Hej Pia
Du skal først og fremmest tage det her meget alvorligt, og nej, det forsvinder ikke af sig selv. Der er større risiko for, at bliver værre.
Jeg har set heste, der startede med let separationsangst blive nærmest uanvendelige og din er godt på vej når den reagerer så voldsomt!
For det første vil jeg mene, at du har brug for professionel hjælp, men jeg beskriver også, hvordan jeg går frem, når jeg som adfærdsrådgiver arbejder med sådan en hest:
Først og fremmest så skal du sikre dig, at hun IKKE er alene OVERHOVEDET! Det er første del af løsningen. Hun må IKKE efterlades alene i stalden eller på folden og ikke være alene på banen. Dvs. at ind- og udlukning skal foregå sådan, at hun ikke lukkes ud eller ind sidst. Hvis du ikke overholder dette, vil træningen ikke virke.
Næste skridt er så, at hun under kontrollerede forhold lærer at være alene. Stalden er et godt sted at starte, for her er hun formentlig tryg i forvejen. Hent hende på folden, og træk hende ind i stalden. Der giver du hende lidt godt at spise og trækker hende ud igen. Hvis du ikke engang kan komme så langt væk fra flokken, så kan du starte med bare at trække hende lige udenfor foldens led og fodre hende der.
Det gentager du, til hun indser, at der ikke sker noget farligt ved det.
Så ville jeg gå til ridebanen. Her skal du først sørge for, at hun er tryg når der er andre heste og det kræver, at du laver en aftale med en, der IKKE pludselig forlader jer. Når det er sket, så kan du gå ned på ridebanen med hende og så fodre hende dér og så tilbage til flokken igen.
Når hun er helt tryg ved, at være alene på banen, når hun er trukket væk fra flokken (det er nemlig værre at blive forladt end at forlade) kan du begynde enten på mere avanceret træning eller du kan lære hende at blive forladt. Det gøres nemmest ved at alliere dig med en hjælper med en anden hest. Hjælperen forlader banen, og du følger efter, men dog med et par m. afstand. Efterhånden som det fungerer kan hun gå en lille volte på banen før hun går efter den anden hest, og efterhånden vil hendes angst også i denne situation forsvinde.
Samme procedure i stalden, og gradvist kan hun vænnes til at stå i boksen alene, også når hun forlades. Er du på banen nu, og bliver forladt, så gå med! Hun må IKKE lære at det hjælper hende ud af angsten at stejle. Det er dødsens farligt og kan gøre hende helt uanvendelig. Tænk endelig ikke på at kæmpe med hende. Dels er det uetisk, da hun er bange, og dels er der alt for stor risiko ved det.
I stalden kan det være en ide at vænne hende til at de fleste heste går ud af stalden mens en står tilbage, og efterhånden en i det fjerneste hjørne.
Hesten skal med sin ro fortælle dig, hvornår du kan gå videre.
Og så vil jeg gentage: Tag det alvorligt, det går ikke væk af sig selv, det bliver værre! Nogen af de mest farlige heste, jeg har arbejdet med, er heste med separationsangst.