Jeg vil meget gerne prøve på at forklare det gode ved Join up, men er ikke så fantastisk til at formulere mig, så du må have lidt tålmodighed 
Join up er en teknik opserveret af Monty Roberts. Læs gerne hans bøger, specielt "Manden der taler med heste", den forklare godt og er også en interesant beretning.
Join up er bygget på at hesten er en flugtdyr samt et flokdyr. Dette gør naturligvis at en hest uden for flokket føler sig udsat. Det udnytter førehoppen til at opdrage på de unge heste. Alså sender dem i "skammekrog" uden for flokken.
Her må de så blive til de på hestesprog siger "jeg skal nok være sød, må jeg ikke nok kommer ind i flokken?" Det vil hoppe så tillade når hun mener at unghesten virkelig mener undskyldningen.
I en join up argere du som person førehoppe. Du sender hesten væk i tempo, ikke skridt, ikke luntetrav. Men i trav eller galop, dog aldrig så meget at hesten bliver stresset, den må gerne føle sig lidt presset.
Hesten vil typisk løbe 3-5 omgange på hver rundte før den begynder at vise tegn på gerne at ville ind til flokken(dig).
Antal omgange variere alt efter størrelse på round pen(lukket rund indhegning, typisk på 18m i diameter), hvor dygtigt du er til at sende hesten ud, hvor tætte i er i forvejen, hestens sindlag.
I en korrekstørrelse round pen passer det med ca 4 omgange hver vej, da det passer med ca 500 meter som er hesten naturlig flugtafstand. Det er samme længde som hesten ville løbe fra førehoppen og derfor ikke fordi du skræmmer hesten til angst at flygte fra dig. Det er bare den radius heste bruger til at lægge sig mellem sig selv og noget den gerne vil tænke lidt nærmere over.
Den vil så under sin løbetur lave nogle kropssignaler for at fortælle dig at den hellere vil være inde ved dig i flokken. Det vil du så lade hesten gøre når den spørg pænt nok.
I kraft af at denne heste samtale har hesten acceptere at du er førehoppen, at den skal gøre som du beder om og at du til gengæld passer på den som var du faktisk en førehoppe.
Slutresultatet er alså en "kontrakt" mellem dig og din hest, hvor i har etablere at du bestemmer, men at i, så længe den høre, ellers er partner og at den kan stole på dig.
Du skal naturligvis forsat bevise dit værd som førehest, ingen respekter en svag leder.
Det gør du ved at sørge for at der ikke sker ubehagelige ting for din hest, mens den er sammen med dig. At selvom ting kan være skræmmende, så er de i virkeligheden ikke farlige, ikke forlange ting den ikke kan levere, ikke tillader at den invadere dit personlige rum uden tilladelse.
Join up er ikke noget man skal gøre mere end et par gange i en hest's liv, det er bare at gentage. og sidst men ikke mindst så er det ikke sikkert at du som ny i "faget" kan opnå en hel join up og det er iorden bare man når et skridt videre og det ikke tager jer 20 forsøg for så gør man noget helt galt 
Hvordan man gør præcist bør man læse sig grundigt til!
Til de negative sider, så er der faktisk ikke nogen, hvis man har sat sig grundt ind i teorien, bruger sin sunde fornuft og arbejder med sin timning.
Hvad folk har lavet af kæmpe fejl der naturligvis giver nogle rygter er ting som at:
starte med at arbejde med problemhest, dem bør man lade prof om
Ikke kender sin teori og bare driver hesten rundt og rundt uden at lægge mærke til dens signaler
Forsøge at lave join up i en longe/træktov
Presser hesten så meget at det er unaturlig førehoppe adfærd. Tænker man ikke over sit kropssprog, bevæger man sig som et rovdyr, da mennesket er rovdyr
Der er sikkert blevet lavet andre underlige ting, men dette er hvad der lige popper op...
Jeg vil meget gerne prøve på at svare, hvis du har spørgsmål, men hvis debatten bliver grov må det blive over pb, det orker jeg ikke 
Til sidst må jeg vel hellere nævne dels at jeg umiddelbart ikke kender den bog du skriver om og dels at jeg har brugt Join up i mange år med succes med flere forskellige heste på forskellige stadier, fået lidt undervisning af Monty Roberts uddannet træner og set Monty to gange.
Så er afgjort ikke prof, men kender da lidt til det