Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

frem og ned istedet for ind og ned
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 08:47

Jeg har jo "fået" min gamle parthest, et lille rabarberdyr med meget store bevægelser. Når han traver bliver man skudt ud af sadlen, og da han mest er redet tur, ja, så foregår det med halsen højt og høje knæløft. Dog kigger han ikke stjerner, men yndlingstempoet er FART.

Jeg kan så småt få ham lidt ned i tempo, han søger også lejlighedsvis ned når man begynder at lave lidt volter, hvor jeg så giver efter og roser ham. Men han lægger sig dybt istedet for at pege fremad med næsen. Driver jeg på sætter han blot tempoet og halsen i vejret.

Jeg har kun redet ham 2-3 x om ugen siden 1. november, så der er naturligvis ikke tale om den helt store forventning til fremgang endnu.

Jeg longerer også af og til og roser ham for at holde et jævnt tempo og hver gang han sænker halsen, her kan han godt vende næsen den rigtige vej, men jeg tror egentlig at det lille dressur han er blevet redet gennem årene har sigtet på at netop lægge ham dybt, dvs. sænket hals og næsen bag lod. Så han gør blot som han tror det skal være.

Gode tips til at lære ham det fra ryggen, når han nu tror at luntetrav for løs tøjle skal foregå derinde?

Som sagt hjælper det ikke at drive (det ene råd jeg har fået), og straks han begynder at padle igen, så rasler man jo rundt deroppe. Nedsidning er en umulighed, jeg tror aldrig der er nogen der rigtig har forsøgt sig af samme grund, selv min ridelærer red letridning på ham i sin tid.

Han er ellers fin nok i sin muskulatur, han ligner ikke en som vender den forkerte vej. Galop er totalt op ad bakke.

Han er super let styrbar ellers, jeg skal blot kigge til siden, så drejer han. Men stopknappen skal der arbejdes lidt med, den virker, men man skal tage lidt igennem når han kommer i selvsving, hvorefter han går og rasler med biddet i protest over man trækker, hiver tøjlen ud af hånden på en osv. Meget følsom med andre ord, han bryder sig ikke om at blive redet med bare den mindste lille kontakt i munden og placerer ikke sit hovede stabilt nogen steder i ret lang tid af gangen. Sådan har han altid været, han er nu 15. Jeg har ikke fat i ham, kun når jeg er nødt til at tage igennem, når brems for sædet ikke virker.

Når han skridter går han lige som han skal i remonteholdning, ørerne i højde med forsvidslen, strakt hals og næsen frem. Men det med at lirke ham op i trav, det virker ikke helt... Han får nærmest et lille spastisk anfald så snart man lægger benene til, og så afsted. ;-)

Når vi så har øvet os en små 20 minutter foreslår han høfligt men tydeligt, at vi bevæger os ud i verden istedet. (øgenavn: turisten)

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 09:41

Jeg skal måske lige pointere, at det ikke er ejerens ridestil jeg sidder og kritiserer, da hun rider distance og derfor ikke har samme interesse for snirkler og biomekanik som jeg. Og hesten har været et småneurotisk vimmerhoved lige siden hun købte ham for godt 11 år siden. ;-)

(han er faktisk en meget sød hest som frygtelig gerne vil please)

0
0
Svar på denne tråd

Mine erfaringer
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 11:14

Pia - jeg har rigtig gode erfaringer med at bruge sædet som Kirsten Hansen beskriver på epona i den nyeste video. Jeg ekperimenterede med i starten af efteråret på min følhoppe (og på min ene ismule) som er en løb-af-sted-med-hovedet-i-vejret hest. Og det fungerede bare til ug med kryds og slange. Samtidig longerede jeg hende - og det har jeg så sat mere ind på siden, da hun er meget muskelfattig og svær at få sat muskler på da hun stadig dier sit føl.

Jeg ville starte med at abrejde ham i skridten - hvor han skal slappe totalt af. Herpå drive lidt. Næste skridt vil være at sætte ham i trav vha. af KH' sæde og det må gerne tage en omgang. De skal listes listes listes i traven

Hilsen Søs

- som efterhånden staver som en brækket arm.

0
0
Svar på denne tråd

Epona..
Forfatter: 
Dato:  24-12-2008 13:22

Har ikke fået kigget på epona et stykke tid nu, det vil jeg da gøre.

0
0
Svar på denne tråd

overgange
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 11:39

Hvor mange overgange laver du? Jeg vil tro, at når du har lavet en 3-400 stykker på en ridetur, så dropper han de spastiske anfald og traver roligt frem. Meget gerne overgange, hvor du sætter i trav, traver 4-5 trin - eller til han sætter farten op - og så ned i skridt igen.

På den, jeg rider, har det virket. Trav er ikke længere en begivenhed af den anden verden, der skal "fejres" med enormt meget energi og en stopknap, der pludselig er helt ikke-eksisterende. Men bare det, at man sætter i et andet gear.

Nu er jeg ved at træne det samme i galop, men det er sværere. Det kortslutter lidt i hans lille hoved, når vi galopperer, så det tager noget tid. Hos "min" er skridten også der, han slapper af, så vi laver galop-skridt overgange, skridter til han er ved at være kold, og så prøver vi måske igen...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Pointen!
Forfatter: 
Dato:  25-12-2008 11:42

Med ham, jeg rider, er det sådan, at når han slapper af, så lægger han sig der, hvor han skal være. Hvis han spænder og løber, så bukker han bag lod eller smider ryggen og glor stjerner.

Så da jeg havde helt styr på overgangene, da "faldt" hoved og hals ned i den rigtige position. Men det gør det selvfølgelig KUN, når der ikke er noget "farligt" i nærheden, og i hans lille verden er der godt nok mange farlige ting - så det arbejder vi så også på sideløbende...

mvh. tina

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider