Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hun vil bare ikke ''støvsuge'' ??
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 21:22

Ja, måske virker overskriften lidt forkert.

Men nu har jeg forsøgt mig gennem hele weekenden, at få min nye unghest overtalt til at sænke hovedet bare en lille smule, men niksen, det vil hun ikke s: ,

- jeg har forsøgt både fra jorden og som rytter s; .

Hvordan hulan gør I ?

Er det noget med at sænke tempoet helt vildt, eller sætte farten op eller hvordan? Synes godt nok jeg har kæmpet bragt, meeen uden resultat s;

NB; hun var ved dyrlæge for at blive gennen tjekket i fredags, inden jeg skrev fuldendt under på handelspapirene, så hun fejler intet :) .

Stutteri Rannerupgaard
Jenny, Nelly, Candy, Giza.

Hvil i fred; Velour & Vanessa.

KANON 3'ER PONY SÆLGES! BILLIG,

skriv PB for information og billeder!

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 21:33

Jeps, laaaaaaaangsomt lunte trav tempo og enkelte kommandoer. Løs tøjle og rigtig skildepadde tempo. TIl sidst vil hun slippe spændningerne hun har og så lave hovedet sænke.

Start et i longen, det kan godt være nemmere :)

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 21:49

Det er lidt forskelligt fra hest - jeg har dog bedst erfaring med at lade tempoet komme heeeeeelt ned. Det gør ikke noget hesten falder i skridt, så skridter du lige nogle meter og sætter den i trav igen. Du skal også være obs på at nogle heste er mere følsomme end andre ang. vægt i sadlen. Noglekan man ride alm. letridning på, andre skal man ride helt "let" letridning på så man knapt rører sadlen og andre igen skal have rytteren helt væk fra sadlen i starten. Når hesten søger ned, så ros den. Det handler i starten om den bare skal fange idéen og forstå det er rart - også selvom det går MEGET langsomt og du ikke føler den laver noget. Når hesten har fanget idéen, kan man forsigtigt begynde at drive og få den lidt frem og op.

I øvrigt fungerer nogle heste bedst med en masse overgange, mens andre bare skal have ro til at gå rundt og slappe af. Det er også forskelligt om man kan have tøjlekontakt eller ej, og kommer nok i særdeleshed an på rytteren.

Vær obs. på om din hest er 100% under hjælperne, og du helt nemt kan skifte tempo, lave overgange osv uden hesten går imod på nogen måde. Og kontroller at hesten er lige i kroppen :)

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

Skåret ud i pap
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 22:36

så sænkes hovedet, når hesten er så afslappet at der ingen spændinger er som "holder imod", for så gør tyngdekraften arbejdet for dig :)

Sagde Janne

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :)

0
0
Svar på denne tråd

<jkj<fkjfhkhf<
Forfatter: 
Dato:  10-03-2009 23:07

Helt enig med ovenstående - tempoet skal være langsomt. Og så har jeg bemærket, at min nuværende parthest nærmest stritter hoved og hals oppe i luften og bliver ukoncentreret, hvis ikke han kan mærke mig i tøjlen. Ikke forstået som om jeg skal ride med "håndbremse" på, men jeg oplever, at han hurtigst slapper af og sænker halsen, når jeg - i den lange tøjle, vel at mærke - har kontakt til ham på udvendige. Den indvendige skal bare hænge løst og uden kontakt.

Min gamle dressurpart-hest slappede af, straks jeg holdt ude i spændet af tøjlerne. Jeg behøvede ingen kontakt på den udvendige.

Jeg synes egentlig, det er mere reglen end undtagelsen, at hesten ret hurtigt finder ud af, at det er rart at bære rytteren, når halsen i den strakte form hæver ryggen og lader bagparten kippe nedad, så bagbenene kan tage nogle dejlige, lange skridt ind under hesten. Så ned med tempoet, og husk selv at slappe af

Jeg bruger denne støvsugning som opvarmning, hvor jeg de første 5 minutter i trav holder mig på hovslaget - altså fokuserer på ligeudretning - og efter 15 minutter rider jeg både hovslag og volter i samme lange facon. Så tager jeg ned i skridt, samler tøjlen op og traver frem igen i letridning. Min nuværende parthest har en ærgelig tendens til at spænde hurtigt op, og jeg synes den her fremgangsmåde holder hans anspændthed på et minimum, og det er dejligt! Jeg slutter også gerne af med at støvsuge.

Du skal nok hitte ud af det

Effekten af Rollkur/hyperflexion er som med rygning:

Ikke alle dør af lungekræft, men INGEN har godt af det.

0
0
Svar på denne tråd

afslapning
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 01:03

Afslapningen er punkt nr. 1. Evt. kan du starte med at trækken hesten rundt til den sænker hovedet og slapper af. Så sidde op og gøre det samme i skridt. OG på den måde tage det i små etaper.

Ellers HELT enige med de andre skribenter i tråden - så ingen grund til gentagelse.

Hilsen Søs

- som fra 20. jan. 09 bytter sit statsborgerskab ud med et amerikansk.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg skulle
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 01:14

lige til at skrive som Søs - træk den ;-)

Og så er det lettest i starten, hvis den går helt lige ud (y) Og et par skridt af gangen er fint.

Men hvis hesten er helt ny på stedet, så nøjes da med at trække den, indtil den har vænnet sig til det hele. Det er klart, at den rejser halsen - den skal jo lige tjekke det hele ud :-P

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

Sig nej til billeder med taktfejl i DRF's nye Fordringer:

www.onlineunderskrift.dk/Vis/ Skriv%20Under/NEJTILTAKTFEJL

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

tænker også
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 01:39

at du skriver at du har forsøgt hele weekenden. Det er ikke ret lang tid at give hesten, når den også skal vænne sig til nye omgivelser. Det tager tid før at den stoler på dig, omgivelserne og de signaler du giver den, til at den kan slappe af. Og lade hovedet hænge :)

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

balancen
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 09:05

Jeg oplever ofte ryttere, som ryger i "fælden" mht hestens selvbalance, når de bliver fokuserede på at få hesten til at række sig frem/ned.

Hvis man bliver "for ivrig" risikerer man let at komme til at hænge ude på ørerne mens man (næsten) trykker hesten ned med halsen. På denne måde for man rullet hesten ud over skuldrene og den overdrevne fremvægt får både hesten til hele tiden at øge tempoet og i mange tilfælde holde halsen højt, fordi den forsøger at stabilisere sin balance og undgå at vælte fremover.

Derfor kan det være en god ide at starte med at fokusere på selvbalancen. Test evt om du kan lave en direkte tilbagetrædning, blot ét enkelt skridt, direkte fra skridt. Hvis hesten først stopper op, læner sig fremad, derefter flytter tyngdepunktet og SÅ træder tilbage, så vil jeg anbefale at fokusere på balancen FØRST, evt lave flere direkte tilbagtrædninger, indtil du ikke kan mærke den store forskydning af tyngdepunktet og først derefter forsøge i trav.

Når din hest kan trave UDEN at flytte tyngdepunktet frem og sætte farten op, for en næsten løs tøjle, vil den have nemmere ved at slippe spændingerne i halsen og lade tyngdekraften indvirke uden at den ryller ud over skuldrene..

God fornøjelse

www.blueberryhill.dk

"Our greatest glory is not in never falling,

but in rising every time we fall."

0
0
Svar på denne tråd

Tralala
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 09:55

I øvrigt vil jeg lige tilføje, at min hest havde nemmest ved at lære det fra trav :) Han plejer at være lidt elektrisk i skridten i starten, så jeg starter med en masse parader (og tjekker at han blive stående selvom jeg slipper tøjlen helt) og øver tempokontrol. Når jeg så kan mærke han slapper af og lytter, bliver han sat i trav. Først når han er rigtig gennemvarm i trav, synes jeg han arbejder virkelig godt i skridt...

- Cat -

"Pinky, are you pondering what I'm pondering?" "Well, I think so Brain. But if we didn't have ears, we would look like weasels...."

0
0
Svar på denne tråd

Ikke endnu.
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 11:39

HELE weekenden ar simpelthen ikke tid nok.

Det tog min næsten 11 mdr at 'lære' det. Ellers har han været så spændt at han løb med hovedet lige i vejret.

Jeg har longeret ham meget og brugt positiv forstærkning primært med stemmen. I starten fik han et 'dyygtiig' bare han sænkede hovedet et par cm. Selvom det var en fejl fra hans side:-)

Efterhånden kom hovedet ned på lodret og så nu helt ned i støvet primært i trav men også lidt i skridt. Galop er vi ikke nået til endnu.

Idag lunter han rundt helt afslappet så tempoet er kommet af sig selv som hans muskler er blevet stærkere.

I den sidste uges tid er vi begyndt fra ryggen i remonte.

Men jeg droppede helt at korigere hans tempo og fokuserede på at han vidste hvor jeg ville have hovedet. Mit ros falder hurtigt og hver gang så han på den måde ved at han gør det rigtige. Desuden så bruger jeg det samme rose ord til alt.

Men 10mdr tog det os.

Desuden: der er ingen som siger at man skal skridt,trav,gallop i longe. hvis hesten ikke kan arbejde igennem sig selv i skridt og trav så kan den heller ikke i gallop og man gør mere skade på muskler/sener end man gør godt. Det er ikke vejen til en afslappet hest!

Held og lykke med projektet og knib ballerne sammen.

'Kunne du ikke tænke dig at sælge din hest?' - Min forhåndværende bankmand.

- pas på tørv... min er allergisk -

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:27

Altså nu har jeg lært min 8 årige at gå støvsugning.. det handler simpelthen om tålmodighed, for den kan ikke lære det på en weekend, og især ikke en unghest, da balancen skal være iorden..

Du må bare side lige så stille og ride den godt frem af, for den kan ikke, og jeg taler af erfaring, bære sig selv i lunte tempo.. for kan den ikke gå støvsugning, har den altså ikke rygmuskler og bagbens muskler til at bære sig selv endnu..

Så godt med tempo på, uden den løber fra dig, og så hold god støtte på tøjlen, så den for mulighed for at sænke hovedet.. efter laang tids ridning, vil du kunne tage tempoet af den, og til sidste kan den lunte med hovedet der nede, og stadig holde traven på..

Mvh. Trine

Hvor der er en vilje, er der en vej

Carpe diem

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffff
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 12:57

Nej nej nej.

Ikke trave godt frem, luntetrav - og ligeudretning, sidde still eog roligt med en løs tøjle på hesten og lav evt nogle overgange fra skridt til trav og omvendt imens. Samt lidt bak arbejde og vupti. Den vil slappe af på et tidspunkt til sidst og sænke hovedet og finde ud af det rart at få ryggen op :)

Hvis du traver for hurtigt kan den ikke finde sin balance og vil derfor som Susan nævner rulle udover forbenet i stedet for og falde frem på forparten. Og så kan den slet ikke finde sin egen balance og sænke halsen. Så vil den netop for at kompenterer for den manglede balance tage halsen op og sænke ryggen.

Balancen ligger jo i hestens hals.

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

Frem og ned
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 13:16

Jeg har gode erfaringer med at indøve frem og ned i longen, hvor hesten simpelthen lærer at strække sig frem og ned. Hver gang hun slappede af og søgte i den rigtig position, roste jeg og forstærkede med en godbid.

Derudover har jeg trænet hende meget fra jorden af, i at gå med sænket hals, også når jeg trækker eller lave forskellige øvelser.

Det har hjulpet mig meget fra ryggen af at jeg har et godt grundarbejde fra jorden af. Hvis hesten spænder sørger jeg altid for at sætte den i lavere gangart/evt. lave en parade - altså forhindre hesten i at vise adfærden. Mit tempo er lavt og giver altid hesten rigelig tøjle (aldrig stramme tøjler).

Også ellers bare rose HVER gang hesten strække sig det mindste

Zandra Nørskov & Cassie

0
0
Svar på denne tråd

Trine...
Forfatter: 
Dato:  11-03-2009 15:51

godt med tempo og hold fast i tøjlerne giver nærmest det modsatte af det som jeg personligt ønsker af min hest... Det har ihvertfald intet at gøre med det jeg opfatter, som korrekt frem og ned ridning.

Sagde Janne

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan jeg se
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 19:01

Kan se du ikke kommer så langt fra Aalborg, så du har faktisk muligheden for at få den bedst mulige start(efter min mening) med din unghest, for der er kursus med Susan i Aalborg d.4-5april, hvor der stadig er enkelte pladser tilbage med hest.

Undervisning i Aalborg området tilbydes.

Kursus med Susan Kjærgård i Aalborg d. 4-5april. Se præsentation for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider