Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghestetræning
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 17:51

Inspireret af tråde med ridning og longering af heste der er blevet 3 ved årsskiftet, må jeg lige høre, jeg kan simpelthen ikke få min plag til at forstå at hun skal gå frem i longen, hun er ligeglad med pisken, det eneste hun reagerer på er hvis jeg slår med pisken på springbommene, men det synes jeg ikke er en løsning.

Så hvad gør i?? jeg har læst tonsvis af bøger men det virker ikke på hende :-(

Hun kan til nød bevæge sig lidt i skridt, men trav ...puhaaaa der er ikke meget energi til at løbe rundt, hvad gør man?? der er en anden hest på gården med samme adfærd så det tyder på at det er ret normalt?

PART søges til skøn hest, skriv over HN
Er det dig?

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

vokser hun
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 18:53

? Måske er alt energi sat i at vokse lige nu? Det kan jo enten være uvillighed pga smerter; vokseværk, andet..

Eller fordi hun ikke forstår; gå frem signalet.

Hvad tror du?

PICASSO SMUK VELHÅNDTERET 2 ÅRS sælges til godt hjem..

0
0
Svar på denne tråd

De vise sten
Forfatter: 
Dato:  30-01-2009 23:18

Hun har aldrig pisket rundt, hun er meget rolig og ikke lige til at bringe ud af fatning.

Hun har ikke ondt, men hun forstår ikke frem, hvordan lærer jeg hende det?? hun kan absolut ikke tvinges (skal heller ikke)

Hun går fint frem for hånd, både til siden og bak, hun får ros når hun går fremad, men der er ikke rigtig drive i hende...

Er det dig?

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Du kan bruge
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 00:37

negativ forstærkning (y)

Dvs. at du fx står med hende med grimeskaftet i den ene hånd og en lille pisk i den anden. Så tapper du med piskeenden på hendes skulder, mens du siger hyplyd(tsktsk) og trækker hende lidt frem - og du stopper naturligvis STRAKS al pisk, hyp og trækken i hende, men går bare roligt med hende frem.

Ganske snart vil hun lære, at pisketappet og hyplyden er knyttet til det at gå frem, at det endda kan være besked om at gå frem (y)

Når hun kan det, kan du træne at pisketappe hende bagpå på samme måde. Muligvis kan du allerede fra begyndelsen bruge tappet bagpå sammen med hyplyden? Det kommer an på, om du kan gøre det elegant nok :-P

Men når hun så forstår, at hyplyd og pisketap betyder FREM, så kan du bruge det i longen (y)

Men husk, at det er fordi påvirkningen forsvinder, at hun lærer signalet. Så det er når hun går frem, og du så holder op med at genere hende med hyplyde og pisketap, at hun fatter betydningen af dette signal ;-)

Det er dét, man kalder negativ forstærkning - nemlig at forstærkningen ligger i 'ophør af påvirkning' eller at 'man holder op med at genere hesten' :-P

Man skal naturligvis genere den så lidt som muligt, men altså helt klart nok til at det virker (y)

Nogle heste lærer det meget hurtigt, andre er lidt længere tid om det, så tålmodighed er jo altid en god ting i arbejdet med heste. Men den kan sagtens lære det :-D

Muligvis kender du en hel masse til det, så dette er bare skrevet for - hvis du (eller andre) ikke gør :-D

God fornøjelse :-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

eller du kan
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 08:36

bruge positiv forstærkning

Når din hest mangler fremdrift ville jeg nok bruge positiv forstærkning i stedet for, fodi som du sikkert har oplevet så skal du skrue urimeligt op for signalstyrken, uden nogen tilfredsstillende reaktion. Det er enten pga at hesten faktisk er uvillig imod at bevæge sig eller fordi du ikke er helt præcis nok i din timing og konsekvens.

Men når der ikke rigtig sker noget ville jeg bruge en lyd eller klikker til at markere præcis det sekund hvor jeg er tilfreds med hendes reaktion for derefter at give godbid. På den måde får du en positiv motivationsfaktor ind i træningen. Det skulle gerne give hende LYST til at arbejde.

En anden ting er at du på ingen måde må overanstrenge hende, og her i begyndensesen er 1-2 runder hvor hun reagerer fint sikkert nok for hende. Hvis du vil motionere vil jeg gå på vejene med hende og træne hårdhed i sener muskler hove osv samt trafiksikkerhed i stedet.

Men prøv at vende træningen på hovedet og ROS i stedet for pres, og så se om der sker en ændring i hendes lyst til at arbejde/energi, hvis ikke ville je få hende gået igennem af dyrlæge/kiro.

mvh Christina

HESTE SÆLGES

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det er
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 12:39

rigtigt, du kan også bruge positiv forstærkning. Faktisk skal du nok forsøge om hvad der fungerer bedst (y)

Nogle heste og trænere er bedst til det ene, andre til det andet ;-)

Nogle heste bliver så mad-fikserede at det kan være utroligt svært at time sine egne signaler. Mens andre bliver superglade og motiverede af det :-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

din placering
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 16:44

en ting der var særdeles vigtig ved min unghedst (3 år i år) var, at jeg skulle være placeret ret præcist i den trekant man taler om man skal danne i forhold til hesten...

prøv at læg mærke til om du rent faktisk ER bag ved hesten, eller om du har tendens til at komme "op foran"... hvis ikke du er placeret ordentligt omme bagved kan specielt unghesten (der jo endnu ikke forstår signalerne og meningen med longering) have svært ved at forstå hvad den egentlig skal...

de fleste bøger om longering har en illustration af denne trekant...

0
0
Svar på denne tråd

Flinke.
Forfatter: 
Dato:  31-01-2009 21:00

Jeg har styr på trekanten, men hun forstår simpelthen ikke signalet.

Hun er ret nem, og tager alt det jeg byder hende med ophøjet ro.

Men jeg vil prøve negativ forstærkning, det hjalp ihvertfald da jeg ikke kunne få hende ind fra folden da hun var 1 år.

Hun har været med som håndhest og energien fejler sådan set ikke noget, men jeg taler dansk og hun forstår kun kinesisk, så det handler lidt om vores fælles sprog :-)

Er det dig?

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 13:04

vi har også en hest som ikke forstod det og ikke reagerede på hverken positiv eller negativ forstærkning.

så vi var i et stykke tid 2 til at longere hende. en i midten og en der gik på ydersiden af hesten. den der gik yderst gjorde så hvad longøren sagde, skridt, trav og stop. det gjorde det lettere for hende at kode komandoerne sammen. den yderste person gå så med tiden længere og længere væk fra hesten.

til sidst fik vi så en anden hest med ud og red ved siden af hende, med god afstand. det fik det sidste på plads.

det tog tid men det virkede.

Hilsen Grilla

Medlem af HN´s NCIS fanklub

0
0
Svar på denne tråd

longering...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2009 17:18

Jeg lærte fremsignal på pisken. Stillede mig på siden af hesten og gav "frem-signal" i grimen og så tappede jeg samtidig med pisken på hestens side. Når han trådte frem roste jeg.(det tog lang tid, og et par gange i starten, var jeg nødt til at tage et skridt frem, for at han forstod ideen)

Også kunne jeg overføre det til longering, vise ham vejen med hånden og give ham "frem-signalet" med pisken.

Det går stadig ikke perfekt, men han har da fanget ideen nu! :)

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Minder om min....
Forfatter: 
Dato:  04-02-2009 07:39

Han har heller intet respekt for pisken... Det går meget langsomt.. Jeg gør dog meget ud af at bruge munden, samtidig med et smæld med pisken, dvs. TRAVE, siger jeg.

Han skal trave når han bliver bedt om det mener jeg.

''Uden konflikter er der ingen relationer.''

Er ejer af den skønneste unghest efter Rosentanz, kan det blive bedre? (o;

0
0
Svar på denne tråd

fegtrgtrgtygtyghty
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 21:25

Du kan også prøve at få en anden til at holde pisken og sørge for fremdriften. Så er det lidt nemmere at koncentrere sig om at føre hesten ud på volten ordenligt.

-Jose

Kitte du er den bedste! savner dig hver dag.

0
0
Svar på denne tråd

Er det kun i volten?
Forfatter: 
Dato:  12-02-2009 22:56

Kan du få hende til at gå-stå-bak-trav-skridt-ryk hvis du går med hende? Hvordan er driften til at gå i trav der?

Tjek lige min hjemmeside
Tror på en vej frem uden vold!

Akademisk er vejen for os!!

Medlem af HN Elite Guards (WoW)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider