Heidi, helt konkret, så ville jeg prøve at ride med reflekserne i dagslys, og så gå rundt ude i mørket med tændt lygte - fx. inde i hestens fold, så der ikke sker noget ved, at den stikker af. Du kan lære den at lade være med at løbe ved fx. at slukke lygten hver eneste gang hesten ikke løber fra den, og holde den tændt når hesten flipper ud, sådan at hesten lærer, at den kan kontrollere det farlige lys ved at tage det roligt (og så i øvrigt bruge fornuften, lys et stykke fra hesten, så den ikke bliver ALT for vild).
Men der er noget, der helt generelt undrer mig - og det er, hvorfor så mange ryttere tror, at man bare skal vove sig ud i det mest utrolige med hesten. Hvor er fornuften i at ride ud i mørket på en hest, der med stor sikkerhed vil smide sin rytter af og løbe hjem? Hest og rytter kan blive kørt over, og helt uskyldige mennesker der kommer kørende kan blive dræbt ved at påkøre hesten - dette kan man naturligvis aldrig yde garanti imod, men når man VED at hesten gør sådan, så bør man altså gøre hvad som helst for at undgå en løs, løbsk hest i mørket.
Jeg synes ikke, at man bør bringe sig ud i en situation med sin hest, som man ikke kan styre - men det er, hvad 99% af alle ryttere er opdraget til - at man ikke skal være en kylling, men bare kaste sig ud i det, uanset hvor farligt og ubehageligt det er for hest, rytter og udenforstående. Mange unge piger rider rundt på vejene på livsfarlige heste, der hverken har opdragelse eller uddannelse, men som står på en eller anden gård uden ridefaciliteter, og jeg har selv været en af dem, men har altid været for bange til at vove mig op på de mest farlige. Tidligere syntes jeg, at det var et problem, at jeg ikke var "modig", i dag synes jeg egentlIg, at det er en fordel, for nu ved jeg, hvordan man kan arbejde sig igennem alle de farlige situationer og derefter vove sig ud i verden på en hest, der er nogenlunde sikker at være på. Hvorfor kan vi ikke til fordel for både os selv og andre lade være med at vove os ud i potentielt farlige situationer med hestene, når vi ikke vil forberede dem ordentligt først.
Det er jo os mennesker der bestemmer at vi vil noget med hestene, som er helt unaturligt for dem, og derfor er det også vores opgave og ansvar at forberede hestene ordentligt på det, vi udsætter dem for – i stedet for at være dumdristige, det er jo som oftest ikke rytteren selv, men alle mulige andre, det går ud over, ikke mindst hesten.
Dette er ikke kun møntet på dig, Heidi, men generelt en opfordring til alle om at forberede hestene bedre, og jeg synes IKKE det er en god ide at ride ud i mørket på en hest som din, før du har bedre styr på den!
|