Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Halt til stævne
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 19:24

Hej..

Efter at have været tilskuer til et dressue stævne idag kom det samme spørgsmål, desværre alt for mange gange op,

Hvor halt skal en hest/ pony være før en dommer bør stoppe equipagen i et dressurprogram?

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 19:48

Jeg ved ikke om der er nogle officielle regler om det (det er der sikkert), men jeg mener, at hvis hesten bare er så halt at et trænet øje kan se det, så skal ridtet stoppes.

0
0
Svar på denne tråd

hmm....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 21:05

Så havde dommernen nok bare et usædvanligt utrænet øje.. =(

Jeg er kva mit arbejde måske også en anelse nørdet mht haltheder, men med nogle af hestene var så halte, at min kæreste der ikke er heste vant spurgte om der ikke var noget galt..

Lene

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 21:05

Desværre ses der også alt for mange utaktfaste heste som nærmest ser halte ud netop fordi de er så utaktfaste :s

Det voldsomt.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

taktfejl
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 21:38

Taktfejl ja dem er der mange af, men det er vel også det der er hele kunsten i dressur, at holde den samme takt i et helt program. =)

Syntes bare der bliver lagt en linie at det er ok hesten er halt, hvis ingen har mod til at stoppe nogen, så er det jo fordi det er ok.

Det er ikke ok..

Lene

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 21:57

Tror desværre det problemet folk vælger at træne hesten, at der indtræffer sig så mange taktfejl i et dressur program. Det jo ikke normalt at en hest nærmest går og tager et mega kort skridt med forbenet og længere skridt med det andet forben. Ligner nærmere de "humper" og bliver tøjlehalte (halt på forbenet).

Derud over er der mange der går på forparten og står med forben i jorden tit. Det er hvad jeg ser tit til dressurstævner :(

Men jeg synes du har helt ret, det ikke iorden at ride rundt på en halt hest. Omend det så er en taktfejls-halthed som opstår eller om hesten rent faktisk er halt-halt ondt halt i benet ;)

Jeg har en gang eller to set en dommer kalde hesten og rytter midt i programet op til dommertårnet og så sagt at equipagen er disket pga af halthed hos hesten.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Ja, og så
Forfatter: 
Dato:  22-03-2009 22:47

risikerer dommeren at haltheden - hvis den ankes - ikke accepteres som værende en halthed i DRF - og får en næse 8-)

Men det er da hen i vejret (n)

Det må vel være dommeren, der afgør om hesten er halt, ligesom det er dommeren der afgør, om hesten skal have 5 eller 7 i hvad som helst ;-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

skriv under og protester mod taktfejl

på billederne i DRFs nye Fordringer for Dressur

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

systemet
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 06:33

Aaaargh, ja hvis man kan anke og DFR så lader dommen falde, ja så skyder de da for pokker sig selv i benet.

Det er en ond cirkel tilsydenladende, jeg havde bare håbet at folk blev stoppet, om det er så er taktfejl, så syntes jeg folk skal stoppes hvis det er så voldsomt at hesten ikke på noget tidspunkt har en ret takt på et ben, hvordan skal de ellers lære at det er helt forkert?

Taktfejl for mig er at takten kan ryge på alle ben, syntes man skal komme hesten til gode hvis man er i tvivl!

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Jeg var
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 11:55

til dressur stævne (pony distrikt) igår og se en enkelt klasse, tror det var LA4. Flere ponyerne lavede grelle taktfejl i trav og firtaktede i galop, men de lå alligevel på omkring de 65 %. NOgle af dem ville jeg mene skulle have været stoppet i ridtet, fordi de slet ikke taktede rent. Men udfra hvad jeg så igår, så skulle ca ½ være blevet bedt om at forlade banen, fordi de taktede meget ringe. Så det handler nok om hvor grænsen sættes, jeg synes at dommerne er ALT for large (ihvertfald det jeg så igår).

Sagde Janne

Sælges:

2/3 bøtte mikrovital

Lædergjord med maveplade

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

Enig enig
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 20:09

Jeg er så uendeligt enig med dig jannej, jeg så en pony PRI klasse og havde helt det samme indtryk, halvdelen skulle være stoppede, selvfølgelig nogle værre end andre, det er en svær grænse, men bliver den ikke sat er det jo hesten der i sidste ende betaler prisen.

Lene

0
0
Svar på denne tråd

Reglementet siger:
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 21:48

Fra dressur-reglementet:

417. Diskvalifikation

En ekvipage diskvalificeres i følgende tilfælde:

...

2. I tilfælde af tydelig halthed, skal (hoved)dommeren stoppe rytteren og

meddele ham/hende, at ekvipagen er diskvalificeret.

...

4. Enhver voldsom behandling af hesten - f.eks. voldsom brug af sporer

og/eller pisk under ridtet eller under stævnet - medfører diskvalifikation.

...

Almindelige bestemmelser siger lidt klarere:

178. Forseelser begået af personer, jf. pkt. 170.

1. Forseelser, der medfører omgående, inappellabel diskvalifikation eller

udelukkelse

1.1. Hvis en hest er halt, syg eller misrøgtet, skal ekvipagen

udelukkes/diskvalificeres, og ridning på den pågældende hest skal straks

forbydes.

Hvis hesten befinder sig på konkurrencebanen, kan kun klassens dommer

(overdommer) skride ind. Hvis hesten befinder sig udenfor

konkurrencebanen, eller i områder af konkurrencebanen, der ikke kan

observeres af klassens dommer, kan en anden, ved stævnet fungerende,

autoriseret official skride ind.

En hest, der er udelukket efter pkt. 1.1. kan ikke startes igen ved samme

stævne, før den er erklæret i orden hertil af stævnets dyrlæge.

En rytter, der er blevet diskvalificeret efter pkt. 1.1. kan starte en anden

hest i samme klasse.

1.2. Udelukkelse/diskvalifikation af en ekvipage fra en klasse kan finde sted hvis:

- en hest mishandles eller overbelastes,

- en rytter ikke har hold på sin hest og/eller er til fare for sig selv og sine

omgivelser

- en rytter, hjælper, træner eller hesteejer overtræder reglementets

bestemmelser på en sådan måde, at det efter det pågældende

disciplinreglement medfører diskvalifikation.

Hvis hesten befinder sig på konkurrencebanen, kan kun klassens dommer

(overdommer) skride ind. Hvis hesten befinder sig udenfor

konkurrencebanen, eller i områder af konkurrencebanen, der ikke kan

observeres af klassens dommer, kan en anden, ved stævnet fungerende,

autoriseret official skride ind.

...

og igen fra almindelige bestemmelser:

1. Hvis det inden en konkurrence oplyses eller iagttages, at en til start anmeldt

hest er halt eller syg, skal dommeren - om muligt bistået af stævnets

dyrlæge - undersøge hesten. Hvis én af de undersøgende officials anser

hesten for uegnet til at starte, skal start nægtes, og denne kendelse er

inappellabel.

Kendelsen skal søges afsagt hurtigt, så hestens opvarmning - afhængig af

undersøgelsens udfald - enten kan afbrydes eller fortsættes med det

samme.

2. Hvis en dommer, eller en anden ved stævnet fungerende official bemærker,

at en hest er halt, syg eller misrøgtet skal han omgående gribe ind og

forbyde videre ridning på den pågældende hest. Så længe hesten er under

bedømmelse, kan kun klassens dommer skride ind

3. En hest, der er fundet uegnet til start efter stk. 1 eller 2 må ikke startes

igen ved samme stævne, før den er erklæret i orden hertil af stævnets

dyrlæge, eller hvis samme official, som har forbudt start, efterfølgende

tillader hesten at starte igen.

Eventuelle udgifter til godkendelse hos stævnedyrlægen betales af rytteren.

...

_______

Taktfejl som ideal?

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/NEJTILTAKTFEJL

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Problemet er
Forfatter: 
Dato:  23-03-2009 22:01

at jeg kan stå og synes at en hest er halt, men dommeren synes det ikke. Vi ser simpelthen noget forskelligt!

LM Petersen, gad vide om vi var til samme stævne, jeg kørte da PRI skulle starte. Der havde jeg fået nok, rigtig ærgeligt for der var godt nok nogle søde ponyer imellem.

Sagde Janne

Sælges:

2/3 bøtte mikrovital

Lædergjord med maveplade

- Send PB -

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-03-2009 22:05

til grin at der overhovedet går heste rundt til stævner der er halte!! det siger indimellem lidt om dem der dømmer, hvis de ser igennem fingre med sådan noget svineri.

hvis en hest er halt burde den ikke være til stævne!!

Sagde en Dressur Rytter.

0
0
Svar på denne tråd

To forskellige ting...
Forfatter: 
Dato:  26-03-2009 13:19

Jeg vil mene det er jo forskellige ting der diskuteres i denne tråd.

1. Der er heste der er halte pga. fysiske gener eller smerter

2. Heste er er "tøjlehalt" eller har grove taktfejl.

Som jeg ser det burde man selvfølgelig diskvalificere de heste der er halt pga. smerte, ingen tvivl om det.

Men de heste der "halter" pga. dårlig ridning mener jeg ikke man skal diskvalificere, men det skal helt sikkert trække meget ned i bedømmelsen at hesten ikke er veltrænet i elementære ting.

Dommeren kan jo ikke smide alle equipger ud af banen der ikke takter rent, og jeg kunne forestille mig det ofte er svært for dommeren at skelne om det er det ene eller andet.

I disse tilfælde burde tvivlen komme hesten til gode, ment på den måde at det er bedre at stoppe en gang for meget end for lidt.

Jeg var engang tilskuer til et stævne hvor hesten var meget meget tøjlehalt. Det var helt vildt! Jeg kendte hesten og vidste at det ikke var noget fysisk og den gjorde det primært med denne pige, ikke når andre red den.

Der var tilskuere der brokkede sig til dommeren og først da bad hun rytteren komme til dommertårnet og så fik de en snak om det - kan ikke huske udfaldet.

Min pointe er, at der er to forskellige ting i det her og jeg mener dommeren skal tage en snak med rytteren hvis der er mistanke om smerter hos hesten.

Venlig hilsen Linda, Højballe, Mr. Bowie, Spirit, Philip, Raki og Cosmo

Forhandler af rideudstyr fra CHESSMAN
www.rytterbixen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Tøjlehalt skyldes smerter
Forfatter: 
Dato:  26-03-2009 17:07

Halthed kan skyldes forkert brug af tøjlen og kan så kaldes tøjlehalthed.

Men når hesten bliver halt af forkert brug af tøjlen, er det fordi forkert brug af tøjlen giver smertefulde muskelspændinger og evt. andre smerter. Det er smerterne, der giver haltheden.

En tydelig halt hest skal derfor diskvalificeres uanset om haltheden skyldes forkert brug af tøjler eller har andre årsager - for hestens skyld!

Hvis ikke bliver betegnelsen "tøjlehalt" bare en undskyldning for at ride videre på en hest, som har smerter, og det er der jo ikke nogen af os, der synes er i orden.

KH NinaSt

som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis en...
Forfatter: 
Dato:  27-03-2009 12:42

tilskuer kan se hesten er halt, bør ridtet stoppes.

Men de dommere, de er nogle gange nogle paphoveder eller i hvert fald så bare MEGET blinde

MVH

Maria von der Lieth Hyldgaard

Stald søges til leje el. min. 4 bokse

Kvalificeret undervisning tilbydes på hele Lolland/Falster

Heste tages i ridning

0
0
Svar på denne tråd

en lille historie
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 10:07

Jeg var engang skriver for en dressurdommer til et lille lokalt ridestævne.

Her sidder vi så i bilen og dommeren dømmer en equipage - lige da denne laver den afsluttende parade siger dommeren til mig: Undskyld, men den pony ovre på opvarminingsbanen - kender du den? (opvarmningen var lige ved siden af den aktuelle bane).

Jeg siger nej. Hun fortsætter: men skal den starte? Ja svarer jeg (for kendte navnet på ponyen)- det er den næste. Godt siger hun, men den er halt - så det skal den ikke.

Denne besked får ponyrytteren så - og hold da op sikke et ramaskrig der pludselig lyder fra forældre mfl. Dommeren forklarer sig, men efter lidt debat om hvorvidt det skyldes den dårlige opvarmningsbane indvilliges der i at få den på banen - allerede i traven op af midten efter paraden stopper dommeren så equipagen grundet halthed (og der er ingen tvivl om at den er halt..)

Dommeren forklarer de meget ophidsede parter, at det jo ikke er for at gøre nogen noget ondt, men fordi der er noget galt med hesten som bør undersøges - så en varig skade kan afværges. Det var SÅ tydeligt at det ikke var en taktfejl, men en regulær halthed hos ponyen - selv jeg kunne se det (det er mange år siden - og var ikke så erfaren dengang..)

Behøver jeg at sige at kun har ros til denne dommer - der "turde" gennemføre en udelukkelse til trods for den massive kritik og hede røster der kom i kølvandet på en sådan beslutning?

Godt gået tænkte jeg:-)

Medlem af Bullerklubben - Mega fan af den skønne pony :-)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmm...
Forfatter: 
Dato:  28-03-2009 15:56

...jeg skrev engang for en dommer, som i kritikken skrev (det gjorde jeg jo så ;)) - momentvis uren.

Rytteren, dennes mor og træner var meget uenige i den bedømmelse og moren dukkede op i dommertårnet imellem to starter, hvor hun hårdnakket påstod, at dommeren var den eneste, der kunne se, at ponyen fejlede noget.

Jeg havde forholdt mig rimeligt neutralt, men sagde på det tidspunkt, at jeg også havde set, at ponyen havde været tydeligt uren i momenter (det meste af tiden, men det sagde jeg ikke).

Hun var mildest talt sur, da hun forlod tårnet. Det blev jo ikke bedre af, at den fatale skriver (læs: mig) tidligere havde redet sammen med den pågældende pony og spurgt, om den ikke var lidt urent gående. Så det blev efter sigende til, at jeg havde påvirket bedømmelsen.

Suk. Det var en dejlig pony og rytteren red den faktisk ret pænt, men rask var den ikke. Efter sigende gik den kort tid efter ned i benene... :(

Dommerne er godt nok et udskældt folkefærd, som laver et utaknemmeligt job til en utaknemmelig betaling.

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider