpe sin hest, så gør man det ihvertfald ikke ved at forholde sig ukritisk til vandrehistorier og mærkelige råd. Man opsøger konkret viden og forholder sig til dét i stedet for.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Diaz............ |
|
|
Har prøvet tekninkken siden du ved det er en skrøne eller en vandre historie?? Eller er det kun dine teknikker, dine råd og dit videnskabelig plapren der er vejen til evig frelse..? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sprochi.. |
|
|
jeg har prøvet den..og jeg har redet ved en berider der brugte den ganske meget. Sjovt nok har pågældne berider nu taget det videnskabelige til sig, det som Diaz skriver, og de tanker hjælper væsentlig mere end æg og vand, pisk og hvad der ellers blev brugt. -Det hjalp nemlig ikke. Men det hjælper at forsøger at adskille sine hjælpere og ride i "bidder" istedet for at presse for meget. Evig frelse ved jeg så ikke om det er. -Men jeg kan ihverfald bedre lide, at min hest reagere fuldstændig som jeg forventer, på trods af han kun er redet i omkring 2 måneder, men basis arbejdet er på plads. -Netop så vi undgår stejl og lign.
Mvh. Tine Staldpige søges til Schweiz for et år, start sommer 2009 Fotografering? Fatboy sækkestol købes. Send PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ævl, kævl, bavl, pladder. |
|
|
Sprochi - Det er en vrøvlehistorie, når der ikke er belæg for at antage, at "metoden" med æg har en stejle-helbredende effekt. Det er symptombehandling udviklet af mennesker, der ikke kan se ud over deres egen næsetip og bruge en simpel informationssøgningshjælp som f.eks google. Min "videnskabelige plapren"? Hvorfor det? Det er jo resultater af forskningen, jeg udtaler mig på baggrund af Eller kunne du ikke læse hvad jeg skrev?  Teknikken med at gentage basis signalindlæring hos hesten er ikke min teknik - jeg benytter mig naturligvis af den, men jeg er ked af at måtte fortælle dig, at det ikke er mig, der har fundet frem til teknikken, men hvis jeg havde været ophavsmand til phd afhandlingen omkring netop dette, ville jeg åbne en flaske champagne nu 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Schkäl! |
|
|
Okay, jeg begraver stridsøksen og skåler med dig i gensidig begejstring over de fortræffelige forskere, der giver os uvurderlige indgangsvinkler til træningen af vores heste, og forbedrer tilværelsen for mange af disse  
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Jesus..l. |
|
|
Sprochi -jeg håber du mener noget pænt med den symbolik, ellers er da det en anelse barnligt. Mette - Jeg håber du vælger at følge de gode træningsråd, det er også hvad jeg selv ville hvis det var mig. Hvorfor symptom behandle når man kan fjerne "sygdommen" 
Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Hahaha! |
taina |
27-05-2009 11:51 |
|
Hvor er I sjove, Diaz og sprochi! Jeg er ikke i tvivl om, at æg - også - virker. Men hvorfor og hvordan? Her er en lille historie fra virkeligheden: En kvinde har en hest, som hun selv og hendes underviser rider på. Hesten bliver mere og mere fræk over for kvinden, prøver på at kyle af og slippe for at lave noget på alle mulige måder. Underviseren har ingen problemer i den retning. Det viser sig, at hesten har pivondt alle mulige steder, og den bliver aflivet. Men underviseren da? Hvorfor kunne hun ride på den smerteplagede hest, uden at den reagerede? Mit bud er, at hun er så dygtig en rytter, at hun kunne lægge så tilpas meget pres og så godt timet pres på hesten, at det faktisk "overdøvede" eller overskyggede smerten og det, som hesten helst ville gøre. Underviseren fik altså overbevist hesten om, at det letteste for den var at bide tænderne sammen og gøre, som hun bad den om. Men hesten havde altså stadig ondt... Det er jo nøjagtigt det samme, man kan gøre ved at smadre æg eller poser med vand i hovedet på hesten. Forklaringen skulle være, at hesten mærker "skraldet" oven på hovedet og fortolker vand/æg som blod. Den lærer altså, at det er rigtig rigtig ubehageligt at gå i vejret. Men det, der fik den til at gå i vejret, smerter eller forvirring over, hvad den skal, er der altså stadig! Hvis det var min hest, ville jeg få tjekket tænder med mundspærre, under bedøvelse bedøvelse og af en, der er uddannet til den slags (Dyrlæge med efteruddannelse i tænder eller tandplejer). Og så ville jeg få den tjekket af en kiropraktor, for mange heste har skævheder, som giver dem smerter og underlige "signaler" i kroppen. Når begge dele var overstået, og hesten stadig stejler, ville jeg kigge nærmere på træningen. mvh. tina
Sælges:
- Mod fluer og svamp: Tectonic (den blå), Søndergårds Fly Away, Bio repel shampoo og Imaverol Vet.
- Easy Boot Bare str. 3.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Taina... |
|
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| læs min tråd |
|
|
"min hest, blød i bolden" og du vil måske forstå hvor meget smerte smerte en hest kan have, og hvorfor den måske teer sig som du beskriver din. Og når du ringer efter en kiroproktor så vil jeg anbefale dig Rikke Andersen, Regitze Rissing, Anders Kragh. De er alle 3 fra midtjylland med pigerne køre i hvert fald ud, hvor langt ved jeg dog ikke.
Kentaur Artemis bom 2, 17,5 tommer, sort sælges, skriv besked eller send SMS
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tak for hjælpen |
polle-s mette ♥polle♥ |
22-06-2009 11:56 |
|
tak for hjælpen. jeg brugte metoden med æg på min gamle hest da vi havde undersøgt ham for alt og det virkede men han stejlede ikke på samme måde det var kun når man red ud alene og altid omkring 100 m hjemmefra så vi gik ud fra det bare var i protest og det viste sig at gå over efter en æg mellem ørerne, havde en massør og en dyrlæge elev ude og se på min lånehest og de kunne ikke finde noget på ham, men fik så en "clairvoyant" eller hva man kan kalde det til a se på ham og det viser sig at være noget psykologisk med at han gør det når gjorden ligger "for langt" fremme. den ligger som på de fleste andre heste men hvis man lige lagde den bare tre cm længere bagud ville han stoppe, og han er da holdt op med det fra jorden men vil ikke op på ham endnu da han jo væltede bagover med mig så har besluttet at starte helt fra bunden med ham og være sikker på der er rutine i de ting vi laver uden det bliver trivielt. men tak for alle de gode råd. og vil da sige de alle var nyttige og alle er lige brugbare, alt efter hest og rytters temperament:)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det lyder da |
|
|
dejligt, men jeg ville stadig få den tjekket af kiropraktor  Hvis problemet er løst, ville jeg da hoppe op og se om det også gjaldt når du sidder i sadlen.
Julie Dressur-undervisning, ridning, tilridning tilbydes. 20 82 08 18
Jeg søger en lånehest, skal som min. være redet til, gerne dressurhest med kap. til min. M
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lallala |
|
|
Da min hest som 4års fik den ide med at dressur ikke altid lige passede herren, så små stejlede han. Meeen det vil mor ikke ha!  Jeg kan håndtere at de bukker med ikke stejle. Så den endte med at jeg reagerede så hurtigt at da han begyndte med løjerne fik "dunket" enden af min pisk mellem hans ører(ikke hårdt, lod den falde ud af min hånd) og hvad skete der så? Jeg har en engel der ikke stejler  Hvis han i kådhed begynder så er det nok med stemmen, for så ved han mor ikke er helt tilfreds med situationen  Så jo det hjælper at de mærker noget ramme dem mellem ørerne, så tror de jo at de rammer noget, og det er ikke altid man kan råbe hurra for hestens IQ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|