|
|
| forpartsyndrom -opdatering |
|
|
Nu fik jeg endelig undersøgt hesten i hoved og r....Og det har været en væmmelig omgang. Jeg har tidligere skrevet herinde ang. en mistanke jeg havde ang forpartsyndrom, da min hest de sidste to år har lidt af tilbagevendende problemer. men i dag kørte vi den så til dyrlæge, hvor ikke mindre en to meget kompetente dyrlæger fik lov til at undersøge den over det hele. Vi lagde ud med en undersøgelse af nerver og reflekser - hesten har nærmest haft lidt slinger-tendenser - men der var ikke noget. Så tog vi hesten i longe: stiv og usmidig i trav, ikke rengående i trav, virkede noget værre på venstre end højre volte. Ikke voldsomt halt, men dog halt. Så lavede vi bøjeprøver: først tå-led. Ingen reaktion, eller så lidt at det stort set ikke var at bemærke. Så gik vi ind igen og hesten fik den store kiropraktiktur. Skæve halshvivler, skæve skuldre, muskelatrofi højre side, smerter i højre side af ryg og hals.... Bagefter i longe igen og her var faktisk en forbedring at spore- hesten virkede ihvertfald noget mere smidig og løsgjort. Men eftesom hesten stadig ikke var helt rengående, skulle der lige lægges blokader i hovled og kodeled. Først venstre hovled. Ledvæsken var tynd og der var et overskud af ledvæske, så noget var der galt der. men blokaden gjorde ikke hesten haltfri, tværdigmod! nu fik den det værre! så bedøvede vi det andet hovled: samme historie, tynd ledvæskei stor mængde: blokaden hjælp ikke det store. Nå, så bøjeprøvede vi kode og knæled...ingen reaktion... Så bedøvede vi venstre kode...Dette kunne vi havde sparet os, ingen forskel der... Røngten? heller ingen forandringer der...ikke af hovled, kodeled, hovseneben osv.. Nu havde vi været igang i 6 timer og alle (især min stakkels hest) var lidt flade. Eftersom det eneste kliniske tegn vi indtil videre havde at arbejde på, var den alt for tynde overproduktion af ledvæske i hovledende, så fik hesten en gang ledbehandling på begge forben ( kenalog og four fifthy) Seneskader i gaffelbånd blev afvist, der var ingen reaktion på belastning af senen og ingen galler. På nær Hovledsgaller, som jo igen hænger sammen med hovledsproblemerne. Så nu står jeg igen uden en diagnose, som rigtigt er noget..En halt hest, som dog ikke er haltere end den ikke reagere i bøjeprøve. Med Hovledsgalle og ringe ledvæske, men hvor blokader ikke gør en forskel - andet end til det værre! Skæv muskelsætning, ømme skuldre og ribben. Men ingen røngtenforandrigner i hals...heldigvis. Nu er der ordineret boxro, kontroleret skridtmotion, kiropraktiske øvelser og salg af dressursadler ( nogle som mangler to meget billigere dressursadler?) Ligenu har jeg ikke den store lyst til at køre til dyrlæge igen foreløbig - hesten bliver altså stukket meget- så jeg håver at der til tjek om tre uger er en eller anden form for forbedring at spore. Dyrlægen anbefalede cortaflex og total omlægning af træning.Det første kan vi få på nettet, det andet må vi igang med hvis hesten bliver ok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ***************** |
|
|
Øv da, sikke en omgang. Held og lykke med at få hesten rask.... Hilsen Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor boksro? |
|
|
Det gør den da endnu mere stiv... Og sidder det i kroppen, så kan det forvære dens symptomer at den står stille. Prøv at sende din historie til Rikke Andersen www.ryet.dk og se hvad hun vil foreslå dig. Hun kan også hjælpe dig igang med fornuftig træning af hesten 
Sagde Janne
Sælges: 2/3 bøtte mikrovital Lædergjord med maveplade - Send PB -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| boxro fordi |
|
|
at hesten har fået ledbehandlinger, da ledvæsken var så tyndtflydende og i så stor mængde. Jeg er heller ikke glad for boxro, men hesten har meget svært ved at holde sig i ro på folden. Om et par uger vil jeg prøve at lukke den på en lille fold alene,men indtil da må jeg nøjes med at skridte lange ture og gå med den. Hovledsgalle og overskud af ledvæske der er faktisk det eneste kliniske resultat vi fik ud af undersøgelsen. det som jeg (og dyrlægerene) synes gjorde den største forskel, var faktisk kiropraktikken. Men den kan jo ikke forbedre min hests ledvæske ...Men den kan måske hjælpe med at rette om på problemet. Ligenu er det historien og ægget og hønen: har hesten hovledsproblemer fordi den er skæv, eller er den skæv pga. hovledsproblemer? Eftersom hesten ingen røngtenforandringer har, er jeg relativt optimistisk - over halvdelen af alle heste med hovledsproblemer bliver ok, hvis de vel at mærke ingen forandringer har! Men det er helt tydeligt, at smerterne både kommer oppefra og nedefra....Nu har jeg købt cortaflex HA solution, det har jeg hørt godt om fra flere herinde. Så får den ringsko og såler på, når den skal rides igen og så skal der skridtes! Ligenu er hesten rengående i skridt, uren på venstre volte og på to spor i galoppen - forsættelse følger...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| åha, stakkels dig.... |
|
|
@!#$ også da, for en omgang, uden noget endegyldigt resultat. Er det Lena og Patricia der har undersøgt ham? Kan se du kommer fra Struer.... Jeg håber det bedste for den. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| En kiropraktisk |
|
|
behandling kan vel godt medføre at dens ledvæske problemer kommer i orden, når den begynder at bruge sig selv korrekt... For det er vel ofte et symptom på at der er noget galt et andet sted i kroppen??
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovledsproblemer |
|
|
Jeg har været igennem hele møllen med hovledsinflammation. Og jeg kan kun sige, at tålmodighed er en dyd! Min havde flere symptomer - som ikke helt ligner dine, men jeg kan da fortælle, hvordan hun blev behandlet: Hun havde for tynd og for meget ledvæske i højre hovled. Først fik hun 2 Kenalogbehandlinger uden bedring - så blev vi enige om at prøve med I-rap. Hun fik 6-7 behandlinger over 12-15 uger. Og der stod hun i boksro og fik kun trukket rundt på skridtture. Derefter var hun foldbums hele efteråret, indtil jeg blev træt af, at gå rundt i uvisheden her sidst i januar. Hun er så rengående nu - både på hård og blød bund og er igang med genoptræningen. Vi er oppe på 1½ times skridt hver dag nu. Det har taget 1½ år fra de første symptomer (som så gav en lang foldbumseperiode indtil hun blev decideret urent gående, og vi fik hende undersøgt hos en anden dyrlæge og behandlet - inden da, havde vi prøvet at få fjernet ulvetænder, skiftet sadlen ud mv.- til nu, hvor hun er begyndt at blive redet igen.) Jeg skiftede også smed i mellemtiden, fordi jeg var træt af at min tidl. smed slet ikke arbejdede efter dyrlægens anvisninger. Og den nye smed har udrettet mirakler - jeg tror ikke, jeg ville have hesten idag, hvis jeg ikke havde skiftet smed. Hun går med heartbarr-sko og såler på forbenene, alm. sko på bagbenene. Hun har også fået Cortaflex (flydende) under ledbehandlingerne. Så du er på rigtig vej med Cortaflex og smed - du skal måske overveje I-rap, hvis Kenalog ikke virker. Men det er desværre dyrt.
Ejer af Interview Firfod. Stud.med.vet. There are many wonderful places in the world, but one of my favorite places is on the back of my horse. - Rolf Kopfle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det er vel |
|
|
også hen i retning af den tur jeg har været igennem med Shalu. Uspecifikke diagnoser, og halthed/utaktethed der er kommet og gået. Dyrlæger der kommer op med diagnoser som "hovsenebenssyndrom" mens de klør sig lidt i nakken. Dårlig ledvædske. Find selv på flere. Løsningen på mit problem og Shalus redning har for mig været at ændre på ridestil. Først blev den McLeanificeret så den ikke var stresset og spændt hele tiden, og nu forsøger vi så med en gammeldaws dressuruddannelse, der indtil videre har budt på henved et år for lange tøjler i skovskider stilling og siden letridning. Nu er vi så småt begyndt at sidde ned, og jeg har et par gange fået lov at ride med noget der mindede om kontakt. Sideløbende har jeg så haft kiropraktor til den som har rettet på dens skæve skrog. Resultatet er en hest der traver bedre end den har gjort før, selvom det nok ser noget mindre imponerende ud - og generelt er mere zen-agtig. Håber du finder løsningen for dig og den grå  Hilsen
- Matilde og Shalu -
Dressur og springsadel sælges - skriv for info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| takker..... |
|
|
jo, omlægning af ridestil, det skal vi også..og specialsko, og boksro og alt det andet... Der er en ting jeg dog studser meget over ( hvilket mine to meget dygtige dyrlæger også grublede over) a. hvorfor reagerer den ikke på en bøjeprøve? b. hvorfor bliver hesten ikke mærkbart bedre gående af blokader? efter min erfaring er en bøjeprøve jo et tjekt om ledet er overbelastet/dårligt. og en hovledsinflamation må siges at være et dårligt led. Så hesten har altså ond nok til at halte, men ikke ondt nok til at reagere på en bøjeprøve? og blokader: vi blokedere sgu hele lortet: fra og med koden og ned, og det eneste sted hvor der var en reaktion, var på højre for. Ellers var det som om hesten blev endnu mere halt... Ialt bedøvelse over fire omgange, og testet hen over en time. Hesten burde være totalt ufølsom i alt under knæene...Og hvor er det så, den har ondt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden at skulle være |
|
|
klog på en dyrlæges vegne.... Så tænker jeg at hvis hesten er tilstrækkeligt spænd/låst i sin overlinie så ændrer nok så mange blokader i benene ikke på om den kan gå ren taktet. hesten skal først lære at slappe af i sine rygmuskler. MariannSommerlund der skriver herinde har en hoppedulle som netop takter forkert når den spænder - den har også en del med skroget - og når den slapper af og slipper i ryggen bliver den rentaktet. Altså når den traver i grimme med "næsen ved jorden" i et adstadigt tempo. Det samme måske ved bøjeprøven. Hvis det med ledvædsken etc nu kun er en lille del af problemet (som jeg f.eks tror det var med Shalu) - den har jo heller aldrig reageret nævneværdigt i bøjeprøve i forbindelse med dens haltheder. Derimod har den med garanti i flere år gået og været spændt i sine muskler og skæv i skroget (trods massøren jo sagde den var fin - ditto et par kiropraktorer) Det her: Ialt bedøvelse over fire omgange, og testet hen over en time. Hesten burde være totalt ufølsom i alt under knæene...Og hvor er det så, den har ondt? Synes jeg underbygger at hyppen dins problem måske kunne sidde det samme sted??? Jeg tror desværre at det er mere udbredt end man tror - nogle heste viser det så bare før end andre.
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PS..... |
|
|
Da Shalu var i den sidste store tur på dyrlægegården var det eneste de fandt også dårlig ledvædske og så at den var en anelse for lang i tåen. Udover det var den bare "træls" ved at bevæge sig.
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hønen eller ægget |
|
|
det er jo det.... kommer problemerne i bentøjet fordi den har ondt/låst/er skæv "i skroget" eller omvendt?? Kan sige at min har reageret med ændring i hoven (positivt) efter at Sidsel Sommer rettede de låsninger den havde omkring manken.... Vores den lille var umulig at lave bøjeprøve på.... den var skæv i nakke, skulder, hofte og låst i lænd..... Så ja skævheder i kroppen forplanter sin nedaf.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ryproblemer årsag til halthed? |
|
|
Jeg ser især et af de videoklip med halte heste, som Gerd Heuschman viste, for mig. Det var et klip med en hest, som gentagne gange var blevet halt, taget ud af ridning, blevet haltfri og sat i ridning igen - for igen at blive halt. Rytter/ejer havde ikke sparet på udgifterne til dyrlæger og behandlinger, rigtig meget var forsøgt over lang tid, men dyrlægerne havde ikke kunnet finde nogen sikker årsag eller holdbar behandling. Dyrlægerne havde nu anbefalet aflivning.
GH viste så en video, hvor han longerede hesten i lang frem og ned holdning. Jeg sad og fik mere og mere ondt i maven efterhånden som videoen kørte. Første dag: meget halt hest - anden dag: meget halt hest - tredie dag: meget halt hest - hvor længe kunne de dog blive ved med kræve af en hest som havde tydeligt ondt og var meget halt, at den skulle arbejde i longen?
Men så fjerde eller femte dag: næsten ingen halthed, næste dag: fuldstændig rengående!
GH's pointe var at spændinger/smerter i ryggen kan give tydelig halthed, som forsvinder, når spændingerne/smerterne forsvinder.
Og samtidig er det jo også vigtigt, at vi ikke bare tror at al halthed skyldes rygproblemer, for sådan er det ikke. Hesten skal undersøges, som trådstarter jo også har gjort - men rygproblemer skal helt klart med i overvejelserne.
KH NinaSt som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min hyp.... |
|
|
Min hyp, som jeg vist skrev om i den anden tråd, reagerede heller ikke på bøjeprøverne. De kunne heller ikke blokere den lille halthed væk. Heller ingenting på røntgen af benene. Bagbenene kunne de ikke få lov at bøje. Hun havde jo så modsat din desværre forandringer i halshvirvlerne. Og var også blevet klemt af sadlen . Var tydeligt mere tilfreds med en Free and Easy sadel, der ikke klemte skuldrene. Desværre var dette før både "støvsugerridning" og ARR blev "moderne", så det blev ikke rigtig forsøgt. Men hun havde som sagt små forandringer, så måske det ikke havde kunnet hjælpe alligevel. Jeg overvejer at tage med på tilskuer- og teoridelen af det ARR-kursus, der vist er en der nævner i din første tråd. Det kunne du nok også have meget gavn af. Og så evt tage hesten med i september på det kursus, der kommer der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som NinA siger |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
19-03-2009 19:25 |
|
kan hesten godt blive halt af problemer i ryg - og måske særligt i skulderen. Min kunne også blive decideret urent gående, hvis han spændte det mindste i rygmuskulaturen, før han blev rettet af kiro. Og han havde egentlig kun væsentlige problemer i skulderen; der var lidt andre steder også, men ikke noget vildt og voldsomt. Mht. hovledsproblemer, så vil jeg medgive, at du skal passe meget på, og hvis dyrlægen har beordret boksro, så er det boksro! Også selv om ledproblemerne MÅSKE kunne løses alene via den kiropraktiske behandling.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe gsims |
|
|
det var den anden Nina - NinaSt 
Men det kunne lige så godt have været mig, og jeg har vist også lige skrevet det i en anden tråd om Annuschka 
Hun blev halt i sommer, hvor hendes sadel ikke var ret god, hun havde en lang pause i flere måneder, mens Kirsten var syg, og senere hvor Alex red på de andre. Da han ville ride lidt mere på Annuschka igen, var hun småhalt/urengående. Ikke egentlig på tur, men tydeligt på bane og i ridehus 
Han ville ikke gøre noget ved det og undlod så bare at ride ret meget på hende, for han blev lidt en kylling og ville ikke have en dom over hende(fx spat ), hun er hans ønskehest  Så skulle hun bare slippe for at lave noget 
Men så satte vi andre hende lige så stille i brug igen før jul med skridt, let sæde, løs tøjle - og omstopning af sadlen. Og da der var en kvinde i stalden, som selv trængte til genoptræning efter mange års ridepause, kunne hun jo småride lidt på Annuschka. Og så fik hun også massage, altså Annuschka 
Og hurra efter denne genoptræning  Nu går hendes ben taktfast som peduler, hun er helt lige - og hendes fantastiske skridt og trav er tilbage  - Galop er hun ikke kommet til endnu 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod 
skriv under og protester mod taktfejl på billederne i DRFs nye Fordringer for Dressur
www.epona.tv 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA..... |
gsims |
20-03-2009 07:13 |
|
Det havde jeg set - det var vist bare en tanketorsk, at jeg fik det skrevet forkert - sorry 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| genoptræning..... |
|
|
Ja, jeg er selv overbevist om - ligesom dyrlægerne - at hestens problemer kommer både oppe og nedefra. Så ligegyldigt hvad, er jeg nød til at lægge min ridning helt om. Så nu har vi skaffet os af med dressursadlerne, vi har min lille springsadel, som dyrlægen sagde god for, og der er no way jeg skal skridte min hest udendørs uden sadel, den er desværre i den ret tændte ende. Indtil videre må den få boxro, specialsko og om en uge, kontroleret skridt på plan bund. Om tre til fire uger må den få en kiropraktisk behandling igen og så prøver jeg her i sommerperioden at behandle den hver måned. Hjælper skoene og cortaflexen, så jeg kan komme til at ride lidt mere, så må jeg jo tage et kursus i "gør noget ved din ridestil" og derigennem få rettet min hest op og gjort den lige igen. Men spørgsmålet er hvor og hvordan?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen det kommer vel an på |
gsims |
20-03-2009 12:44 |
|
hvad "gør noget ved din ridestil" betyder; om du vil lægge ridestilen helt om - og til hvad. Og så må du jo enten deltage med eller uden hest i et kursus i nærheden af dig hos en af dem, der nu kan det, som du gerne vil lægge om til - og måske også læse nogle bøger om det.
Jeg er ikke selv vild med ARR - jeg har "Straigtening the Crooked Horse" stående og synes egentlig ikke hestene på billederne kommer helt af med de problemer, de nu har. Og så ville jeg selv føle, at jeg gjorde vold mod min hest med metoden. Men det er nok meget et spørgsmål om egen mavefornemmelse (og hvor pylret man er ). I hvert fald har jeg ikke set ret mange heste, der har været under ARR-behandling (plus bogen), hvilket jeg jo ikke var imponeret af - og så kan man jo diskutere, om det er nok at konkludere ud fra.
Det at ændre ridestil er under alle omstændigheder et stort skridt; fra at vide alting, går man til pludselig at føle, at man ikke ved noget som helst - men det er virkelig sundt at lære alting på ny; det skærper hjernen og bevidstgør en på en helt anden måde end man kan ved at gøre, som man altid har gjort. Måske fordi man ikke bare sluger alt råt - det gør man måske lige i start-fasen, men så begynder man at sætte spørgsmålstegn ved nogle ting, og det er ganske sundt 
Sådan tror jeg det er, selv om mange af de ting, man gør, alligevel er de samme - man gør dem måske bare med en anden "bagtanke" eller med en anden reaktion som mål. Og så begynder man måske også at interessere sig for hvorfor det nu er anderledes. Nå, det kom ikke til at handle om din hest; men den lyder det også til, at du har styr på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| omlægning af stil |
|
|
jeg kan jo ikke undgå at tænke, at noget må jeg gøre forket. Om det udelukkende er træningen eller kombinationen af dårligt tilpasset sadel, forkert beskæring OG træning er jo svært at sige. jeg har heller ikke været helt overbevist om ARR- metoderne og synes egentlig at mange af disse "støvsuger" heste, ligner noget på forparten - og det er bestemt ikke det min hest trænger til. men skæv, det er den og det skal der gøres noget ved. Det er først og fremmest muskelatrofien i højre side, samt en spænding i hals og overlinje som skal bearbejdes. Men den kan jo også komme fra de overbelastede hovled...som igen kan komme fra overlinjen. suk. Mine gode dyrlæger/kiropraktor har lovet at ville udarbejde et træningsprogram, så hvis(og her ville jeg jo gerne skrive når)hesten bliver rengående, kan få rettet op på problemerne. Det nytter jo heller ikke at jeg prøver at træne ryg/hals/skuldre når hesten har ondt i hovledet! så der starter vi...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Valg.. |
|
|
Hej igen. Jeg ved ikke hvad præcist løsningen vil være for jer, men løsningen for mig har været en blanding af lidt Andrew McLean teori, Susan Kjærgaard og Kirsten Hansen. Jeg synes ikke jeg har haft problemer med at Shalu er blevet for forpartsbelastet. Man kan selvfølgelig ikke gå ind og sætte hesten og tippe den af forparten med det samme. Men noget af det første jeg arbejdede med udover McLeanificeringen var at vippe den af skuldrende. Du kan sikkert godt huske hvordan Shalu gik i gamle dage... Her er den som den har været til de sidste 2 gange undervisninge i hhv. januar og februar. www.youtube.com/watch?v=tpePVQB6bAs www.youtube.com/watch?v=cipoa47YphM På den sidste video hvor den ellers strækker sig længere frem og ned, er faktisk der hvor den også skubber mest bagfra og arbejder bedst over ryggen. Så lav hovedholdning synes jeg ikke hænger sammen med på forparten - netop fordi den strækker halsen ud af kroppen og ikke bare dumper hovedet mod jorden . Nu ved jeg selvfølgelig heller ikke om det er hoved/halsholdningen du tænker på når du siger at du ser mange der er på forparten  Hilsen
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| på forparten... |
|
|
eller rettere manglende fremaddrift er det jeg ser hos mange "støvsugerheste". Men det er måske et optisk bedrag? Når tøjlerne hænger løst kan det være svært at se om hesten søger fremad mod biddet. Men måske ser jeg efter det forkerte? Det som for mig har været det første symptom var nemlig at jeg følte min hest mistede sin fremadsøgning, men istedet hellere ville spænde op og "putte sig" når der blevet redet frem bagfra. Jeg manglede at hesten strakte sig frem mod biddet og "trak" mig med frem. Og så er der det emd tempoet.....I de sidste par år, er det udelukkende distanceridning den har stået på. Og der har træningen jo gået ud på at øge skridtlængden, gøre traven så jordvindende så muligt og lægge lange muskelfibre til. Så hesten har langt fra dressurform, men har trænet puls,puls, puls i 90 % af træningstiden. Så hendes "tøffe af sted i eget tempo" -tempo, er bare rigtigt højt. Hun er vandt til at gå med helt løse tøjler til stævner, hvor vi rider med S-hackamore, men der er helt løse tøjler blevet synonym med : rask fremad! Min gode dyrlæge, som selv er distancerytter på højt plan, minder mig om at det kan tager mellem 6 og 8 måneder at ændre hestens muskulatur og brug af krop fra distanceformen til dressur. Så at slippe tøjlerne helt, og samtidig forvente at hesten bevæger sig langsomt, er ikke lige sådan til. Jeg aner faktisk ikke hvordan jeg skal gribe det an, nu når den skal genoptrænes i skridt og ikke må komme på fold. Den er desværre ikke blevet mere afslappet med alderen, og da hun blev skadet, var den i god form, så jeg gruer for at skulle trække med den den første uge.....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tempo og tempo....... |
|
|
Problemet er vel, at fremadsøgning og højt tempo jo intet har med hinanden at gøre. Jeg har selv trænet ved en del beridere, hvor det jeg fik ud af det groft sagt var - fremad med krikken og op i tempo, frem frem frem...... ( formoder set i bagspejlet at det nok ikke var det de mente, men bare det lille mig på det tidspunkt forstod ) Siden har jeg fået en ældre berider til at undervise mig, og han har kunne få mig til at fatte forskellen på, at hesten nærmest flugtede fremad, og når hesten søgte ærligt og tillidsfuldt frem.... Og problemet er så, at den stakkels hest ikke ligefrem har SÅ meget tillid efter flere år med fremad fremad fremad koste hvad det koste vil... Min hest har så ikke gået under betegnelsen vild og varm, men der i mod doven og træg  Jeg rider så hverken ARR eller Susan K eller MClean - men alm dressur, men jeg har måtte lære en masse nyt, og det har blandt andet taget mig over 1 år, hvor jeg kun har redet letridning, førend jeg har fået lov til at sætte mig ned på ham. For både han og jeg skulle kunne slappe af ! Og det er nok det man også ser i starten af støvsugerridning o.l. - her er målet at hest og rytter slapper af, spænder af, svinger igennem og "føler hianden", førend man begynder at "stramme elastikken" uden at svinget mistes. Så det jeg vil frem med er, at man ikke behøver at ride dissideret støvsuger ridning e.l., men at man godt kan ligge sin ridning om alligevel, således at hestens spændinger i overlinien løsnes op, og den kan få lov til at svinge igennem fremfor at jage frem. Jeg har dog set flere med "varme heste" have rigtig god hjælp af støvesugerridning Susan's måde og ARR, da det har givet både rytter og hest mulighed for at spænde af. Og by the way så tror jeg rent faktisk, at hestene kan reagerer enten "varmt" eller "dovent" på de samme problemer, nemlig spænding, utryghed og for højt tempo/forkert ridning. Og så skal man virkelig huske, at en distancehest ikke bare skal drøne rundt i højt tempo. Det er enormt vigtig at have noget god grunddressur i hesten - og oftest vil det jo blive trænet især i vintersæsonnen. Hvis du kun har trænet dressur 10 % af tiden, så får du ikke en stærk, smidig og afspændt hest ud af det til løbene, som du kan kontrollere i alle gangarter og derved kontrollere forbruget af energi under løbet. Og nej du skal ikke ud at ride på en tung kortmusklet dressurbolle, men ej heller på en cykel af en radmager mynde af en distancehest med hoved til vejrs  Men når først hesten har "lært" at løse tøjler er = med fulde gardiner fremad, ja så må du jo feks starte med at træne den i sandkassen, at alm kontakt på tøjlen hvor du ligger ham ned/frem ikke betyder fulde gardiner fremad - DU skal bestemme tempoet, bliver han for ivrig, tag ham ned i skridt og start forfra. Han skal jo også lige finde ud af, at han gerne må gå og "daske igennem" i fred og ro. Kan du finde nogle at træne sammen med, så I kan træne tempo-specifikt. For der er jo ingen grund til at slide den op i fri trav - det holder de jo ikke til i længden. Og de skal nok speede tempoet op, når de er ude til løb og ser heste ligge foran dem  Problemet med pulstræning er vel også, at man ikke bare skal ligge og ræse oppe i nærheden af top hele tiden - det er jo i intervaltræning man skal op og peeke og få rykket hesten fremad. I de alm træningsintervaller skal man vel sådan set "bare" træne forskelligt underlag og udholdenhed over længere stræk udfra devicen Long Slow Distance. Hvis din dyrlæge er distancerytter kunne hun så ikke hjælpe dig med at ligge et program for træningen, når I bliver klar igen ? Og så må man jo også sige, at distanceridning lige som så meget anden ridning når man kommer op i klasserne, ja så øges risikoen for skader også. Kunne svømmetræning være en ide her i forbindelse med boksroen ? Her skal du nok lige snakke med dyrlægen, for jeg ved nogle siger at hesten får et andet bevægmønster og der ud over belaster ryggen, men aflaster benene. MVH Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 1234567 |
HeidiZ |
22-03-2009 16:20 |
|
leonidas: Hvis den har fået sprøjtet ledvækse så SKAL du følge dyrlægens anvisning om boksro, ellers hjælper det ikke. Lyt for gud skyld ikke til alle mulige mere eller mindre faglige personer. Jeg har selv stået med en hest som har fået sprøjtet ledvæske og fået dertil træningsprogram og den fungerer 100% den dag i dag. Jeg kender en meget kompentent dyrlæge til benproblemer fra Århus. Hvis du er int. så send en PB  Held og lykke med din hest.
- HeidiZ Aldrig at tale om sig selv er en meget raffineret form for hykleri. F. Nietzsche
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| meget mystisk |
|
|
Det lyder da højst mystisk. Det er jo nok en kombi af mange faktorer der gør den halt. Sikke et puslespil du er ude i. Stakkels dig. Er der virkeligt intet at se på røntgen og ultralyd ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så langt så godt |
|
|
Det går fremad...hesten klarer boksroen overraskende fint og i morgen skal vi ( skræk og rædsel) ud og trække i ti min. Smeden kommer idag og tager mål til sygebeslag med sål, pakning og hele pivetøjet. Nu når hesten er barberet på begge kronrande, er det faktisk tydeligt at se, at der er galle omkring hovledene. Men til min store glæde( eller ængstelse - hvad skal man efterhånden føle?) er meget at gallen på især højre ben, ved at forsvinde. led behandlingerne har i hvertfald ikke gjort skade. Min gode dyrlæge har sendt et program for de næste tre til fire uger - så skal hesten tjekkes igen. Derefter (hvis hesten er i bedring) ville hun meget gerne udforme en træningsplan for hesten. Men det vil jo afhænge af hestens mulige fremtid. Helst ville vi jo gerne ud og ride distance igen, men der behøver ikke være + 60 km klasser mere. Dressuren må vi jo tage fat på, men jeg kan uden at rødme sige, at hesten slet ikke er en lækker dressurmodel. Kunne vi betragte dressur som det terapeautiske middel til at holde hesten i balance med sig selv, så ville det være fint. Min dyrlæge(er) har kigget sadlerne igennem, da hesten fra naturens hånd ikke er velsignet med jordens bedste sadelleje, og har sagt ( hvilket dyrlæge Niels tellerup også tit fremhæver) at dressursadler ikke er et hit for alle heste, da de langt hen ad vejen er lavet til rytteren, ikke hesten. Yes, siger jeg bare, nu kan jeg nøjes med at ride i min springsadel! så kryds fingre for at de første ledbehandlinger virker, at skoene gør en forskel og at hesten trods alt har nogle gode år tilbage.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hejsa... |
|
|
Det lyder rigtig godt  Jeg krydser fingre for dig. Og hvis du gerne vil have en længere udredning af hvad min opfattelse er omkring støvsuger heste og på forparten siger du bare til  Men som sagt held og lykke til dig og "ponyen"
- Matilde og Shalu -
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Distance vs. løse tøjler |
Vassen |
24-03-2009 11:45 |
|
Leonidas: Jeg stod selv i samme problemstilling som dig sidste sommer. Hest havde stået 1,5 år m gaffelbåndsskade lavet til et distanceridt. Ville træne hende op med remonteridning, men så snart jeg slækkede på tøjlen strøg hun fremad som skudt ud af en kanon! Det var hvad hun var vant til fra træningen og ridtene. Dressur havde hun aldrig rigtig lært - ikke andet end save save, støvle støvle, save save, så det har været helt fra bunden. Hun gik som arabere nu går bedst, med hovedet højt og ryggen sænket. Jeg steg af dyret og startede fra jorden. Fik installeret et stopsignal og arbejdede med at gøre det mindre og mindre, (så jeg nu kan nøjes med at løfte hånden et nøk opad, så bremser hun ned i fart). Efter stopsignalet var installeret røg hun i en longe, hvor hun lærte at gå langsomt. Faldt hun i skridt, så fik hun 3-4 skridt i skridt og så satte jeg hende i trav igen, bad om langsom trav, langsommere, langsommere, etc og så faldt hun i skridt igen. Hun kan nu give mig 2-3 runder i meeegggeeettt langsom trav inden hun falder i skridt. Dette har jeg kombineret med AKA træning/ undervisning da kiropraktor Rikke Andersen anbefalede det. Sava led af forpartssyndrom og dermed var belastningen med rytter uhensigtsmæssig til hun var rettet op og ud. Derfor hed det AKA og longe. Jeg har nu været på jorden siden Juni 2008 og er kun kravlet op for at tage en skovtur 1-2 gange om ugen. Rikke har endnu ikke givet mig lov til at kravle på nakken af hesten endnu (Det har min underviser heller ikke) i sandkassen, så der er nok udsigt til i hvert fald 3-4 måneder mere på jorden. Det har i den grad båret frugt. Rikke kunne næsten ikke få armene ned da hun var hos os i torsdags og det bedste er at Sava, med den træning vi har lagt, ikke har været halt siden maj 2008! Som bonus har hun nu fået de rigtige muskler og er vokset ud af sine sadler og halsen til sit dækken.  Gå på epona, se longeringsvideoerne med Kirsten hansen og se dem igen og igen til dit hoved er helt firkantet. Spørg nogle af de kloge hoveder herinde og leg dig frem sammen med hesten. Dressur kan sagtens kombineres med distance. Som en anden skriver, så er det også min holdning at dressuren også er grundstenen inden for distanceridning. I stævnesæsonen plejede jeg, at ride dressur 2-3 gange om ugen, springe 1 gang om ugen og så ellers skifte mellem at skridte lange ture på fast underlag og intervaltræne/ pulstræne for at rykke mach grænsen. Sølvvinderen til DM 2008 i Vrensted, Alice, rider selv dressur på alle sine heste også stævner. men er hun starter LA-noget på distriktsplan i dressur og det er tilsyneladende ikke noget problem for hende. Hun rider polske/ Russiske OX'ere. Held og lykke
Med venlig hilsen Malou & Sava Sh TEAM SHAGYA - ENDURANCE Man har et standpunkt til man tager et nyt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan godt |
|
|
træne den i skridt, til at få et bedre tempo i traven. Det handler om at du ikke må lade hesten selv styre tempoet, men at det er dig der beder den om et bestemt tempo og så skal den holde det til du beder om noget andet. Går den ikke det må du korrigere. Og så hele tiden at huske på at det er eftergiften der træner, og ikke selve signalet  Hvis du er rigtig skarp til at få trænet det i din skridt - genoptræning, så vil du sikkert opleve at hesten er langt lettere at holde i roligt tempo i traven 
Sagde Janne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Distance versus dressur |
gsims |
24-03-2009 13:16 |
|
Faktisk har jeg flere gange været lige ved at falde ned af stolen, når jeg har skullet sammenligne "almindelige" dressurheste og distanceheste, hvis man ser på fremadsøgning (af halsen - altså "fremme til biddet"-tendens) - det er faktisk markant bedre hos distancehestene... Så distanceheste er nok i virkeligheden ofte bedre trænet, hvis vi tænker biomekanik, end mange dressurheste (og jeg er altså IKKE distancerytter, så det er ikke derfor jeg siger det! ).
At der så måske er nogle signaler, der ikke funker helt optimalt, og at det kunne være endnu bedre, er en helt anden sag.
Jeg vurderer bare, at mange distanceheste har bedre forudsætninger for at kunne komme til at gå en habil og mere korrekt dressur; måske netop fordi de er trænet mere hensigtsmæssigt, uden så stor fokus på form?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|