Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

utryk ved opstining.
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 21:44

HEJ

Har været ude at kikke hest, og den jeg kikkede på var bare super at sidde på.

men han var noget utryk ved når,man skulle op på ham.

han spænder lidt op,og går lidt runde om sig selv.

han er en hest der skal have tillid til rytteren, men hvordan kommer man sådan en utrykhed til livs.

han er alletiders når man kommer i sadlen.

0
0
Svar på denne tråd

Det kan være en
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 22:40

løsning at have en hjælper med til at stå foran hesten under opstigning.

Opstigning sker for en løs tøjle, og hjælperen står blot klar til at tage i den, hvis hesten går frem. Hvis hesten så begynder at gå frem, kan hjælperen bakke hesten på plads (husk at give efter på tøjlen for hvert skridt bagud, hesten tager).

Det kræver en indsats at få det rettet, og at man derefter er konsekvent hver gang.

Problemet kan løses på et par ganges konsekvent og målrettet træning, hvis man ved, hvad man laver; særligt hvis hesten er trænet i stop, stå, gå og bak i forvejen (fra jorden) . Og så kan der selvfølgelig være tilbagefald.

Andrew McLean's "Træning af heste på hestens præmisser" er god til forklaring af principperne (jeg ville dog være varsom med at bruge eskalering på en hest, der er utryg - det synes jeg er væsentligt at få med).

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

iøvrigt vil jeg tilføje
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 23:36

aldrig stig op fra jorden selve det skæv vrid det giver i ryggen kan være nok til at den forbliver urolig...

cheer up babe..

0
0
Svar på denne tråd

Lige mine ord
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 01:14

Da jeg købte min hest var det også lidt af en opgave at komme op på hende, der hvor hun stor steg man op fra jorden og det var umuligt at komme op uden hjælper til at holde dyret....

Da jeg fik hende hjem og fandt en skammel frem ,stod hun ganske stille og så var hun pludselig men at komme op på

Saddel

Kieffer Lech DL II Professionel

sælges

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 17:30

Hej

Okay tak for jeres svar, men i ville ikke tøve med at købe sådan en hest.

for jeg var ude at kikke på den igår,og det eneste dårligt jeg kan finde er det,at den er lidt utryk når man skal op.

han er en hest som jeg føler,lige skal have tilliden til en.

0
0
Svar på denne tråd

nej absolut ikke
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 17:38

brug lidt god tid på at få indstalleret stopsignalet og bak og frem og så brug en stund på at gøre ham tryg ved at stå ved siden af en skammel el hvad du skal stige op fra så kommer det helt af sig selv er hesten frisk og sund ser jeg ikke dette umiddelbart som et problem.

cheer up babe..

0
0
Svar på denne tråd

Nej, det ville jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 17:38

vælge en hest fra på

_______

Pildskadde - øh - skildpadderytter

- det kan KUN gå for hurtigt :-D

www.epona.tv

0
0
Svar på denne tråd

Er en smule uenig...
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 18:45

Sys mcleans bog er rigtig nyttig, men hvis hesten viser udtryk ved ubehag skal sadlen altså checkes... Ligesom hesten skal lytte til vores fine signaler så skal vi os lytte til deres så de ikke behøver at eskalere deres signal.

Min hoppe viste os ubehag ved opstigning og fik senere en bule, sadlen blev checket og checket, skammel blev brugt, sågar opstigning fra modsatte side, sadlen var tilpasset efter alle kunstens regler, men et eller andet var galt så der er bestilt en anden type sadel for at se om dette giver ændring. Og det skal lige siges min hoppe er sensitiv men under ridning var der intet overhovedet, smed hovedet frem og ned med det samme og gik stille og roligt med løse tøjler i skridt og trav (er ikke kommet til galoppen), så sys altså du burde få en til at kigge på sadlen...

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

Opstigning
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 20:16

Jeg ville absolut ikke fravælge hesten, men bare acceptere, at den er som den er og du måske skal have en til at holde i hesten, når du stiger op.

Min egen hoppe er heller ikke så vild med at jeg stiger op. Hun har kun været redet et halvt års tid, og efter 1 måned satte hun mig af under opstigning og er derefter blevet mere nervøs.

Det går dog fremad og her i julen kunne jeg i 6 dage i streg selv komme op, men så fik hesten et tilbagefald igen. Men på et eller andet tidspunkt lykkedes det vel....

Det skal siges, at jeg altid bruger skammel.

Rideudstyr sælges - se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville finde årsag
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 20:28

før jeg købte- det kunne være signal om at der var noget som ej var helt i orden. Det kan i øvrigt være ganske svært at rette op på hvis det har sat sig som en indkodet adfærd.

Så overvej endnu engang dit køb og få evt. dyrlæge til at se den under rytter før køb(hvad jeg mener alle bør få gjort alligevel, da der ofte her kan vise sig ting som ellers aldrig ville blive opdaget før at man får dyret hjem).

MVH Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 20:33

absolut heller ikke vælge en hest fra pga. af det. Har selv prøvet heste, hvor de har haft svært ved at stå stille når jeg skulle op. Jeg har sågar gået flere omgange med en skammel inden det lykkedes:-)Og de selv samme heste ejer jeg idag og har aldrig fortrudt.

Held og lykke med det:-)

Hilsen Rikke

Med sandhed kan man komme overalt, tilmed i fængsel!!

0
0
Svar på denne tråd

Freja var
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 20:41

også utryg og spurtede omkring, når man skulle op, lige da vi fik hende - og vi er jo gamle, så vi kan slet ikke komme op uden tanteskammel :-P

Men det tog ca 1 måneds daglig træning, så kunne hun stå bomstille :-)

Vi brugte mest McLean + almindelig gl.dags træning, dvs. tilbage igen og forfra, hver gang. Ingen skæld ud, bare vedholdenhed og bak (y)

Men jeg ville ikke tøve med at købe sådan en hest, hvis det var det eneste problem ;-)

:-) fra NinA

God, gammeldags, almindelig dressur

rentaktet og foran lod :-D

--o--

Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog

'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' (y)

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 21:13

Nu har jeg jo tilredet en hel del ungheste, og såfemt at der var nogen form for uro el. problemer ved opstigningen, så har jeg meget gode erfaringer med at sidde op i et "hjørne" altså hvor to mure støder sammen og med hovedet inderst i hjørnet af to bygninger...efter nogle gange har mulerne oftest vænnet sig til at stå helt roligt og kan derefter gøre detsamme alle andre steder, da den så ved at det ikke er "farligt" mv. når man sidder op...

Prøv det !!!! ;o)

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 21:55

Hej

Tak for jeres råd nu er hesten ikke købt endnu,så sadlen kan jeg ikke tjekke.

da det jo er sælgeres sadel, men dejlig at høre.

at i ikke ville gå baglæns fra sådan en hest,for han er fuldstændig fantastisk at ride.

.

0
0
Svar på denne tråd

ups.......
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 22:06

... fik ikke skrevet at jeg sys fint du kan købe hesten ;)

Sådan ren teoretisk:

Ved godt det med opstignings problemer kan trænes væk, men burde man ikke undersøge om fejlen slet ikke er "hestens"?????????

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

enig med de andre
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 22:07

Jeg ville heller ikke vælge en hest fra hvis det var det eneste problem.

Jeg ville dog lige få tjekket at der ikke var noget galt med den (men det gør du vel i forbindelse med købet) og så få en til at se på sadlen.

Min egen var på et tidspunkt også meget utryk når jeg skulle op, men jeg trænede at han skulle stå stille ved skamlen og så fik han en gulerod når jeg var kommet op. Nu står han pænt og venter til jeg er klar (dog mens han kigger på mig med et "så bliv dog klar så jeg kan få min godbid"-blik! Men det kan jeg leve med).

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 15:01

Hej

jo selvfølige skal den igennem handels undersøgelse, har været igennem røgten.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider