Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Gjordkrampe, hvad kommer det af?
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 19:28

Hejsa..

Jeg kunne godt tænke mig at vide lidt om begrebet gjordkrampe. Så her kommer lige nogle spørgsmål:

1:Hvad kommer det af?

2:Kan en ældre hest også lige pludselig få det?

3:Hvad sker der egentlig med hesten?

4:Hvordan reagerer hesten?

5:Hvad er de typiske symptomer?

6:Kan det kureres?

7:Kan man afhjælpe det?

8:Er der noget der forværre symptomer?

Det var lige mine spørgsmål indtil videre:) Håber der er nogle kloge hoveder som ved lidt om det:)

Lækker villa med lille stald sælges.

2,7 hektar god jord. Beliggende på Mors. Kontakt mig for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

Hej :)
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 20:07

Jeg kan ihvertfald svare på nogle af spørgsmålene for dig :)

Heste med gjordkrampe reagere oftest på det hvis man kommer til at spænde gjorden for stramt til at starte med (man kan starte med at trække rundt med hesten med løs gjord og spænde den lidt efter lidt) ..

Hesten kan reagere ved at "hoppe og danse" lidt, nogle bukker også..

Jeg har ikke hørt om nogle heste der er blevet kureret imod det, men jeg har derimod hørt at hvis hesten bliver redet igennem hver dag kan det mindske problemet og måske helt forsvinde (det har jeg selv erfaring med) ..

.. Håber det gav dig svar på nogle af dine spørgsmål :-)

Hilsen Anja

0
0
Svar på denne tråd

Gjordkrampe kan være
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 21:57

arveligt.

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Mange årsager
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 22:36

Gjordkrampe betegner nogle reaktioner på smerter, som opstår når hesten får spændt gjorden. Der kan være mange årsager til gjordkramper men uanset årsagen så er det smertefuldt for hesten.

Jeg har kendt en hest på ca. 10 år, som udviklede så kraftige gjordkramper(læs: smerter), at den smed sig ned på staldgangen selv om den var bundet op i kæder i begge sider. Næste gang rytteren prøve at lægge saddel på begyndte den at sitre allerede da hun trak gjorden til, altså inden hun overhovedet havde spændt den.

Hun tog selvfølgelig straks sadlen af.

Kiropraktor og dyrlæge nåede frem til at hesten havde mange smerter omkring lansemærket på grund af dårlig tilpasset saddel. Hesten fik flere behandlinger af kiropraktor samt akupunktur. Og sadlen blev udskiftet.

Og heldigvis viste hesten aldrig mere tegn på gjordkrampe.

Jeg har også set en hest som rejste sig lodret op og smed sig sidelæns. Jeg havde set at de havde trukket længe med hesten før de spændte gjorden færdig, men det var åbenbart ikke nok den dag. Jeg kender i øvrigt ikke hesten eller dens mennesker og ved ikke om de fandt en årsag og en kur.

Jeg har også hørt at roterede hals-/brysthvirvler kan være årsag til gjordkramper.

Måske kan gjordkramper også i en eller anden udstrækning være psykisk betinget og så kan en god træner måske tilvænne hesten til berøring.

Der er sikkert rigtig mange andre ting, der kan give sig udslag i gjordkrampe.

Om gjordkramper kan kurreres afhænger af om man kan finde årsagen - og om årsagen kan fjernes.

KH NinaSt

som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

hdjhlgæuø
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 22:42

Kan også være en forkert eller dårlig tilpasset sadel...

Hilsen Charlotte

Den Mobile Sadelmager - BarokAmok

København

Omstopning af alle sadeltyper i din stald mens du venter!

Tlf 60 30 44 33 barokamok@yahoo.dk

www.denmobilesadelmager.dk www.barokamok.dk

0
0
Svar på denne tråd

Gjordkrampe...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 22:54
Jeg kan kun svare ud fra egne erfaringer og de samtaler jeg har haft med forskellige dyrlæger omkring emnet. Jeg har selv en vallak med gjordkrampe og kender flere heste med problemet.

1:Hvad kommer det af?
Gjordkrampen kommer fordi hesten spænder i musklerne der ligger ved gjorden. Dette kan enten ske på grund af panik over gjorden, men også i andre spændte situationer.
Nogen mener at det er nerver der klemmes, mens andre mener at det er muskelspændinger.

2:Kan en ældre hest også lige pludselig få det?
Ofte viser heste der lider af gjordkrampe adfærden lige fra starten af deres ridekarriere (eller efter et kort tidsforløb).

3:Hvad sker der egentlig med hesten?
Når jeg har set/oplevet gjordkramper, har hesten først spændt ryggen og derefter reageret i panik over gjorden.

4:Hvordan reagerer hesten?
Oftest så reagerer hesten i voldsomme bukkespring og kramper (kan også rejse sig ukontrolleret) og der er tydelig forskel mellem gjordkrampe og en hest der af kådhed lave et bukkespring. Gjordkramper er voldsommere og stopper ofte ikke bare fordi rytteren er fløjet af. Dette skyldes at det er gjorden og ikke rytteren hesten reagerer på.

5:Hvad er de typiske symptomer?
Se pkt. 4
Ydereligere kan heste med gjordkrampe også være frygtsomme under opsadling hvis der ikke tages hensyn til gjordkrampen.

6:Kan det kureres?
I nogle tilfælde kan gjordkrampen forsvinde. Min egen med gjordkrampe er ofte til kiropraktor fordi han låses ved første thoraksale ryghvirvel, og dette hjælper meget på min vallak. Derudover rides han med stor vægt på løsgjordthed og smidighed, og hver dag har vi en række udstrækningsøvelser som kiropraktoren har vist. Ikke noget voldsomt, men han skal strække sig om til hoften til begge sider, samt løfte ryggen før sadlen lægges på.

7:Kan man afhjælpe det?
Jeg bruger en gjordforlænger så jeg ikke behøver spænde gjorden i stalden. Når jeg går ind til ridehuset er gjorden så løs at jeg kan få en hel knytnæve ind nder den. Men spændes den mere går han i krampe i stalden. Han har tidligere kastet sig bagover to gange på grund af gjordkrampe. Jeg har så et fortøj på indtil gjorden er spændt, så sadlen ikke kan ryge bagover hvis han stejler eller bukker. Gjordforlængeren spænder jeg af i ridehuset, hvor jeg spænder gjord 6 gange før jeg longerer ham i trav. Herefter kan jeg sætte mig op, for det meste uden problemer.

8:Er der noget der forværre symptomer?
Symptomerne forværres hvis man ikke tager hensyn til hesten og derved spænder gjorden for kraftigt på én gang. Derudover kan spændte muskler og skævheder i kroppen og forværre krampen.

Min egen har nu været redet i 6 måneder, og det er gået op og ned med gjordkrampen. Den var stort set forsvundet da en hest sprang ind i os bagfra i ridehuset. Herefter har vi døjet med gjordkrampen når heste kom for tæt på eller han blev spændt over andre ting. Men med tålmodighed kan jeg mærke at han får mindre og mindre krampe for hver dag. Men jeg longerer altid før jeg sætter mig op, da gjordkramper er meget voldsomme og man skal passe på sig selv. Jeg kender min hest så godt nu at jeg kan se i øjnene på ham allerede i stalden om vi vil få problemer med gjrodkrampen den dag og så er vi lidt ekstra forsigtige!!

0
0
Svar på denne tråd

stor blodåre
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 23:57

Jeg har lært at der går en stor blodåre forbi, hvor man spænder sadlen og det er så forskelligt fra hest til hest, hvor tæt den sidder på huden. Altsåjo tættere på huden blodåren sidder jo større chance for gjordkrampe.

Det jeg har lært der sker er, at hvis man spænder gjorden for meget for tæt på blodåren i starten, så vil det delvist lukke af for ilttilførslen til hjernen og det er så det hesten reagerer på.

Har selv en hest med gjordkrampe og spænder f.eks. aldrig gjorden let før jeg går fra striglepladsen. Så det sidste jeg altid gør inden jeg trækker hesten ud af spiltovet er at spænde gjorden let. Så går jeg 5-7 skridt og spænder 1-2 huller af gangen.

Hvis man ikke er opmærksom på de tegn hesten viser ,så kan det ende med hesten enten falder om eller den rejser sig.

Det bedste man kan gøre for en hest med gjordkrampe er at bruge en gjord med elastik i mindst den ene side og sørge for at man ikke skal trække gjorde og remme sammen for at kunne spænde.

Det kan også hjælpe at massere inden man lægger sadel på så muskelerne omkring blodåren er afslappede.

Giv dig altid god tid med en hest med gjordkrampe og gør det så behageligt for hesten som muligt.

mvh.

Britta

www.strategos-corner.dk

prehingst sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider