Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Dressur-kritikker, bruger i dem?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 01:28
Bruger i jeres kritikker når i har været til stævne? Eller kommer de bare ind i en mappe uden i læser dem grundigt, eller bliver de smidt i brandeovnen?
Jeg læser altid mine kritikker, sammenligner fra andre stævner. Viser dem også altid til min træner. Nogen gange kan vi da bruge lidt derfra, men mange gange, kan det faktisk ikke bruges. Synd.

Er jeg den eneste, som kan blive irriteret over at have redet et program til under 60% og der faktisk ingen kommentar står? Hvad kan man så bruge det til?

Jeg bruger da stævner til at få nye imput, men har desværre måtte se i øjene, at det får man ikke særlig meget af.

Dommerne er for ringe - kan vi blive enige?

Man betaler imellem 40-80 kr for at komme ind på en bane og ride et brogram i 4-6 min, men man får tit ikke noget som helst ud af det.

Nu har jeg ikke startet højrer klasser end L - får man mere ud af det når man begynder at starte Middelsvær dressur? Eller...?? ?:-)
-HeidiZ|Putin|-
♥♥♥
Som glæder sig til den dag hvor alle dyreværnsorganisationer bliver arbejdsløse!!

:-) NEWS! Præsentation opdateret med en masse nye billeder :-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: [GEN] Dressur-kritikker, bruger i dem?
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 01:46
Ja, ind i mellem bruger jeg dem da, tager dem også med til min underviser... jeg får aldrig særlig mange kommentarer - Kun når jeg rider ved en bestemt dommer.. ved ikke om du kender hende.. Hun dømmer RIGTIG mange gange på fyn(Hun hedder Jane Ottosen)
Ellers sætter jeg dem ind i en mappe sammen med alle de andre, dog er det ikke særlig tit jeg virkelig sidder og studerer dem. Jeg læser dem lige hurtigt igennem når jeg kommer hjem fra stævnet, og så hører jeg så hvad min underviser siger..

Men generalt, ja, så synes jeg også dommerne er for ringe!! Tit ser man da også at fordi dommeren synes hesten ser flot/sød ud så får de jo lige lidt ekstra point! Eller er det bare mig??!

Har da også set en pige som "savede" sin hest igennem et helt program, og hun fik næsten 60%..!!!? det er noget af det som jeg synes de skulle slå noget hårdere ned på!
Mvh. Bettina(Macay)
If you can dream it, you can do it ;-)
Citat: Walt Disney
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 03:25

Ja jeg bruger dem (eller brugte dem. Det er længe siden, jeg har været til stævne. Og det varer desværre længe før jeg igen kommer afsted. Hvis jeg da nogensinde får en hest, der fungerer.) Men er der ikke noget med, at dommeren skal kommentere karakteren, hvis der gives 5 eller derunder, men ikke behøver det, hvis der gives 6 eller derover?
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 07:55
Med de nye kritikker, er det ikke meningen der skal skrives så meget, der skal streges under!! hlilket ikke er særligt tilfredsstillende for en rytter.

Men der står nu aldrig så meget på kritikkerne, heller ikke i de højere klasser.

Der er enkelt dommere som er bedre til at få skrevet noget, men der er langt mellem dem.
Men generelt bliver dommerne bedre til at dømme efter hånden som de kommer på i graderne.

Det kan jo være svært for en klub dommer at skrive noget kritik til en rytter som rider et program som hvedkommende aldrig selv har redet, og bl.a. på FYN er det MEGET nemt at blive klubdommer, en enkelt kritik med over 50 % og 2 timers kursus.
Detter er/var bl.a. en af grundene til at jeg næsten altid har brugt min. C dommere også til vores klubstævner.

Livet er en fest ... hvis man forstår sin hest!!

KAMPEN MOD TYVERI AF BILLEDER PÅ NETTET ER STARTET
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 09:34
Jeg plejer altid at læse mine kritikker hurtigt når jeg får dem. Når jeg så kommer hjem gennemgår jeg dem sammen med min mor (som også er min ridelærer).

Ellers plejer min mor jo at se mig ride og vi snakker altid programmet igennem så snart jeg har redet.

Venlig hilsen Stine

Vi elsker fordi han elskede os først
- 1. Johannesbrev A, 19

præsentation
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 10:05
Når Marlene og jeg har været til stævne med Urs, har vi studeret kritikkerene igennem...for at se hvad de har fået i point osv. Men det er det mest irriterende ved en kritik, er at dommeren godt kunne skrive en lille udtagelse om hver øvelser..eks; "skyder skulder i volten" eller sådan noget....og ja, jeg gemmer kritikkerne....
Mvh. Lotte."Danske Oldenborg heste kan og vil" B-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 10:15
Hejsa!

Mine kritikker kigger jeg altid igennem flere gange. Bemærk som tidligere nævnt at dommerne nu bruger det at understrege.

Min underviser ser også al tid min kritik igennem og så taler vi lidt om den.

Generelt syntes jeg ikke at de er så brugbare.

Kan mærke på dommerne at der er forskel på hvordan de synes at en hest skal rides. Et eksempel: jeg startede la1 2 steder med 14 dages mellemrum og for den samme dommer. 1. gang var hesten rigtig godt under hjælperne og jeg syntes jeg red et rigtig godt program. Det fik jeg 59% for, næste gang var hesten lidt oppe og kører. Den løb med mig i galopøgningerne, og lavede flere kiks fordi den "glemte" at høre efter hjælperne. Her fik jeg over 60 %. Selv troede jeg ikke at den præstation kunne give 50%. Det var ikke fordi det ikke kunne ses, det kunne det. Mine 2 veninder sagde at det gik hvis lidt stærkt m.m.

Dommeren havde ikke engang skrevet mangler afkortning og andre ting.

denne dommer giver jeg intet for, desværre dømmer han næsten alle stævner her i diskrikt 4

Hilsen Bettina;-D

- som søger ny hest, fra ca 167 og med gode bevægelser. Kender du en? så send en mail/besked til mig

På forhånd tak!,
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 15:31
Jeg har gemt og studeret hver eneste kritik jeg har fået, nu efter at jeg har købt hest bliver det ikke til meget dressur-start, men da jeg havde min pony blev det til ret meget.

Generelt synes jeg også der står for lidt på kritikkerne, men hos 1 bestemt dommer var jeg altid tilfreds -kritikkerne lignede lort for der stod noget på hver linje! Men ofte var det positivt, og det mangler man meget ofte. Jeg har en kritik hvor jeg har fået 9 for en skråt igennem fri galop og kommentaren "OK øgning + sjældent set SÅ flot en afkortning!" Det varmer jo en ponyrytters hjerte, og det er sgu også rart at få lidt ros. Hos andre dommere er det sådan lidt mere 3 "hesten changerer" Ja, undskyld mig, det opdagede jeg egentlig godt!!!!!!!! Total ubrugelig kommentar!
Selvfølgelig er det også muligt at ride et program hvor der ikke rigtig er noget at sætte fingeren på, hverken negativt eller positivt. Har en kritik hvor der mere eller mindre er 7-taller hele vejen ned og hvor der ikke rigtig står noget, andet end under øvrige kommentarer: "nydeligt redet program på lydig og velgående pony." Med andre ord et røvkedeligt men pænt program -havde man dog bare satset lidt mere hist og her!

Ellers synes jeg at der er forskel på c- og d-stævner, til d-stævnerne er jeg sjældent blevet dømt fair, og der står sjældent brugbare kommentarer, mens jeg til c-stævner har kunnet bruge det, specielt hvis dommeren stiger ud af bilen og man lige får en snak bagefter (der var engang en dommer til et c-stævne der tilbød at købe min pony til sin datter!)... Det er rat at få snakket det igennem, i stedet for at skulle sidde og tolke en kritik...

Nå, det blev langt... Ups.

Anna
0
0
Svar på denne tråd

Nogen gange.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 17:03
Hejsa
Har ikke redet specielt mange klubstævner, men kigger da altid på min kritik. Da jeg så samtidig får optaget mit program på video, da jeg har en meget sød kæreste, ja så bruger jeg kritikken og videooptagelsen til at lære mere.
Nogen gange står der ikke særligt meget i kritikken, så må jeg jo forholde mig til karakteren og det jeg kan se på videoen. Andre gange står der udemærkede kommentare - både positive og negative - som man kan bruge til noget.
Men sidst af alt så ser jeg på, hvad jeg ved Morgan og jeg kan gøre godt, eller hvad vi ikke er så gode til. Så for mig kan en "dårlig" karakter/negativ kritik udemærket være god, hvis jeg ved/kan se på videoen, at vi faktisk er blevet bedre til at udfører øvelsen.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Re: Nogen gange.
Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 18:17
Jeg bruger også min kritikker og gemmer dem. Men jeg synes heller ikke at man kan forlange at dommerne skal skrive en lang stil til hver øvelse. Og jeg synes også som regl at de er gode til at skrive nogle bemærkninger nederst på kritikkerne, hvis de synes der er noget der er helt galt.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 18:33
Jeg bruger da mine kritikker - gemmer dem, tager dem med til undervisning og går de seneste par stykker igennem før næste stævne. Har aldrig starte C, kun D stævner og jeg vil da give ret i at der er forskel på hvor meget dommerne skriver, men det jeg finder mest irriterende er som Bettina skriver, når man føler man bliver dømt for højt!
Var afsted med Roxsane 2 weekender i træk sidste forår, startede de to samme klasser, for to forskellig dommere. Hun gik stort set lige godt begge gange, måske en anelse bedre første end anden gang. Første gang gik hun til 57% i den ene klasse og 56% i den anden og med flotte "Det skal I nok finde ud af" kommentarer. Weekenden efter gik hun som sagt næsten ligeså godt, denne gang blot til hhv 67% og 68,5% - Det er jo én kararkter mere pr. øvelse! Min veninde som var med begge gange, sagde netop, inden jeg hentede kritik anden weekend, at det lignede sidste uge rigtig meget! Jeg fatter ikke sådan noget!

Mette - som endnu ikke er fyldt 16, hvis hun selv skal afgøre det.. Jeg nægter i hvert fald at ride andet end mine dejlige ponyer!!

Mød mig og mulerne på vores flotte hjemmeside
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 19:19
Nu skriver jeg tit selv for dommer, for jeg er lidt nysgerrig efter at vide, hvad dommerne slår ned på.

Selvfølgelig kan det være svært at nå at skrive en masse, men noget, det kan man altså godt. Nu har jeg skrevet til og med LA4, og der har det ikke, været et problem.

Men jeg synes bare det er ærgeligt, at få en dårlig kritik, som man ikke kan bruge. Hvis dommeren giver 4 for en øvelse, synes jeg da, det kunne være meget lækkert at vide, HVORFOR?

Jeg ved også godt, at man skal strege det forskellige ud nu, men kan nu ikke altid bruge det til noget.

Ja - vi har MANGE dårlige dommere her på Fyn Jytte, det vil jeg give dig ret i, nogen gange så ryster man kraftigt på hovedet når man ser, hvem der er blevet dommere.

Nu kender jeg selv 2 dommere (rider hvor min hest står), og de ved heldigvis hvordan en hest skal gå.

Betina: Hehe - jo, jeg kender Jane Ottesen, hrmm.. tror bare det er bedst at lade være med at skrive noget om hende, for det kan kun blive negativt.
-HeidiZ|Putin|-
♥♥♥
Som glæder sig til den dag hvor alle dyreværnsorganisationer bliver arbejdsløse!!

:-) NEWS! Præsentation opdateret med en masse nye billeder :-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  26-01-2003 20:54
Heidi:
Ja, det må vi nok hellere lade være med ;-)
Kan dog ikke lade være med at komme med dette eksempel:
Jeg skulle starte i Odense og det skulle en fra min stald også.. Den anden har en KÆMPE oldenborg, som er MEGET tung i det.
Jeg red LB1 på min gamle hest, og han havde aldrig gået bedre, det sagde min veninde også, som var med som hjælper.
Hende på Oldenborgeren red LC1, hun kunne ikke få den i galop, den gik hele tiden med sænket ryg, og da hun ENDELIG fik den i galop var det i 2 skridt!!

Vi fik nøjagtig samme %... 52,9%

Dér blev jeg godt nok skuffet :-(

Jane Ottosen har vist en oldenborg efter den samme som min venindes, og det havde Jane hørt til et stævne et stykke tid før det... Hmmmmm...?!
Mvh. Bettina(Macay)
If you can dream it, you can do it ;-)
Citat: Walt Disney
0
0
Svar på denne tråd

Re: som dommer så....
Forfatter: 
Dato:  28-01-2003 23:08
De nye kritikker giver os ikke mulighed for at skrive ret meget, hvilket er svært at vænne sig til og tit glemmer jeg at undrestrege i stedet for at skrive, selvom det jo er meningen. Jeg kan bedst lide kritikker, hvor man kan se begrundelser for de point man har fået. Et 5, eller 6 tal uden nogen kommentar kan jeg ikke bruge til noget. DEsuden er det lidt tricky, en problematik vi gennemgik sidste gang på dommerkursus er; når man understreger f.eks smidighed og giver 6 betyder det så at der var god smidighed eller at den manglede, det er svært at se når man har fået sådan en middel karakter. Understregning kan både betyde at pågældende ting var god eller dårlig, men som regel kan man se det ud fra de ponit man har fået. Jeg bander også tit over hvor lidt plads vi dommere har til kommentare, men som Grethe Keller siger "vi skal ikke lære rytterne at ride, vi skal bare bedømme". På trods af dette foretrækker jeg nu en kritik med en masse kommentare, det kan jeg nemlig bruge i min træning. Mine kritikker bliver grundigt gennemlæst og derefter gemt og senere sammenlignet.

Venlig hilsen Tine :-) - it's never personal!

"I don't want to belong to any club that will accept me as a member" (Groucho Marx)

Nu har jeg endelig fået lavet en hjemmeside, så prøv at gå ind på http://www.tinelykke.webbyen.dk
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-02-2003 04:28
Kære Heidi!!!!
IKke skæld for meget ud på dommeren,du har sikkert selv været med til at sætte stævne på benene,og så ved du også at der er ikke mere end ca.5-6 minutter til hver rytter,så hvis det hele ikke skal blive alt for forsinket er det begrænset hvor meget der kan nås at skrives om det rent ridemæssige.Jeg er tit blevet skældt ud fordi jeg gerne vil skrive lidt om de gennemgående fejl
da det nemt forsinker stævnet,og det er jo heller ikke alle skrivere der er lige hurtige til at skrive,somme tider må man også lære dem at stave de lidt svære ord som kan forekomme,det er svært at nå det hele,og det er jo ikke alle dommere der er lige drevne,og sikkert heller ikke lige friske hvis de har siddet og dømt i flere timer,men jeg gir' dig ret der kunne godt stå meget mere under bemærkninger.Hilsen Mogens!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider