Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Pludselig bange for biler?
Forfatter: 
Dato:  23-05-2009 21:34

Jeg er i den situation at jeg er lidt usikker på min hest...

Sagen er den, at han hele tiden har været 100 % trafiksikker. Jeg købte ham i december, og forrige ejer kunne ride gennem store trafikkryds i byerne med ham.

Jeg har også kunne ride laaange ture med ham, samt hans part. Han har altid været helt igennem rolig..

Så fik min veninde en trækketur i sidste uge, hvor vores opstalder red med. Pludselig var han bange for bilerne? Han hoppede ind til siden, sprang både tilbage og til siderne. Og det var for ALLE bilerne.. Til sidst stod hun så af.. Så trak jeg ham jo, og så var der intet. Hun fik så lov til at trække ham, men første gang der kom en bil da hun trak ham, spjættede han. Så jeg tog over igen, og så var der intet!

Men så skulle hans part ride op til ridebanen, og der hoppede han pludselig til siden uden grund, da en bil kom kørende..

Da min part så skulle ride på min hest i dag, mens jeg tog min svigermors og vores opstalder på hendes hest, der hoppede hun ud i grøften hver gang en bil kom. Og det var altså en tur på 6 km i alt. Så hun måtte trække ham.. Han blev godt nok mere og mere rolig, men stadig spjættede han...

Han fyldte 5 år i april og er generelt begyndt at blive lidt rebelsk, som ungheste nu er, men ikke noget alvorligt. Men det her, synes jege r lidt alvorligt, for jeg ELSKER en dejlig ridetur, men det er jo ikke fedt at han pludselig er bange for biler?

Er det efter min veninde har været oppe på ham? Jeg tænker lidt, at hun måske har "fortalt" ham at han skal være bange for biler, for hun spændte op hver gang en bil kom.

Før i tiden red jeg u i trafikken på ham i bidløs trense, og min lillebror på 11, og andre børn har reddet ham emd bidløs trense på vejene...

Jeg er sgu lidt fortvivlet, for nu er jeg jo også nervøs og jeg VED at jeg vil spænde når der kommer biler. Hvordan skal jeg dog lære ham at være sikker i trafikken igen??

Jeg gider helst ikke nogle hadeindlæg eller sure opstød.

Gerne "positiv" og konstruktiv kritik, men hvor jeg dog ikke orker at høre på de sure kommentarer som altid kommer fra nogle bestemte :)

.~* Kronos aka. Charlie *~.

- SOMMERGRÆS SØGES -

I/ved Korinth, 5600

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 02:15

du har helt ret i dette:

"Er det efter min veninde har været oppe på ham? Jeg tænker lidt, at hun måske har "fortalt" ham at han skal være bange for biler, for hun spændte op hver gang en bil kom."

Hun har sandsynligvis været nervøs, og har 'smittet' hesten med det :-(

Det er smadderærgeligt for dig, men du må træne grundigt og ganske langsomt, så den glemmer det igen :-)

Måske kan du træne med jeres egne biler, på det sted den står? Altså lade en bil køre ganske langsomt eler måske bare stå i tomgang og et stykke væk, og rid så lidt rundt omkring den. Men gå langsomt frem, og mærker du det mindste nervøsitet, er du gået for hurtigt frem.

Det er vigtigt, at du træner det forsigtigt, og ikke skælder den ud for at være bange, for så kan du let gøre det meget værre :-(

Men du må heller ikke belønne den, når den er bange. Bare sid stille og roligt, hop evt. af.

:-) fra NinA

Rid som du vil - men fjern al unødig smerte fra hesten :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  24-05-2009 12:21

Jo, jeg tror jeg kører nogle af vores biler ud på folden, og så må vi se hvad han siger.

Problemet nemlig ikke hvis han står inde i siden - det er mere når bilerne kommer IMOD ham.

Hvor er det dog ærgeligt Også fordi min veninde blev ved med at sige hun ikke spændte, men måtte så indrømme det til sidst. Ellers kunne det jo være forhindret. Bare træls, når han ellers har været en PERFEKT turhest.

Men så er det bare slut med at give ture på ham, medmindre deter folk der ved lidt om tingene..

Æv, hvor er det dog frustrerende...

.~* Kronos aka. Charlie *~.

- SOMMERGRÆS SØGES -

I/ved Korinth, 5600

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider