Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Fuldblodsaraber
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 20:18

Hej allesammen

Hvad mener i om araber og dressur?

Synes i en araber er på lige fod med alle andre racer i dressuren, eller er der en forskel?

0
0
Svar på denne tråd

næh...
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 21:28

for araberen bliver oftest hårdere bedømt end dv'er, netop fordi det er en araber, og dommerne mange gange ikke kan lide arabere.

så kan araberen gå nok så godt i forhold til dv'eren.

kristina.

Søger tidligere ejere til collage Ox.

rød hoppe med blis og 3 sokker, stg; 145 cm.

0
0
Svar på denne tråd

Fuldblodsarabere kan gå dressur
Forfatter: 
Dato:  31-12-2008 22:15

Selvfølgelig kan man ride dressur på en fuldblodsaraber. Jeg mener faktisk at man gør den en tjeneste ved at lære den noget grundridning. Jeg er den lykkelige ejer af en af slagsen og da jeg købte den til at ride i skoven på, for godt 3 år siden, havde jeg ikke de store planer om at den skulle gå dressur. Den havde, som mange andre arabere fået lov til at gå og skyde nakken op og den var fuldstændig anspændt i overlinien, hvilket resulterede i at jeg den ene gang efter den anden var ved at blive smidt af, når jeg red i terænnet. Når den blev bange for noget, reagerede den meget voldsomt og det var mere held end forstand at jeg ikke faldt af! Da jeg er så heldig at min mand er en meget dygtig dressurrytter og da han bedyrede at det ikke var hesten, men ridningen det var galt med, besluttede vi os til bruge tid på at uddanne den i dressur. Han har derfor redet den en del i perioder og den er nu uddannet til at gå de fleste dressurøvelser. Den har selvfølgelig de svagheder som mange arabere har, ret haset, høj bagtil , lidt flad gallop m.m., men dens force er den utrolige arbejdsvillighed, samarbejdsvillighed, udholdenhed, energi , følsomhed, ja jeg kan blive ved. Når man først har stiftet bekendtskab med araberens fantastisk følsomme væsen, så tror jeg man får svært ved give slip på den igen. Min araber er mere øvelsesstæk end mange af de tallentfulde dressurheste vi har haft, man skal næsten kun "tænke" på øvelserne, så gør hun det. At jeg så til og med har fået en "Luxus skovturshest" der er meget mere kontrollerbar og meget mere rolig i hovedet, end tidligere, det er jo bare fantastisk.

Bint Zafera, som hun hedder, kan ses på vores hjemmeside . Der er et link på min præsentation:

Godt Nytår

fra

Karen

"Skovtursfreak"

0
0
Svar på denne tråd

jeg synes at
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 04:13

det er noget pjat at sige dommerne ikke kan lide arabere, der er jo en grund til at DV'er etc. er SKABT til dressur, Araberhesten er jo i bund og grund ikke opdrættet til at skulle brillere på dressurbanen. (ikke sagt at det ikke er ønskværdigt at have en god dressur-araber :) Håber i forstår hvad jeg mener ;) )

Men jeg synes ligeledes karen at det er godt for racen at komme ud og starte dressurstævner. Mange af de araberejere jeg kender tager grundridningen og hestens lydighed alt for givet. jeg har en veninde der rider dressur på sin araber, og da hun sjældent får over 60% til stævner, bruger hun undskyldningen at 'dommerne kan ikke lide arabere'. Men det synes jeg SJÆLDENT er tilfældet for hende! Den har en lidt stikkende gang, ikke særlig meget sving og jeg kunne blive ved. (ikke sagt at hesten ikke er skøn - for dét er den!!) men jeg synes at man skal se på at araberen (som sagt) ikke er avlet med samme henblik som fx. DV'en, inden man begynder at beskylde dommerne for at være fordomsfulde. Jeg hár da set arabere til præmieoverrækkelser med flotte %, hvor den tidligere nævnte araber ikke fik så høje % - dømt af samme dommer.

Nanna

And the rain will kill us all

We throw ourselves against the wall.

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

ox araberen
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 13:21

Hej Nanna

Jeg giver dig ret i af der er rigtig mange arabere der går som du har beskrevet og selvfølgelig skal dressurdommerne dømme efter det de ser. Hvad nytter det at hesten tripper rundt og laver alle de rigtige øvelser på de rigtige steder, hvis hesten går fuldstændig anspændt. At ox araberen ikke er avlet til dressur kan man godt få indtryk af, hvis man vover sig til araberkåringer. Man får det indtryk at jo mere anspændt og spjættende de går, jo mere bliver de belønnet for det. Til disse kåringer er der også dressurklasser og der er godt nok langt mellem de ekvipager der kan imponere.Interessen fra tilskuerne og exteriørdommerne kan ligge på et meget lille sted.

Min pointe er: Er det hestenes skyld eller er problemet ikke holdningen til dyret. Er det bare sådan en udstillingsgenstand der skal vises frem. Hvofor ikke fokusere på alle de mange kvalliteter den kan bidrage med. Hausgaard har i mange år forsøgt at avle på en araberstamme, men han møder utrolig mange fordomme i den forbindelse. Fordomme er utrolig svære at slippe af med, bare spørg "trakenerfolket" i mange år blev trakenerhesten set ned på som dressurhest. Udtrykket "trakenerspjæt" kender vi vist alle. De har da heldigvis, ved seriøst avlsarbejde, fået ændret den fordom.

Jeg håber at der i årene fremover vil blive satset på at forbedre ox araberens ry, som ridehest. Det har den fortjent!

Karen

"Skovtursfreak"

0
0
Svar på denne tråd

Ja det med
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 14:30

fordomme er en svær ting :D

Jeg synes selv at araberen viser sit værd rigtig godt, ligeledes frieseren, nordbaggen, andalusieren osv. Og der er jo ofte stævner og arrangementer udelukkende for den individuelle race. Ikke sagt at araberen ikke bør vise sig til andre stævner, men op imod fx. Dv'en, mangler araberne tit rigtig meget - netop fordi at dressur-dv'en er avlet til at skulle have det bedste eksteriør, gang osv. til dressur. Man ser jo at araberne klarer sig rigtig godt på en springbane, til distance osv.

Men jo man hører da tit folk sige "..det er fordi at dommeren ikke kan lide min hest pga farve. eller race. etc.." men jeg synes man skal passe meget på med at sige dét, for tit så ér der altså en grund til at araberen/frieseren/Nordbaggen/ (anden race)ikke ligger og år skyhøje %.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 19:58

Aner ikke om fordomme er et problem til stævner (starter ikke og har aldrig gjort det), hvis tilfældet er at fordomme dominerer så skal dommerene skiftes ud , men det er en anden sag...

For mit vedkommende vil jeg sige at araberen har en del imod sig med at de ER avlet med meget afskub og knap så meget indundertræden (derfor kan der sagtens være nogle der er gode til at træde ind og bære)

Har selv en halv araber og halv dartmoor og hun har virkelig svært ved at træde ind til tyngdepunktet fordi hun har det afskub-halløj, hvor hvis jeg kigger på min anden blanding hvor der er noget dv i ham og de bliver trænet fuldkommen ens (self tager man forbehold for hestenes forskelligheder ) så kaster han nærmest benet ind og bærer..

Så araberen har racen/alven imod sig, men dressur er jo heller ikke for vores, dommernes eller nogen andens skyld anden end hestens, så træn endelig dressur med araberen, den har kun godt af det, båre hvad bæreing angår men fuldstændig af samme grund som Karen skriver

Akademisk ridekunst: www.barokridning.dk (under opbygning)

Fede smykker: www.otello-design.dk

Fokusér på det du vil, ikke på det du ikke vil.

0
0
Svar på denne tråd

bumbumbujm
Forfatter: 
Dato:  01-01-2009 21:05

Self' kan de da det!

MEN en araber er ikke avlet som en dv nu er til konkurrencebrug.

Men de kan sagtens lære og de fleste arabere har nemt ved at lære ting og tage det godt til sig.

