Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hård i munden
Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 00:28
Hejsa

Jeg har part i lille hest, som er sten hård i munden. Han kan sagtens gå til biddet, men det er sjældent at det sker!! Hvad er det bedste jeg kan gøre for at bløde ham op??

Man ser jo alt for tit at folk "saver" helt vildt for at få den til at gå til biddet.

Godt nytår til alle her på hestenettet.

Hilsen Rie;-)
0
0
Svar på denne tråd

Re: Hård i munden
Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 09:44
prøv at ride mere med sæde og schenkler, hesten skal rides fremad og nedad.

I don't suffer from insanity...
..I enjoy every waking moment of it
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 10:30
Hej Rie

Det bedste råd jeg nok kan give er at ride hesten for let løs tøjle og så bruge sæde og schenkler til fremdrift som Webster rigtigt nok skriver.

Det er min erfaring at heste som er hårde i munden igen skal have tillid til biddet og derfor den let løse tøjle.

Der skal også anholdninger til i hestens stive side og arbejdes med masser af cirkellignende figurer. Overgange fra skridt til trav og omvendt skal også være en stor del af arbejdet sammen med øgning og sænkning af tempo i begge gangarter.

Det er en større omgang du her skal igang med og inden for den næste måned skulle du gerne kunne mærke en væsentlig forskel.

Husk at være opmærksom at hesten hele tiden skal lægges dybt så den får strakt ryggen godt så du med tiden vil få en hest som griber godt ind under sig og dermed også får ryggen med op og det giver så den korrekte samling, hvor du kun skal samle tøjlerne op.

Hilsen
Britta

8-)Heste er flokdyr og lederen er rytteren 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 22:10
Er helt enig med Stratego og Webster!!
Min hest er ikke hård, men derimod meget følsom i munden. Det der har hjulpet på ham, var at ride med en lidt længere tøjle.

Hesten skal gå frem og ned, og du skal huske hele tiden at lede hesten med den indvendige hånd stille og roligt.
Til sidst vil du kunne mærke, at hesten vil begynde at søge frem til den udvendige.
Bare husk, at når du leder eller tager forsigt i tøjlen, skal du give efter med det samme igen. Det gør ikke noget, at du overdriver lidt i starten, så hesten finder ud af, at den får beløninng for at søge frem og ned. Bare bibehold kontakten stille og roligt til hestens mund.
Jeg gjorde det, at jeg red på en cirkelvolte indenfor hovslaget i starten indtil min hest blev mere selvsikker (vi er stadig på vej). Det aller vigtigste: Hav tålmodighed og undgå at blive sur/hidsig på hesten. Et forkert tag i tøjlen kan ødelægge 6 måneders arbejde.

Håber dette var til lidt hjælp og held og lykke med det...

Knus

MariaHelena
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  01-01-2003 13:25
Jeg er enig med stratego om at ride med løsere tøjler, plus at bruge sædet og schenklerne mere.
Har selv erfaring med at ride med løsere tøjler over for "hårde munde".

Jeg vil også lige sige, at når en hest er hård i munden, betyder det at den faktisk nærmest har hård hud i mundvigene. Dvs. at alle nerverne i mundvigende er ødelagte, på grund af fx en tideligere rytters hårde hånd.
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-01-2003 13:48
Jeg har hørt, at heste ikke er hårde i munden, men grunden til at det virker sådan er, at de har en stærk underhals og måske ovenikøbet er stiv og derfor går imod biddet.

Men hæng mig ikke op på det, det er kun noget jeg har hørt *S*.

De bedste hestevrinsk

Mia ;-D

Man kommer ikke sovende til success!!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  02-01-2003 16:00
Hej Mostemy

Det du har hørt er ikke helt forkert.
Hesten har dog fra naturen ikke hårde mundvigge, det får de først hvis hånden der holder tøjlen er hård.

En stærk underhals kan hesten så udvikle under ridning, ved staldfejl som krybbebidning og vindslugning eller i sjælne tilfælde fra naturens hånd.

Det man så prøver gennem ridningen er at udvikle hesten bagpartsmuskeler, som igen udvikler rygmuskler.
Ved at få strakt hestens rygmuskler godt igennem oparbejdes hestens bæring som gør at hesten træder bedre ind under sig og derved også samler sig bedre som igen udvikler muskler på oversiden af halsen således at hesten kan bære hovedet i en korrekt bøjning.

Hesten er samtidig født med en blød og en stiv side hvilket mennesket også er og derfor arbejder man den stive side blød med cirkellignende figurer og senere sidebevægelser.

Det der så sker hvis hesten trækkes i holdning er at de muskler som den har brug for til at holde balancen ikke er blevet oparbejdet først og derfor går hesten imod for at korrigere for denne smertepåvirkning.
Det kan den bedst ved at stikke hovedet i vejret og sænke ryggen, som igen udvikler underhalsen.

Så du er altså ikke helt galt i byen.

Hilsen
Britta
8-)Heste er flokdyr og rytteren er lederen 8-)
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  04-01-2003 20:40
Hejsa Rie!!

Jeg har halvpart i en dejlig unghest, og han er rigtig blød i munden. Det er dog først inden for de seneste par måneder at han er blevet så dejlig nem at ride ned til biddet.

Jeg gjorde sådan at jeg drev ham godt fremad med sæde og ben. Ved at gøre det kan du holde hesten fremad uden at den sænker farten, når du tager i tøjlen. Så holder du imod på den udvendige tøjle, og tager blidt i den indvendige tøjle, så løsner du indvendige tøjle, og tager så blidt igen. Når den så søger ned, så løsn begge tøjler, og sig et venligt ord med stemmen, f.eks. "Dygtiiiiig". Hvis du tager din hånd hen for at klappe hesten, så har du løsnet den ene tøjle helt, og så mister du kontakten til hestens mund, og den vil tage hovedet op. De første par gange hvor du løsner når han går ned, der vil han nok tager hovedet op, men bare bliv ved. Men husk for alt i verden: "Blid & rolig hånd"!!

Du kan også overveje at skifter til et blødere bid, f.eks. et muffebid, eller et hult tykt bid. Men massivt- eller hult muffebid, vil nok være godt!!

Held og lykke med at gøre den blød i munden!!

Glædelig Jul & Godt Nytår!!

;-D Qnuzer fra *Zippen & Oliver*!! ;-D

http://www.olli-bolli.subnet.dk/ <--- under konstruktion!!;-):-P

Kieffer hovedtøj sælges!!
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider