Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Reagere i blæsevejr
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 21:42

Min hest som ellers er den sødeste og mest stabile reagere volsomt i blæsevejr.

Kan jeg gøre noget ? Hun er utrolig urolig og opfarende og reagere på lyde af blæst i træer og buske, som hun er bange for lyde bagfra.

Normalt er hun total kold, men når det blæser bliver hun en hel anden.

0
0
Svar på denne tråd

det er en normal
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 22:34

Det er en normal reaktion at hesten er mere opmærksom i blæsevejr.

Det du kan prøve at gøre er at træne simple ting i blæsevejr - stå - gå frem, bak og drej i skridt. Efterhånden som hesten lærer at dine signaler betyder det samme i blæsevejr som i stille vejr kan du begynde at gentage øvelserne i langsom trav og til sidst i galop.

Det der er vigtigt er at den ikke oplever flugtreaktioner under træningen.

-Mangler en part til den plettede "støvsuger"

-pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid paryk :)

Her bor Nisha og Sorteper: www.aktivstald.dk

"PÅ PLETTEN" - www.pletshow.dk

www.sundehove.dk

0
0
Svar på denne tråd

det er svært
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 07:54

min er 10, og jeg har arbejdet på det i 6 år. Og kommet frem til, at ved blæst, så ER hun bare mere nervøs. Uanset hvad jeg gør, og jeg har været vældig kreativ, normalt virker trance på hende, men ved blæst kan jeg ind imellem slet ikke nå ind til hende. Uanset hvor koncentreret jeg får hende i dressur, kommer der ind imellem hop-spring.

Min underviser sagde, rid på hendes energi. Det hjælper, men temperamentet kan man ikke ændre.

Lone

Healing tilbydes

Søger du en unghest, 5 år, rolig hoppe?

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/211596/5/

0
0
Svar på denne tråd

hmm........
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 13:23

fila er også meget rolig.. men hun er også små nervøs for blæse vejr dog ikke i omfang af stejl eller lign hun puster bare meget og går på "tå spisser"

Hun har ikke haft nogle dårlige oplevelser med det mens jeg har haft hende..

Jeg lader bare som ingen ting og lader være med at ride på tur fx.

Med den dejlige Ma Fila Noir.

Jessica 28/11-05

Monique 19/10-07

Elsker mine 3 tøser :-)

Kunne du tænke dig at leje et hus med 6 bokse til, ridehus og bane? i Ørbæk på fyn? skriv pb!

0
0
Svar på denne tråd

Tror rigtig mange
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 13:25

heste reagerer på ridning i stærk blæst.

Mine som enten er på fold fra 6 morgen til 21 -andre dage hele døgnet og som selvfølgelig er vant til blæst, virker også en del mere nervøse/opstemte når det blæser.

Igår red jeg min 3 års hoppe på banen. Hun er ikke redet i 1½ uge, og jeg rider hende kun maks 20 min. på banen endnu -og kun i skridt og trav, så rutineret ridehest er hun absolut ikke.

Det blæste en del igår og der var mørkt (oplyst bane, men mørkt udenfor banen). Kunne tydeligt mærke på hende at hun var noget utryg pga. lyde mv., så vi trænede kun i skridt. Jeg træner kun basissignaler med hende. Stop - stå - bak - gå frem - dreje, og selvom hun normalt er ved at være ret sej så havde hun lidt problemer i starten af træningen pga. alle de lyde omkring hende. Blev ved med at træne signalerne -også de steder på banen, hvor hun var mere nervøs, og efter 5 min. gik det bare rigtig godt. Hun blev mere og mere afslappet og koncentrerede sig mere og mere om min signalgivning end om blæsevejret og lydende. Det endte med at hun kunne stå stille og endda bakke hen mod en farlig kortside :-). Træningen sluttede da jeg fik én god runde på hver volte.

Så hun har nu fået en god oplevelse af træning i blæst med masser af lyde og svingende gynger, og hun så helt stolt ud da jeg hoppede af og roste hende.

Har du en bane, så ville jeg træne som nævnt ovenfor indtil det ikke rører hesten at være i blæsevejr på banen. Herefter ville jeg prøve at ride lidt væk og tjekke signalerne også dur udenfor banen i blæst. Tror det er et spørgsmål om tilvænning, men samtidig tror jeg også, at de fleste heste fortsat vil være mere opstemte i blæsevejr end i roligt vejr på trods af god træning.

Mvh. Betina

med

...oo0oo...Dejlige Charlie...oo0oo...

...oo0oo...Smukke Elvira...oo0oo...

0
0
Svar på denne tråd

Sådan set
Forfatter: 
Dato:  27-11-2008 14:39

er det vel ikke så mærkeligt, at heste er opmærksomme og nervøse i blæsvejr.

Alle de lyde, der er omkring dem, må nemt kunne skjule lyden af et rovdyr, der sniger sig nærmere.

BirteB

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider