Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ridesporten er i fare! Epona tv..
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 22:41

Som et yderst tilfreds medlem af epona.tv, følger jeg spændt med i deres tema : Træning eller dyrplageri?

epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/ eponatv-mener/ ?tx_ttnews[backPid]=27...a97cf249e1

De har filmet rundt omkring på landets opvarmningsbaner, og både eksperterne og alm. hestefolk(-DRF) der har set videoerne mener at der er tale om systematisk dyremishandling, hvilket jeg vil give dem ret i uden at blinke.

Og det er jo ikke blot på opvarmningsbanerne i Herning det foregår. Tusindvis af hestefolk ser op til de ryttere, og prøver så vidt muligt at bruge samme metoder, i håb om at opnå lignende succes. De er jo proffesionelle? er de ikke?

Der er tale om konstant, inkonsekvent, kraftig brug af bid og sporer, samt forstærket brug af disse hvis hesten gør oprør mod smerten og frustrationen.

Bagefter har de spurgt Dansk rideforbund om hvilke kommentare de har til klippene, og de mener tilsyneladende at det er en udemærket måde at ride hesten på. De mener ikke at det dyrplageri, men træning

epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/drf- det-er-traening/ ?tx_ttnews[backPid]=27...09810b61d5

Og så sent som igår lagde epona et nyt klip ind, hvor de tager en snak med formanden for det dyreetiske råd, Peter Sandøe.

Han melder ud at der skal være ballade for at der kan ske en general holdningsændring i ridesporten. epona.tv/dk/nyheder/vis/artikel/der- skal-vaere-ballade/ ?tx_ttnews[backPid]=27...958700b15c

Hvad mener I om alt dette?

Jeg synes at det er fantastisk at der endelig er nogen der starter balladen, og jeg håber at de laver mere ballade endnu.

Det er modigt gjort, jeg ved selv hvor svært det er at kritisere andres ridestil, fordi man lynhurtigt bliver kendt som den fanatiske og bedrevidende person der leger ekspert og peger fingre af andres metoder. Netop derfor har jeg aldrig lavet ballade for alvor.

Mener I at det er klogt at lave ballade hvis man ser grim(almindelig) ridning, hvor presset fra sporerne og biddet er konstant og uophørligt?

Også selvom man bliver upopulær?

www.epona.tv

Vh. Lærke

0
0
Svar på denne tråd

Ja da....
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 22:47

Der skal råbes vagt i gevær, selvom det er ubehageligt at være den der råber... Der har kørt en lang tråd på hyggen om netop denne reportage :)

Sagde Janne - der starter nyt arbejde 14 April

Sælges:

Lædergjord med maveplade - 110 cm

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Ballade...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 22:57

Jeg er også rigtig glad for at epona har taget det her kæmpestore problem op, men jeg stiller mig sjældent op og kritiserer folk der rider rundt. Dels fordi jeg synes det er meget grænseoverskridende at kritisere folk der ikke har bedt en om at udtale sig og dels fordi folk har en tendens til at lukke af over for kritik - hvor velment den end måtte være - hvis de føler sig angrebet. Min erfaring er at budskabet bedst går "ind", hvis man snakker hyggeligt med folk og diskuterer ridning på et lidt mere overordnet, teoretisk plan og så ellers tilbyder at hjælpe, hvis folk er interesserede.

Derfor synes jeg netop at denne debat vedr. ridesporten især hører til i medierne, fordi man nok føler sig mindre angrebet personligt hvis man læser om "forkert" ridning og genkender sin egen ridestil, end hvis man bliver råbt af fra tilskuerrækkerne.

Klikkertræning giver arbejdsglade heste

0
0
Svar på denne tråd

Ikke alle
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 22:57

rider på den måde, så nogle vil desværre føle sig truffet uden særlig grund :-(

Men det skal kunne diskuteres, hvor meget smerte det i sportens navn skal være tilladt at påføre et dyr.

Det kan ikke nytte, at det skal være et tabuområde, fordi der er folk, der kan blive sårede på egne eller andres vegne over det :-(

Og påstår flere yderst anerkendte eksperter, at der er tale om dyremishandling, så DR-F jo tage stilling til det - de kan ikke bare bure sig inde i deres egne lille rideverdens-boble :-P

Folk, der ikke rider, kan jo også have en holdning til, hvad der er rimeligt inden for dyretræning 8-)

:-) fra NinA

Rid som du vil - men lad være med at plage din hest :-)

Mine ridemæssige mål står beskrevet i DRF's

'FORDRINGER I DRESSUR & BEDØMMELSESGRUNDLAG' (2001)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg diskuterede det med
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 23:21

mine svigerforældre i går. De aner absolut intet om heste. Og inden de egentlig vidste noget om, hvad det handlede om, siger min svigerfar, at han synes det ser så mærkeligt ud, når heste går dressur... Det måtte jeg jo så give ham ret i - til dels i alt fald

Faktisk tror jeg langt hen ad vejen, at folk uden hesteforstand har mere begreb om, hvad der er rigtigt at byde heste - og hvad der ikke er.

Vi andre går rundt i vores egen ridemæssige verden med alle de erfaringer i bagagen, som vi har tilegnet os via forbilleder og undervisere gennem vores ridemæssige karrierer. Der ér bare nogle ting, som vi ikke selv ser, fordi vi altid har skullet ignorere dem og fokusere på noget andet.

I mine øjne er en af disse ting hestens stress-tegn, som vi har lært at ignorere fuldstændig, sådan at vi faktisk slet ikke ser dem.

Og hvis vi så ser dem, lader vi os overbevise om, at det skyldes noget helt andet; fx at hesten har en dårlig vane, at den er irritabel/sippet eller lignende. Men det ændrer jo ikke på, at det er stress-tegn.

Man kan undre sig over, at der ikke er nogen aviser eller TV-stationer, der har kastet sig over eponas seneste "serie" oven på barring-sagen for knap et år siden.

Slet ikke eftersom de eksperter, der kommenterer ridningen her, er eksperter, som DRF selv bruger lærebøger af, som underviser/har undervist på berideruddannelsen - eller som fungerer som rådgivere i ministerier. Det må betyde, at "vi" må råbe højere om det

Der burde sådan set ikke være noget som helst at komme efter i troværdigheden af indslagene; men forbundet er af en anden mening.

Det forarger da også mig, selv om jeg godt kender årsagen (jf. ovenfor), og selv om årsagen måske på et eller andet niveau kan retfærdiggøre - eller i hvert fald forklare - reaktionen.

_______

"I'm starting with the man in the mirror"

...

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 23:35

Arg er lige kommet på Epona, meget for at få det indslag med! Men hvor kan man se videoen? kan slet ikke finde den...

Hvis alle tænker ens tænker ingen.

Ny Barok sadel sælges, skriv pb for info

0
0
Svar på denne tråd

At angribe
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 23:58

Kalos - Ja, det er lige netop det jeg ikke kan lide. At angribe personligt. Jeg synes at du har ret, men samtidig synes jeg også at Nina har ret i at det ikke burde være et tabu. Hestene lider trodsalt under det..
Hmm, der er meget at tænke over, men som gsims også skriver, så kan DRF's reaktion ikke retfærdiggøres overhovedet. Det skrider ikke ud på et lavere niveau, når forbundet ikke længere har interesser i at overholde deres eget reglement..

Githa -

epona.tv/dk/reportage/film/webtv/ andrew-mclean-en-kamp-hesten-ikke- kan-vinde/ ?user_epona_pi1[backPi...b07ae065b6epona.tv/dk/reportage/film/webtv/ janne-winther-christensen-det-er- almindeligt/ ?user_epona_pi1[backPi...488cbf6489epona.tv/dk/reportage/film/webtv/ jan-ladewig-meget-vaerre-end-rodeo/ ?user_epona_pi1[backPi...5c05b48e98

Vh. Lærke

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 00:58

Oki det gik lige op for mig hvordan det virker... Lidt pinligt

Hvis alle tænker ens tænker ingen.

Ny Barok sadel sælges, skriv pb for info

0
0
Svar på denne tråd

Syntes det er super
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 01:46

at der kommer fokus på denne del af hesteverden.

Skulle man have en eller anden licens for at have hest eller hur??

Eller findes der andre løsninger på, hvad der kan gøre for at "åbne øjne", for dem der sikkert i god tro ikke handler til hesten og deres egen fordel- for resultater kommer jo ikke med en hest der er hevet sådan i.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Ikke resultater????
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 05:38

Dorthe, det er jo netop sådan, at denne hiven i hesten GIVER resultater på konkurrencebanerne. Nu fremgår det ikke, hvilket stævne der er optaget, men det er formentlig et landsstævne, efter niveauet at dømme.

Læg mærke til, at alle hestene går helt ens, og alle rytterne rider på samme måde - og de er jo ikke kommet så vidt som til landsstævner uden at vinde en masse undervejs dertil. Altså giver denne modbydelige form for ridning, så jeg simpelt hen ikke kan kalde andet end mishandling, ganske udmærkede resultater målt i stævneresultater.

Verdenstoppen rider jo også præcis sådan.

Hestene betaler prisen, og jeg synes ikke, at rytterne skal skånes fordi man skal opføre sig pænt overfor dem. De kunne fx. selv starte med at behandle det dyr, de har valgt at ride på, ordentligt. Så var der slet ingen grund til at kritisere dem.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

medierne
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 22:01

jeg synes det er godt at der bliver rykket i det, men jeg synes det er rigtig irriterende at ridesporten skal lave noget forkert for at komme i medierne. sidst var det barring der var fokus på nu dette. det er yderst fornærmende faktisk at mange andre sportsgrene kan komme i medierne for succes, ridningen for fiaskoer.

-Stine

0
0
Svar på denne tråd

Stine -
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 22:10

men hvis det nu er nødvendigt, for at - især DRF - og andre - får øjnene op for den forkerte - og ikke på hestens præmisser - ridning, er det så ikke OK? Vi er mange, der i flere år har ment, at konkurrenceridning på højt plan ikke tilgodeser dyret - hesten!

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

Sys 1 . :
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 22:44

jo, det siger jeg også som det øverste, at jeg mener det er ok at drf får øjnene op for de forkerte ryttere på den måde, men jeg synes bare at der også ofte er grunde til at komme i medierne for andet end de forkerte. for selvfølgelig skal hesten altid rides og behandles ud fra dens præmisser, men andre sportsgrene som fx cykling kan da komme ud til hele landet både for gode ting og for fx doping, som også har været meget oppe i debatterne. der har faktisk næsten været mere fokus på Tina Lunds optræden i M end på DKs OL bronzemedalje, efter min mening.

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 23:38

det var nogen rigtige kloge ord ham Sandøe kom med. For det er interessant hvordan den menneskelige natur fungerer.

Ret beset bør vi alle tage stilling til, hvad vi synes vi kan gøre og hvordan.

Vi er hestenes advokater

0
0
Svar på denne tråd

Tina...du
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 05:42

har helt ret i at det giver nok resultater til et vis plan- nu er de fleste stævnemenneskers mål at nå længere, og hvis du har hevet dyret sådan samme, giver det fx en dårlig skridt og en hest der ikke kan samles korekt til nogle øvelser. Jeg tror at udviklingen er ved at komme, og der er ved at være fokus på området i egne rækker- derved ej sagt at vi er der i morgen.

I min verden er det ok at stille spørgsmål ved hestetræning, og vi er vel alle på vej til en bedre måde at håndtere de kære dyr på. Jeg tror at det er vigtigt at komme med forslag til hvordan man kan gøre en foskel i hesteverden, så det ikke "bare" bliver en gang mudderkastning mellem hestefolk- for i min verden ser det lidt ud som at det er hvad der sker nogle steder.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Dorthe se OL
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 07:33

Dorthe prøv at se video af dressur af OL. De fleste heste går ren pas i skridten, og har talrige taktfejl i piaffe og passage og man når jo ikke længere end OL og de færreste når det til niveau, man ser på Epona.....

Dertil skal lægges alle de spændingstegn vi ser, som piskende haler, anspændte ansigter os. Alt det ses også på allerhøjeste plan. Her handler det ikke om heste, men om prestige og penge.

Vi kan slet ikke være uenige om, at denne form for ridning er forkastelig, men den foregår desværre på allerhøjeste plan, og dommerne er vant til at se denne form for ridning som den rigtige, så jeg tror desværre ikke, der er sket ret meget i konkurrenceverdenen - tvært imod så ligner konkurrenceridning på højt plan mere og mere væddeløbssporten, hvor man ofrer hesten tidligt til gengæld for, at den kan løbe hurtigere i de unge år. I konkurrenceridningen ser vi samme fænomen, bare mange år senere end indenfor væddeløb - hestene starter højere og højere klasser tidligere og tidligere og der går MANGE til spilde undervejs, selvom der også ses gamle heste i ridesporten.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

Jeg takker epona
Forfatter: 
Dato:  27-04-2009 07:44

ENDELIG nogen der ikke tier, hvor man burde råbe meget højt!!!!!

Jeg kan ikke andet end at støtte epona....

"At hesten driller eller er farlig, er ALTID en undskyldning for rytterens fustration og manglende forståelse for hestens natur og måde at lære på".

0
0
Svar på denne tråd

Jubler
Forfatter: 
Dato:  02-05-2009 23:37

Hvor er det dejligt at der er andre der undrer sig over at den børnelærdom vi alle har om løsgjorte heste med bæring og takt forsvinder fuldstændig når hestene kommer på landsplan i dressur.

Jeg synes det er deprimerende at se hestene ved OL med sænket ryg og temmelig urene gangarter få høje point af dommerne.....

Mit spørgmål er bare.... ja det handler om penge, men hvad med den fornøjelse det er at ride på en hest der svarer for lette hjælpere, bærer sin rytter med ryggens muskulatur og naturligt søger frem og ned... med TRYK PÅ FREM!!!!!!

Det må ikke være særligt rart at blive bumpet rundt på en hest der er krænget op i nakken og har sænket sofaen(ryggen)

Altid på hestens side

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider