Hej Marie,
Jeg har prøvet at sidde én ridetime i damesadel. Ridelæreren styrede min hest i longe - jeg brugte al min koncentration på at styre min egen krop - mest i skridt, med små korte smagsprøver i trav.
Ved ridning i damesadel skal damen balancere sig på sit højre lår. Er man lige ved at komme alvorligt ud af balance, kan man klamre sig til de to horn på sadlens venstre side, ved at klemme lårmusklerne sammen.
Min konklusion på damesadelridning efter min enlige prøvetime er:
1) Gisp, hvor skal min hest være veluddannet. Enhver form for uventet eller stødende bevægelse fra hesten udfordrer virkelig rytterens balance. I forhold til almindelig "herre-ridning" føler man sig placeret meget højt over hesten, så hesten skal være blød i sine bevægelser og reagere på relativt fine signaler fra rytterinden.
Som erstatning for højre schenkel har man en kort pisk i højre hånd. Højre arm hænger ned langs kroppen, så "schenklen" er klar til brug. Derfor er det en stor fordel, hvis man kan ride hesten med tøjlerne i venstre hånd. Og dét er i sig selv svært nok i "herre-sæde".
2) Det udfordrer virkelig kropsbevidstheden at finde "lige", når man har fordelt sin krop så u-lige over hesten. Typisk glider man hele tiden mod venstre, hvilket man så instinktivt forsøger at korrigere ved at læne sig mod højre - med det resultat, at man kurer endnu længere mod venstre med hofter og ben.
Når man hopper af efter damesadelseancen, mærker man, at højre bens hoftebøjer virkelig har været udsat for komprimering - så husk at strække den godt efter rideturen(!)
På Cadmos er udkommet en udmærket bog om damesadelridning:www.amazon.de/Elegance-im- Damensattel-Silke-Gottschalck/dp/ 3861273055/ref=sr_1_1
Det lækreste damelsadelridning, jeg har set, er hende her: www.stefanie-staudinger.de/
God fornøjelse,
Tanja