heste reagerer på ridning i stærk blæst.
Mine som enten er på fold fra 6 morgen til 21 -andre dage hele døgnet og som selvfølgelig er vant til blæst, virker også en del mere nervøse/opstemte når det blæser.
Igår red jeg min 3 års hoppe på banen. Hun er ikke redet i 1½ uge, og jeg rider hende kun maks 20 min. på banen endnu -og kun i skridt og trav, så rutineret ridehest er hun absolut ikke.
Det blæste en del igår og der var mørkt (oplyst bane, men mørkt udenfor banen). Kunne tydeligt mærke på hende at hun var noget utryg pga. lyde mv., så vi trænede kun i skridt. Jeg træner kun basissignaler med hende. Stop - stå - bak - gå frem - dreje, og selvom hun normalt er ved at være ret sej så havde hun lidt problemer i starten af træningen pga. alle de lyde omkring hende. Blev ved med at træne signalerne -også de steder på banen, hvor hun var mere nervøs, og efter 5 min. gik det bare rigtig godt. Hun blev mere og mere afslappet og koncentrerede sig mere og mere om min signalgivning end om blæsevejret og lydende. Det endte med at hun kunne stå stille og endda bakke hen mod en farlig kortside
. Træningen sluttede da jeg fik én god runde på hver volte.
Så hun har nu fået en god oplevelse af træning i blæst med masser af lyde og svingende gynger, og hun så helt stolt ud da jeg hoppede af og roste hende.
Har du en bane, så ville jeg træne som nævnt ovenfor indtil det ikke rører hesten at være i blæsevejr på banen. Herefter ville jeg prøve at ride lidt væk og tjekke signalerne også dur udenfor banen i blæst. Tror det er et spørgsmål om tilvænning, men samtidig tror jeg også, at de fleste heste fortsat vil være mere opstemte i blæsevejr end i roligt vejr på trods af god træning.