Forstår ikke lige det med at hoppe af 2 gange for at hjælpe hesten??
Man er jo af hesten i Vetgate og da man køler ben = våde ben og så skulle lægge våde snaskede gamacher på igen, det er bare ikke fedt for hesten. Men det kan lade sig gøre hvis man giver ben og gamacher en god gang babypudder inden pålægning.
I øvrigt, så må det være nogle specielle gamacher, hvis de skal kunne tage støddet der går op gennem benet ved trav på astfalt?! Har aldrig hørt om disse vidunder gamacher.
Det tætteste jeg umiddelbart kan komme på, er Prof. Choice SMB gamacher. Men de absorberer nu ikke stød fra underlaget. Men de støtter senerne og beskytter selvfølgelig også mod slag som andre gamacher gør. Spring gamacher og strygegamacher har ingen funktion ved ridning på astfalt, med mindre hesten selvfølgelig har en tendens til at stryge sig over benene.
Hvis støddene skal minimeres, skal hesten for det 1. ikke have jernsko på, da jern er ufeksibelt og derfor "låser" hoven, så hornet ikke kan "svinge" og være stødabsorberende. Dernæst skal man holde et roligt tempo, dvs. maksimalt arbejdstravtempo på astfalt (min mening), så hesten ikke træder lige så hårdt og hurtigt i jorden, som den gør ved fri trav og heller ikke "smækker" sine forben ud og belaster knæ og sener yderligere.
Jeg træner KUN skridt på astfalt og så kan hun trave på det til stævner. Man kan også slide sin hest op i træning!
Hun får kun 1 længere tur om ugen i alle gangarter og 1 lang tur kun i skridt for at styrke hendes kondition. Ellers står den på dressur, dressur og dressur... Hun har gået op til MA.
God fornøjelse og vi ses måske derude.