Jeg købte for ca 3 mdr. siden en dejlig araberhoppe på 5 år. Indtil jeg købte hende er hun blevet redet af en ung pige på 12 år.
Hun er som arabere nu er, frisk, krudt i rumpen, super følsom både i munden og for schenklerne, derudover er hun kilden i siderne.
Jeg har så et problem med galoppen.
I starten lossede hun op i anspringet, blev gal når jeg lagde benene til (regner med det er fordi hun er kilden), kastede hovedet rundt og løb ret ukontrolleret når først vi fik sat i galop.
Det fik mig til at starte forfra med de grundlæggende øvelser. Så helt tilbage til basics, med at øge schenkeltryk = øge tempo, klemme med lår og tøjletræk = sænke tæmpo/parade/halv parade og som de sidste schenkeltryk og tøjletryk = schenkelvigning. Jeg vil sige at det virker ret godt, hun har simpelthen ikke tidligere helt fattet hvad schenklerne skulle gøre godt for, bare at de irriterede hende.
Nå men, jeg pillede altså galoppen ud af træningen for de der 3 uger siden hvor jeg begyndte forfra. Og føler nu at hesten er ved at være klar til at vi prøver igen. Jeg forsøgte mig så med lidt galop her i weekenden. Anspringet gik faktisk fint, men hun løber stadigvæk alt for ukontrolleret afsted og uden samling, for det har hun slet ikke balancen til endnu.
Problemet er så at jeg heller ikke har balance til at sidde "ordentligt" i galoppen når hun løber afsted uden samling. Det gør så, at jeg kommer til at klemme med mine ben for at blive på, og så bliver hun sur på mine ben, plus at jeg jo lige har lært hende at det betyder øge tempo, samtidig med at jeg med tøjlerne forsøge at få hende til at sætte tempoet ned, og så losser hun op - og vi er tilbage i samme trummerum som før...
Den eneste gang jeg har fået flere runder rigtig fin galop på hende, var en dag jeg havde sat et lille spring op, kun 40 cm, jeg vidste jo ikke hvor meget hun kunne, og efter hvert spring gallopperede hun fint afslappet rundt, for det eneste hun tænkte på var - videre til næste spring...
Så måske det er løsningen? kun galloppere sammen med spring i en periode?