Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

fed, 5årig rå pony igang... ???
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 21:14

Ja som overskriften lyder, så har jeg fået noget af et projekt foran mig.

en 3'er pony (ca. 123cm ej målt), blandingsvallak, ca. 5år.

Fed grænsende til overfed, formentlig pga tidligere fejlfodring, men er ikke sikker.

Når man ser fedt depoterne (som er ret faste), så ligner den pt. en mega bred pony på små spinkle ben og et lille ædelt hoved.

Jeg vil tro når den engang har tabt sig, at den burde ligne en lille miniaraber (måske lidt kraftigere).

Nogen der har en idé om hvad sådan et dyr vejer ???

(jeg ville mene ideal vægt måtte ligge mellem 200-300kg, men har aldrig haft pony i den størrelse før).

Nu er det sådan at der hvor den kommer fra, har den i det forgangne år gået ude på græs indtil nytår og derefter startet på foder, hvor den har fået mellem 2-3gange så meget foder som den burde, og der er så for nylig opdaget en forfangenhed i starten (taget i opløbet heldigvis).

Den er så småt ved at være rengående.

Det er svært at løfte forben på den og bagbenene er næsten helt umuligt, grundet at det aldrig er blevet trænet (den har bare gået på en mark/og i boks) og aldrig lavet dagens gode gerning.

NU MIT SPØRGSMÅL:

Hvordan for jeg denne fede pony på ret køl, rent træningsmæssigt, hvordan starter man sådan en stille op.

Min plan er noget med at den først skal lære at blive striglet/rense hove/håndteret - med meget rolig hånd.

Den skal på en eller anden måde vænnes til at acceptere sadel og hovedtøj. (har en træningsponypude så den for en "dyr sadel" på fra start, den kan komme senere.

Og sidst men ikke mindst skulle dyret jo gerne tilrides.

Praktiseres det nogen steder hvor rideskoler tilrider mod at de har den en eller to sæsoner til deres rideskole brug ?

Men hvordan griber jeg det hele bedst an ???

Og hvornår burde man kunne se nogle fremskridt...???

Alternativet er, at ejeren sender den til slagteren, hvilket den altså er for sød til og heller ikke syg nok til...

for en forfangehed taget i starten, burde vel kunne kureres helt. Den har aldrig været forfangen før...

Tak fordi du læste med gennem hele denne lange smøre.

Jeg ser frem til at læse dit svar.

BIRGIT

Med mand, 2 børn & 2 tykke tromler.

små børn små problemer, store børn store problemer!

Rid dansk - Rid jydsk

Skøn dejlig DANSK race, hvor der kun er mellem 900-1000stk. tilbage af.

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd

jeg ville
Forfatter: 
Dato:  23-04-2009 21:22

gøre det på følgende måde:

bliv kammerater med ponyen - væn den til at blive håndteret af dig.

Longér den i 14 dage - 1 måned, og lær den kommandoerne skridt, trav, galop (både "op" og "ned".)

Når den kender kommandoerne kan du begynde med tilvænning af sadlen.

Held og lykke med det, lyder som et spændende projekt :)

0
0
Svar på denne tråd

projekt
Forfatter: 
Dato:  24-04-2009 16:45

jo det er skam et spændende projekt.

MEN hvornår kan man gå rigtig igang med selve longeringen og anden træning, for man skal vel vente til den ikke er forfangen mere.

Og specielt det med hovene, hvordan dælen lærer man en ung/voksen stædig/besværlig pony at løfte hovene (har gennem min tid kun haft heste/ponyer der kunne løfte hove i forvejen).

BIRGIT

Rid dansk - Rid jydsk

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd

min metode...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 09:56

Jeg har selv to shetlændere som er meget overvægtige. Den ene er stadig et føl (eller han er snart 3, men skal først rides til når han er ca. 4 år) og den anden er snart 9.

Jeg træner meget horsemanship, longering, springning (uden rytter), går ture med dem eller bader i havet og selvfølgelig også normal håndtering som striglig, hov-rensning og vænne dem til saddel og hovedtøj. Den ældste rider jeg også lidt på.

Det har hjulpet rigtig meget på dem, både med deres form, men også med deres forhold til mig.

Det med at løfte benene ved jeg intet om. Men måske hjælper det hvis din hest kommer på slankekur. Så kan det være at dem af sig selv løfter benene mere. jeg ved det ikke... bare et forslag...

Opstaldning tilbydes! Se min præsentation...

0
0
Svar på denne tråd

benene
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 10:35

Jeg tror ikke det med benene kommer af sig selv, hvis den for slanket sig (hvilket den kraftigt trænger til).

Den virker nærmest som om den er i halvpanik hvis man vil tage benene og bare det at blive rørt på flankerne er galt.

men rolighed, tålmodighed og ros, så når vi det nok engang...

(og gerne så drengene kan få glæde af ham)

BIRGIT

Rid dansk - Rid jydsk

R.I.P. Gipsy Krobak

0
0
Svar på denne tråd

Projekt...
Forfatter: 
Dato:  25-04-2009 18:03

hold op et projekt hva'? ;) men spændende dog.

Først ville jeg sætte den på slankekur! Og begynde at gå ture med den, samt træne fra jorden. Det giver tillid og desuden også motion. Når ponyen begynder at stole på dig kan du begynde at lege lidt med sadel og hovedtøj.

Hvis den er så overvægtig som du skriver vil jeg vente med at sætte rytter på ryggen af den til den har tabt sig en del (af hensyn til led og sener)

Vent med longering, samt anden hårdere træning til smed eller dyrlæge har sagt at den ikke længere har ondt i føderne. Vær opmærksom på at den meget let kan få smændinger andre steder i kroppen, som følge af at den har skånet forbenene.

Min søsters pony blev forfangen sidste år, efter den var kommet over det, blev den halt på det ene bagben, pga. overbelastning af musklerne hen over lænd og kryds.

Benene skal du gå langsomt frem med. Start med bare at vænne den til berøring (forfangenheden kan i øvrigt sagtens gøre den mere angst for at løfte ben, da den sjo har ondt!)

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
Heartland bogseien og Bøger af Monty Robberts sælges
0
0
Svar på denne tråd

jrtahththth
Forfatter: 
Dato:  26-04-2009 11:19

det lyder meget som min lille pony da jeg købte den.

Den var dog ikke forfangen.

Det der virkede ved den med at få løftet ben, var klikkertræning. jeg øvede at røre den længere og længere ned af benet ved hjælp af klikkeren, og da den kunne røres overalt, kunne jeg lige så stille begynde at løfte benet.

det tog en uge at lære den.

Hilsen Rebekka

Tre ponyer til salg:

Rosa - dejlig rolig børne og avlspony(104cm)

Silver - smuk ungpony med kæmpe talent(105cm)

Sindy - hoppeføl fra august, helsøster til

silver og en stor nussegøj

0
0
Svar på denne tråd

Fed pony.
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 10:12

Jeg ville starte med at kigge på fodringen. Jeg kender nogen der har haft gode erfaringer med dette foder: http://www.hippolyt.dk/menu3.htm

Mht træning ville jeg starte med at strigle og ellers nusse om den. Når den var tryg ville jeg tage den med på gåture. I første omgang bare skridt for at styrke muskler, sener og generelt for at forbedre dens kondition. Efter et stykke tid kan man krydre med en smule trav. En anden fordel ved at gå ture er at du nemt kan lære den stemmekommandoer og den lærer at bevæge sig for de signaler du giver den..

Først når den har tabt sig lidt ville jeg begynde på at longere, og igen først i skridt indtil den kan gå afslappet rundt. Når den kan longeres kan du jo så tilføje sadlen og senere rytter.

Held og lykke med projektet:)

HP: www.staldlindskov.dk

Fjordhingst sælges, se mere HER

0
0
Svar på denne tråd

Hmm....
Forfatter: 
Dato:  28-04-2009 10:13

linket henviser vist ikke til det helt rigtige sted:) Det er EquiGuard som de havde erfaring med.

HP: www.staldlindskov.dk

Fjordhingst sælges, se mere HER

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider