I dag havde vores Land og Fritid åbent hus. De havde fået Majbritt Carter til at komme og fortælle lidt om HMS-træningen. Så selvfølgelig skulle jeg ned og se og evt. høre hvordan man gør tingene på den måde.
Jeg var en lille smule fordomsfuld omkring join-up da jeg ikke bryder mig om ideen i at jage hesten rundt indtil den "underkaster" sig.
De trak en fin islænder ind i roundpen og først blev den vist rundt for at den lige kunne lære hvor hegnet var. Først den ene vej og næst den anden vej fordi de oplever tingene forskelligt på hver side. Så blev den sendt ud på en volte. Og hesten blev ikke decideret jaget rundt. Mener faktisk at hun sagde at man ikke skulle jage med hesten. Den skulle dog holde et tempo og holde sig ude på volten. Derudover sagde hun også at nogle heste ikke tyggede eller sænkede hovedet før man holdt op med at lægge pres på den og inviterede den ind, så man skulle ikke bare blive ved med at drive indtil den viste de her tegn. Hesten virkede ikke mere stresset eller jaget end når man longerer den. Dog kunne jeg også ønske den var mere afslappet, men det tror jeg heller ikke helt er realistisk når en 2½ års hest kommer et helt nyt sted, hvor der pludselig er en masse aktivitet omkring den.
Der blev også vist at man ønskede at hesten bakkede når man gik imod den, men gjorde den det ikke tog man fat i rebet i dually-grimen og lagde et pres så den gik bagud.
Synes faktisk at meget af det hun sagde gik meget i trit med de Mcleanske ting. Den med at bakke er jo at man giver et signal med kroppen og reagerer hesten ikke på det, så eskalerer man med et stærkere signal.
En af de ting jeg også bed mærke i, var da hun sagde at hesten lærer over tre gange. Hvis hesten ikke viser en ønsket reaktion efter tre forsøg er det fordi den ikke forstår hvad vi vil og vi skal tænke på alternative løsninger.
En tredie ting jeg bemærkede var at hun ikke synes man skulle udsætte en plag for alt for mange stimuli. De behøver ikke nødvendigvis opleve hele verden inden de bliver tre. Og at man faktisk burde vente med mange ting indtil de var 2½. Der ligger der falder det mere naturligt at hesten i det fri oplever flere stimuli, da det er her den skiller sig ud fra flokken, hvis den er for stor. Men selvfølgelig skal de stadig kunne de gængse ting såsom benløft, kunne trækkes med eller stå bundet.
Jeg holder mig dog stadig til det læringsteoretiske, men ser ikke så skævt til join-up, hvis det er den måde det foregår på. Og generelt synes jeg meget af det er meget lig den læringsteoretiske håndtering. Hun snakkede med en ang. noget læsning på trailer og her sagde hun også at hesten skulle have sit hoved ved ens egen skulder. Ikke foran og ikke tre m. bagved. Også en af de ting hvor jeg tænker at jeg skal da ikke have min plag til at gå bagved mig, hvor jeg ikke har et øje på ham:)
Jeg er dog stadig ikke enig i at hesten skal have respekt o.l. da jeg stadig ikke tror på at hesten har sådan en tankevirksomhed.
Hun sagde faktisk at heste ikke er på tværs eller er dominante fra fødslen. Det er noget mennesker har lært dem. Måske man ubevidst har lært dem det, men det er tillært adfærd. Og det harmonerer da også med den læringsteoretiske ide.
Jeg har også tidligere set en join-up, men det var mere en jagen indtil hesten overgav. Hvilket nok er det der har grundlagt mine fordomme.