Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest der ikke kan lide at være allene
Forfatter: 
Dato:  10-12-2008 19:46

Hejsa

Fik vist skrevet under det forkerte sted før 8røgt og pleje), så jeg prøver lige at sætte min spørgsmål ind her, hvor det måske mere høre hjemme...

Jeg ville lige høre om der måske var nogle der havde et godt råd vedr. unghest og det at være allene uden andre heste....

Jeg har en Dansk Varmblods hoppe på 2,5 år (har haft hende i siden kun var 1 år). Hun er en dejlig sød og glad hoppe, med en masse energi, der skal ske noget på folden mm...

Jeg er begyndt at have hende med på ridebanen (har så småt gjort dette det sidste års tid), hvor hun har lært at blive trukket med, stop, gå osv....alt dette går fint....problemet opstår så når hun skal være allene på ridebanen, hvis der ikke lige er andre heste på ridebanen....det syntes hun bestemt ikke er sjovt...hun bukker og stormer afsted, en enkelt gang har hun stejlet hel op.....jeg kan godt holde hende men der skal krafter til ind imellem og hun er aldrig sluppet fra mig....

Omvendt går hun også hel amork hvis hun bliver efterladt i stalden allene, hun jorde rundt i boksen, og er helt oppe at køre....panisk...

Er alle ungheste sådan? (hun er min første unghest)

Hvad gør jeg??? er det nogle der her et godt råd??

På forhånd tak.

VH

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Gør noget NU!!!!!!!!!!!!
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 08:28

Hej Pia

Du skal først og fremmest tage det her meget alvorligt, og nej, det forsvinder ikke af sig selv. Der er større risiko for, at bliver værre.

Jeg har set heste, der startede med let separationsangst blive nærmest uanvendelige og din er godt på vej når den reagerer så voldsomt!

For det første vil jeg mene, at du har brug for professionel hjælp, men jeg beskriver også, hvordan jeg går frem, når jeg som adfærdsrådgiver arbejder med sådan en hest:

Først og fremmest så skal du sikre dig, at hun IKKE er alene OVERHOVEDET! Det er første del af løsningen. Hun må IKKE efterlades alene i stalden eller på folden og ikke være alene på banen. Dvs. at ind- og udlukning skal foregå sådan, at hun ikke lukkes ud eller ind sidst. Hvis du ikke overholder dette, vil træningen ikke virke.

Næste skridt er så, at hun under kontrollerede forhold lærer at være alene. Stalden er et godt sted at starte, for her er hun formentlig tryg i forvejen. Hent hende på folden, og træk hende ind i stalden. Der giver du hende lidt godt at spise og trækker hende ud igen. Hvis du ikke engang kan komme så langt væk fra flokken, så kan du starte med bare at trække hende lige udenfor foldens led og fodre hende der.

Det gentager du, til hun indser, at der ikke sker noget farligt ved det.

Så ville jeg gå til ridebanen. Her skal du først sørge for, at hun er tryg når der er andre heste og det kræver, at du laver en aftale med en, der IKKE pludselig forlader jer. Når det er sket, så kan du gå ned på ridebanen med hende og så fodre hende dér og så tilbage til flokken igen.

Når hun er helt tryg ved, at være alene på banen, når hun er trukket væk fra flokken (det er nemlig værre at blive forladt end at forlade) kan du begynde enten på mere avanceret træning eller du kan lære hende at blive forladt. Det gøres nemmest ved at alliere dig med en hjælper med en anden hest. Hjælperen forlader banen, og du følger efter, men dog med et par m. afstand. Efterhånden som det fungerer kan hun gå en lille volte på banen før hun går efter den anden hest, og efterhånden vil hendes angst også i denne situation forsvinde.

Samme procedure i stalden, og gradvist kan hun vænnes til at stå i boksen alene, også når hun forlades. Er du på banen nu, og bliver forladt, så gå med! Hun må IKKE lære at det hjælper hende ud af angsten at stejle. Det er dødsens farligt og kan gøre hende helt uanvendelig. Tænk endelig ikke på at kæmpe med hende. Dels er det uetisk, da hun er bange, og dels er der alt for stor risiko ved det.

I stalden kan det være en ide at vænne hende til at de fleste heste går ud af stalden mens en står tilbage, og efterhånden en i det fjerneste hjørne.

Hesten skal med sin ro fortælle dig, hvornår du kan gå videre.

Og så vil jeg gentage: Tag det alvorligt, det går ikke væk af sig selv, det bliver værre! Nogen af de mest farlige heste, jeg har arbejdet med, er heste med separationsangst.

Tina MJ Hesteadfærdsrådgivning

www.hesteforstand.dk

Hjælp til problemheste, undervisning, kurser og foredrag

0
0
Svar på denne tråd

unghest kan ikke lide at være allene
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 15:43

Hej Tina

1000 tak for dit svar....

Jeg vil prøve at følge dine råd så godt jeg nu kan. Hvordan opstår seprationsangst, er det noget de er født med?? jeg købte hende da hun lige var blevet 1 år og har indtil sep i år (hun er nu 2 ½ år) ståes sammen med en flok heste der i blandt hendes mor....i sep flyttede jeg hende så hjem sammen med en anden hest fra flokken (skal lige siges at flytningen i sep ikke er problemet, da det også var galt før)...skal også siges at hun er en dejlig hest i stalden,kælen og glad, rolig og nem at have med at gøre....hvis jeg nu skulle have prof. hjælp, kan du så anbefale en omkring Randers???

VH

Pia

0
0
Svar på denne tråd

111111111
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 21:17

Uuuha os omkring Randers. Det er søreme svært

Jeg har også en hest der bor omkring Randers som jeg gerne ville have Tina ud til en dag.

Men selv jeg der bor omkring Randers kender altså ikke nogen - der udover Tina - kan hjælpe dig.

Jeg snakker selv med tina ind i mellem om hjælp til min problemhest.

Sagde Kia
Officiel indehaver af vilddyret Light Year gennem 4½ år.

0
0
Svar på denne tråd

unghest kan ikke lide at være allene
Forfatter: 
Dato:  13-12-2008 22:28

Hej kia

Lider din hest også af seprationsangst??

VH

Pia

0
0
Svar på denne tråd

Separationsangst er medfødt
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 08:58

Hej Pia

Ja, separationsangst er medfødt. Heste er byttedyr, og deres vigtigste beskyttelse mod rovdyr er at holde sammen med flokken. Vilde heste skilles meget sjældent fra deres flok uden straks at indgå i en ny flok. En isoleret hest er rovdyrenes foretrukne bytte, da den er lettere at nedlægge end en i flokken.

Derfor er det helt unaturligt for heste at være alene, og de har en medfødt angst for det, og skal lære, at det ikke er farligt.

Jo tidligere de lærer det, desto bedre. Enhver hest, der ikke har lært at blive adskilt fra flokken vil reagere på det, og reaktionen bliver som regel værre, når hesten flyttes til nye omgivelser, hvor den føler sig mere usikker.

Jeg kan desværre ikke anbefale nogen omkring Randers, men jeg kommer gerne en tur til området, hvis vi kan samle sammen til en hel dag!

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Pia og tina, Kan ungheste
Forfatter: 
Dato:  14-12-2008 19:51

ikk være alene....? jeg købte Avalon (2 1/2 år) i November og der hvor han stod har der altid været andre heste i nærheden.

Så fik jeg ham hjem, og han kan gå tur alene totalt afslappet, han kan stå i stalden fuldstændig alene og afslappet... så hvor kommer den fra at ungheste ikke kan det, + at han ser ud til at hygge sig alene, så for ham er det ihvertfald ikke et problem.....? Og dette er ikk skrevet negativt

Men Pia jeg håber at der er nogen som kan hjælpe dig, for ja det´er rigtigt at alle ikke kan være alene, har selv prøvet at stå med en som ikke havde lært at det er ok at være alene, og dette var absolut ikke sjovt. så træn med den rigtig meget

Vh Pernille

Den lykkeligste ejer af den "Kyssende" Oldenborger Avalon, elsker dig min lille BaBy:o)

0
0
Svar på denne tråd

Der er forskel på heste
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 10:54

Der er jo forskel på heste! Heste HAR en medfødt angst for at være alene, MEN visse af dem er så tillidsfulde ved vores håndtering, at de accepterer, hvad vi udsætter dem for. Denne tolerance overfor nye ting burde man avle meget efter. I så fald ville vi ikke have så mange problemer med vores heste, og mange heste ville have det meget bedre. Forresten var din hest jo faktisk ikke alene, den var jo sammen med et andet levende væsen - dig. Det hjælper ofte, men er ikke altid nok.

MEN man er nødt til at gå ud fra, at ungheste ikke kan være alene, indtil det modsatte er bevist, da de VIRKELIG kan reagere voldsomt på det. Især hvis de samtidig flyttes.

Jeg er også selv den heldige indehaver af sådan en tolerant, ung fyr, men alligevel går jeg aldrig bare ud fra, at han kan noget som helst med mindre jeg VED det. Jeg "spørger" ham ALTID ad, ved at prøve i en lav grad først, om han nu kan klare det, jeg har tænkt mig at udsætte ham for.

Jeg ser i mit arbejde med problemheste en del med separationsangst, og jeg kan garantere, at det kan være DET VÆRSTE problem at have med at gøre, hvis man ikke straks gør noget ved det, når man opdager det. Så slemt, at det sommetider koster heste livet, fordi de simpelt hen er for farlige for sig selv og andre, når de lades alene.

www.hesteforstand.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ikke kun ungheste
Forfatter: 
Dato:  17-12-2008 08:40

Kan være plaget af det. Min hest, er 8 år og lider også i en mildere grad af det, han vrinsker noget når han er langt hjemmefra så som stævner og kan ikke stå allene på fold ej heller selv om den er en hest på folden lige ved siden af,Enten løber han meget vildt rundt og/eller hopper han over hegnet og stiller sig hen til den anden.

I det daglige er det ikke det store problem da de altid kommer min 2 heste på fold, men det ville da være rart at kunne nøjes med at tage en hest ind af gangen

Det skal siges at jeg fint kan ride ture med ham allene, og han er en fantastisk førehest når der er andre nervøse heste med på tur :-)

Tror jeg vil prøve at træne lidt med ham og se om det har en effekt :-)

M.v.h. Carsten I Nielsen.

"Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 18:23

han kan sagtens være HELT alene!!! smil

og tina, jeg siger heller ikke at du ikke har ret

Vh Pernille

Søger PaSSer til 2 1/2 års oldenborger vallak i Viby j, Århus.

Kig på markedspladsen.

0
0
Svar på denne tråd

Tina MJ
Forfatter: 
Dato:  19-12-2008 20:47

Hej Tina,

jeg har netop skrevet et indlæg på røgt og pleje under adfærd, som jeg godt kunne tænke mig at høre din mening om, da jeg er i tvivl om, om min unge hoppes adfærd skal tolkes som separationsangst...

Det lyder som om, det er noget, du har en del erfaring med, og jeg ville være meget taknemmelig, hvis du ville tage dig tid til at læse det igennem og fortælle, hvordan du tolker det.

Hej Pia,

håber, det er ok, at jeg lige låner din tråd til at smide denne bemærkning.

0
0
Svar på denne tråd

4444444
Forfatter: 
Dato:  26-12-2008 13:31

Hej

Jeg har 3 heste. 2 unghopper og en ungvallak.

Den ene unghoppe er nu 2 år, haft hende siden hun var 7 mdr. Hun har haft meget svært ved at vænne sig til det med at være alene, men med meget tålmod går det efterhånden bedre.

Den anden unghoppe på 3 år, har jeg haft siden hun var 1 år. Hun kunne fra dag 1 være alene og gå alene i skoven med rebgrime. Tror faktisk, hun synes det er hyggeligt at være på tur alene, så får man jo 100% opmærksomhed. Hun løber også nærmest op i traileren, så skal der jo ske noget.

Min vallak på 5 år, haft siden han var 2 år. Han var meget, meget, meget, MEGET umulig i starten og det med at være alene var en by i Rusland. Han skabte sig vanvittigt, men idag efter meget træning, kan jeg ride alene i skoven og i sommers begyndte vi at traile alene og har redet et par distancestævner alene, men jeg havde mine tvivl, da han var yngre, men for mig er det et must at mine heste kan være alene.

Gitte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider