Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

er frygtsomhed og følsomhed det samme
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 11:38

ja.. som overskriften siger; er frygtsomhed og den følsomhed vi oplever ved indlæring/flyt for tryk en og samme ting?

God jul og nytår til alle

0
0
Svar på denne tråd

Du spørger kort
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 12:01

og jeg svarer kort:
NEJ. Det er ikke det samme.

Der kan selvfølgelig være overlap, fordi hvis en følsom hest kommer ud for noget skrækkeligt, kan den også blive frygtsom - men grundlæggende er frygtsomhed et arvet træk (det er undersøgt).

Jeg kan vise dig en hel flok heste her hos mig, som er meget-meget-meget følsomme - og som ikke er det mindste frygtsomme - faktisk er NYSGERRIGHED en meget større drivkraft end frygt og flugt.

Man skal derfor heller ikke have alt det "flugt-kontrol" øverst på dagsordenen når man træner en hest som bare er følsom.

De mest frygtsomme heste vi har her på stedet - er ikke særligt følsomme, heller.

Eva

0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 12:29

Nej, jeg tror ikke, det er det samme, for jo mere frygtsom en hest er, desto sværere kan det netop være at nå igennem til den med nf i en frygtudløsende situation. Omvendt er en afslappet, tryg hest jo noget af det mest følsomme, man kan komme i nærheden af, rent træningsmæssigt. Det synes jeg i hvert tilfælde.

Følsomhed ser jeg som: Hvor hårdt skal en flue trampe før hesten reagerer?

Frygtsomhed ser jeg som: Hvor lidt skal der til, før hesten bliver bange?

Noget andet er så, at jo følsommere hesten er, desto flere ting i omgivelserne vil den lægge mærke til, og være motiveret for at reagere på, og desto nemmere vil den opleve konflikt. Reaktive heste vil så blive angste, når de kommer i den konflikt, hvor min treårs f.eks. vil klø sig i håret, og falde lidt i staver, når den modtager blandede signaler.

Det er mine tanker. Måske kan de være med til at bringe dig et skridt videre i tankestrømmen :P

Mvh

Julie

0
0
Svar på denne tråd

nej......
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 12:46

en hest - og et menneske kan være følsom uden at være frygtsom. Men ofte er det samtidigt, da følsomhed giver en stor sanse-modtagelighed.

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her

0
0
Svar på denne tråd

Når du snakker flyt for tryk....
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 13:05

så vil jeg bygge videre på det....

Hvis vi nu siger flyt for tryk fremad, så vil en følsom hest ikke skulle have meget tryk med schenklen - faktisk kan det være nok at tænke det, før end den går frem. Den er dog let at stoppe igen (hvis den har lært det).

En frygtsom hest vil jagte fremad evt. med højt løftet hoved, anspændt og ikke nem at stoppe igen.

Det samme baglæns og til siden. En følsom hest vil reagerer for let pres men er stadig tryg og afslappet. Den frygtsomme hest vil være anspændt og flygte fra presset.

Det er blot min ydmyge mening....

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg ham på hans hjemmeside

Lige som så mange andre fotograferer jeg også

Hvitfeldt Foto

0
0
Svar på denne tråd

Nej, ikke det samme...
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 17:32

Jeg er enig med de andre.

En frygtsom hest reagerer voldsommere på omgivelserne, og ofte også på det pres vi lægger på den. Det er derfor let at forveksle en frygsom hest med en følsom.

Jeg har for tiden en temmelig varm og frygsom hest i træning, og den er bestemt ikke specielt følsom. Den kan springe rundt og være meget let på tå, men når den er i ro er den god til at gå imod pres, og der skal ofte eskaleres en del før end der kommer en reaktion.

Min egen unghest er følsom, men absolut ikke frygtsom. Han er nytilredet, og en tur i skoven tager han i stiv hov. I sidste uge var vi på vej for 2. gang, og trods biler og en gøende rottweiler der nær var sprunget over hegnet til vejen, slappede han af og lyttede til mine signaler.

Han kan styres for få grams pres alle steder, og kunne aldrig drømme om at gå imod presset.

Når det så er sagt, vil jeg mene at selv den mest tykhudede og anti-følsomme hest kan gøres let som en fjer vha. træning.

Undervisning, trailertræning,

kurser tilbydes.

Se mere på

www.horsemind.dk

OBS: Kører på sjælland og fyn d. 11.-12. december

0
0
Svar på denne tråd

tak for jeres svar
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 06:41

Jeg tænker at hesten, som udgangspunkt, ""ønsker sig"" at være foruden al *negativ* tryk af psykisk eller fysisk art og at den reagerer i en given grad af frygtsomhed; fra opmærksomhed til "jeg flytter mig- til flugt" imod alt slags pres alt afhængig af dens erfaringer om lignende "pressituationer" ELLER pga hestens medfødte følsomhed.

Jeg er måske tilbøjelig til at ville sætte lighedstegn imellem følsomhed og så energi og udtryk?

Jeg opfatter ikke modstand eller træghed imod nf som en slags manglende følsomhed i hestens væsen men som en indikator for hvor trænet og relaxed (ikke-frygtsom)på signaler hesten er. Hvis jeg tildeler godbidder og i øvrigt sætter tempoet (og forventningerne ) ned i indlæringen er der vel egentlig ikke den store modstand hos en hest der har oplevet mest god træning?

Rigtig god 3. juledag!

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  27-12-2008 09:06

måske skulle jeg hellere få på plads... hvad er en

varm hest

en temperamentsfuld hest

en følsom hest

osv........

for når jeg siger følsom og tænker energi men ikke kun tempo... så forvirrer jeg næsten mig selv også

0
0
Svar på denne tråd

Jeg forstår ikke helt
Forfatter: 
Dato:  29-12-2008 17:41

Hebrana jeg forstår ikke helt, hvor du vil hen.

Ud fra dine tillægsspørgsmål ser det ud som om, du tænker på frygtsomhed som noget mere "lokalt" end det er i mit hoved. I mit hoved er frygtsomhed en beskrivelse af en generel tendens til overreaktion hos hesten.

Jeg er helt enig med de øvrige i tråden, men ud fra det, du skriver, vil jeg sige, at jo mere bange/nervøs en hest er i en bestemt situation, desto mindre følsom er den. En af de måder hvorpå jeg afgør, hvor rolig og veltilpas en hest er i en bestemt situation, er ved at vurdere dens følsomhed.

En hest der er i ro, er næsten altid meget følsom og kan flyttes meget let efter meget lidt træning. Så snart hesten er nervøs, er den vanskelig at flytte på, dels fordi den ikke er opmærksom på signalerne, og dels fordi den spænder i kroppen som en forløber til flugt eller kamp. Det gør den dels mindre følsom og dels er det vitalt for hestens overlevelse, at holde balancen, og når den tillader os at flytte på den, så afgiver den en anelse balance og kontrol til os hvilket kan være skadeligt for den.

Altså ser jeg under træning og håndtering frygtsomhed og følsomhed som 2 modsatte begreber.

En følsom hest er en hest, der generelt reagerer på fine signaler, og som også har en tendens til at reagere på flere ting i omgivelserne, end den mindre følsomme. Forskellen på at være frygtsom om følsom i den forbindelse er, at den følsomme nok reagerer, men falder hurtigt til ro igen, og reagerer mindre kraftigt end den frygtsomme. Den frygtsomme er længere om at falde til ro, og har større tendens til overreaktioner og til at udvikle overfølsomhed (sensitivering/sensibilisering) overfor diverse påvirkningen.

En temperamentsfuld hest er efter min mening også følsom, men har samtidig en tendens til at hidse sig mere op over ubehag og signalforvirring. En temperamentsfuld hest behøver ikke at reagere frygtsomt overfor omgivelserne, men er en hest, der "svarer igen" hvis den ikke kan lide træningen, og som er noget kontant og hurtig på aftrækkeren overfor andre heste.

Men jeg tror ikke, at begreberne kan defineres entydigt, så vigtigst af alt er vel, at man er enig med den person, man kommunikerer med, om meningen med ordene.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

rdhfjkgl
Forfatter: 
Dato:  30-12-2008 18:38

svært at sige både ja og nej. Nogenheste er følsomme fordi de gerne vil gøre hvad rytteren siger, andre er følsomme fordi de er bange for hvad der sker hvis de ikke lystre det kommer an på hvordan du træner den.

Mvh. Asta

<3Isabella, Eden, Lucas, Nicole<3

Scully - af mindet

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider