Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Foden ned i bøjlen
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 22:21

Er jeg den eneste som , står på tæer og gerne ville tage benene op, jeg ride en dejlig unghest og har meget svært ved at få foden ned i bøjlen og hælen godt ned ,

Hvad kan jeg gør :( prøver virkelig

Mvh Jill Wadstrøm.

Jill Wadstrøm.

0
0
Svar på denne tråd

overskrift..
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 22:37

altså, det der har hjulpet mig, og har gjort at jeg endelig kunne have mine bøjler et hul længere som de egentlig burde.

tja, det kom af, at jeg var tvunget til at ride uden sadel i 3 uger.

jeg red da også både letridning og let sæde det meste af tiden, pga. han skulle vænnes til biddet. men det hjalp mig UTROLIGT meget, også på min opstilning...

^*~ Nadja & Max ~*^
.:* Nu med den skønne Max Nobel *:.

.:* slap a og gi dig tid, stress er en ond ting *:.

- underviser i spring og dressur søges, til ambitiøs rytter ! skriv PB ...

0
0
Svar på denne tråd

måske de er for lange
Forfatter: 
Dato:  09-02-2009 22:40

Har du overvejet at lave dine bøjler kortere, så du får nemmere ved at nå dem, så du kan få hælen ned.

Jeg har haft en underviser der tvang mig til at have så lange bøjler, så jeg også nærmest stod på tæer i dem. Det kan bare ikke hjælpe noget, for så får man også svære ved at lave rigtig vægtfordeling og det er også svære at holde balancen.

et liv uden heste, ville ikke være et liv for mig.

0
0
Svar på denne tråd

hælen ned
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 07:50

Du skal ikke tænke på din hæl, du skal strække dit lår. Når benet bliver langt og lodret, kommer hælen rent automatisk ned og vægten i bøjlen.

Så længe du spænder højere oppe i benet kan du ganske enkelt ikke kontrollere "enderne". Det er ligesom en kædereaktion, og selvom det lyder åndssvagt, så kan det at skifte sit fokus gøre utroligt meget.

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Sørg for
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 11:28

At dine bøjler har den rette længde så du, når hesten står stille, sidder korrekt med dine ben, og i forhold til sadlen.

Så skal du øve dig i skridt, derefter i trav, og til sidst i galop. Hver gang du kan mærke, at du falder tilbage til gamle vaner, så gå en gangart tilbage, og start der igen.

Passer sadlen til dig, og din størrelse og din benlængde?

Har du den rette opstilling i resten af kroppen?

Har du balancen i kroppen, så du ville du holde dig oppe i en pæn holdning, hvis du f.x. red uden bøjler og/eller tøjler?

Sadel sælges, evt. byt. se præs.

Pony sælges, se præs.

Mod dumhed, kæmper selv guderne forgæves

Rideklubben Hammelev og Omegn

0
0
Svar på denne tråd

tusind tak alle :)
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 12:16

Jeg vil prøv at ride efter forslag , det er bare svært da min hest er snart 5 og er lige begyndt nedsidning på hende , men vi træner flittigt , og får også undervisning hver uge , men vil prøv lidt af rådene i dag :)

Jill Wadstrøm.

0
0
Svar på denne tråd

strække
Forfatter: 
Dato:  10-02-2009 13:11

Blot husk, når du strækker dit ben nedad, at du ikke kommer til at skubbe underbenet frem, som om du trykker på en speeder - så kommer du til at sidde i stolesæde. Du skal strække lige ned, vægten i bøjlen skal også komme oppefra, ikke ved at du skubber med foden.

Det kan være rigtig svært på en hest som er stort gående, men det handler bare om at øve, øve.

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

sadel med knæsøtter
Forfatter: 
Dato:  11-02-2009 08:31

Nu ved jeg ikke hvilken sadel du rider i.

Men jeg har haft gode erfaringer med en sadel som kan hjælpe en med at sidde rigtigt. jeg trækket også mine knæ op og sidder i stolesæde hvis jeg ikke rider en en sadel som bremser mig.

Når man sidder korrekt kan man også mærke at det strammer de helt rigtige steder og du vil få en fed rideoplevelse. Man kommer til at sidde som en dronning. Det tager lang tid og lærer og man piver dagen efter når man skal op men det kommer en til gode i sidste ende.

Jeg rider selv i en wintec isabell dressursadel med store knæstøtter. Men mit mål er at jeg meget gerne vil have en bates innova sadel.

Sørg for at dine knæ slutter tæt til sadel. de skal automatisk komme på plads når du rider.

Man kan lave en øvelse for ikke at komme til at bruge sine stigbøjler alt for meget. Du klemmer med dine lår og knæer. dine tæer speder du og løfter en milimeter fra stigbøjlerne som du kun lige har den let på foden. så skal man ikke sidde og koncentere sig om at ride med stigbøjlerne. men du skal ikke have følesen af at du klamre dig fast. det er lidt svært af forklare.

0
0
Svar på denne tråd

Rid remonte
Forfatter: 
Dato:  19-02-2009 11:47

Når du trækker benene op og spænder i læggene er det ofte fordi der er balanceproblemer. Du er så heldig at ride en unghest, der også skal finde sin balance, så det kunne være fint hvis I gjorde det sammen.

Hvis du rider remonte/aflastningssæde/letsæde tvinges du til at finde din balance, der falder sammen med hestens tyngdepunkt (hvis du ikke har balancen, vil du hele tiden bumpe tilbage i sadlen eller være nød til at støtte på halsen). Når du har fundet balancen, tror jeg, du vil opleve at dine ben kan være mere uafhængige og at du ikke vil trække dem op og spænde i lægmusklen - det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft både med mig selv og dem jeg har undervist. Fordelen ved at ride hesten i remonte i opvarmnings og udstrækningsfasen er, at den også bliver bedre til at finde sin balance (m. halsen som vægtstang) og at den får bedre mulighed for at bruge ryggen.

Et forslag kunne også være, at når du rider nedsidning, at du rider uden bøjler og også her laver balanceøvelser (svinge med benene, svinge med arme, kigge bagud etc. - kræver nok en forholdsvis rolig unghest )

Et sidste forslag er at lave balanceøvelser fra jord (vippebræt, gå på line, ride letridning på en stol (husk at invitere naboerne over til et billigt grin ))

God arbejdslyst

0
0
Svar på denne tråd

Sid over benet
Forfatter: 
Dato:  20-02-2009 15:42

altså ikke foran eller bag benet, men over benet. Så kommer vægten automatisk ned i bøjlerne, og du sidder i balance. Ingen hæle der vil op og ingen ben der strækkes frem :-)

Sasser

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider