Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Damesadel...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 08:48

Jeg har en veninde der grundet dårlig hofte har svært ved at ride uden meget voldsomme smerter og nok ender med slet ikke at kunne....

Derfor en snakken nu faldet på damesadel, da man der ikke skal have benet over på den anden side, hvor problemet ligger for hende, det er højre hofte der er dum.

Er der nogen der har prøvet at ride i damesadel, ved noget om det, kender nogen, andet???

Alt info omkring det søges, hvor stor er belastningen i hofte, knæ? Hvordan er det at lære, hest/rytter? Hvor svært er det at ride i forhold til normal dressur?

Hesten er en rimelig bred frieser, meget sød og forsigtig ved sin rytter...

Håber meget der er nogen herinde der ved en hel masse og måske skulle man være så heldig at der er en hvor vi/hun kan komme ud og se evt. prøve...

Broderier laves, bla. efter dit eget billede, se billeder og priser på præs.

0
0
Svar på denne tråd

damesadel
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 12:10

Hej Marie

Tja damesadel er jo desværre en meget uddød sport her i Danmark. Jeg har kun set et fåtal af danskere som rider i damesadel. Men prøv at søge på de forskellige aka hjemmesider. Der findes steder i nordsjælland hvor man kan få undervisning i aka ridning og det kan jo være man er heldig, at de har en damesadel. Ellers prøv at tage kontakt til lars poppel, også i nordsjælland. Både hans kone og datter rider i damesadel....

Hilsen

Tina

0
0
Svar på denne tråd

damesadel...
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 13:49

Hej Marie,

Jeg har prøvet at sidde én ridetime i damesadel. Ridelæreren styrede min hest i longe - jeg brugte al min koncentration på at styre min egen krop - mest i skridt, med små korte smagsprøver i trav.

Ved ridning i damesadel skal damen balancere sig på sit højre lår. Er man lige ved at komme alvorligt ud af balance, kan man klamre sig til de to horn på sadlens venstre side, ved at klemme lårmusklerne sammen.

Min konklusion på damesadelridning efter min enlige prøvetime er:

1) Gisp, hvor skal min hest være veluddannet. Enhver form for uventet eller stødende bevægelse fra hesten udfordrer virkelig rytterens balance. I forhold til almindelig "herre-ridning" føler man sig placeret meget højt over hesten, så hesten skal være blød i sine bevægelser og reagere på relativt fine signaler fra rytterinden.

Som erstatning for højre schenkel har man en kort pisk i højre hånd. Højre arm hænger ned langs kroppen, så "schenklen" er klar til brug. Derfor er det en stor fordel, hvis man kan ride hesten med tøjlerne i venstre hånd. Og dét er i sig selv svært nok i "herre-sæde".

2) Det udfordrer virkelig kropsbevidstheden at finde "lige", når man har fordelt sin krop så u-lige over hesten. Typisk glider man hele tiden mod venstre, hvilket man så instinktivt forsøger at korrigere ved at læne sig mod højre - med det resultat, at man kurer endnu længere mod venstre med hofter og ben.

Når man hopper af efter damesadelseancen, mærker man, at højre bens hoftebøjer virkelig har været udsat for komprimering - så husk at strække den godt efter rideturen(!)

På Cadmos er udkommet en udmærket bog om damesadelridning:www.amazon.de/Elegance-im- Damensattel-Silke-Gottschalck/dp/ 3861273055/ref=sr_1_1

Det lækreste damelsadelridning, jeg har set, er hende her: www.stefanie-staudinger.de/

God fornøjelse,

Tanja

Der Vorteil der Klugheit besteht darin, daß man sich dumm stellen kann - umgekehrt ist es schwieriger!

0
0
Svar på denne tråd

damesadel
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 12:57

Jeg ved ikke selv noget videre om at ride i damesadel, ville bare lige sige at i tilfælde af at du beslutter dig for at det er det rigtige for dig, har jeg hørt at det er vigtigt at du køber en sadel som er tilpasse specielt til både dig og din hest..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har redet i damesadel
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 14:32

nogle gange.

Første gang for mange år siden på min meget velredne og lydige pony hvor vi lånte en gammel damesadel om fredagen og red et LA-dressurprg. og LB spring i den lørdag-søndag, iført lang blomstret kjole og stråhat.

Anden gang var her for et par år siden og da var det meget sværere....hø, hø. Lidt ligesom Tanja skriver.Især den højre hoftes muskler---suuk.

Desuden kender jeg en som har forsøgt sig (med at købe sadel osv) og det er ikke helt let overhovedet at finde en sadel der duer - hesten MÅ ikke være for kort i selve ryggen. Sadlen SKAL passe til rytterens lår-længde og har man lange ben, kan det give et seriøst problem med hestens ryg, fordi sadlen ikke kan være der.

Det er endvidere MEGET svært at få en damesadel til at ligge på de tøndeformede heste med runde ribben- hvor det går fint på de som er mere markeret og smallere i krops-facon´en.

Eva

Se og støt urhesten fra hulemalerierne

http://www.sorraia.dk

0
0
Svar på denne tråd

Et lidt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 10:25

forsinket mange tak for svarene...

Både ud fra hvad vi har læst her og fundet ud af andre steder, virker det ikke rigtig til at damesadel er den rigtige løsning for en med dårlig hofte, specielt ikke når det er den højre det er galt med...

Men super dejligt med alle jeres erfaringer, synes det må være super skægt, men jeg skal i hvert fald selv have en bedre balance hvis jeg skulle overveje at byde nogen af mine den slags

0
0
Svar på denne tråd

prøv lektioner....
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 11:18

inden I opgiver helt så prøv dog at tage et par lektioner først. For lige at tjekke om det skulle passe til netop din veninde. ( man kan også få damesadler der vender den anden vej ).

Ring til Lars Poppels kone og spørg om du kan få en lektion eller to. Hun underviser jo i det.

den smule jeg har prøvet var sjovt. ( netop på en frieser ).

SALG AF LUSITANO HESTE

Salgsheste på www.klassisk-dressur.dk

NYE HESTE NU !

se billeder fra Portugal turen med salgsheste:

www.heste-nettet.dk/forum/14/821880/ 821880/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

Ham kender jeg
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 13:20

ikke lige, men vil da prøve at foreslå hende det, det kan være hun kender dem, eller vi kan finde ud af hvor de holder til, så må jeg se om hun er frisk på det...

Hun er bla. også lidt bekymret ved at det er så svært at komme af sådan en fætter i en fart, og så at det giver nogle lidt trælse vrid i hoften, men det kan være det var muligt at prøve det, på en hest der kan...

0
0
Svar på denne tråd

link........
Forfatter: 
Dato:  29-03-2009 15:26

SALG AF LUSITANO HESTE

Salgsheste på www.klassisk-dressur.dk

NYE HESTE NU !

se billeder fra Portugal turen med salgsheste:

www.heste-nettet.dk/forum/14/821880/ 821880/

Hestemalerier sælges. Også Bestilling.

0
0
Svar på denne tråd

Prøv at spørge
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 13:56

Der er en bruger herinde du måske kunne tage en snak med...

www.heste-nettet.dk/lodge/164500/

Enhver ser hvordan du ser ud - men kun få ved hvem du er...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider