Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

mangler fremdrift og konsentration
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 00:11

Jeg står med et lille problem ang. min unghest på 3½ år.

Han mangler lidt fremdrift, nogle der har gode ideer til øvelser hvor jeg kan aktivere hans bagpart godt under rytter?

Ud over dette har jeg svært ved at holde hans opmærksomhed da der i ridehuset mangler en dør, dvs han kan kigge ud nede i det ene hjørne. Dette gør han hver eneste gang han har mulighed for det. Så det er hver evig eneste gang vi vender i ridehuset han kigger, og jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal gøre for at kunne holde hans opmærksomhed?

0
0
Svar på denne tråd

En hest på 3½ år
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 00:49

skal gå langsomt, roligt og i selvbalance (så godt det kan lade sig gøre). Så nej, ingen råd til at "aktivere" bagpart.

Til gengæld er mit råd at få ham super skarp på dine signaler, sådan at dine ben altid betyder frem og din tøjle altid betyder brems (og ikke tusind andre ting). Hvis du træner reaktionen på disse ting, så skal han balance og afskub nok blive bedre når han får lidt mere træning. Fremdrift får de som regel også "af sig selv" hvis man rider nogle ture på dem ud i det blå

Mht. at kigge ud af døren, så tror jeg bare jeg ville lade ham kigge. Desto mere du holder i ham, desto mere vil han kæmpe imod for at få lov til at kigge ud af døren :) Hvis han kigger så han drejer halsen helt af led, ville jeg dreje en lille smule væk fra døren, og så fortsætte ligeud, selvom det giver en lidt sjov volte facon. Når de er så unge er det ikke så vigtigt at de laver perfekte runde volter, men mere at man får trænet dem i at gå i balance hele vejen rundt i halen.

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er sådan
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 01:49

set nogenlunde enig med Janne; skarp på signaler for tøjle og ben kaldte man dog bare i "gamle dage" en halv parade, men det er nok gået af mode

Med andre ord; tempovekslinger - ride frem - stoppe lidt - ride frem igen.

Dengang var det sådan man aktiverede bagparten på hesten.

Ligeså ville man nok også(dengang), bede dig runde hesten om det indvendige ben, hvis den havde tendens til at kigge ud, og samtidig ride godt fremad.

Variation i træningen tror jeg er vigtigt for hesten, så hvis man har mulighed for en " tur i det blå ", så gavner det også dressurtræningen.

Nå, men da det er lang tid siden jeg selv har været på ryggen af en krikke, og jeg selv er temmelig gammel, så må du bære over med mine senile råd.

PS - i de "gamle dage" red vi også nogen gange med pisk, for det ikke skal være løgn, så erindrer jeg også at vi anvendte den indimellem

Mvh Janni

Venter føl efter Mon-Ami X

April 09

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 10:48

for hjælpen :)

jeg har selv starte roligt og med variation så godt som muligt :)

Min veninde som rider landsstævner på sin pony, og redet flere ungheste til, mente at han skulle have mere fremdrift.

Men jeg vil holde mig til jeres råd og fortsætte som jeg har gjort.

Det er sjovt nok "autoriteten" der påvirker :)

Man tænker hun ved nok bedst nu hun rider på højere plan, men alle har selvfølgelig forskellige fremgangsmåder. Nogle mere skadelige end andre hvis man kan sige det sådan.

0
0
Svar på denne tråd

En hest
Forfatter: 
Dato:  16-03-2009 14:45

går jo med mere vægt på forparten i den første årrække af sit liv, under rytter. Man kan ikke fra dag 1 når man sætter sig op, ride hesten om på bagparten. Det kan man først når den går i balance og selvbæring og har styrke til dette :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

Meget enig med ....
Forfatter: 
Dato:  20-03-2009 18:33

... Janni og til dels også Janne - og så vil jeg i øvrigt give dig et rigtig godt råd: rid ud i foråret!

Hvis du ellers kan styre kræet, så skridt dig nogle gode lange ture, hvor I kigger på alt og intet, og du bare lige har så meget forbindelse at du "har fat" hvis hesten skulle blive bange - DET giver fremdrift og lyst til at skridte!

Traven kommer helt af sig selv, når hesten finder "gålysten". Du vil opdage, at det er stort set umuligt at lade være med at trave, når terrænet indbyder til det og solen skinner, og hesten har det sikkert på samme måde.

Jeg har ofte oplevet, at hvis jeg har tilbragt en måneds tid med "bare" at tulle rundt i terrænet - så skridter hesten væsentligt bedre bagefter, og den tager det med sig i traven.

Hilsen Sif

Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt

Nyt nummer af "Fjordhesten" er udkommet. Ønsker du at købe et prøvenummer, så send en mail til annette@fjordhest.dk. Pris kr. 40,- plus porto

0
0
Svar på denne tråd

B-vitamin
Forfatter: 
Dato:  20-03-2009 20:21

Hejsa.

Min hoppe som jeg/vi (min træner) er ved at tilride, manglede også fremaddrift. Hun har fået en B-vitaminkur og det har hjulpet.

Dog, skal man hele tiden stadig holde hende i gang. Men sådan er heste så forskellige npr de tilrides. Nogle spurter afsted mens andre er stik modsatte. Jeg tror også det handler om usikkerhed. Sådan er det i hvert fald for Bella. For hende er det nemmere at stå stille, for det kræver jo ikke noget hvis i forstår?

God vind fremover...

Hilsen Benedicte

SÅ BLEV DEN GED VIST BARBERET

Part søges til Bella. - GRATIS! :-)

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/213151/1/

Dejlig cremello quarter hoppe sælges

http://wisemice.dk/salg.html

0
0
Svar på denne tråd

tak for det hele
Forfatter: 
Dato:  20-03-2009 22:46

tak for alle svarene :)

Jeg vil tage det hele til brug..

I dag gik jeg en tur med ham for at få lidt afveksling i hverdagen :) jeg er ikke sikker nok på ham til at ride ud alene, men han tog det rigtig fint også selvom vi mødte en bil på vores vej.

Men jeg vil tage det hele stille og roligt og regner med at det kommer med lidt mere balance og sikkerhed :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider