For anden gang i min heste-karriere skal jeg nu til at "arbejde" med eget afkom.
Første gang fik føllet/plagen nærmest ikke fred.. blev striglet, fik løftet hove, gik ture med hende allerede fra da hun blev fravænnet.
Her anden gang har jeg nærmest slet ikke rørt ved føllet/plagen før i dag. Jeg har selvfølgelig striglet hende med jævne mellemrum og hun er også i tilpas træning til, at smeden kan tage hende regelmæssigt. Ellers bliver hun lukket ind og ud hver dag og irettesat, hvis hun laver numre. Men ud over det - så har hun fået lov til at være ung.
Hun er stadig ung (2-årig) og derfor er arbejdsniveauet også derefter.
Hun har i en lang periode været rigtig teenager - lavet numre på folden, været utrolig egenrådig - det er svært at forklare. Men de sidste par uger er hendes sind ændret sig en lille smule. Hun virker til at hvile mere i sig selv. Hun udstråler momentvis en ro, der overrasker mig hver gang!
Hun har aldrig været alene - og dette er et af punkterne, jeg er begyndt at arbejde med i dag.
Indtil efteråret 2008 gik hun sammen med 3 plage på hendes alder og mine 2 voksne friesere. De 3 plage blev sendt hjem i efteråret, og hun har det sidste ½ år kun gået sammen med de 2 voksne.
Idag blev stalddøren åbnet og de 2 voksne friesere gik hurtigt ud på folden - og plagen fik valgmuligheden at gå med eller blive i stalden. Hun valgte selv at blive i stalden og så kunne vi jo ligeså godt begynde træningen.
Jeg fandt striglekassen frem og gik igang - vi nød samværet begge 2 og bagefter blev hun lukket ud uden nogen dramatik. Det var en dejlig oplevelse - der var slet ingen tegn på ængstelse eller panik.
Her til aften fik hun yderligere en udfordring - for første gang i sit liv fik hun trense og bid på.
Da hun er meget nysgerrig af natur og alt skal undersøges enten med munden eller med hoven, så åbnede hun munden og bidet gled bare lige så stille på plads. Hun blev stående lige så stille og jeg kunne få lov til at spænde trensen ind.
Hun fik lov til at stå og gumle lidt på biddet i 10 minutter og blev belønnet med en godbid. Hun fik biddet i igen - og af igen med det samme. Ingen problemer.
Det var da nemt!
Se billedet:

Det efterfølgende arbejde fortsætter langsomt med tilvænning af bid og herefter skal vi til at gå nogle lange ture.
Det blev vist lidt langt - ups!
Men hvis du er med endnu... hvornår og hvordan starter du arbejdet med din unge hest?