|
|
| Råd ang nedsidning (IGEN) :) |
|
|
Nå ja nu er jeg her jo igen. Her bliver ikke snakket om Cashew i denne tråd da han ikke er klar til jeg sidder ned på ham endnu. Men jeg rider jo denne anden hest ved navn Stella. Jeg har prøvet at sidde ned på hende i traven (Hun går omkring en LB lige pt og LA til træning dog mangler hendes galop noget styrke og balance). Jeg har kun redet hende en måned. Desværre var hun hevet meget ind med snotten da jeg startede på hende. Vi har nu gort dette omvendt og hun suger og søger hun på biddet rigtig godt på en "løs" tøjle og får noget bagpart med uden at gå ind til bringen med hovedet. Jeg vil SÅ gerne starte hende i en LB1 til dressurstævnet i Februar, men nedsidningen driller mig igen. Jeg har jo skæv ryg som mange ved - men igen bør det vel også styrke min ryg at sidde lidt ned? Jeg har faktisk følt at det ER blevet neemmere at sidde ned fra gang til gang (rider hende hver dag) og kan mærke at jeg kan sidde længere og længere ned pr dag. Men, vanen bliver at hælene bliver trukket lidt for langt op og mine hænder bliver for spændte fordi mine skuldre bliver spændte. Nogle gode tips til dette?
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun det samme råd... |
|
|
... som du har fået (og ignoreret) op til flere gange af forskellige skribenter  TRÆNING = gymnastik/styrkeøvelser o.lign. Jo stærkere din muskulatur er, jo stærkere bliver din ryg (og din mave - for det er dén, der skal aflaste din ryg). Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og for lige |
|
|
at pointere, så vil jeg også give Sif ret. -Jeg lider af det samme som dig, og ja, træning er vejen frem. Mht hælene syntes jeg det eneste effektive der findes er at have en med hver gang du traver på hesten, som korrigere dig. -Eller ihvertfald jævnlig undervisning, så du kan blive rettet, og få fortalt hvordan du egentlig sidder. Jeg for mere og mere forståelse for at syd for grænsen det er så normal at komme i "sitz-longe". -For sædet er det vigtigste...og det ligegyldigt hvad man fejler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden bøjler |
|
|
Jeg havde problem med at sidde ned, jeg løste det ved at ride lidt uden bøjler (og helst løse tøjle, eller meget let forbindelse til hestens mund, hvis hesten har grundtræningen i orden) hver gang du rider, på den måde styrker du dine inderlår og mavemuskler som du skal bruge til at holde hælene nede... Og det er dejligt at man ikke behøver at have andre der Det kræver dog at man har rimeligt styr på sine ben muskler og kan spænde op i låret uden at gøre det læggen... hvis du ikke kan det så tag nogle pilates timer, hvis det er muligt - eller dans - det giver også en fantastisk kropskontrol... Håber jeg kunne hjælpe Sagde Johanna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| fffffffffffffff |
|
|
Hvis jeg smider bøjlerne bliver det endnu værre og jeg får endnu mere ubalance og kommer så til at holde balancen i tøjlen og dette går slet ikke. Så smide bøjlerne hjælper slet ikke på mig. Men jeg får bare så urolige schnkler og spænder i skuldren når jeg har siddet længere ned af gangen. Tror måske jeg sku overveje longering, tak for rådet. Har desværre ikke mulighed eller tid til pilates, fitness eller ligende. Jeg laver skam ryg og mave øvelser ++ diverse jeg får at min fysio af øvelser og er til fysio en gang om ugen. Lige lidt hjælper det dog på min nedsidning SUk.
Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra |
|
|
Du skriver: "Jeg har kun redet hende en måned. Desværre var hun hevet meget ind med snotten da jeg startede på hende." Så ville jeg mene, at hesten ikke er parat til at blive siddet på  Hvorfor ikke hellere træne hesten til at få et behageligt rygsving, end at begynde at sidde ned på den, når det ikke er rart? Hvis det ikke er rart for dig, er det nok heller ikke rart for hesten  Jeg tror ikke på, at nedsidning bør være et vanskeligt projekt Jo, det har jeg troet på - men så fik jeg en anden overbevisning af en berider, der lærte mig, at hesten kunne løse problemet for mig  Det var så en hest, der var uddannet og brugte sin ryg, når jeg red letridning. Så den havde styrken og balancen til det - men denne her hest kan da dårligt have nået at få opbygget sit rygsving, hvis den kun har været redet en måned uden at have været 'hevet meget ind med snotten'  Tror du ikke bare du skal ride remonte lidt længere tid? 
fra NinA
God, gammeldags, almindelig dressur rentaktet og foran lod  --o--
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sandra... |
|
|
har du ikke 15-20 min 3-4 gange i ugen? Pilates er ikke noget man behøves at gå til, man kan sagtens enten låne en dvd på biblioteket eller købe sig en, og gå ud derfra. -Nogen gange kræver løsninger også tid. Jeg har heller ikke haft tid til at gå til pilates, gå til fys 2-3 gange i ugen osv, men jeg tog mig tiden, netop fordi det hjalp mig både på kort sigt og lang sigt...og i alle henseender. Også vil jeg forresten også give nina ret. -Mon den er løsgjort nok til nedsidning, hvis den har været låst bag lod?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Som NinA |
| Forfatter:  |
gsims |
| Dato:  |
19-12-2008 20:46 |
|
foreslår, er den måske i virkeligheden ikke helt klar til at kunne give dig den helt gode oplevelse ved at sidde ned? Og det gør det måske vanskeligt for din ryg.
Den måde jeg rider nedsidning på frem over (er ikke kommet dertil endnu på min egen), er noget, jeg når til, ved at stå i det aflastende sæde og så efterhånden flytte bækkenet tættere og tættere på sadlen uden at jeg søger støtte i sadlen - egentlig skal man jo kunne holde balancen på samme måde; bagdelen skal jo ikke på den måde hvile i sadlen; så får man oftest bagvægt.
Styrketræning er sikkert godt nok - men hvis man har en skæv og svag ryg, er tror jeg ikke nødvendigvis det er træning, der får pulsen væsentligt op, og hvor man får musklerne til at arbejde hårdt, som man har brug for. Måske er det bedre med en "langsom" og lav-pulset motionsform, som fx ridning eller gang, man har brug for.
Jeg vil understrege, at det ikke er noget, jeg har nogen teoretisk viden om; men jeg ved da fx, at mine knæ ikke kan holde til at cykle ret langt (det gør SÅ ondt i knæ-leddene); men jeg kan godt holde til at ride i aflastende sæde i en halv til en hel time i træk, uden at jeg mærker noget som helst til mine lavpris-knæ. Og jeg vil da umiddelbart vurdere, at det er mange af de samme muskler, der er i brug - bare på en anden måde.
_______
Pildskadde - øh - skildpadderytter - det kan KUN gå for hurtigt 
www.epona.tv
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nedsidning |
|
|
Vist lidt udefor emnet, men alligevel... Jeg har fået fortalt af en ridelærer på et tidspunkt at der ingen grund er til at ride letridning - man vejer det samme som ved nedsidning, og forstyrrer hestens balance væsentligt mindre ved nedsidning.... Hvilket i min verden giver ganske god mening... (jeg rider dog letridning, men kun fordi jeg har ikke nok kraft til at sidde ned på dyret i så lang tid af gangen, han har kæmpe rygsving)
Den der ikke har oplevet ægte ubetinget kærlighed - har aldrig ejet en hest
Man skal ikke procidere geologiske fragmenter når man selv residerer transperant domicil Enghavens Merci - superstar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hehe Maria ♥Merci♥ |
|
|
Naturligvis vejer man det samme, selv om man rider letridning 
Men det føles lettere for den ikke helt uddannede hest, hvis man rider letridning - hvilket ogå tydeligt kan ses på de fleste heste 
Det er fordi man i letridning har mulighed for at ride trav uden at bumpe hesten i ryggen - når hesten endnu ikke har lært at trave med et blødt rygsving med rytter på 
Selv heste med et stort rygsving kan blive ganske behagelige i traven, hvis man træner dem godt 
fra NinA
Mine mål står ret godt beskrevet i DRF's bog 'Fordringer i dressur & bedømmelsesgrundlag' 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la |
|
|
Jeg tænker at hvis man nu er veltrænet selv, så bumper man jo ikke i letridning, men følger hestens bevægelser... Man bør under alle omstændigheder overveje at træne inden man forsøger nedsidning lidt hvis man sidder og "bumper" i sadlen  jeg fik envidere forklaret af ridelæren at i letridning er der en tendens til at rytteren falder på forparten, fordi balancepunktet flyttes, og hestens balance skubbes derved også. Alene det at man kigger ned (hvis man sidder ret ellers) ligger 4 kg extra på forparten af hesten... og med alle de extra kg (hele menneskekroppen) kan hesten jo ikke komme om og bære bagfra, den vælger jo selvfølgelig den "nemme" udvej - at gå på forparten og arbejde med de "forkerte muskegrupper". ellers skal man jo tvinge hesten til at arbejde bagfra, selvom man sidder på forparten... NinA: Jeg er slet ikke i tvivl om jeg nok skal komme til at sidde ned på dyret... han er efter en mange årig pause igang som ridehest igen, kun redet i 3 mdr, så det skal nok komme 
Den der ikke har oplevet ægte ubetinget kærlighed - har aldrig ejet en hest
Man skal ikke procidere geologiske fragmenter når man selv residerer transperant domicil Enghavens Merci - superstar
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nedsidning |
|
|
Det er selvfølgelig rigtigt, at det gør det meget nemmere at sidde ned, når hesten går rigtigt. MEN, rytteren har altså også brug for at være i træning til det. Så hvis du nu ikke har redet nedsidning i flere år, så er det jo klart nok, at du lige skal øve dig lidt i det igen. Bliver det bedre for hver gang, er du jo allerede på vej. Jeg har i øvrigt nemmere ved at sidde ned på hesten, når jeg rider i mine støvler end hvis jeg rider i sko. I sko kan jeg også være lidt slem til at trække hælene op og spænde i benene. Men det er måske en vanesag. Mvh. Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, men det |
|
|
er da synd for hesten at sidde ned på den, Anna, når dens ryg ikke bærer rigtigt, er det ikke  I gamle dage kunne jeg sidde på hvad som helst - og jeg gjorde det også (ved at lade min lænd optage bevægelsen ), men siden lærte jeg, at det nok ikke var så god en idé  Maria ♥Merci♥: "jeg fik envidere forklaret af ridelæren at i letridning er der en tendens til at rytteren falder på forparten, fordi balancepunktet flyttes, og hestens balance skubbes derved også." Nu ved jeg jo ikke, hvordan du rider letridning, og jeg kender heller ikke din ridelærer  Men hvis din vægt ligger i bøjlerne - som den bør i letridning - så lægger du IKKE mere vægt på forparten af at ride letridning. Fordi din vægt lægges på stigremsvedhæftningerne, som så fordeler den ud over sadelbommen  Samtidig rider jeg da letridning ved ikke at gå helt tungt ned i sædet, når jeg er 'nede' - hvilket letter bumpet i hestens ryg betydeligt (min vægt taget i betragtning ) 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| NinA... |
|
|
men det er da synd for hesten at sidde ned på den, Anna, når dens ryg ikke bærer rigtigt, er det ikke  Jo, selvfølgelig! Men det kan jeg jo ikke vide, om den gør eller ej, når jeg ikke har set hesten. OG flere andre havde jo skrevet, at den muligvis ikke gjorde dette, derfor regner jeg da med, at det er det første, Sandra tænker over. Jeg ville gerne tilføje, at det altså stadig kan være svært at ride nedsidning, selvom hesten går rigtigt, HVIS man som rytter slet ikke er i træning. Hvorfor er det, du tror, at jeg mener, at hesten ikke behøver at arbejde rigtigt med lænd og ryg? Mvh. Anna
Efter 10 år uden hest kommer... Påske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Styrke mellemgulvet.. |
|
|
Hej Sandra Jeg har haft samme problem med lidt skæv og spændt ryg af for meget mussearbejde - og begynde at gå hos en fysioterapeut for at få et bedre ridesæde. Hun fik hurtigt konstateret, at det ikke var ryggen den var gal med, men mellemgulvet, som var alt for svagt. Her sidder den muskelgruppe, som støtter lænd og mave, og hermed også balancen. Den er den gruppe muskler, som er helt inde i og ved bækkenet og rundt om til halebenet inkl. den nederste af lænden. I ridning er mellemgulvet uhyr vigtig, da det er den som binder ubnderkrop til overkrop, og som skal støtte og balancere hele den tunge overkrop inkl. hoved. Mangler du styrke i bækkenområdet, vil du dårligt kunne styre din vægt (altså vippe HELE overkroppen bagud og frem) uden at ville kompensere ved at bruge de øvre muskelgrupper (du runder typisk i den øvre ryg for at balancekompensere). Jeg arbejdede op/med en stor bold, og lavede øvelser som minder meget om knibeøvelser (hvis du har barn, ved du hvad jeg taler om!), bare med større variation og fokus på styrke. I takt med at dit mellemgulv bliver stærkere, vil musklerne i ryggen kunne slappe af, og du vil kunne flexe mere i lænden, og hermed bedre følge hesten. Hvis du er skæv i ryggen, vil du ofte knække lidt i en hofte når du rider, og falde lidt ind til an bestemt side. Jeg har kun kunnet finde én effektiv måde at rette op på det - nemlig ved at kunne kigge mig selv i et spejl, og bruge spejlet til at omregulere vægten og sædet. Man "lærer" sin krop at sidde på en ny måde, og efter en masse retten på sig selv, begynder det at blive en vane. Jeg håber det lyder forståeligt ))
Venligst - Marianne Haflinger-fjordheste venskabsstævne på Revsø Ridecenter d. 9 april. Dressur, spring og kørsel. Se www.haflingersport.dk
Ridekursus med berider Michael Liocouras d. 7-8 febr.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ffffffffffffff |
|
|
Hun arbejder korrekt over ryggen nu og har et behageligt rygsving. Men så snart jeg sætter mig ned er det som om min lænd bliver helt stiv og så kan jeg sidde og bombe hende i ryggen. Så det klart hun slår fra og taber ryggen igen og bliver stiv henover ryggen selvfølgelig  Hun er ude med næsen nu, foran lod og hun bruger sig generalt fint bagtil og over ryggen igen Hun er ikke redet støvsuger og dette ønsker ejer ikke omredet til da hun er til salg pt. Hun er en fin hest og hun er ellers redet "engelsk korrekt" udover at hun på et tidspunkt med en dum rytter blev hevet ind i nogle uger med snotten. Dette har hun heldigvis ikke taget skade af mht til videre træning da hun er ude igen med snotten og er lærernem som altid. Hun er begyndt at sætte flere muskler igen. Marinne: Du har ret i at jeg godt kan knække lidt i hoften da jeg skæv og det gør jeg os til højre side til tider. Men jeg obs på mig selv og retter mig hurtigt til  Jeg vil helt klart prøve det med spejlet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina... |
|
|
Jeg har lige et spørgsmål, som du eller andre måske kan svare på. Du skriver: Fordi din vægt lægges på stigremsvedhæftningerne, som så fordeler den ud over sadelbommen  Hvis sadelpuderne kan fordele vægten af rytteren fra stigremsvedhæftningerne, hvorfor kan den så ikke fordele rytterens vægt fra sædebenene? Jeg ved ikke lige om du har haft skrevet det, men jeg har læst herinde adskillige gange at det også er en af grundene til at man ikke må sidde ned på hesten, men hvis puderne kan fordele vægt, kan de det vel ligemeget hvorfra?! Håber at du/I forstår spørgsmålet  Sandra: Nu har jeg ikke set dig ride Stella, men der kan ofte hjælpe til at sidde ned at du får stigbøjlerne et hul eller to op, så kan du få et bedre sæde og sidde mere stabilt med benene. Mvh Alette
Kurser med Nikolaj Hein Ruus arrangeres løbende på Vestegnens Rideklub i Tåstrup, skriv hvis du vil høre mere!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Samme råd som Alette |
|
|
uden at have set dig ride stella, så må det være bøjlerne op og så sid OVER din fod, istedet for bag foden Jeg forestiller mig at du sidder lidt i stole sæde og det gør det nok endnu sværere for dig så find balancen og så bliver det nok nemmere. HAr du set den video der ligger på BBH, hvor Susan fortælle om at sidde over benet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alette |
|
|
jeg tror, det er pga en sadels opbygning. Forenden af sadelbommen er ret bred og så smalner den til ud mod bagsvidslen. Stigremsvedhæftningerne sidder også lidt længere forude på sadelbommen, så det at vægten fordeles over hele sadelbommen skal nok tages med et gran salt - snarere med en lidt ulige fordeling af vægten, men dog mere lige. Men vægten fordeles uafhængigt af om rytteren læner sig frem eller står lodret, fordi den udgår fra vedhæftningerne. Og så tror jeg, at der i høj grad indgår det med bumpene i effekten  Altså en større bagvægt/-bump når man sidder på en hest, der ikke bærer rytteren ordentligt endnu, hvor man så kan eliminere disse stød ned i hestens ryg vha letridning  I vægtbelastning er der både tale om vægt pr. fladeenhed, dvs. kg pr kvadrat-cm - og så også spidsbelastningen, dvs. bumpene  Nå, nu kan jeg ikke lige gennemskue, om jeg fik svaret dig ordentligt? 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dddddddd |
|
|
Jeg sidder ikke i stolsæde på Stella. Der har jeg nærmere tentendes til at trække benene for langt tilbage :S
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halløj...:-) |
|
|
Jeg har haft præcis samme problem som dig, min løsning har været at ride uden sadel. På den måde har jeg været tvunget til at finde min balance i sædet. Jeg har samtidig ekstra god føling med hans ryg, og kan tydeligt mærke når den virkelig svinger. Det har været super god træning, og har hjulpet mig meget med min nedsidning. Hver gang jeg kan mærke at min nedsidning begynder at drille, ved jeg at det er på tide med en uges tid uden sadel. En ekstra bonus er at jeg nu kender hans bevægelser så godt, at han på trods af gentagene "glædeshop" endnu ikke har tabt mig Måske dette kunne hjælpe dig.
Ejerlejlighed i ÅlborgCentrum sælges. beliggende 150 m. fra gågaden og 350 m. fra Jomfru Ane Gade. lækker 2 værelse, 68 kvm. skriv PB for mere info. meget billig at sidde i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet |
|
|
med at ride uden sadel er desværre, at man ikke sidder dressurmæssigt korrekt uden sadel  Jeg har selv redet uden sadel næsten hver dag fra jeg var 9 til 13-14 år, så jeg har stor erfaring med det  Og det er fantastisk godt for balancen, men man får ikke den støtte, man har brug for og kommer let til at sidde kun på de bagerste sædeknuder  Men ellers var det dejligt 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nina, man kan godt |
|
|
sidde i aflastende uden sadel, men føj hvor gør det ondt i inderlårene... og man kommer nok også til at klemme om hesten på en eller anden måde 
Sagde Janne - der ønsker alle på HN en fantastisk jul
Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter 
Tak for en god debat i høflig tone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så skal |
|
|
den godt nok ikke være ret 'spids' 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg må give lidt |
|
|
ret i det med at ride uden sadel. Jeg var tvunget til at ride uden sadel i knap 3 måneder i starten af året. -I samme periode gik jeg til fys 2 gange i ugen pga min ryg skabte sig helt åndsvag. Hun kunne faktisk se, at det hjalp mine muskler enormt, at ride uden sadel! Min egen balance blev også meget bedre (selvom jeg troede den var fin). -Hesten var så pilskæv, og det gav desværre også mig lidt af en udfordring, men det gav pote. Da vi kom tilbage i sadlen krævede det lige et par ganges tilvænnelse, men så sad jeg også som før...dog med bedre balance nu!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hskhkajhs |
Anna-S |
04-01-2009 11:31 |
|
Jeg var heller ikke god i nedsidning da jeg gik til ridning for mange år siden (7), men så smed jeg bøjlerne - og efter et par gange også sadlen - så red jeg uden sadel næsten hver uge og kunne til sidst let blive siddende i bukkespring, ved 80 cm spring, forskrækkelser osv - og naturligvis ride letridning også. Siden da har jeg ikke redet meget uden sadel (galloperede løbstravere en årrække - og der rakte mit mod til meget, men ikke uden en sadel) - og min balance stinker mildt sagt. Jeg kan være ved at glide af Flicka i skridt, hvis hun laver en uventet bevægelse når jeg ingen sadel har på (og rider i regnbukser, hvilket ok heller ikke er super klogt  Der findes mange veje til Rom - men alle veje kræver en arb. indsats - og en hård en af slagsen. Jeg synes du skulle tage nogle af rådene til dig Pilates på en stor boldt vil i hvert fald både give masser muskler og en djævlegod balance. Desuden ville det sandsynligvis forbedre din nedsidning at smide bøjlerne og senere sadlen - ikke hele ridetiden, men bare når Stella skal traves og skridtes af eks?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jhsdkahskj |
Anna-S |
04-01-2009 11:34 |
|
Ps. i dag ved jeg godt det ikke har været rat for de par rideskoleheste jeg red de første 5 ridetimer uden sadel, men det tænkte jeg ærlig indrømmet ikke på da jeg var 10 år. I dag ville jeg gå lidt langsommere frem - så hesten ikke lider under rytters mangel på balance.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Træning |
|
|
jeg vi mene at hvis hesten går med over ryggen så kan man godt sidde ned uden at klumre alt for meget rundt på ryggen af hesten selvom det er længe siden. Det var i hvert fald den følelse jeg fik i sidste uge. Jeg har ikke redet nedsidning i den bedste part af et år. Men fordi hesten er kommet til at bruge sig mere rigtig var det ikke noget problem at sidde ned i hvert fald i kortere perioder. Hvis du sandra har problemer med ryggen vil jeg foreslå dig noget yoga eller pilates træning hvor du får styrket core muscles og din balance. Jeg kan i hvert fald mærke på mig selv at det har givet mig bedre kropskoordinering også på hesten. Men eller, så rid korte intervaller nedsidning, og så begynd at ride letridning inden du får "bumpet" traven i stykker om man så må sig. Så kan du lav mange korte intervaller og træne dig til at få bedre balance i nedsidningen. Pille bøjlerneaf etc vil som oftest give en en undskyldning for at klemme sig fast med lår og knæ og det er jo ikke meningen.
- Matilde og Shalu -
- Har du løsgjort din hests Longissimus Dorsi i dag? - WINDSOR GREENLINE DRESSURSADEL SÆLGES SKRIV FOR MERE INFO
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Ja jeg rider meget tit uden sadel og har derved lært at sidde ned på de fleste heste i trav...Min balance og indfølingsevne er blevet forbedret helt vildt pga sadelløs ridning efter kiropraktors dom af min Muffes ryg, da jeg næsten lige havde købt ham..... Nu vil jeg næsten helst ride uden sadel  Nedsidning kræver du er afslappet og kan bruge dit bækken...får du ondt i ryggen eller spænder op, er du ikke afslappet og bruger de forkerte dele af kroppen....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mon ikke |
|
|
det kommer an på, hvor erfaren en rytter, man er? Jeg ville ikke få forbedret min opstilling af at ride uden sadel, men jeg har også redet uden sadel i mange år som barn - og siden har jeg redet mindst 25 år med sadel  Hvis man ikke har en særligt god balance, kan det godt hjælpe en at ride uden sadel, for derved at afdække hvor problemet ligger. Men til at sidde ordentligt i nedsidning i trav, der er det ikke særligt godt. Man kan næsten ikke undgå at falde tilbage på kun de to bagerste sædeknuder i bagdelen, hvis man skal prøve at fjedre lidt  Og det er jo ikke meningen i dressur 
fra NinA
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Prøv dette |
jlve |
07-01-2009 23:00 |
|
Da jeg lærte at ride for mange år siden, havde jeg en rigtig sød ridelærer. Jeg havde redet lille pony flere år (mest uden sadel) og min balance fejlede ikke noget, men jeg kunne ikke ride nedsiddende. Så fortalte min ridelærer mig: Forestil dig at du sidder til bal hos Dronningen. Hun sidder lige ved siden af dig og nu skal du slå en prut. Sådan en af dem der både larmer og lugter... For at undgå dette, klemmer man ballerne sammen og retter ryggen. Gør man det, sidder man rigtig godt i sadlen... Når man har tænkt på denne historie nogle gange kommer det helt automatisk at man gør det pr automatik og slapper mere af  Dette råd er rigtig godt til dem der underviser børn, for de synes historien er sjov samtidig med den hjælper dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|