Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Ræd for ridelygte og reflekser!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 19:03
Bella, den frederiksborger jeg passer er fuldtsændig ræd for ridelygten eller reflekserne.

Jeg prøvede med ridelygte en gang sidste vinter, hvor hun løb over en vej og jordede og bukkede rundt i en pløjemark indtil jeg fik slukket lugten. Hun gik i panik hver gang jeg tændte den igen.

SÅ fik jeg, her i vinter, gjort hende tryg ved ridelygten. Jeg kælte hende med den og der var ingenting, selv ikke når jeg slukkede og tændte den oppe ved hendes hoved ( Der var halvmørkt i stalden )
Så skulle jeg ud at ride. Jeg satte reflekser på venstrebenene og tog en ridelygte på. Bella skridtede friskt frem, men pludselig blev det for friskt. SÅ begyndte hun at bukke ( Hun vendte 180 grader, i luften, i et buk!! ) og jeg røg af - foran en bil!!! Heldigvis nåede den at bremse. Bella løb afsted uden rytter, efter en jordetur ned ad vejen, fandt hun hjem.

Ridelygten var slukket så det var altså ikke den hun var bange for. Hun er heller ikke bange for benreflekserne. Hun bukker ganske vist når jeg rider uden lygter, men sjældent på den hysteriske paniske måde.

Kan I have en idé til hvordan jeg skal vænne hende til det. Jeg er ikke så vild med at sætte mig op igen, for hun er for stærk til at min veninde kan holde hende... og ejeren er aldrig til at få fat på.

Jeg tør godt ride hende, men ikke med lygte og reflekser.

Hilsen Heidi og Bella
0
0
Svar på denne tråd

Re: Ræd for ridelygte og reflekser!
Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 19:39
Hvad med at ride hende med reflekser i dagslys?
Eller lade hende have dem på i stalden et par timers tid så hun kan vænne sig til dem?

Det kan også være det hjælper hvis du lægger gamascher på hende, og så reflekser udenom (hvis du altså er vant til at ride med gamascher...)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 21:27
Hejsa
Tja er det nu så nødvendigt at ride ud på hende i mørket ? Umiddelbart lyder det til for mig, at hesten er meget anspændt når det er mørkt, hvilket jo er ganske naturligt. Og at den bukker er jo så noget I er vant til at den kan finde på, også i dagslys. Så mon ikke du har en stærk viljet hest, som når den så bliver naturligt nervøs for mørket, vælger at sætte sin rytter af og løbe hjem ?
Jeg ville nok foretrække at undlade at ride ud på hende, når det var mørkt. Hvis man pine og død skal afsted på en sådan hest ud i mørket, så må man prøve at ride sammen med andre, som har en sikker hest, som ikke er bange for mørket.
Det er fin den måde du har trænet med ridelygten på, men jeg tror nu ikke helt på at det er det, som "skræmmer" din hest - desværre. Jeg tror bare ikke, at den bryder sig om at gå ude, når det er mørkt og den har svært ved at se evt. "fjender" der sniger sig ind på den.
Desværre lyder det som om, at det er med dit liv og førlighed som indsats at du rider ud på hende i mørket. Tænk over om det er det værd, for vi er jo allerede begyndt at gå mod lysere tider.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  29-12-2002 21:48
Min sidste hest var også altid mere på dupperne, når det var mørkt. Og det var nu ikke pga. lygte eller reflekser.
Hvis det er nødvendigt at ride i mørke, så må du jo fortsætte din træning indtil hesten falder til ro. Det er jo bare ikke så betryggende.
Kan du slet ikke få hjælp fra nogen? Eller evt. undgå at ride i mørke?

Lene Skov Mikkelsen ♥ http://piv.nu/
Du sætter fedtede fingre på nettet - kig her!

0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 13:23
Heidi, helt konkret, så ville jeg prøve at ride med reflekserne i dagslys, og så gå rundt ude i mørket med tændt lygte - fx. inde i hestens fold, så der ikke sker noget ved, at den stikker af. Du kan lære den at lade være med at løbe ved fx. at slukke lygten hver eneste gang hesten ikke løber fra den, og holde den tændt når hesten flipper ud, sådan at hesten lærer, at den kan kontrollere det farlige lys ved at tage det roligt (og så i øvrigt bruge fornuften, lys et stykke fra hesten, så den ikke bliver ALT for vild).

Men der er noget, der helt generelt undrer mig - og det er, hvorfor så mange ryttere tror, at man bare skal vove sig ud i det mest utrolige med hesten. Hvor er fornuften i at ride ud i mørket på en hest, der med stor sikkerhed vil smide sin rytter af og løbe hjem? Hest og rytter kan blive kørt over, og helt uskyldige mennesker der kommer kørende kan blive dræbt ved at påkøre hesten - dette kan man naturligvis aldrig yde garanti imod, men når man VED at hesten gør sådan, så bør man altså gøre hvad som helst for at undgå en løs, løbsk hest i mørket.

Jeg synes ikke, at man bør bringe sig ud i en situation med sin hest, som man ikke kan styre - men det er, hvad 99% af alle ryttere er opdraget til - at man ikke skal være en kylling, men bare kaste sig ud i det, uanset hvor farligt og ubehageligt det er for hest, rytter og udenforstående. Mange unge piger rider rundt på vejene på livsfarlige heste, der hverken har opdragelse eller uddannelse, men som står på en eller anden gård uden ridefaciliteter, og jeg har selv været en af dem, men har altid været for bange til at vove mig op på de mest farlige. Tidligere syntes jeg, at det var et problem, at jeg ikke var "modig", i dag synes jeg egentlIg, at det er en fordel, for nu ved jeg, hvordan man kan arbejde sig igennem alle de farlige situationer og derefter vove sig ud i verden på en hest, der er nogenlunde sikker at være på. Hvorfor kan vi ikke til fordel for både os selv og andre lade være med at vove os ud i potentielt farlige situationer med hestene, når vi ikke vil forberede dem ordentligt først.

Det er jo os mennesker der bestemmer at vi vil noget med hestene, som er helt unaturligt for dem, og derfor er det også vores opgave og ansvar at forberede hestene ordentligt på det, vi udsætter dem for – i stedet for at være dumdristige, det er jo som oftest ikke rytteren selv, men alle mulige andre, det går ud over, ikke mindst hesten.

Dette er ikke kun møntet på dig, Heidi, men generelt en opfordring til alle om at forberede hestene bedre, og jeg synes IKKE det er en god ide at ride ud i mørket på en hest som din, før du har bedre styr på den!
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  30-12-2002 14:35
Jeg red i lys, den dag hun kastede mig af. Jeg har aldrig redet i mørke på Bella. Det er fordi jeg får sent fri fra skolen, at jeg blev nødt til at have lygter på da jeg red ud.

Men jeg prøver det med folden, og håber aqt det hjælper.

Hilsen Heidi og Bella
0
0
Svar på denne tråd

Forfatter: 
Dato:  31-12-2002 15:00
En anden mulighed er at give hende reflekserne på, når hun er på fold, så hun har en chance for at lære dem at kende (uden dig på ryggen).

Derudover vil jeg give de andre ret i, at det nemt kan være fordi hesten simpelthen er utryg i mørket, og derfor reagerer som hun gør.
Hvis du ikke har mulighed for at ride hende, før det bliver mørkt, vil det formentlig være en god idé at ride på folden istedet for i trafikken/naturen. En løs hest i mørket er livsfarlig både for hest, rytter og trafikkanter.

Lady

- All my life I wanted to be someone; I guess I should have been more specific.... B-)

Søger du interessant læsning om heste?! Så kig på: www.hesteviden.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider