Ja som overskriften lyder, så har jeg fået noget af et projekt foran mig.
en 3'er pony (ca. 123cm ej målt), blandingsvallak, ca. 5år.
Fed grænsende til overfed, formentlig pga tidligere fejlfodring, men er ikke sikker.
Når man ser fedt depoterne (som er ret faste), så ligner den pt. en mega bred pony på små spinkle ben og et lille ædelt hoved.
Jeg vil tro når den engang har tabt sig, at den burde ligne en lille miniaraber (måske lidt kraftigere).
Nogen der har en idé om hvad sådan et dyr vejer ???
(jeg ville mene ideal vægt måtte ligge mellem 200-300kg, men har aldrig haft pony i den størrelse før).
Nu er det sådan at der hvor den kommer fra, har den i det forgangne år gået ude på græs indtil nytår og derefter startet på foder, hvor den har fået mellem 2-3gange så meget foder som den burde, og der er så for nylig opdaget en forfangenhed i starten (taget i opløbet heldigvis).
Den er så småt ved at være rengående.
Det er svært at løfte forben på den og bagbenene er næsten helt umuligt, grundet at det aldrig er blevet trænet (den har bare gået på en mark/og i boks) og aldrig lavet dagens gode gerning.
NU MIT SPØRGSMÅL:
Hvordan for jeg denne fede pony på ret køl, rent træningsmæssigt, hvordan starter man sådan en stille op.
Min plan er noget med at den først skal lære at blive striglet/rense hove/håndteret - med meget rolig hånd.
Den skal på en eller anden måde vænnes til at acceptere sadel og hovedtøj. (har en træningsponypude så den for en "dyr sadel" på fra start, den kan komme senere.
Og sidst men ikke mindst skulle dyret jo gerne tilrides.
Praktiseres det nogen steder hvor rideskoler tilrider mod at de har den en eller to sæsoner til deres rideskole brug ?
Men hvordan griber jeg det hele bedst an ???
Og hvornår burde man kunne se nogle fremskridt...???
Alternativet er, at ejeren sender den til slagteren, hvilket den altså er for sød til og heller ikke syg nok til...
for en forfangehed taget i starten, burde vel kunne kureres helt. Den har aldrig været forfangen før...
Tak fordi du læste med gennem hele denne lange smøre.
Jeg ser frem til at læse dit svar.