Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Begrebet horsemansip
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 11:00

Jeg sidder lige nu og er ved at rydde op i mine gamle hestemagasiner og jeg faldt over en artikel med springrytteren Albert Voorn i Magasinet Hest 2004 nr. 7.

Han siger noget i artiklen, som jeg tit har tænkt over og er fuldstændig enig med ham i:

- Horsemanship er et meget brugt ord idag - og det er et ord, der ofte bruges forkert, påstår Albert Voorn - Det er ofte, at jeg hører formuleringen "Jeg træner horsemanship med min hest".

- Men det er noget vrøvl. Horsemanship er altså ikke noget man træner, -Godt hrsemanship vil sige, at man har en tilgang til hestene og deres træning, der er god for hestene, og at man træner på deres præmisser.

- Man kan have et godt horsemanship hvad entene man træner sin hest i en round pen og lærer den cirkusøvelser, eller man er dressurrytter eller springrytter.

Jeg er selv traditionel dressurrytter og behandler min hest godt. Vi nyder begge dressuren og rider også tit i skoven, min hest bliver passet og plejet som den skal og er på fold hele dagen. Se det vil jeg jo sige er godt horsemanship.

Men idag er det jo blevet moderne at træne "horsemanship" og udover at man træner sin hest efter en bestemt metode, så er forskellen på hvordan jeg og en frelst holder hest jo i bund g grund ikke forskellig. Og dem, der træner "horsemanship", træner vel i bund og grund også meget forskelligt. Jeg kan da forstå, at der er flere guruer indenfor den gren nøjagtig ligesom, der er mange forskellige måder og metoder at træne de mere traditionelle grene inden for hestesporten.

Så kunne man ikke finde et andet ord end horsemanship, da det jo i sig selv ikke er en træningsmetode, men i stedet et ord for den måde vi som hesteejere holder vores heste på hestens præmisser. Og en traditionel rytter rider vel lige så vel på hestens præmisser, som de frelste. Ellers fik vi jo ikke de gode resultater i vores træning???

Lækker lejlighed med havudsigt og tagterrasse i Bulgarien udlejes

se www.123hjemmeside.dk/bulgarien

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 12:42

Jeg er fuldstændig enig med både Lisbeth og Albert Vorn om at begrebet horsemanship ofte bliver anvendt både ukorrekt og ulogisk. Horsemandship betyder håndtering af heste, og det kan man så gøre godt eller dårligt.

Det er ligesådan med "læringsteori". Lige for tiden anvendes læringsteori især synonymt med Andrew McLeans og Susan Kjærgaards metoder. Men læringsteorien gælder også for skovtursryttere, moderne dressur, moderne spring, AKA og alle andre rideteoretiske retninger. Læringsteorien beskriver, hvordan hesten lærer. De rideteoretiske retninger handler om, hvad du vil lære hesten. Og også om forskellige metoder, men det er stadig nødvendigt at tage fat i læringsteorien for at analysere, hvorfor metoderne virker eller ikke virker på forskellige heste i forskellige situationer.

KH NinaSt

som lige har lagt nogle gamle foto på sin præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Og jeg vil til enhver
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 17:10

tid vove at påstå at jeg træner HMS med mine hypper- ordkløveri måske- i min verden kan man forfine og øge ens egen evne til at blive bedre til at læse og forstå hesten signaler på alle områder- ligesom hesten kan trænes i et samspil til at øge sin opmærksomhed på menneskes signaler. Det er for mig HMS.

Det hele med respekt og forståelse i et fællessprog mellem hyp og menneske, i den måde jeg træner HMS på.

Alle har, efter min mening, en eller anden grad af HMS for overhovedet at kunne omgås og håndtere et hyppedyr- om det så er en god måde eller ej- det kan diskuteres

Så jo, man kan godt træne sig selv og hyppe dyret i HMS i min verden.

Så ordkløveri kan man jo altid diskuterer....

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Signaler
Forfatter: 
Dato:  01-03-2009 18:39

Jo, men det du gør er jo ikke anderledes end det enhver anden rytter gør. En dressur- eller springrytter øver jo også hele tiden både sig selv og hesten i at læse og forfine signaler begge veje.

Du lærer din hest at gå over presseninger, en springrytter lærer hesten at hoppe over nogle bomme og dressurrytteren lærer hesten forskellige øvelser.

Så er det du gør ikke bare nøjagtig det samme, bortset fra at det ikke er det samme du lærer din hest???

0
0
Svar på denne tråd

Absolut det samme
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 12:21

her kalder jeg det, jeg laver HMS- hvad jeg iøvrigt også kalder det når en dressur rytter eller springrytter indgår i et samspil med hesten...HMS er som en overordnet paraply over det hele- det som jeg træner er helt målrettet signal træning- hvor man i spring eller dressur har et mål som fx at hoppe over bomme eller gå et program- jeg har som sådan intet mål med min træning, udover at forfine signaler( hvad man som sådan ej træner målrettet, når man først har hesten til at hoppe over bomme).

Igen syntes jeg at dette er en diskution om ord....

MVH Dorthe

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 14:16

Det er måske nok en diskussion om ord, men kun fordi jeg syntes mange misbruger ordet og gør det til noget det ikke er.

Vil du vove at påstå, at en dressur- eller springrytter ikke træner på at forfine signalerne mellem hest og rytter???

Der vil jeg nok på det kraftigste protestere!!! Det er jo i sig selv et mål at ride dressur for så fine og usynlige hjælpere som muligt. Og jeg formoder, at det er nøjagtig det samme for springrytteren. Springning er jo ikke bare at hoppe over bomme, det er måske nok i virkeligheden det mindste af det, derimod er det da ret vigtigt hvordan man rider imellem springene for at få afstandene til at passe, og det må da virkelig være noget, der kræver at både hest og rytter forstår hinandens signaler og at de er så fine som mulige.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 15:18

Spændende debat der er her

Selv har jeg samme holdning, som det citat der er af A.V. længere oppe, og det til trods for at jeg er i gang med en uddannelse i det, vi i dagligdagen kalder 'Horsemanship'.

Jeg tror problemet ligger i, at der ikke umiddelbart findes et ord der spænder over kropskommunikation mellem dyr og mennesker, problemløsning (af adfærd mm.) på en ikke-voldlig metode, "trick"-træning og forfining af signaler. Men det ville være fedt hvis der kom et ord ind i det danske sprog, der kunne samle disse ting under sig. Pt. hedder det sig, når man taler om at træne på denne måde, "Nårh så du er hestehvisker", man siger vel ikke umiddelbart, at en person er horsemanshipper? Hvad siger man der, hvad kalder man den der træner hms, hvis man vil bruge hms-ordet på denne måde? Altså som at det er noget man træner.

Jeg tilslutter mig, at der er sket en forvrængning af ordet i løbet af dets levetid, lige som ordet 'bjørnetjeneste' nu er blevet forvrænget til 'en stor tjeneste'.

www.equus-libra.com motiverende adfærdstræning for hest og rytter.

Dyrekommunikations kursus med Anna Twinny I marts, se mere på hjemmesiden eller www.reachouttohorses.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 18:22

Den spekulerede jeg på for et godt stykke tid siden ;D ..

Det er fordi vi mangler et begreb for den jordtræning og ridning vi laver tror jeg. Et begreb som dækker over det som vi i dag kalder "at træne horsemanship" :)

Hesten er en genspejling af dig. Det er dig der fejler, ikke den

Fremtidens ridning er alternativ

VH. Moe

Jeg rider på fakta, ikke traditioner

0
0
Svar på denne tråd

jordarbejde........
Forfatter: 
Dato:  02-03-2009 20:06

Hvis folk har spurgt mig har jeg kaldt det jordarbejde ell jordtræning ell træning fra jorden ell "jeg træner kropsprog med min hest", måske har folk set dumme ud i hovederne men det er deres problem

Self er der mange måder at lave jordarbejde på, men HMS behøver ikke uddybes, det er i mine øjne i alt hvor mennesket om hesten skal samarbejde. Så kan vi jo snakke go eller dårlig HMS...

Man kan da os kalde det "at træne samarbejde fra jorden med sin hest" for det er jo det at det er...

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

Sælges: Gåstol, rigtig fin, næsten ikke brugt...

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 08:14

lad være med at lægge mig ord til, hvad jeg syntes du gør, når du skriver sådan:

Vil du vove at påstå, at en dressur- eller springrytter ikke træner på at forfine signalerne mellem hest og rytter???

Til dit spørgsmål kan jeg kun svare nej-

Jeg vil til gengæld mene at det er usædvanligt, at springryttere beder sine heste om at gå baglæns over bomme/ spring- og sidelæns over eller at se en springrytter der kun lader hesten spring over med forben, så bagben står på den anden side. Hvad jeg som træner HMS, gør med mine heste- ligesom at jeg træner dressur ting, som de fleste dressurryttere absolut aldrig end har tænkt på at træne.

Derved ej sagt, at nogle ikke ville kunne få en gevinst ud af at træne på denne måde- da hesten bliver mere følsom og modig af en sådan HMS træning. I parelli anbefales det at have en vis level, før man begiver sig ud i en mere ensrettet træning som fx dressur eller spring.

Personligt tror jeg, at vi om nogle år vil se meget mere af denne træning- jeg har set den første springrytter springe uden hovedtøj med gundtræning i parellis filosofi( rytter på internationalt plan).

Ligesom at hende der vandt OL for handicap i dressur, var trænet fra parellis center( har selv været på kursus med hende i Florida).

Jeg gentager lige mig selv- jeg ser HMS som en overordnet paraply, som danner grundlag for det hele( også kørsel, galopsport,polo osv)- jeg træner bare ej de andre ting målrettet, min målrettethed ligger "kun" i selve signaltræningen og partnerskabet med mine heste.

Igen syntes jeg det er ordkløveri......du må jo have et behov for at få det på plads....

MVH Dorthe

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 12:26

Nej, jeg har ikke det store behov for at få det på plads, men jeg bliver bare irriteret når nogen mener at en bestemt måde at træne på er den eneste rigtige og at man mener, at det ene udelukker det andet. Og det syntes jeg lidt du gjorde i dit indlæg.

Jeg skriver måske lidt provokerende længere oppe i tråden, at nogen er frelste, og med det mener jeg at nogen af dem, jeg har stiftet bekendtskab med ser "horsemanship" som det eneste rigtige og stempler alle, der ikke dyrker det som "dyremishandlere". Og derfor har jeg netop behov for at få slået fast hvad horsemanship egentlig er.....

Nu siger jeg ikke at alle er lige frelste, og jeg vil da heller ikke på noget tidspunkt afvise, at jeg får brug for at træne på en anden måde med en hest en dag. Men lige nu fungerer det rigtig fint for både mig og min hest at træne dressur, ride lidt skovture og lave lidt løsspringning. I hvert fald har jeg en glad og tilfreds hest, som ser ud til at nyde det vi laver. Adfærdsproblemer har jeg ingen af, udover at hesten er lidt hoppet, men det har jo ikke noget med træningen at gøre, men bare et udtryk for den personlighed hesten er.

Jeg har nu haft min hest 1 år, og det er gået rigtig meget fremad i den tid. Da jeg købte hende havde hun gået som avlshoppe og var ikke redet og nu går hun øvelser på LA-niveau. Og i det år er signalerne mellem mig og min hest, da blevet forfinet meget. Ikke at det på nogen måde er perfekt, for det bliver det aldrig, men vi forstår hinanden og bliver bedre til det dag for dag. Og dermed mener jeg, at jeg nøjagtig ligesom du, træner i at forfine signalerne. Og det gør springrytteren også på samme måde, det er bare ikke det samme vi træner, men målet er da det samme bare hver indenfor vores retning og interesse.

Jeg syntes det er rigtig spændende, at der også er nogen, som træner noget de ikke rigtigt kender ordet for og har gjort sig disse tanker. Men måske vi skal opfinde et ord - nu har kloge mennesker her på HN jo opfundet ordet støvsugerridning, så kan vi vel også opfinde et ord for det her....

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 18:51

Jeg skelner mellem jordarbejde, tricks og dressurridning (som i min verden både foregår med og uden bid, med korte og lange tøjler).

Men jeg er helt og aldeles enig i hvad han mener

Zandra Lind Nørskov

.. med supermulen Cassie

0
0
Svar på denne tråd

Horsemanshipskolen
Forfatter: 
Dato:  03-03-2009 19:26

Vores tanker om Horsemanship:

Hvad er Horsemanship??
Horsemanship anses af mange uretmæssigt, for trænings/rideteknisk at være en disiplin for sig. Ordet Horseman er på engelsk en betegnelse for en person der arbejder med heste, horsemanship er betegnelsen for dennes kunnen uafhængig af disiplin, dog altid ledsaget af en yderligere betegnelse, eks godt eller dårligt horsemanship.
Horsemanship er måden man er sammen med heste på, hvordan man agerer i diverse situationer med hesten, herunder i indlæring, aflæring, strespåvirkning, røgt og pleje osv.
Så derfor er Horsmeanship for alle, som ønsker at udvikle deres knowhow, og på den måde skabe bedre success kriterier uanset diciplin, og mål.

Motiver Din Hest

Undervisning, kurser, ridelejre, fordrag og meget mere

0
0
Svar på denne tråd

Godt horsemanship
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 09:07

"Godt horsemanship vil sige, at man har en tilgang til hestene og deres træning, der er god for hestene, og at man træner på deres præmisser".

Jeg er fuldstændig enig i ovenstående citat !

For mig er en god træner/berider/underviser en person som træner/underviser på hestens præmisser og tager individuelle hensyn til de forskellige heste han træner/underviser.

Jeg kan i denne denne tråd ikke lade være med at vise en video af Albert Voorn og Lando fordi jeg mener at denne ekvipage er indbegrebet af godt horsemanship.

www.hippodot.com/lando_video.html

Det viser også at Lando i de rette hænder og med den rette forståelse blev en stjerne !

Men jeg kender også andre trænere/beridere/undervisere her i Danmark som jeg har tiltro til udøver godt horsemanship !

Venlig hilsen Tina F

www.bricksite.com/sebrina

0
0
Svar på denne tråd

Absolut fornuftig
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 13:55

springrytter, på dette flotte klip....og uden god HMS træning gik det ej.

Hvad folk vælger at diskutere omkring HMS og egne hjemmelavet endegyldige sandheder- er ok for mig.

Indtil at det ligefrem bliver forbudt at sige at jeg træner HMS, vil jeg forsætte med dette- folk jeg møder i min daglig dag, ved hvad jeg mener og ude fra kommende, forstår ordet og dets betydning.

Lisbeth, det lyder lidt som om at du mener, jeg kun mener at det er en vej at gå- jeg mener helt klart at der i princippet ikke er nogen som helst rigtig eller forkert vej( så lang tid at vores dyr ingen overlast lider). Alle har deres egen vej, din vej er lige så god som min- ligesom den vej en bonde der vælger at pløje med sin hest er.

Vejen jeg har valgt i øjeblikket hedder Parelli sammen med en del Maclean( eller den kære Susans teknikker), og så hele den erfaring som jeg har fra over 20års arbejden med problem heste.

Jeg har været mange steder på min vej- for 10 år siden red jeg dressur på fuld knald og for 20 år siden spring- nu har jeg altså valgt den vej der hedder at træne HMS- både fra jord og fra ryg- hvis jeg har tid bliver det måske også fra en vogn bag en af mine hypper.

MVH Dorthe

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

dorthesus
Forfatter: 
Dato:  04-03-2009 21:23

Jeg har måske misforstået hvad du skrev ovenover, men jeg læste det sådan, at du ikke mente at man som spring- eller dressurrytter trænede for at forfine signaler, og at det kun var dem, der trænede "HMS", der gjorde det.

Og så er vi iøvrigt fuldstændig enige om, at det der virker for den ene ikke nødvendigvis virker for den anden.

0
0
Svar på denne tråd

Heste skal ikke lære HMS
Forfatter: 
Dato:  05-03-2009 10:46

Kæden knækker når folk siger at de træner HMS med deres hest. Det er ikke heste, der skal lære HMS, det er ryttere, hestepassere, hesteejere - altså mennesker.

Heste skal ikke lære hvordan man fordrer, giver ormekur, trækker med hesten, træner heste i at få løftet ben, gør en hest trafiksikker, træner heste i dressur, spring osv.

Der er nogle "skoler", der har brugt betegnelsen "horsemanship" om sig selv og det engelske udtryk bliver så efterhånden brugt synonymt med disse og lignende metoder, så det nu er noget man træner sin hest i. Hvis man istedet havde brugt danske betegnelser som hestepasning og heste håndtering, så var den i mine øjne fejlagtige brug af ordet nok ikke opstået.

Og lad mig så lige udtrykke min største respekt for alle hestemennesker, som har som mål at hesten skal trives og ikke være unødig stresset, hverken under håndtering eller i træning - uanset hvilken specifik "skole" man tager udgangspunkt i.

KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

horsemanship
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 17:20

Godt horsemanship er vel egentlig bare, at man håndterer sin hest med respekt for dennes adfærd og måde at tænke på. Det bør skinne igennem i enhver situation, om det er dressur, springning, skovtur, trækken til/fra fold, på staldgangen, i boksen eller hvor man nu befinder sig sammen med hesten. At nogen så finder det nødvendigt at bruge bestemte øvelser for at kunne kommunikere optimalt med deres hest, er for mig at se fint nok.

Jeg har aldrig selv brug for at benytte mig af lange reb, orange plasticpinde ell. lign. Decor gør hvad han får besked på, ihvertfald næsten altid Han kan håndteres af selv små piger i næsten alle situationer og er super dygtig til at tage hensyn til hvem der har fat i ham (læs: mor her prøves en del mere af end hans 12-årige passer).

En veninde med en del erfaring med Horsemanship forsøgte sig med det lange reb og diverse "flytten-rundt-på-øvelser". Resultatet var en noget mellemfornøjet hest, som undrede sig dybt over at blive kostet rundt med på den måde. "Hun kan da bare spørge pænt, så skal jeg da nok gøre det, jeg er jo en flink hest", var hvad han så ud til at tænke....

Og lige en lille historie for at understrege, at hest, der ikke "er trænet i HMS" godt kan stole på sit menneske: Vi havde redet dressur på vores udendørsbane, og en veninde skulle skridte Decor af. Bemeldte veninde er ikke begavet med de længste ben, så Decor og jeg galoperede ned i den anden ende af banen efter en havestol, så hun kunne komme op. Jeg parerer Decor ved stolen, læner mig ned og tager fat i stoleryggen. Retter mig op igen, drejer hesten rundt og galoperer ned til veninden. Stopper hesten, svinger stolen over hans hals, sætter den på jorden og sidder af. Under hele "seancen" har Decor på intet tidspunkt været utryg eller stillet spørgsmål til mine anvisninger... Dyyyygtig hest!!!!

Se det er godt horsemanship....

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 18:03

Jeg er åbenbart en af de heldige...

Jeg er i træning hos en del heste, de forsøger ivrigt at lære mig HMS

Når de så har fået læret mig det de syns jeg skal kunne, begynder jeg at arbejde med dem fra jorden, mest efter Monty Roberts princippet.

Og, jo det kan sagtens lade sig gøre at ride på højt plan og så ha et enormt dårligt HMS med sin hest.

jeg har oplevet dem på tætteste hold.

Så den holder ikke at man sir, for at ride OL skal man virkelig ha et godt HMS forhold/udøve til sin hest. Vås

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Min hest træner HMS med mig!
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 20:04

Genial måde du udtrykker dig på, Sofiemb, når du skriver: Jeg er i træning hos en del heste, de forsøger ivrigt at lære mig HMS.

Mon ikke hestevelfærden generelt ville blive meget bedre, hvis alle ryttere havde den indstilling.

KH NinaSt

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-03-2009 20:11

Mon ikke... det tror jeg da...

Men alle de heste, de lærer da mig en masse, mere end jeg lige pt lære dem... hehe..

Men vi lærer hianden en masse sammen...

Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!

0
0
Svar på denne tråd

Debat.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2009 12:28

Debatten om dette ord, er egentligt en debat jeg har ventet længe på.

Jeg er nok af den "gamel" skole, der lige som AV mener, at Horsemanship beskriver hvorledes et menneske omgåes en hest. Altså kan man have et godt eller mindre godt horsemanship.

Jeg mangler også et ord for dem der træner "HMS". Som regl træner jeg tillidstræning eller jordarbejde med min hest, eller groundwork. Eller jeg træner fra jorden. Ellers træner jeg McLean, MR, Parelli eller hvad den enkelte "gur" nu hedder.

Jeg træner ALDRIG horsemanship med min hest, for den ved jo godt hvordan den vil behandles og om den har det godt...

HVIS der bliver trænet horsemanship her hjemme, så MÅ jeg give SOFIEMB helt og aldeles ret - mine heste træner mig dagligt og flittigt

Dorthe: Jeg kan godt forstå du bruger udtrykket at træne horsemenship (egentligt fryder det mig at du bruger "ordet" HMS - se forklaring længere nede). For der mangler noget der betegner denne "nye" træningsform. Egentligt mener jeg måske lidt det er tillidstræning (selvom jeg jo også mener at godt horsemanship handler om tillid...!!!)

Jeg har en dejlig veninde (Hej Vejle). Vi er helt enige i begrebet horsemanship. Og når vi snakker om godt eller dårligt horsemanship, så er det jo om den ene eller den anden har det godt sammen med sin hest og omgåes den fornuftigt.

Når vi så snakker om alle de "nye" "guruer" der har "opfundet" denne eller hin "nye" træningsmetode - så snakekr vi HMS - der er ganske simpelt blevet foreskel for os på ordet og dets forkortelse....

Ved ikke om det her rod giver mening og undskylder da også på forhånd for både taste-, stave-, gramatiske- og tegnfejl.

Håber mange flere vil blande sig i debatte. Det kunne være fedt hvis vi her på HN kunne opfinde et nyt ord for "HMS"-træning (lige som med støvsugerridning.... )

Mange venlige hilsner

Tine, Stald ES

You'll be in my Heart, from this Day on, Now and forever more.

Flying Luck: 21.04.1993 - 11.10.2007.

0
0
Svar på denne tråd

Albert Voorn siger...
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 12:07

Jeg har ikke læst tråden, og vil ikke tilføje noget - men blot vise dette klip jeg har fundet på youtube:

www.youtube.com/watch

Det taler for sig selv...

Albert Voorn ( ) rammer lige præcis hovedet på sømmet!

0
0
Svar på denne tråd

Hvad er horsemanship?
Forfatter: 
Dato:  18-03-2009 13:34

Man kan jo ikke sige at det er "forkert" at sige "jeg træner hms".

Alle har deres egen idé af hvad hms er.

Tillidstræning mener jeg klart går ind under HMS, og det er altså noget man træner.

For mig er hms, når man samarbejder med hesten. ganske enkelt.

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

Liv Nielsen
Forfatter: 
Dato:  19-03-2009 08:31

Hvis HMS er at samarbejde med hesten, så siger du jo også, at det ikke er en bestemt træningsform, for alle ryttere samarbejder med hesten uanset om de laver tillidstræning, rider dressur, springer eller noget helt fjerde.

Så vi er vel enige om, at begrebet horsemanship som sådan ikke kan bruges om en træningsform, men i stedet gennemsyrer det vi alle sammen laver med vores heste???

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider