|
|
| Gjordkramper. |
|
|
Hej Allesammen
Jeg er den lykkelige ejer verdens dejligste lille hest, -en vallak på 152 cm i stang. Han har et pragtfuld temperament, han er sød, kærlig, sjov, frisk, intelligent, arbejdsvillig, lærenem og super lydig, ja nærmest "behag-syg".
Inden for det sidste halve år er han begyndt at bliver meget sur, når man spænder gjorden på ham. Ind i mellem er det så slemt at han sparker efter gjorden. Når min darling han gør sådan noget, så er der en grund!
Jeg har prøvet alt for at løse problemet, synes jeg selv. Jeg har haft dyrlægen til at undesøge ham igennem på kryds og tværs, og jeg har haft en massør til at tjekke ham igennem, men begge siger at de ikke kan finde noget galt ved ham. Derimod siger de at han er muskuløs, løsgjort og ekstrem smidig. Jeg har købt ny sadel med luft i sadelpuderne og prøvet alverdens forskellige gjorde, men det er ikke blevet bedre. Jeg sørger altid for at spænde gjorden så langsomt og blidt som muligt, men han er stadig tydeligvis generet af det.
Er der nogen der har et forslag til hvordan jeg kommer videre, så jeg ikke er nødt til at "mishandle" min hest hver dag?
Jeg har på fornemmelsen at det "sidder i hovedet" på ham. Jeg har en idé om, at han har været udsat for et eller andet traume, hvor han har haft en ubehagelig oplevelse i forbindelse med det at få spændt gjord, og nu udløser det en masse spændinger og ubehag hver gang han mærker noget der strammer om maven. Det hele startede efter jag havde haft ham lånt ud til en ridelejr, så det er jo lidt indlysene.
Men hvordan får jeg vendt hans reaktionsmønstre, så det igen bliver en fornøjelse for ham at skulle ud at ride?
Jeg håber, at der er nogen der kan hjælpe, da jeg skylder denne elskværdige lille hest kun at gøre det allerbedste for ham, det gør han jo for mig.
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Re: [HMS] Gjordkramper. |
|
|
Hej Mette
Jeg løste min hests gjordkramper ved at gøre tingene i omvendt rækkefølge. Dvs. først lærte han at stå stille på staldgangen uden at være bundet (så han i princippet kan flygte hvis han blir bange og utryg). Nu får han så først hovedtøj på - herefter sadel - gjorden spændes kun 1 hul lige inden vi går ned i hallen. Gjorden efterspændes når vi har trukket et par runder. Hele denne process tager ikke ret meget længere tid end den "normale" - og min hest er helt tryg, og spænder ikke op ved opsadling.
Hilsen Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej
Vi har gjort som Mette gjorde ved sin hest, og det virkede må jeg i stemme.
Når vi havde lagt sadlen på, så begyndte vi at lave noget andet, da han jo allerede der ventede vi begyndte at spænde gjord.
Så rensede vi måske en hov i stedet for.
Så vendte vi tilbage til sadlen, denne gang rettede vi den til, så den lå rigtig.
Rensede næste hov.
Igen tilbage til sadlen, hvor vi nu spændte et enkelt hul.
Rensede 3. hov.
osv osv osv...
Hele tiden afledningsmanøvre, på en stille og rolig måde så han blev tryg ved tingene igen.
Det tog lang tid, men gav pote i den sidste ende.
Held og lykke med det
Mvh
JanniSÆLGES: Nandu,hvid strudseart,han....1.500 kr. el. bud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Jeg har også gjort sådan med min. Hun kunne smide sig hvor som helst med spændt gjord, og kunne også senere gøre det under stress.
Men vi slap helt af med problemet ved ikke at gøre det til et problem. Spænd i ALLER yderste hul. Er det ikke løst nok, så find en længere gjord. Men lad være med at ride, før gjorden kan spændes forsvarligt - det er for farligt.
Spænd lidt, træk rundt, spænd lidt mere, træk rundt, spænd, træk... blabla
Du kan i øvrigt også prøve med en ridegjord... den er jo ikke så tung og stor som sadlen. Og generelt ligge underlag på hende, når hun bare står i stalden.
Held og lykke! Du sætter fedtede fingre på nettet - kig her!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hey there!
Man kan få en gjord med elastik, så man ikke får "hevet" for meget så det strammer på hesten. Det skal bare være en af dem, hvor der er elastik ved begge spænder (altså i begge ender af gjorden).
Har akkurat lige snakket om det med en jeg rider sammen med her til aften og hun foreslog, at man prøvede sådan en gjord. De kan fås fra ca. 150 kr og op efter.
Ellers er det bare med at finde en balance. Så må man lade være med at spænde gjorden for meget og for hurtigt, inden man rider.
Knus
MariaHelena
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|
Hej Allesammen
Tusinde tak for alle Jeres gode råd.
Jeg har haft stor held med afledningsmanøvrerne. Allerede nu spænder han langt mindre og når gjorden bliver strammet pisker han blot let med halen.
Det mest revulotionerende var dog da Mette foreslog, at jeg lod ham stå løs på staldgangen. Når jeg tænker tilbage på i sommer før alt dette startede, ja så kommer jeg i tanke om at da stod han rent faktisk altid ubundet når han blev sadlet op! Jeg har også prøvet at vente med at lægge sadlen på til vi kommer ned i ridehuset eller at trække alle mulige andre steder hen og sadle op, så han koncentrerer sig om andre ting end sadlen. Alt sammen har haft en kæmpe effekt, så jeg takker igen mange gange.
Mange hilsner Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
Hej Mette
Det glæder mig virkelig meget at rådene har hjulpet!
Held og lykke med din hest fremover....
Hilsen Mette71
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Forfatter:  |
lotteC |
| Dato:  |
15-01-2003 07:50 |
|
Hej Mette.
Jeg kan kun give ret i det de andre skriver....
min hoppe har det også sådan engang imellem....og det ligger lidt i psyken at hun mener at hun har ondt. Tiltrods af at hun er blevet masseret op til flere gange, hvor gjorden er polsteret osv.
Jeg gør også det med at jeg spænder lidt efter lidt ad gangen, foretager mig noget andet ind i mellem...og hun har glemt alt ligeså snart vi går igang med den daglige træning.
Så det er et virklig godt råd....
 Venligst,Lotte"Danske Oldenborg heste kan og vil" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|