Hvorimod min varmblodshest tar lidt længere tid om at fatte (ved ik om det kun er min!)

Men de har temperament og JEG synes det er sådan en dejlig gnist.

Som jeg nemt kan bruge.. mange mener jo de er skøre i bolden.

Det har jeg ikke set endnu udover min tidligere-mishandlede araber.

de kan nemt komme i de forkerte hænder.

jeg rider araber og blir tit set ned på.

Men jeg vil ud og vise de sagtens kan.

Og har et mål der sir middelsvær for sportsarabere...

ved udemærket godt de ik kan klare sig mod varmblodshestene deroppe i klasserne

Malene Pedersen

www.ejaaz-arabians.dk

Rytter af den smukke hingst Wareno OX

Jeg lever og ånder for araberhesten!

0
0
Svar på denne tråd

araber
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 22:23

Jeg har lige købt mig en ox'er med planer om starte masser af stævner også dressur....

Jeg synes rigtig mange araber har en fantastisk gang og nogle lækre benløft. Er ved at tilride min egen nu, og glæder mig rigtig meget til at se udviklingen af hans gang, da den allerede nu har imponeret mig meget... Så kom alle araber-folk... lad også vise hvad vores heste kan her i 2009... Jeg gøre det hverken for at vise mig eller vinde noget... Jeg vil bare i samarbejde med min hest, se hvad vi kan og hvor langt vi kan nå...

Synes alle med deres araber, nordbagger, blandinger eller hvad de nu har, skal være stolte af deres heste. Skid på hvad andre mener, også evt "dumme" dommere. Hvis bare du er stolt af den hest, så er alt andet lige meget...

Det største plus ved araber at det mere eller mindre er en universal hest.... de kan gå western, jagt, dressur, springe, ja de kan rigtig meget... Det er da totalt cool at have én hest som bare kan det

Mvh.

Karina Stackelies og Kamran Shah ox

0
0
Svar på denne tråd

nu er det sådan
Forfatter: 
Dato:  02-01-2009 23:03

at DV'er også kan western, jagt, dressur, spring osv ;) ALle heste kan, men nogen er bedre egnet til tingene end andre, og at sige 'dommerne er dumme' er da virkelig ikke det mest intelligente..

Arabere er skønne heste, MEN de er altså ikke avlet til dressur på samme måde som mange andre racer er, og selvom araberen kan gå en flot dressur, så er en dressur-DV tit bare bedre end en araber, eller en hest som er avlet til spring, eller western, osv. For hestens eksteriør og temperament er fremavlet til de forskellige dicipliner.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Jamen det kommer jo an på...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2009 10:46

hvad du vil...

Klubstævner op til en LA-stykker vil enhver araber kunne klare med et hæderligt resultat. Der er nogle enkelte stykker derudover, der kan gå noget længere på dikstriks- og landsplan.

OL kommer man nok ikke til med en araber, og du vil nok heller ikke komme til at stå som Danmarks mester eller lignende.

Dog inden for ponyerne har araberen rimelig success.

Og ja araberen er en alsidig fætter, men i hesteklasserne vil du sjældent komme til at stå som nr. 1, når vi snakker landsstævner og højere. Dog kan araberen klare sig fint inden for western og selvfølgelig distance. Og der er altid nogle enkelte individer, som kan klare sig, når de kommer i de rette hænder.

Men faktisk så er det jo lidt svært, for der er jo ikke mange topryttere, der tager araberen ind for at gå OL, så hvem ved...

Ovenstående er om fuldblodsaraberen.

Hvis man kigger på Shagya, anglo og araberracen, så vil du med disse racer have en større chanche for at komme længere.

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside

Lige som så mange andre fotograferer jeg også

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnneee
Forfatter: 
Dato:  04-01-2009 21:50

Synes at jeg kan "fornemme" nogle usaglige fordomme vedr. dette desv.

Fakta er at araberhesten er den heste race der er mest "All-round" egnet...og jo, de går også OL i dressur mv. hvilket alt taget i betragtning er ret godt gået ( f.eks. at der ikke er særlig mange araber ejere world wide der rent faktisk træner deres heste seriøst i forhold til fx. DV ejerere mm.)og antal heste div. racer imellem mm.

Yderligere så briller araberne jo også vedr. deres udholdenhed og extremt høje indlærings niveau + at de er en af de heste racer med mest hårdfør mave/tarmsystem, da de jo i utallige generationer har fremavlet dette i ørkenen, hvor der jo oftest var meget sparsomt med ensartet foder og under de sandstorme det regulært ofte forekom fik disse forfædre dadler og gedemælk at spise, og kun de stærkeste overlevede og kunne derved give deres gode gener viderer mv.

Jeg har personligt aldrig i alle mine år som araber avler haft en hest med kolik/mave problemer, og det på trods af at de ind i mellem har "fundet" ud af at lukke sig selv ud af boksen og har spist op til 15-17 kg. foder på en nat el. jeg har skiftet foder hver gang 5 fodringer i træk el. lign....!!! - det har jeg nu aldrig hørt om en DVér der kunne holde til...

Yderligere så har de langt stærkere ben/hove og har langt færrer problemer vedr. disse ting end dv'ere generalt!!!

Og så er de extreemt hurtige mht. indlæring....!!!

Den eneste grund til at Araberhesten ikke er langt mere udbredt hidtil er at den ikke har været høj nok desv....

Meeen det er der heldigvis flere avlere end jeg der har fundet ud af, og nu er det ikke unormalt at kunne købe en araber på over 1.60 cm - såe det er efter min mening kun et sp. om tid før at disse virkelig vinder indpas i alle former for ridesport..!!!!

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

Araberen til OL??
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 10:51

Tas-dk: vil meget gerne vide hvor og hvem der har brugt en araber til OL-dressur!!

Araberen er en fantastisk alsidig hest, som kan rides af rigtig mange, blot skla man have i tankerne at det er en rigtig følsom hest, og derfor skal rides derefter, hvorimod min erfaring med varmblod er at de ikke er helt så fintfølende hele vejen igennem!

Det ville være rigtig lækkert at se araberen gå høje klasser og tror der kommer bedre potentialer til det i fremtiden, da flere avlere går målrettet den vej!

Apropros størrelsen så synes jeg at mindes en rigtig lækker hvid hingst til OL 08,m som kun omkring 155cm i stg, vil lige se om jeg kan finde ham, dog var han ikke araber, men blot en lille henvisning til at det ikke er størrelsen der er afgørende.Og araberen klarer sig jo godt som pony.

mvh

Mie

med Fadligt ox og Dagirr ox samt palominohoppen Shakira!

Bedækning tilbydes af OX-araber, af ren polsk afstamning og SCID-clear, se mere på min præs.

0
0
Svar på denne tråd

der ER forskel på
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 14:33

fisk når det gælder dommere, uanset hvad.

det kan da godt være en dv har gangen i forhold til araberen, men derudover skal øvelserne vel stadig rides korrekt, eller er det bare mig der er forkert på den?

en stabilt gående hest der udfører øvelserne korrekt, men måske er mindre gående end dv'eren, burde da vinde over den stort gående hest der spasser ud under et par øvelser?

og mange gange skal det jo helst se så imponerende ud som muligt på en dressur bane, og der halter arabere tit bagefter, både i gang og størrelse.

derfor ovenstående kommentar fra min side.

men men men, derfor synes jeg stadig folk skal starte på den hest de har lyst til, og blæse dommere/fordomme et stykke..

jeg glæder mig personligt til den dag, der er nogen der starter dressur på en shire..

de har da om ikke andet størrelsen med sig.

kristina.

0
0
Svar på denne tråd

tas-dk..
Forfatter: 
Dato:  05-01-2009 15:42

spørgsmålet er jo om araberen kan måle sig med dressur-dv'en, set fra dommernes øjne. Hvorfor ændre på en race for at få den til at kunne brillere i dressurklasserne? Hvis man vil de klasser, hvorfor så ikke bare få sig en race der ikke behøves at ændres!

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

Hmmnnee
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 19:08

Hæ hæ....jeg vil da også gerne se en Shire i høj dressur..;o)

Og bestemt ikke noget negativt herfra....(smiler bare ved tanken) - jeg har da for nogle år siden set både en lille ismule og en travhest give de andre baghjul til DM i Western på Vilhelmsborg....især i Barrelrace...det var super! ;o)

Har da selv været på kursus ved bl.a Jørgen Finderup, der sagde at det i bund og grund er hestens arbejdsvilje/sind det kom an på (naturligvis i hht. fysisk formåen).

Har da set dyre DV heste som efter 4-5 års konkuranceridning stadigvæk gik LC - og en alm. pony der efter kun 3 mdr. ridning gik et flot MA program som 4 års og nytilredet (den er til salg billigt pt. by the way).

Og jeg er ikke af den opfattelse at fuldblodsaraberen vil "miste" dens type ved at være lidt højere....kan altså ikke se det logiske i dette desv.

Mht. hvilken OX'er der har stillet op til OL i dressur så skulle jeg mene at der var mere en en, men ham jeg har hørt mest om er Gomel. (ikke den dansk avlede).

Mvh.

OX Fuldblodsaraberheste m. Unik Top Multichampion afstamning sælges, Årets første føl kommer snart!!!

Mvh. The Arabian Stud dk. anno 2009

0
0
Svar på denne tråd

nej jeg
Forfatter: 
Dato:  09-01-2009 21:41

opgiver også at forklare dig det, for jeg tror slet ikke at du kan tage dine farvede araber-elskende 'briller' af.

Nanna

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 07:23

tror det ville tage aaalllt for mange år at avle arabere der gangmæssigt kunne måle sig med dv'erne (som forøvrigt ikke er en race, men en typeavl Tas.Dk).

og meget af det som gør araberen så speciel, ville forsvinde undervejs.

hvilket efter min mening ville være tragisk.

tror mere på arabere,der kan gøre sig i spring, dressur er det ene og alene dommerne der bestemmer hvem der står forrest under præmieoverrækelsen. (hvis de da kan blive enige ).

og jeg har mødt mange dommere der ikke kan lide arabere.

i deres øjne er araberen en pony.

desuden har en 4 års aldrig gået MA til et stævne, de må kun starte til og med LC. og først efter august det år de fylder 4.

kristina.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-01-2009 12:03

og så lige en ting der skal slåes fast, man kan ikke bare sige at araberen har langt stærkere fundament end en dv.

de to ting kan overhovedet ikke sammenlignes, i og med at dv'ere generelt har et hårdere program end en araber.

mange dv'er blir tidligt tilredet, skal gå diverse tests som 4 års og helst præstere en helt masse alderssvarende.

og presses i det hele taget hårdere end araberen.

så det tror da pokker at mange af dem får ben/ryg/problemer med at honorere de stadigt stigende krav.

feks. har min veninde en dv hoppe, der ALDRIG har været halt eller syg, så det er da et jern helbred der vil noget.

hun er så også tilredet sent.

men det er en helt fantastisk hest der yder sit yderste for rytteren, helt super springende(og ja, jeg har selv redet hende).

kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Realisme og fejlinformation.......
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 12:07

Tas-dk er du nu også helt sikker på at det var et MA program den kunne gå??

For det første må 4 års heste og ponyer max starte LC klasser og først fra efter 1/8 det år de bliver 4.

For det andet så indeholder et MA program både traversader, pirouetter og changementer osv. - jeg ville da nødigt udsætte min 4 års pony for træning på det niveau i løbet af de første 3 månders ridning af den. Det er øvelser der kræver en kæmpe samlingsgrad og som er enormt hårde for hestens muskulatur m.v. - en sådan samlingsgrad kan ikke opnås i løbet af 3 måneders ridning med mindre du voldtager hesten fuldstændig!!!!!!

Noget helt andet er at ponyer slet ikke starter MA - MA programmet er kun lavet til heste.....

Noget helt andet er at du altså er fejlinformeret omkring OX'ere i dressursporten.

Gomel og Erny Den Hartog (som hans rytter hedder) har aldrig redet OL i dressur, ligesom der ALDRIG har været nogle registrerede OX arabere som deltagere ved OL i dressur.

Gomel er ganske rigtig en fremragende dressurhest der gør det godt i almindelige dressurkonkurrencer mod varmblodsheste hvor han har deltaget op på Prix Sct. Georg niveau (som altså stadig ligger lidt under Grand Prix niveau som der bliver redet ved OL), men han har altså aldrig været udtaget til det Hollandske dressurlandshold hvilket er en nødvendighed for at deltage i OL! Du kan selv tjekke det på www.kossack.nl (se under breeding stallions).

Der er flere OX'ere der er fremragende dressurheste, men snakker vi OL så er der altså endnu ikke nogen af dem der har deltaget.......

Pia

...................
Dækken sælges eller byttes.
Se min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Dressur og araber
Forfatter: 
Dato:  11-01-2009 19:47

Man kan jo ikke bare sådan lige sammenligne en araber og en DV! Jeg synes jo også, at araberen er verdens mest fantastiske hest, og at den er enormt alsidig - den kan bruges til lidt af hvert.

Men de fleste, som ønsker at komme til tops i dressuren, de køber jo en DV. Det er et meget mere sikkert sats, specielt fordi man kan se langt tilbage i en stamme fyldt med brugsheste. Har man rigtig store ambitioner, jamen så køber man vel en DV med en fantastisk dressurstamme fyldt med vinderheste, ikke?

Sådan en araber kan man slet ikke finde på samme måde. Her kan man ofte gå tilbage i stammen og finde smukke avlsdyr med masser af titler inden for shows. Der er langt flere penge i araberen som showhest end i araberen som ridehest - det er da fakta!

Det betyder jo ikke, at araberen ikke kan gå dressur. Som pony klarer den sig i øvrigt ofte glimrende - og der er også masser af araberblandinger, som gør det virkelig godt. Det er bare ikke så sikkert at satse på araberHESTEN som på DV'en, som gennem målrettet avlsarbejde er lavet til dressur på højt plan (i dette tilfælde).

Den, som køber en araber til dressur, har vel ofte et lidt andet mål, end den som køber den føromtalte DV?

Araberejeren får jo så en hel masse fantastiske ting givet af denne kloge, samarbejdsvillige og meget følsomme hest, som gør at den kan være mindst ligeså fantastisk at ride dressur på.

Omvendt køber distancerytteren med kæmpe ambitioner nok heller ikke dressur-DV'en, vel? Her er araberen svær at slå, og det skal vi da bare være stolte over. Her sparker vores race nemlig r..

mvh Stine

Araber og pinto araber

http://www.sk-farm.dk

- nu også med shettere!

Livet er ikke lutter lagkage - det er også en dans på roser

0
0
Svar på denne tråd

stine...
Forfatter: 
Dato:  12-01-2009 08:05

såre rigtigt at araberen sparker r.. inden for distance

det er jo så også det den oprindeligt blev brugt til-udholdenhed og det at kunne udholde ekstreme forhold.

ørkenen er jo ikke lige det mest gæstfrie sted at leve.

forøvrigt vil jeg gerne lige slå fast at jeg synes araberen er noget af det smukkeste der findes og så har de et enormt godt hoved(intelligens), måske er de sommetider lige intelligente nok, forstået på den måde at, hvis de falder i ukyndige hænder vil de tit reagere meget voldsomt på det.

måske er det derfor araberen af uvidende folk bliver karakteriseret som tosset i hovedet.

så kan man jo så kun konkludere at de der mener den er tosset, er folk der ikke egner sig til at have super sensitive heste at gøre.

min egen første hest var en araber blanding, det eneste hun havde arvet fra oldenborger moderen var farven, ellers var hun spinkel, hurtig, super intelligent, legesyg og suverænt godt springende.

alt det jeg regner araberen for at være.

kristina.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider