Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

 Afslappenhed vs. Halepisk
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 12:53

Ja, ved ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften, men dette her er noget jeg har undret mig over et stykke tid.


Må indrømme at jeg ikke har kunne finde billeder og forklaringer på, hvordan haleroden er sammenkoblet til selve rygraden - altså om det er 2 individuelle bevægelser/systemer eller de er koblet til hinanden.


Snakken går som regel altid på at halepisken er et tegn på at hesten er irriteret og spændt.


Jeg tænker og tænker, og kommer frem til en masse konklusioner som bare ikke lige vil hænge sammen.


Ser man på en hest der bliver jagtet af en anden hest, pisker den som regel ret kraftigt med halen - om det er tegn på ubehag eller et 'gå-væk' signal kan jeg ikke gøre mig klog på.


Dog kan en hest jo også stå helt fredeligt og svinge halen fra side til side om sommeren for at vifte fluerne væk - og det er så her min undring kommer;


Når min dyrlæge(også uddannet kiropraktor) tjekker ryggen på min hest, forsøges der at lave svingninger op gennem ryggen, via haleroden. Dette vil jeg mene kun kan lade sig gøre hvis hesten er aflappet, ellers vil der vel ikke komme svingninger i ryggen?


Ydermere, hvem har ikke prøvet at løfte halen på en hest som står og spænder ? og trækker halen helt ind imellem ballerne? - kort sagt pænt umuligt. Her kræves det igen at hesten slapper af i rygmuskulaturen(eller bagparten) for at man kan løfte halen og tage den op og ned og fra side til side.


Lad os antage at hesten virkelig er anspændt i ridning, hvordan er det så muligt for den at piske med halen? Kræver det ikke en vis afslapning, før hesten kan dette?


Ellers må det da give et 'knæk'(ved ikke lige hvordan jeg skal forklare det ellers), når hesten er spændt som et bræt, med en rytter på ryggen og samtidig forsøger at piske/svinge halen?


Eller er der forskel på om det er pisk med halen eller om den svinger fra side til side i takt med bevægelsen?

For så ville jeg umiddelbart sige at en svingende hale er 'ønsket' i ridningen for at "bevise" afslapheden og rygsøjlens bevægelse?


Egentlig tror jeg bare at jeg gerne vil se hvordan halerod og rygsøjle hænger sammen og hvordan de fungere? Er de uafhængige af hinanden eller fungere det som enhed? :)

Mener at jeg har set på et skelet at rygsøjle hænger sammen med halerod, men er der så forskellige nervebanesystemer?


Puha, sikke mange spørgsmål :)


Harvester



"Jeg er et følsomt og intellegent menneske, med en klovns sjæl der altid kommer galt afsted"

Ukendt





0
0
Svar på denne tråd
 
 interessant
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 13:48

Interessant iagtagelse. Men jeg må sige, at jeg ikke har set en hest stå afslappet og svinge halen på den måde de gør nogle gange i dressur.


Så jeg tror der er forskel. Jeg vil mene, at en hæftigt svingene hale, tyder på ubehag og spændinger. Omvendt mener jeg også at der er noget galt i ryggen, hvis halen hænger fuldstændig passivt ned.

Så en let svingen med halen kan måske tyde på en løsnet, afslapet ryg.


Men helt ærligt, så ved jeg det ikke. Glæder mig til at høre nogle saglige input.


A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd
 
 Irritation...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 14:15

Interessante betragtninger!


Hesten bruge sin hale til milliard ting, og der er ingen tvivl om at når en hest reagerer med halepisken under ridning, er det en form for irritations-reaktion, men om det samtidig betyder anspændt ryg er vel meget forskelligt fra hest til hest.


Hestens hud er ekstrem følsom - den kan mærke en flue sætte sig oven på pels m.m. Måske er halepisken under ridning lige så meget en automatisk gå-væk-flue reaktion.


Jeg tror sagtens en hest kan være afslappet i ryggen, men alligevel reagere på signal med halepisken, alt efter hvor følsom/tolerant/flueforskrækket hesten er.




Venligst - Marianne


Haflinger-fjordheste venskabsstævne på Revsø Ridecenter d. 9 april. Dressur, spring og kørsel. Se www.haflingersport.dk


Ridekursus med berider Michael Liocouras d. 7-8 febr.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Interessant...
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 17:28

Meget interessant. Og jeg har selv tænkt det.


Jeg har studeret Milan meget når han rides (jeg står jo altid på jorden), og hans hale er let løftet, og følger takten (ønskværdigt???). Altså, i mine øjne, et tegn på at han er afslappet, og har ryggen med sig.

Men så snart at Astrid for gjort noget forkert, så spænder han op, og så kommer piskningen med halen. Med det samme. Men så er halen også med det samme inde mellem ballerne.


Men samtidig har jeg også set ham piske med halen selvom han er afslappet. Men dette vil jeg, som marianne66 også skriver, mere betragte som en viften efter fluer.


Men når jeg ser en hest der pisker med halen, så ser man også gerne et eller flere andre tegn på at hesyen er anspændt, irriteret, frustreret eller lign.


Men hvordan det hænger sammen, altså om det er en del af samme bevægelses-hølløj, ved jeg ikke, men vil tro det på et eller andet niveau.


** Trine **


Ejer af: Nydam's Mr. Milan - nu som rideVALLAK.

Ejet af: Frosti - hustyrannen.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Klemt hale
Forfatter: 
Dato:  13-01-2009 18:05

Når hesten klemmer halen ind mellem ballerne som reaktion på at man forsøger at løfte den, er det jo specifikt for at undgå at halen løftes. Den spænder altså i "antihaleløftemusklerne" - den spænder ikke bare generelt.



Der er knogler inde i haleroden, og disse knogler er faktisk klassificeret som ryghvirvler, selvom de nederste ikke rigtigt har form som hvirvler, eller artikulerer som "rigtige hvirvler". Musklerne, der får halen til at bevæge sig, er også forbundet med ryggens muskulatur, så halen er på alle måder en forlængelse af hestens rygsøjle.



En svingende hale, som svinger fordi resten af hesten svinger, er tegn på en afslappet hest. Men en hale som svinger "af sig selv" er tegn på spænding - også selvom den evt. "svinger i takt".



Mvh



Julie






0
0
Svar på denne tråd
 
 Du efterspørger
Forfatter: 
Dato:  16-01-2009 23:43

billeder til illustration


Her er et billede af et skelet. Ryghvirvlerne er bevægelige. Korsbenets hvirvler er ikke bevægelige, og så er igen halehvirvlerne bevægelige:


Muskulatur:

Som Julie skriver, hænger halemuskulaturen sammen med rygmuskulaturen.

Så vidt jeg har forstået, vil halen blive løftet, når disse muskler spænder og afhængig af spændtheden kan halen svinge lidt eller måske ligefrem piske til den side, der er spændt. Det vil så betyde, at halen vifter fra side til side i takt med hestens "rygsving". Det sker også når halen er afslappet, men det er ikke ret meget.


I min verden skal halen bare hænge afslappet ned bag hesten, den skal ikke være løftet og heller ikke klemt ind, den skal bare hænge ned og svinge afslappet sammen med ryggen.


_______


Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D



www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider