Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Sur i boksen..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 14:41

Min 2½-års hoppe er meget sur i boksen. Nogen der med succes har fået fravænnet deres hest denne adfærd?

Hun hverken bider eller sparker, men "truer" én (ørene tilbage og let strakt hals).

Ønsker kun konstruktive råd fra folk, der selv har prøvet dette.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 16:43

min gamle hoppe havde det samme og en af mine elever har en 4 aars der laver det samme.

Det er et tegn paa utryghed.

Min gamle gjorde det i starten, da hun havde faeet bank tidligere.

Heste kan godt foele sig traengt op i en krog i boksen, da der ikke er saa mange steder at gaa hen.

Proev i en periode ikke at gaa ind i boksen, men kun bliv i doeren. Og naar du skal noget med hende, lad hende komme til dig. Hvis du skal noget der kraever haandtering, ville jeg traekke hende ud. Efter lidt tid, kan man begynde at bevaege sig ind i starten af boksen, med samme princip med at lade hende komme til dig.

Selv om begge mine nuvaerende heste ikke har den type problemer, vaerner jeg om deres "privatliv". Jeg proever saa vidt muligt ikke at strigle og sadle op i boksen, da det er en af de faa fristeder de har, hvor de kan vaere sig selv.

Haaber det hjaelper og meld endelig tilbage hvordan det gaar :)

Mvh

Sille

Alle kommentarer er KUN udtryk for min egen mening og erfaring.

For hver hesteejer, er der en mening om at holde hest.

Jeg respekterer at andre har en anden mening end mig :)

0
0
Svar på denne tråd

mange tak
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 18:41

mange tak for svaret, var faktisk sådan noget jeg havde tænkt på så det tror jeg jeg vil gå i krig med. Lige da jeg fik hende som 8 måneders kom hun til skade på piben på VB som blev syet og dermed også skulle passes. Tror det stammer fra dengang at dem der passede såret har stået og skulet til benet i den periode (dog er selve nehandlingen foregået på staldgangen).

Mange tak for det gode svar

0
0
Svar på denne tråd

Privatliv.......
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 20:54

Tjaaa jeg tror nu ikke min vallak på 13 år er utryg - men han er meget bevidst om at boksen det er hans område.

Vi har gjordt det sådan, at han har fået en boks uden naboer, som kan "generer" ham. Han kan kigge over til de 2 andre heste, og hvis han ville så kunne han også strække halsen og snuse til dem - men det gør han aldrig.

Jeg lader ham så vidt muligt i fred - både i boksen og på fold. Forstået på den måde, at han gider ikke blive hyggenusset og overklamret.

Hvis han har lyst til at nusse/snakke, så kommer han selv hen til en, både i boks og på fold.

Jeg kan fint gå ind i boksen, eller få fat i ham ude på fold.

Men jeg strigler ikke i boksen, eller sadler op, eller tager dækken af/på - alt sådan noget foregår ude på staldgangen.

Jeg ved, at han ikke er blevet dårligt behandlet af tidligere ejer, og ej heller af mig.

Til gengæld så sidder begge mine 1½ års hingste nærmest på skødet af mig, og ELSKER at hyggenusse - så om morgenen bliver Medoc hilst godmorgen, og de to små får en fælles nussetur.

MVh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 22:04

Min hest har i starten da jeg fik ham - angrebet så snart man gik ind i hans boks. Dette var med tænder, spark, blottede mundhals og forben stjeleri.

Dvs godt og grundig misforstået var han og sur i boksen især.

At han har fået tillid til mig igennem arbejde fra jorden og tid samt tålmodighed har gjort RIGTIG meget. Jeg nøjes med at stå i døråbningen i starten og lod altid ham komme til mig. Gav ham lidt guffer og lukkede igen. Hvis han ikke kom, lukkede jeg blot og gik.

Han fandt hurtigt ud af jeg ikke var en trussel i HANS boks og jeg ikke gjorde ham noget i boksen heller.

Nu kan jeg stå og gå rundt inde i hans boks. Klappe ham, strigle ham, nusse ham, sidde i boksen med ham. Både imens han står og slapper af, spiser eller ligende I boksen nu. :) Jeg rigtig stolt af ham og han er så glad nu i boksen generalt i forhold til tidligere.

Hvis han stadig ikke kommer "til mig" og jeg opfatter han ikke ønsker at snakke eller have kontakt til mig i boksen, dvs ikke viser nyserrighed når jeg sætter mig derind eller går ind til ham - så går jeg ud igen. Det hans boks :)

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

0
0
Svar på denne tråd

123211
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 23:39

Min hoppe er også en ganske sur mokke i boksen, dog uden at "angribe" eller noget.

Det er en løsdrift med to bokse man kan lukke af for udtil, men de er aldrig lukkede, så tror ikke hun føler sig indeklemt eller noget, hun er vist bare ikke sådan en nussehest.

Heller ikke hvis man kommer hen til boksdøren, der er hun heller ikke den søde type der stikker hovedet frem og ser glad på en ret tit, men når det så sker, er det KUN når det er mig der kommer, og så varmer det jo bare endnu mere:)

Hilsen Sarah D

0
0
Svar på denne tråd

Spiltov :)
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 19:48

Min søde vallak på 3 snart fire år, har også været meget utryk inde i sin boks, så når man kom og skulle ligge wrap til ham om morgenen og aftenen kunne han godt finde på at tjatte ud efter en med bagbenet, så vi blev lidt utrykke. Derfor undgik vi at gå ind i boksen til ham.

Han blev "kurreret" uden det egentlig var meningen. Vi havde pludselig en bok for lidt, da han kom hjem fra sommergræs i efteråret, så vi byggede ham et spiltov som han kunne stå i indtil vi fik en boks ledig...

Og nu er har han fået sin egen boks og han er bare blevet så sød, for han blev jo ligesom tvunget til at man gik rundt omkring ham og mugede og strøede osv...

Det var måske en mulighed?

MVH

Maria von der Lieth Hyldgaard

Kvalificeret undervisning tilbydes på hele Lolland/Falster

0
0
Svar på denne tråd

Hhmmmm
Forfatter: 
Dato:  20-12-2008 23:43

Jeg har lige været der min min egen 2½ års. Hvor hun virket sur og voldsom og angrab maden når dem kom og hun kunne faktisk ikke styre sig selv, kort sagt.

Jeg var på herrens mark hvad jeg skulle, der kom plader op ind til naboen(så hun ikke kunne se den ene når hun spiste) for at se om det var den hun ikke kunne lidt. Men hun blev voldsommerer.

Lige indtil hun kom over i en anden boks(ende boks) så forandret hun sig total til sig gamle jeg, total stille og rolig igen, nu står hun igen og venter på maden bliver serveret enden hun begynder.

Så vores problem var hun skulle have en anden boks med kun 1 nabo.

Måske en mulighed..??

Mvh Sabine

0
0
Svar på denne tråd

674949
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 16:46

hun har kun én nabo, og har altid haft det. endvidere er foderkrybben i den side hvor der ingen nabo er, så det er slet ikke problemet. Hun er aldrig sur på naboen. Så det var et godt bud, men tror ikke jeg kan bruge det.

0
0
Svar på denne tråd

hhmmmm
Forfatter: 
Dato:  21-12-2008 18:04

Ja så kan jeg godt se mit råd ikke kan hjælpe så meget ..

Men håber du finder en løsning... Når du gør det vil du så ikke skrive den herinde? Man ved jo aldrig om vi kan få brug for den sammeløsning

God jul til alle..

Mvh Sabine

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider