Når du trækker benene op og spænder i læggene er det ofte fordi der er balanceproblemer. Du er så heldig at ride en unghest, der også skal finde sin balance, så det kunne være fint hvis I gjorde det sammen.
Hvis du rider remonte/aflastningssæde/letsæde tvinges du til at finde din balance, der falder sammen med hestens tyngdepunkt (hvis du ikke har balancen, vil du hele tiden bumpe tilbage i sadlen eller være nød til at støtte på halsen). Når du har fundet balancen, tror jeg, du vil opleve at dine ben kan være mere uafhængige og at du ikke vil trække dem op og spænde i lægmusklen - det er i hvertfald den oplevelse jeg har haft både med mig selv og dem jeg har undervist. Fordelen ved at ride hesten i remonte i opvarmnings og udstrækningsfasen er, at den også bliver bedre til at finde sin balance (m. halsen som vægtstang) og at den får bedre mulighed for at bruge ryggen.
Et forslag kunne også være, at når du rider nedsidning, at du rider uden bøjler og også her laver balanceøvelser (svinge med benene, svinge med arme, kigge bagud etc. - kræver nok en forholdsvis rolig unghest
)
Et sidste forslag er at lave balanceøvelser fra jord (vippebræt, gå på line, ride letridning på en stol (husk at invitere naboerne over til et billigt grin
))
God arbejdslyst