Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

"Låser" i nakken
Forfatter: 
Dato:  15-08-2000 23:51
Jeg vil gerne have nogle gode råd til hvordan jeg får min 4-årige hingst til at søge mere frem og ned. Han har et langt nakkestykke og jeg ved godt at heste med sådan en bygning har tendens til at gå bag biddet, men det gør han nu ikke.
Han er kun lidt redet, da han er kommet sent i gang. Når man rider "krøller" han nok så fint ind på plads med næsen, uden at støtte på biddet. Jeg forsøger at ride ham godt frem, han er ikke selv så fremdriftig desværre, og han tager da efterhånden også lidt mere støtte på tøjlen. Men hver dag er det forfra med det der "krølle" på halsen.
Jeg har longeret ham lidt med indspænding, hvor han også lægger sig lidt til efter noget tid, men ridningen virker nu bedst. Men det virker altså som om han helst bare ville gå med sin krumme hals og så ellers passe sig selv der ude fortil.

Er der nogen her på hestenettet der har erfaring med det problem?

Kan man "stille sin hest lidt anderledes i tændingen?" Hans mor går med dejlig fremdrift og har altid gjort det. Kan man gennem træning få en mere energisk hest?
Erfaringer? Gode råd?

Håber at høre fra nogen!

Hej
0
0
Svar på denne tråd

RE: "Låser" i nakken
Forfatter: 
Dato:  15-08-2000 23:58
Ups! Glemte lige at skrive at hans uheldige holdning har indflydelse på resten af han anatomi. Det er ikke rigtig lykkedes for mig at lægge nogle muskler på ned over ryg og lænd. Han smider ligesom ryggen når han nu går og putter sig. Altså det er et større problem for mig.

Hjælp!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2000 09:41
har haft samme problem, det kommer af at overlinien ikke r styrket nok, så du må helt ned til det grundliggende dybdearbejde. dvs. få hesten til at søge ned, så at den vil gå frem til tøjlen med rygsving.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2000 10:33
Hej Laura.

Det er et meget normalt problem du beskriver og jeg tror at du har gode muligheder for at løse det, når du allerede nu er opmærksom på problemet og ikke bare synes det er 'bedre' nu mere han bøjer nakken (som mange jo fejlagtigt tror).

Jeg har selv haft en hest med samme problem. Med ham gjorde jeg det at jeg red ham lidt ovendud for at få ham til at gå op og tage hånden og ikke bare slippe. Jeg drev ham fremad samtidig med at jeg løftede ham lidt op fortil. Efter noget tid og i takt med at han fik mere styrke fandt han ud af at han ikke kunne få lov til at gå og hygge sig bag biddet og begyndte at gå frem til hånden.

Den manglende fremadsøgning og brug af ryg hænger sammen med at hesten går og slipper fortil og jeg tror derfor du skal se de to problemer som sammenhængende. Til gengæld bliver begge problemer løst gennem rigtigt arbejde.

Jeg longerede slet ikke med indspændinger, da det bare fik min hest til at krølle sig endnu mere sammen. I stedet brugte jeg nogle gange en chambon (ikke en elastikchambon, men den gammeldags type, der kun virker på nakken og ikke trækker næsen ind). Det hjalp meget på holdningen og var samtidig medvirkende til at han fik sat nogle muskler ned over ryg og lænd. Jeg begyndte dog først at bruge chambonen da han var 5 år, da jeg ville være sikker på at han forstod biddets hjælp, da chambonen jo giver et anderledes tag i biddet end når man rider.

MVH Camilla L
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  16-08-2000 11:05
Hej Laura!

Jeg vil give både Charlotte og Camilla ret. Jeg nåede selv lige at snuse til problemet med at hesten lige pludselig "forsvandt" fortil, men opdagede det som dig så tideligt at det ikke blev noget problem da der først var rettet op på det.
Jeg red min hest som Camilla beskriver det, med at løfte hende op, for på den måde at få hende til at holde hovedet selv og bruge sine halsmuskler. Det med at bevidst ride lidt ovenud kan godt føles lidt "ustyrbart" i starten når nu man er vant til det stik modsatte, men tro mig - det hjælper, og når din hest så har fået styrket hals og nakkemuskler tilstrækkeligt, vil han ligge sig korrekt fortil og ikke søge bag lodret som før.
Hvis du også får arbejdet ham godt igennem bagtil, ved at ride ham dybt og frem som Charlotte skriver, vil han sikkert også blive mere "selvgående"...motoren sidder jo trods alt i bagparten...

Desuden synes jeg man ser alt for mange heste der går bag lodret, mens rytteren sidder tilfreds og tror at alt er i den skønneste orden....og så på topplan! Kanon at du er opmærksom på din hest!!!

Held og lykke med det!

Mange hilsner fra Christina
0
0
Svar på denne tråd

...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2000 23:06
jeg ville bare sige det samme som de andre og lige gøre opmærksom på at jeg er stolt(håber ik det lyder plat!)
over at være omgivet af RIGTIGE hestemennesker for som Christina skriver er der alt for mange ryttere der sidder og glor på ryggen af hesten og tror de er en masse.
RESPEKT for jer som også er klar over HVAD det er i laver!!!
Knus fra caroline!!
0
0
Svar på denne tråd

RE: ...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2000 08:40
Alt for mange heste ender hos den forkerte rytter/underviser, og får aldrig lov til at vise hvad den dur' til...hvis nu folk lærte at lytte til og læse deres heste, og prøvede at sætte sine egne ambitioner i baggrunden og gav hesten den nødvendige tid til at udvikle sig...ja, ville det hele så ikke være skønt?!?! Rom blev ikke bygget på en dag, og det gør en Grand Prix hest altså heller ikke...der er aldrig kommet noget godt ud af at forcere en hest...

Rart, som Caroline skriver, at der er andre der tænker på samme måde!

Mange hilsner far Christina
0
0
Svar på denne tråd

RE: ...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2000 11:53
Hej
Vil kun lige tilføje at forcere en hest aldrig ender godt. Vi fik måske forceret min forrige hest, og dette var en ellers godt hest, som dog var MEGET mentalt stærk. Og hvis han ikke havde været så stærk så havde han muligvis bare blevet til en af de der sløve heste, som er rigtig trælse at ride. I stedet sagde han stop og er idag ikke ret nem at ride. Vi måtte sælge ham pga vi havde for travlt. Jeg ved godt jeg muligvis for megen høvl for at sige at jeg begik en meget stor fejl, og som sandsynligvis har kostet en hest chancen for at komme på landsplan i dressur, men nu er fejlen begået, og jeg har lært meget af det, selvom det var på bekostningen af den hest. Jeg vil aldrig igen forcere en hest, men give den tiden den har brug for.
(vil bare lige sige at den forcering jeg begik på min forrige hest, var at lære den for meget på en gang og at påbegynde samlede øvelser. Alt dette var altså for meget for en 5års, så jeg vil bare råde dig til at give den tid til grundridningen, også retsen af dens liv. Hvis en øvelse bliver ved med at kikse, så gå et par lektioner tilbage og træn noget grundlæggende, som hesten kan. Dette gælder også her i træningen af muskler, og overlinie. det er også hårdt for hesten, og meget ensformigt, så det er forståeligt hvis den bliver træt både i muskler og mentalt. Giv den nogel gode lange traveture i terænnet, det vil også give muskler, og oftest vil hesten gå bedre frem til biddet, og du vil have en glad hest der suger på biddet, og ike krøller sig sammen.)
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider