Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Træne hesten til trav på asfalt
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 20:03

Hvordan griber i dette an?

Vil gerne igang med at træne hesten(ikke at vi skal trave på asfalt hele tiden) til at kunne starte noget distance engang til sommer(tror det er det eneste han er egnet til ;)). Mest så han er trænet til det og han ikke pludselig kommer ud for noget han ikke holder til.

Vi har en god tur rundt på en 17 km, som jeg regner med at bruge til foråret når dagene bliver længere. Det er en tur der byder på både asfalt, skov og markvej. Der er også lidt bakker når vi rider langs. Tror i det vil være tilstrækkeligt til en opstart/træning? Jeg regner ikke med at skulle ride de længere distancer hvis vi får taget os sammen til at komme ud.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Hov... glemte nogle flere spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 20:10

Jeg har bemærket når jeg rider ham på tur at han helst vil trave. Han har en stor trav når man rider ham på tur og det går hurtigt frem(ikke fordi han løber stærkt). Er der nogen der kan fortælle mig om det er mindre anstrengene for hesten at galopere eller at trave?

Skal jeg når han er klar til det, træne noget galop, eller ville I lade ham få lov til at blive i traven.

Mht. traven på asfalt, så skal man vel her have hestens størrelse med i overvejelserne?

Han er en oldenborg(100%) på 170.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Ja det kan jeg...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 14:49

At din hest er en stor oldenborger betyder ikke spor i de små klasser..

I distance riden man normalt alle 3 gangarter - men hovedsagligt trav, som er den mest naturlige for de fleste heste. Jeg syntes selv at galoppen er vigtig, da jeg her nemmest kan stå i aflastningssæde og lade hesten være fri i ryggen - så jeg vil helt klart anbefale dig at træne lidt galop (evt lave noget intervaltræning)

Mht at trave på vejen - så vil jeg sige at ja det kommer man ud for til stævnerne.. En langsom tilvænning når du alligevel rider langs en asfalteret vej og så en langsommere trav..

Generelt vil jeg anbefale dig ud over at konditionstræne også at træne hesten i at gå i balance og bruge sig rigtig over ryggen, det er selvfølgelig hårdt at bære rytter så længe som hesten gør under et ridt!

God fornøjelse, man kommer ud i nogle fantastiske terræner til stævnerne - og mht træning så rid de ture som du syntes er sjove... ikke den samme "kedelige" tur igen og igen..

Kristina

Svenske kvalitets spåner

sælges ved afhentning af min 1 palle er prisen kr 62,50

Vi må allerrede melde udsolgt i wrap for i år

0
0
Svar på denne tråd

Varieret underlag
Forfatter: 
Dato:  28-11-2008 17:24

Det bedste du kan gøre for at styrke din hests sener er at ride på varieret underlag. Altså, blødt, hårdt, jævnt, ujævnt... Variér så meget som muligt...

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

Hundelegekammerat søges til min dansk/svenske Fiona. Kæmpe, indhegnet have haves til leg. 5560 Aarup.

0
0
Svar på denne tråd

Alle kan være med:)
Forfatter: 
Dato:  29-11-2008 20:58

ang. trav på asfaldt vil jeg råde dig til at gøre det i et afslappet tempo, og starte med små sekvenser i trav (evt starte med at skridte, alt efter hvor vant hesten er til det). De første par gange bare trav få hunderede meter og så skridte og senere lægge mere til.

Ang. om det er lettest for hesten i trav eller galop, er der delte meninger. Da der er traver i min, traver jeg rigtig meget, mens en jeg kender, galopere mest. Det vigtigste er, at du kan holde hesten i et jævn tempo i jeres stærkeste gangart. Det tager meget energi fra hesten at skifte i tempo og gangart. Altså find jeres flow:) Dog vil arbejdstrav og galop være mest idelt, da en for kort gangart kan hidse hesten op og en for hurtig gangart kan tage alt energien.

At det er en oldenborg gør ingenting. Jeg har flere gange redet med en oldenborg op til og med MA (80-90 km), og den har gennemført.

Så det er bare at klø på:)

MVH Trine Hvid

God træning:)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 23:33

Hvis du skal trave/galopere på asfalt så husk gamacher da hesten får stød op igennem benene hvis de ikke har gamacher på.

Jeg har trænet travheste op til løb før i tiden og det vi gjorde var;

1, reguler tempoet tit, f.eks.

-kort trav 5 min.

-skridt lidt

-fri trav 5 min.

-kort trav 3 min.

-skridt lidt

-kort galop 3 min.

-fri galop 3 min.

-fri trav 3 min

-skridt 5 min.

osv. du behøver selvfølgelig ikke at ligge direkte tid på.

jeg gør det på den måde at jeg siger, fra denne sten og til det næste store træ laver jeg fri trav, når jeg når det store træ så laver jeg måske kort galop indtil jeg kommer til grøften. osv.

dette giver en kanon god kondition, jo længere du kommer til konkurrencen jo længere holder du de forskellige tempoer, når du når endnu længere ja så hold dem i lang tid så din hest lærer at have udholdenheden, og sørg for at have redet distancen en del gange inden du skal ride den officielt. og held og lykke når tiden viser sig, smil...

0
0
Svar på denne tråd

Ang Gamacher
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 11:30

Jeg vil bare lige knytte en kommentar til brugen af gamacher. Det er ikke en nødvendighed at ride med gamacher når man skal ride på asfalt. Ja, de støtter benet ved stød, men hvis man tager det stille og roligt, så kan man sagtens ride uden. Jeg har redet min egen distancehest fra LC til MA, uden gamacher og uden problemer på asfalt.

Til stævner kan gamacher være til irretation (da de skal af i vet-gates og på igen når man skal fortsætte), men hvis hesten er vant til at gå med dem til dagligt, skal den helst også have dem på til stævne. Men dette er et temperament spørgsmål.

Der ud over vil jeg fraråde folk at galopere på asfalt, idet at asfalt kan være glat uanset vejret, og specielt når hesten har sko på. Idet at hesten har et flyvende moment i galopen, har den en lidt dårligere balance og der vil være større risiko for at hesten glider/falder. I traven har hesten hele tiden en hov på jorden og derved et mere "fast" greb. Men igen, er dette et temeraments spørgsmål.

Med venlig hilsen

Trine Hvid

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  01-12-2008 19:46

ups, blev vist misforstået... jeg ville nu heller ikke galopere på asfalt.

men jeg ville nu heller ikke give min hest stød i benene men okay... "det er vel også lettere bare at blive siddende på hesten end at hoppe af 2 gange for at hjælpe hesten..." der er vel ikke nogen der misforstår denne her vel....?

0
0
Svar på denne tråd

Hoppe af 2 gange??
Forfatter: 
Dato:  05-12-2008 09:32

Forstår ikke lige det med at hoppe af 2 gange for at hjælpe hesten??

Man er jo af hesten i Vetgate og da man køler ben = våde ben og så skulle lægge våde snaskede gamacher på igen, det er bare ikke fedt for hesten. Men det kan lade sig gøre hvis man giver ben og gamacher en god gang babypudder inden pålægning.

I øvrigt, så må det være nogle specielle gamacher, hvis de skal kunne tage støddet der går op gennem benet ved trav på astfalt?! Har aldrig hørt om disse vidunder gamacher.

Det tætteste jeg umiddelbart kan komme på, er Prof. Choice SMB gamacher. Men de absorberer nu ikke stød fra underlaget. Men de støtter senerne og beskytter selvfølgelig også mod slag som andre gamacher gør. Spring gamacher og strygegamacher har ingen funktion ved ridning på astfalt, med mindre hesten selvfølgelig har en tendens til at stryge sig over benene.

Hvis støddene skal minimeres, skal hesten for det 1. ikke have jernsko på, da jern er ufeksibelt og derfor "låser" hoven, så hornet ikke kan "svinge" og være stødabsorberende. Dernæst skal man holde et roligt tempo, dvs. maksimalt arbejdstravtempo på astfalt (min mening), så hesten ikke træder lige så hårdt og hurtigt i jorden, som den gør ved fri trav og heller ikke "smækker" sine forben ud og belaster knæ og sener yderligere.

Jeg træner KUN skridt på astfalt og så kan hun trave på det til stævner. Man kan også slide sin hest op i træning!

Hun får kun 1 længere tur om ugen i alle gangarter og 1 lang tur kun i skridt for at styrke hendes kondition. Ellers står den på dressur, dressur og dressur... Hun har gået op til MA.

God fornøjelse og vi ses måske derude.

Med venlig hilsen

Malou & Sava Sh

TEAM SHAGYA - ENDURANCE

Man har et standpunkt til man tager et nyt

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider