Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Araber ryster på hovedet..
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 00:43

Jeg har efterhånden haft min araber i 2½ år, og jeg har stadig samme problem med ham, som da han blev tilredet.

- Han ryster enormt meget med sit hoved.

De første ca 2 måneder han blev redet ( tilridning ) var der ingenting, men pludselig begyndte han at tage hovedet op, og ryster det, han gør det HELETIDEN når man rider, ca hvert minut.

Jeg har fået ham undersøgt i hoved og røv for at se om der var noget galt, hans tænder er fine, og er som de skal være, hans sadel ligger perfekt på ham, er blevet tjekket af flere sadelmagere, og hans ryg og det hele er røgtenfotograferet hos dyrlæge, han fejler INTET.

Jeg har hørt lidt "rygter" om, at "sådan er arabere bare" men ved ikke om det passer? Passer eller ej, ville jeg jo gerne vende ham af med det, det skal siges, at det er LIGE meget hvilken rytter der er på ryggen af ham, flere forskellige beridere osv har prøvet, men han bliver ved, har også prøver champon en kort periode men det hjalp heller ikke.

Nogen der har forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd tak.

Nina Halling.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 01:55

han gør det for at slippe for tøjlen, måske mest for at slippe for at gå med halsen bøjet. Jeg kan se på din præsentation, at du på nogle af billederne rider ham en del bag lod.

Normalt tror jeg ikke, at 'bag lod' direkte er ubehageligt for hesten (selv om det ikke er den måde, jeg selv rider på :-P ), men det kan sagtens være det, der er problemet - og mit bud er, at denne hest finder ubehag ved det. De kan godt få spændinger i nakken af det.

Heste gør jo sjældent sådan noget bare ud af den blå luft, og det er vel også derfor, du har fået den undersøgt så grundigt og tjekket sadel mv. :-P

Så jeg ville ride tur på den for en løs tøjle (hvis man kan det ;-) ), så den vænnede sig til at gå frem med mulen - og ikke ryste sådan.

Og så evt. søge alternativ hjælp, fx tage til et Susan Kjærgaard-kursus eller prøve at få Lene(Granat) ud. De er begge gode til konfliktadfærd og at ride foran lod ;-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

hovedrystende
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 08:12

"Min" araber gør det samme, hvis man har fat i biddet. Han foretrækker en meget høj halsholdning, også selvom han ikke kigger stjerner eller vender forkert. Og sådan har han været i alle de 11 år jeg har kendt ham, han stopper og drejer og gør hvad man beder ham om, men konstant kontakt og nørklen udløser samme irritation som du beskriver. Så man er nødt til at få dem til at gå "pænt" med andre metoder, overtale dem til at slappe af i hals og hovede af sig selv.

:Pia

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Sådan er arabere bare ikke...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 08:58

, så det skal de heller ikke have skyld for...

Når jeg ser billederne på de præsentation, vil jeg som de andre sige, at han er redet for meget bag lod, og i min verden er det ikke helt behageligt at gå sådan.

Så løsn tøjlerne og få ham til at finde sin egen balance.

Derudover så kommer lige her et pip om at sadlen skal længere tilbage.

Sidst men ikke mindst, så er han godt nok en fin dreng....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside

Lige som så mange andre fotograferer jeg også

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

rabarber
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 09:09

Det er såmænd heller ikke fordi jeg mener andre heste er mindre følsomme i munden end arabere, men araberen siger måske hurtigere fra, hvor de andre tåler og lider? Det er jo i høj grad en hest med personlighed og meninger, ikke blot en kødscooter som jeg personligt oplever nogen varmblodsracer.

Sommergræs tilbydes ca. juni-juli-august - ren "herreklub". Sydvestsjælland. Opsyn hele dagen, div. pasning kan arrangeres. Urtegræs anlagt 2008. cantering @ yahoo.com . Skriv for mere info.

0
0
Svar på denne tråd

Pjemm....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 10:48

Vi er skam enige - mit "sådan er araberen bare ikke", var henvendt til, at hun havde hørt rygtiger om, at sådan var araberen bare - altså at de ryster på hovedet og sådan....

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

arabere
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 10:58

Nej, der er vel altid en grund til det, det er vi helt enige om. Og det hjælper i hvert fald ikke at lave tovtrækning med den som vi ser på billederne.

Nina, jeg anbefaler også 20 cm mere snor, så tror jeg hesten bliver mere glad uden at slå fra. Hesten skal ikke trækkes ned i nakken, den skal drives frem bagfra.

Selvom det ikke er stævnedressur, så prøv at ride den helt løst en periode.

0
0
Svar på denne tråd

Du har aaaaaaaaaaalt
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 12:10

for meget fat i ham foran.

Din balance afhænger af tøjlen, hvis du slipper tøjlen ig rider med arbene strakt ud fra kroppen nogen tid og så samler tøjlen op så du kun lige kan ane vægten øges med gram i din hånd, så tror jeg han holder op med det.

Prøv at se på dine billeder og forestil dig at der ikke var en hest... Så kan du se at du ville vælte hvis du ikke havde noget at holde fast i?

Når han står sådan i halsen har han ingen mulighed for at arbejde over ryggen og det giver med garanti muskelspændinger så selvom han måske har målbare skader endnu er han med garanti øm.

HEST SÆLGES ..måske..

Bedækning tilbydes, eller vil du leje en hingst?

Se hvad jeg vrøvler om på min præsentation.....

tilridning tilbydes fra maj & selskabspony udlånes fra 'når som helst'&dressursadel salges..

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 12:59

Tusinde tak for jeres svar allesammen :)

- Ja på billederne jeg har af ham herinde ved jeg godt han går bag lod, men han var også kun lige redet en 3 måneders tid da billederne blev taget :)

- Det jeg bare stadig ikke forstår er, at det er lige meget hvem der rider ham, så gør han det, alle rider jo forskelligt, men det er med alle dem som har været på ryggen af ham, han gør det med.

Men tak for jeres råd og svar, til helt sikkert prøve dem, og tænke over det :)

- Nina Halling.

0
0
Svar på denne tråd

forslag....
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 13:18

Hvad sker der, hvis han rides med helt løse tøjler, og der udelukkende fokuseres på retning og tempo - altså ingen bøjning af halsen, - kaster han så også med hovedet?

(hvis han gør, vil det bringe ham temmelig meget ud af balance hver gang, da der intet er at støtte sig i).

- det er kun ment som et forsøg, ikke at hesten skal rides sådan fremover, - men man må jo prøve at indkredse problemet :-)

0
0
Svar på denne tråd

Min araber..
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 14:20

gør det også så snart der tages bare en lille smule for meget i tøjlen.

Min løsning blev Hackamore.

-Hestehold er ikke en "hobby"

Det er en livsstil.

Part søges til 8-årig Shagya Araber.

Se profil...

0
0
Svar på denne tråd

Nina...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 16:05

Hvis vi nu antager hesten er øm eller har ondt, så vil der gå noget tid, før end sådan vane vil forsvinde igen. Jeg ved godt, at du skriver, at han er blevet tjekket.

Jeg har set heste, der er blevet redet med en forkert sadel, der godt nok har fået en ny veltilpasset sadel, men den reagerede stadig de første mange gange, man kan kom i nærheden af den med en sadel. Og det var lige meget, hvem der kom med sadlen, for det er ikke personen, denne irritation er tilknyttet, det er sadlen.

Det samme sker her. Selv om han nu bliver redet for helt løse tøjler, så kan du sagtens risikere, at han i et stykke tid fremover vil reagere ved at ryste på hovedet. Han skal finde ud af, at han ikke er øm eller har ondt. Og han kan faktisk godt tro, at han har ondt, fordi det har gjort ondt. Øhhh - lød det logisk??

Nogle gange kan man så ændre det mønster ved at byde hesten noget andet f.eks. hackamoren, som bliver nævnt her, en sidepull eller en grime, som ikke uder det samme slags pres, som han er udsat for lige nu.

Jeg skriver ikke, at du rider ham forkert, eller at du overser ømheder eller lignende, for jeg kender hverken dig eller hesten eller din ridning.

Men en ting er sikkert, hesten forsøger kun at gøre livet nemmest for den selv, og det nemmeste er ikke at gå og ryste med hovedet hvert minut, så der er en årsag til, at det er nemmere for ham at gøre, end det er at lade være...

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

min løsning
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 21:56

på at manat konstant prøvede at tage tøjlerne ved ridning fra mig var en bidløs trense, han går supert med sådan en og man kan virkelig mærke en forskel, detkan du da evt prøve alt er jo et forsøg.

mvh carina

http://staldcado.webs.com/opdateret se salgsheste

Dato for Ox Araber hingste og salgsdag er D 15 marts 2009

0
0
Svar på denne tråd

Måske...
Forfatter: 
Dato:  05-02-2009 22:08

han kunne være headshaker? Er han blevet undersøgt for det?

Er det dyrlægen eller en uddannet hestetandlæge der har tjekket hans tænder?

Men ellers giver jeg de andre ret i at det muligvis kan hjælpe at løsne tøjlen. I starten vil han sikkert stadig ryste med hovedet da han jo forventer at der bliver taget mere fat. Evt som en anden skriver, kan du jo prøve en bidløs trense.

Jeg håber i hvert fald at du finder ud af det, for uanset hvad så ryster han hovedet fordi han har noget ubehag et eller andet sted.

0
0
Svar på denne tråd

Det lyder
Forfatter: 
Dato:  06-02-2009 01:12

nu ikke rigtig som headshake, Vibs, men mere som noget riderelateret ;-)

Gloria er blevet redet for helt løs tøjle i ½ år nu, for hun gik bag biddet og gumlede meget irriteret på det, hvis man red med tøjlekontakt. Hun er købt sådan, så vi ved ikke, hvordan hun har været redet, men sandsynligvis med stram tøjle ?:-)

Nu krøller hun meget, meget sjældent halsen ind, heller ikke hvis jeg kommer til at tage lidt for fat :-(

Når hun gjorde det i så lang tid, var det fordi hun ikke kunne have tillid til biddet, og nu har det altså hjulpet (y)

Nogle mennesker synes, det ser pænere ud, hvis hesten går bag biddet - men jeg vil hellere have den foran biddet, og afslappet ;-)

Hun kan ses her:

--o--

0
0
Svar på denne tråd

kender det godt
Forfatter: 
Dato:  06-02-2009 08:32

Coupon kaster ret voldsomt med hovedet. Det er både på fold, når man trækker med ham og under ridning. Han er tjekket i hoved og røv, også tjekket om han skulle være headshaker og der er intet med ham.

Når jeg rider er det dog begrænset hvor meget han gør det, dog fik jeg en på skallen igår, da jeg red ham i remonte. Han gør det når man tager for hård fat, MEN også hvis man har for lange tøjler. Der skal være let kontakt mellem bid og hånd, men den skal også være meget let. Han gør det mest på bane, men der er han også meget tændt. Han bliver let forvirret, og det forværrer det, så jeg tror helt klart at det er når hesten bliver usikker, og det aftager når han bliver redet jævnligt og noget han føler sig sikker på. Jeg rider med martingal i skoven for at forhindre at hvis han slår med hovedet, banker vi hovedet sammen. På banen rider jeg uden nogle hjælpetøjler og arbejder på at alle signaler er klare og ens hver gang, da det ser ud til at virke (det er dog lidt svært, da han ikke engang ved hvordan man laver en volte, da han er tilredet i skoven og først er startet på baneridning for 14 dage siden). Og så starter jeg på at få undervisning.

Håber du kan bruge det til noget.

mvh marie

0
0
Svar på denne tråd

min hoppe
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 10:31

jeg har en araber hoppe og hun gør det også nu har vi fundet ud af at hun ikke bryder sig om at få "luft" i næsen, dvs hun kan ikke lide vindmodstanden, det er kurreret med et net monteret på transen og hun har ikke gjort det siden.

hilsen kristina

heste sælges, bedækning og opstalning tilbydes

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

ashan....
Forfatter: 
Dato:  07-02-2009 13:36

Det er et headshake-næsenet (y)

www.epona.tv (y)

0
0
Svar på denne tråd

nina....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 15:26

ja og så??? hvis det virker så er det vel lige meget hvad det hedder...

hilsen kristina

heste sælges, bedækning og opstalning tilbydes

www.helleruphus-hesteavl.dk

0
0
Svar på denne tråd

En tillært adfærd
Forfatter: 
Dato:  08-02-2009 17:16

Jeg tænkte om det måske var en tillært adfærd. Jeg kan se at du ikke selv har opdrættet ham. Prøv at tage med til araberkåring og læg mærke til hvordan man fremprovokerer at hestene skyder nakken op, virer med hovedet og spænder i hele overlinien. Jeg købte min araber da hun var 9 år og jeg tror hun har været trænet til show, for hun havde den samme adfærd det første stykke tid jeg havde hende. Jeg kan stadig mærke det på hende, når jeg trækker hende og tager lidt for hårdt fat i grimskaftet. Efterhånden som hun er blevet redet frem bagfra, med en fast og alligevel eftergivende hånd, så hun har fået tillid til biddet, så oplever jeg det stort set ikke mere, kun hvis der kommer en rytter op på hende der sidder med en hård og ufølsom hånd eller en rytter der fuldstændig slipper tøjlerne. Hun har brug for den trykhed det giver at at have en tøjle at gå frem til. Forøvrigt en flot hest du har! Hvis jeg var dig ville jeg få noget hjælp af en rytter, der kender til araberens følsomme sind, det er ikke sikkert at en berider, der er vant til at ride andre, lidt mindre følsomme racer, kan hjælpe dig.

Hilsen Karen og( Bint Zafera der har lavet piaff under rytter i dag)

"Skovtursfreak"

0
0
Svar på denne tråd

En del af leg
Forfatter: 
Dato:  01-04-2009 15:17

Jeg har lagt mærke til at mange arabere kaster med hovedet når de ligger op til leg. Hvis min er i "fræser-humør" på folden laver hun ikke andet.

Jeg har derfor i tilridningen været meget opmærksom på, at det ikke skal med på banen. Det er jo en adfærd hun altid har haft :) Og hvis hun skal videreuddannes hos en dygtigere rytter på et tidspunkt, vil jeg også gøre meget ud af at undgå det.

Helt konkret må du prøve lidt forkelligt af, indtil du finder ud af HVORFOR - for ellers kan du ikke afhjælpe problemet. For mig lyder det som en dårlig vane, der skal trænes væk. Spørg en du har tillid til om hjælp hvis du får brug for det.

0
0
Svar på denne tråd

Lyder fuldstændig
Forfatter: 
Dato:  02-04-2009 13:22

som min vallak. Han er af blandet herkomst, men der er tydeligvis noget araber i ham.

Da han startede med at blive skridtet slog han VOLDSOMT med hovedet. Da han begyndte at forstå hvad han skulle stoppede det. Så begyndte vi at trave og samme mønster gentog sig.

Jeg fik en anden rytter til at hoppe op og så longerede jeg ham med rytter på, det hjalp ham lidt på forståelsen.

Jeg fandt ud af at hvis jeg har for lidt eller for meget fat (som en anden også skriver) så gør han det. Hvis jeg kun lige har kontakt til tøjlen er der intet.

Han svirrer også med hovedet på fold når han leger og enkelte gange i longen.

Måske skulle du prøve at blive longeret på ham, og de om det har nogen effekt. Jeg tænker når du ikke også skal styre retningen?? Det er blot en tanke.

Julie

Tænk på at et barn der virker uopdragent kan have et usynligt handikap!

Nu mor til to

Frederik 7.nov.2001

Cirkeline 24.apr. 2008

0
0
Svar på denne tråd

bidet...
Forfatter: 
Dato:  04-04-2009 20:31

Har du prøvet med et andet bid? Min pruttrold gjorde den nonstop, jeg tror jeg prøvede 10 forskellige bid før han fandt et han kunne lide (plastic/gummibid..) Det hjalp super..

Nu rider jeg ham primært med bidløs, hvilket også er virkelig godt..

Jeg red engang en fuldblodshoppe som var forfærdelig med det. Vi havde dyrelægen til at chekke hende, han kunne ikke finde noget.

Jeg havde en mistanke om at det muligvis kunne være hendes øre der var problemet, så jeg puttede in hut (hvad hedder det på dansk? hætte?) på hendes, og det hjalp.. tror hun fandt det ubehageligt når hun fik vind i ørene... Til at starte med var hun også sød, det startede 2-3 mdr efter tilridning..

Med venlig hilsen

Liv Nielsen.

*ZANCLE*

0
0
Svar på denne tråd

hvad med
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 10:41

biddet???? måske for småt eller stort eller skarpt????

0
0
Svar på denne tråd

min gør det også
Forfatter: 
Dato:  05-04-2009 10:53

men det er når hans pandelok sider forkert hvis den killer ham i øret eller ham får det i øjene.. så måske kan det være det.

Alice

Transport søges til Roskilde dyreskue, af en shetlands pony hoppe på 2, hun går lige op. står i Jystrup midtsjælland, skal der ind torsdag og hjem igen søndag aften.

Mvh

Alice

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider