|
|
| Hvad gør I dressur / fold. |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
15-05-2009 16:18 |
|
Hvad gør I ? Jeg vil meget gerne have min hest går ude så meget som muligt her i det gode vejr. Hvad gør i med dressurhesten og sommerfold ? Herunder tænker jeg foldtid, fodring osv.
Misundelse er den sandeste form for smiger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa!! |
|
|
Jeg har altid sat min på døgnfold og samtidig redet stævner. Den får lidt foder når jeg har redet - portionen blever gradvis sat op i takt med at der bliver mindre græs. Der har aldrig været nogle problemer med det og jeg agter at blive ved med det. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kit.... |
CarolineR |
15-05-2009 16:33 |
|
Kit : Føler du stadig din hest har det samme energi niveau osv. når du rider ? Jeg har blot lavet indlægget for at søge lidt inspiration til hvad jeg synes er den mest optimale løsning
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine dressurhypper |
Muttemor |
15-05-2009 17:13 |
|
går på fold fra ca 6.30-21 lige pt. Nogle dage arbejder jeg med dem om morgenen før de kommer ud, hvis jeg skal møde sent, og andre dage rider jeg dem sent, så de kommer tidligere ind. Hvis jeg skal have undervisning om eftermiddagen, kommer de ind en times tid før. Mht. fodring så får de den samme mængde krybbefoder lige nu, som de gjorde i vinters. Der går ikke længe før, de skal sættes ned til noget mindre. De får 1/3 af det wrap de får om vinteren, så de har noget at tygge i om natten. Energimæssigt er det helt i top, og de er ikke desideret fede, men lidt godt i stand, som jeg gerne vil have dem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bumbum |
|
|
Her går alle heste på døgnfold og får foder ved siden af. Jeg har aldrig haft energiprobemer. Tværtimod har jeg glade heste, der yder deres bedste i dressuren. Jeg kunne ikke forestille mig at spærre mine heste inde i en stald, når de har muligheden for at gå ude. det synes jeg at jeg skylder dem.
R.I.P Fighter, den smukkeste stjerne på himlen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine erfaringer |
|
|
Jeg vil også lige sige, at mine går i løsdrift hele året rundt og der er aldrig energiproblemer. Men de er glade og tilfredse 
Det er ingen menneskeret at ride stævner. Hvis man ikke kan finde ud af at gøre det uden at pine hesten, må man lade være.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sommergræs |
|
|
Monark går ikke på døgnfold. Men han er dog på fold et par timer hver dag, så har ikke det problem.
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zooropa |
|
|
Nu skriver du at Monark går på fold i et par timer. Hvad er årsagen til at det "kun" er et par timer. Har tidligere set masser af dine billedetråde og ved du rider på højt niveau og selv har trænet ham op. Synes det er super godt gået. Men er det pga. manglende energi han ikke kommer mere på fold, eller pga. frygt for skader eller ??? Spørger bare af nysgerrighed 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hoppe... |
|
|
....går på fold fra kl 8 til kl 15-16 stykker. Frisk og glad er hun. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 tegn. |
Naannaa *Chopin* |
16-05-2009 01:04 |
|
Min 5-års kommer ud om morgenen (ca. kl.8-18) deromkring. Nu får han jo ikke meget foder, men det er delt ud over 3 måltider stadigvæk, så han får inden han kommer ud, når han kommer ind, og om aftenen ved 22:30 tiden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mariha |
|
|
Monark går kun på fold et par timer, fordi han bliver ædt op af mitter (eller nogle andre som kræ). De har masser af græs, så han kunne sagtens gå derude i flere timer, men da hans fold ligger midt i skoven med masser af læ, kan han desværre ikke være i fred for de trælse små kræ. Stod det til mig, måtte han gerne gå ude hele eftermiddagen. Jeg er bare meget obs på at han er inde til fodringstiderne, da jeg til tider har svær ved at holde energi i ham.
Med venlig hilsen Zooropa - Anne: http://annemonark.blogspot.com/
** It's not enough to rage against the lie.. you've got to replace it with the truth. ** - Bono, U2
Har jeg hovedpine er det fantomsmerter 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nu.... |
|
|
er det godt nok dressur jeg rider men military. Mine kommer ikke på døgnfold. De kommer ud fra kl. 7-16 Ellers mangler de energi og bliver for runde 
M.V.H Natasja
Military Ridningens Formel 1 GINSBORG
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jjjjjjjj |
|
|
Vores går også på døgnfold. Og vi rider da også konkurrencer ihvertfald én gang om måneden, min søster rider LA4 og jeg rider LB-dressur. Vores heste går som de plejer at gøre. De får en håndfuld foder når de kommer ind, de kan sagtens klare sig på græsset alene.
- En rigtig hest er en barbiehest ;b
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 6 TEGN |
Marie *Ozzy* |
16-05-2009 12:25 |
|
Om vinteren får min 12 kg wrap udover sit foder og går på fold alle døgnets lyse tider. Om sommeren går han på døgnfold, får ingen wrap (bortset fra overgangsperioderne) og får halvdelen af den fodermængde han får i vinterperioden -dog selvfølgelig samme potion vit/min. Han plejer ikke at blive fed, men der er også meget fuldblod i ham. Energinivaeuet plejer heller ikke at give problemer, og vigtigst af alt har jeg en glad og sund hest. Mvh Marie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa!! |
|
|
Måske kan han godt blive hurtigere flad de første uger efter han er kommet på døgnfold, men ellers synes jeg ikke det giver nogen problemer. Mvh Kit
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralala |
|
|
Min går om sommeren på græs fra ca 7.30 - 16/17.00. Det passer fint til ham, og han mister ikke energi, men nu er han generelt også ret frisk 
Glædelige forårshilsner fra Ditte
Neapolitano Allegra
Kun den forståelse, der kommer indefra, kan føre til ægte indsigt. Sokrates
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nightwish |
|
|
Passerhesten min går på døgnfold og det skal han nok være det næste halve år. Han for så foder ved siden af. Jeg kan ikke mærke nogen forskel, når vi træner. Han er nøjagtig, som han plejer at være  Krydser da også fingre for at vi kommer til stævner mens han går på døgnfold.
Mvh Charlotte Med pipperne ©Olsen og Dråbe© Igen som passer af ~ Coniston ~
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Døgnfold |
|
|
man kan komme udover det ved at tage dem ind fra døgnfold 1½ timer før man skal ride og lade dem stå og "slå mave". Så er de ikke så tunge og når at kommer af med lidt afføring 
Sagde Janne - der undrer sig over at hårdere tøjleføring kan retfærdiggøres med at hesten skal yde mere
Sælges: Lædergjord med maveplade - 110 cm - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fold ?? |
|
|
Nu er jeg så priviligeret af vi har nogen store grus folde, så vi har ikke problemer med sommertykke og dovne heste. Men min sæson slutter tidligt i år, allerede i August. Så tænker jeg at hun skal have lov at komme på græs, det ÆÆÆÆLSKER hun nemlig 
Katja med Corvetten Tidligere med Boy og Nimble Guy <3
En dårlig taber er en god vinder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foldtid |
|
|
Vores konkurrenceheste går på fold ca 7.30-14/15.00 året rundt. Her i den lyse tid kommer de så gerne ud nogle timer igen om aftenen.
Det er absolut ALDRIG energi, de mangler! 
Vi har omlagt så mange af foldene sidste år og i år, så der endnu ikke er græsningsarealer nok til at de går på døgnfold. Om de kommer til det til næste år, ved jeg ikke. Måske ikke, da det nuværende system fungerer godt, og hestene virker tilpasse med det.
Ved stævneweekender indenfor rimelig køreafstand, tager vi hestene med hjem hver dag, så de stadig får lidt foldtid. Det fungerer de bedst med, er vores indtryk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| foldtid |
|
|
Min dressurhest, som også bliver brugt til stævner, går pt på fold fra ca kl 8-9 til 19-20. Jeg rider ham enten om morgenen eller efter han er kommet ind. Jeg har planer om at sætte ham på døgnfold inden for den næste uge, da vi snart skal på ferie, så er det nemmere at passe hestene for naboen. Jeg er lidt spændt på hvordan det harmonere med en hest i god form, stævner og døgnfold. Men tror nu det går godt, da han er en hest med stor behov for bevægelse.Vi har lige lavet et stort læskur, hvor der er god mulighed for et hvil. Men tror jeg lader boksen stå klar, så han lige kan komme ind et par timer før undervisning o.l. Jeg har tænkt mig forsat at fodre ham på døgnfold, min. 1 gang dagligt. Energi plejer han nu heldigvis aldrig at mangle, tværtimod. Vh Louise
Dressurtanten. Passier lenox og cliff barnsby sadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mine..... |
|
|
dressur heste går på fold men ikke decideret på sommer græs. de går ofte ude 4-8 timer, heste på m niveau. grunden til at de ikke går på døg fold er at jeg syntes de bliver fede og dvaske og ikke til at holde i træning og jeg syntes ikke det er til gavn for en konkurrence hest at tage unødigt på bare for at skal slidde det af igen efter sommeren.
Mvh
gitte
Medlem af DÅHM.... Jeg rider stævner, og jeg kan lide det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På fold på stævnedage! |
|
|
Min søster slipper så vidt muligt sin dressurhest på fold fra morgenstunden også på stævnedagene (LA-klasser). Han bliver så taget ind, når det er nødvendigt for at nå frem til stævnet. På hverdage: Ud fra morgenstunden, og ind igen, når der skal rides. Længere ude, hvis der ikke skal rides. Han mangler absolut ikke energi.
KH NinaSt
Nu med foto fra april 2009 på præsentationen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ang fold |
|
|
ja som mange af de andre skriver er jeg også mest tilhænger af at en hest får lov til at være hest og kommer på fold så meget som muligt hver dag.jeg bestæber mig også med den nye jeg forhåbentlig snart finder skal ha en måned på døgnfold hvert år(min gamle hest fik fri i hele juli mdr hvert år),hvor den fik lov til at være foldbums og more sig som en hest uden mere indblanding fra mig end jeg eller dem der var ejer af den mark min hest stod på at se at de ikke var skadet eller manglede vand.jeg fik altid en super afslappet hest hjem og som var meget arbejdsvillig.man kunne virkelig mærke den havde nydt sin tid som foldbums.mange gange når jeg var derude for at kigge til den ville den ikke snakke med mig og gik væk når jeg kom...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dressurhesten på fold |
nitty |
19-05-2009 10:18 |
|
jeg tror det er meget individuelt fra hest til hest. det afhænger ligeledes af hvad niveau man rider på. jeg rider 3 heste om dagen og den ene, får ikke mere end 2-3 timer på fold om dagen og er ikke kommet på græs endnu, han går prix st. georg og han har simpelthen ikke nok energi til dressuren hvis han går på døgnfold, det forsøgte jeg sidste sommer.... de 2 andre går ude det meste af dagen (4 + 6 års) men det er også et andet niveau de rides på LC-LA. men igen det er individuelt fra hest til hest hvor meget energi de har. Jeg mener bare ikke det er sundt at ride dressur på en hest med en ordentlig græsvom  mht. til foder har jeg fortsat med lidt foder, så de ikke skal fravænnes/tilvænnes til korn igen... Håber det er nyttigt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sommer |
|
|
Hej Jeg har gjort det lidt forskælligt med mine. Min hoppe havde jeg gående ude om natten og stående inde om dagen da jeg red stævner på hende, for ellers blev hun simpelthen så tyk og doven. Grunden til jeg valgte at hun stod inde om dagen (fra ca. 7 -18) var at hun ikke stod der når solen var aller værst. Min vallak derimod går på døgnfold, hvilket jeg har valgt da han er svær i perioder at holde huld på og der hjælper sommergræsset dejligt. Jeg foder ham to gange dagligt ved siden af, men ikke i helt samme mængder som han får mår han står inde... Han fungere super m. døgnfold, så det er en høj priotet for mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ddddddddddd |
|
|
Pt foregår det sådan her: Morgen kl. 8 smider staldpersonalet ham på jordfold med frøgræs. Han kommer ind til frokost og får den kl. 12. Bliver af staldpersonale smidt på fold hefter igen. Jeg kommer så ved en 2-3-4 tiden. Henter og ordner ham. Rider det jeg skal og sadler af. Så er kl. ca 5-6. Så trækker jeg ham over på sommergræsfoldene som ligger 15 min derfra og tager hjem og spiser eller diverse. Omkring kl. 9 igen tager jeg tilbage og trækker ham i boks 
"Hvorfor ride med "hjælpetøjler og glidetøjler"? - Det kun de "dygtige ryttere" der bør ride med disse - MEN, de dygtige ryttere og trænere behøver dem IKKE !!!! Andrew McLean.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har faktisk netop for 3 uger siden lukket min dressurhest i løsdrift - og jeg har ikke et sekund fortrudt. Hesten stortrives og mangler absolut ikke energi. Han får lidt mineraler ved siden af men det er også det hele. Ellers laver han af græsset. Han mangler overhovedet ikke energi. Han er tværtimod blevet nemmere og har masser af energi hver eneste dag synes jeg. Men nu rider jeg jo heller ikke hver dag, så det har måske også lidt at sige - grundet jeg pludselig har fået et ret dårligt knæ ):
Sagde Kia, der har endelig har fundet et dejligt opstaldningssted ved Randers.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min 4 års |
|
|
kom på døgngræs i lørdags. Og der står han så nok til midten i september, afhængig af vejr. Pt kommer de ind om aftenen og får foder, og jeg smutter derud tidligere på dagen og giver ham lidt ekstra wrap og foder. Han er en kylling, så han skal have lidt ekstra at stå imod med. I år er nok sidste år i mange år, han kommer på døgnfold. Måske kommer han næste år i juli måned eller lign, men ikke en hel sommer. Han bliver så træt, taber sig lidt og virker lidt utilpas, så umiddelbart kommer han ind om natten det nye sted han skal stå. Heldigvis kan man selv bestemme hvor, hvor meget osv de skal være ude, så det er jo skønt...især når man gerne vil have den ude så meget som muligt.
Mvh. Tine Staldpige søges til Schweiz for et år, start sommer 2009 Fotografering? Fatboy sækkestol købes. Send PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tilføjelse til fold |
|
|
Jeg synes også det er vigtigt at man tænker i, at heste der går ude hele døgnet, jo vænner sig til at gå ude og ikke bruger så meget energi, som de heste der bare lige runder folden 2-3 timer.
Mine løsdrifsheste 24/7/365 dage om året løber f.eks. ALDRIG nogensinde rundt på folden (kun hvis de bliver bange for noget). Vallakkerne kan stå og lave lidt bideleg og stejle lidt op ad hinanden. Men det er også når bølgerne går højt og langt fra hver dag.
Men de har jo ikke en masse energi, de skal have brændt af på kort tid, faktisk foregår alt i tøffetempo - og jeg vil også mene at det nedsætter risikoen for foldskader.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja...... |
|
|
Nu er min (part) ikke lige topdressur eller noget. Men jeg mærker bestemt ingen forskel i energi ifht. døgnfold/sommergræs også vinter fold (8-13). Det eneste jeg kan mærke er at hun sveder mere om sommeren (gee, what a surprice ) men der lige meget vilje og energi til at lave noget
Curiosity killed the cat, and satisfaction brought it back...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar.... |
CarolineR |
26-05-2009 12:34 |
|
Tak for jeres svar ! Jeg er egentlig stadig lidt i vildrede. Sagen er den at hesten er meget aktiv på fold - lidt for aktiv. Nu vil vi prøve at han går ude om natten og så står inde om dagen for at se hvordan det virker. Jeg vil selvfølgelig gerne finde en god middelvej for både hest og rytter.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|