Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Unghest og galop
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 13:45

Jeg købte for ca 3 mdr. siden en dejlig araberhoppe på 5 år. Indtil jeg købte hende er hun blevet redet af en ung pige på 12 år.

Hun er som arabere nu er, frisk, krudt i rumpen, super følsom både i munden og for schenklerne, derudover er hun kilden i siderne.

Jeg har så et problem med galoppen.

I starten lossede hun op i anspringet, blev gal når jeg lagde benene til (regner med det er fordi hun er kilden), kastede hovedet rundt og løb ret ukontrolleret når først vi fik sat i galop.

Det fik mig til at starte forfra med de grundlæggende øvelser. Så helt tilbage til basics, med at øge schenkeltryk = øge tempo, klemme med lår og tøjletræk = sænke tæmpo/parade/halv parade og som de sidste schenkeltryk og tøjletryk = schenkelvigning. Jeg vil sige at det virker ret godt, hun har simpelthen ikke tidligere helt fattet hvad schenklerne skulle gøre godt for, bare at de irriterede hende.

Nå men, jeg pillede altså galoppen ud af træningen for de der 3 uger siden hvor jeg begyndte forfra. Og føler nu at hesten er ved at være klar til at vi prøver igen. Jeg forsøgte mig så med lidt galop her i weekenden. Anspringet gik faktisk fint, men hun løber stadigvæk alt for ukontrolleret afsted og uden samling, for det har hun slet ikke balancen til endnu.

Problemet er så at jeg heller ikke har balance til at sidde "ordentligt" i galoppen når hun løber afsted uden samling. Det gør så, at jeg kommer til at klemme med mine ben for at blive på, og så bliver hun sur på mine ben, plus at jeg jo lige har lært hende at det betyder øge tempo, samtidig med at jeg med tøjlerne forsøge at få hende til at sætte tempoet ned, og så losser hun op - og vi er tilbage i samme trummerum som før...

Den eneste gang jeg har fået flere runder rigtig fin galop på hende, var en dag jeg havde sat et lille spring op, kun 40 cm, jeg vidste jo ikke hvor meget hun kunne, og efter hvert spring gallopperede hun fint afslappet rundt, for det eneste hun tænkte på var - videre til næste spring...

Så måske det er løsningen? kun galloppere sammen med spring i en periode?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

hjhjhjh
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 14:29

Jeg glemte hvis at skrive formålet med mit indlæg...

...Er der nogen som har nogle gode tips til afslappet træning og lære hesten at galloppere roligt? I longen galopperer hun fint og afslappet, hun laver afslappet, men stadig med fut i, anspring når jeg siger "galop". Faktisk sætter hun også i galop når jeg rider, bare jeg siger ordet galop...

Men hvordan ville I gribe den fortsatte træning an?

Mvh Maria

0
0
Svar på denne tråd

har du...
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 15:35

.. evt en veninde eller en anden fra stalden der kan longere hende mens du sidder ovenpå hende? Hvis hun er afslappet her er det måske en idé at starte.

Uanset om du vælger longe eller ej ville jeg starte med kun anspring og et par skridt eller evt en halv langside hvis du synes det andet er for lidt. Lykkes det i rolig tempo og afslappethed så ville jeg rose hende op til skyerne. Lykkes det ikke ville jeg stadig tage hende ned i trav igen (evt skridt)og påbegynde et nyt anspring når hun er afslappet igen.

Når det lykkes som en fast ting at hun anspringer uden at være anspændt og tonse afsted så vil jeg øge længden af hvor lang tid hun får lov at gallopere.

Mvh Tina

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 15:37

Sørg for at sætte dig godt og tungt i sadlen, som havde du aldrig nogensinde tænkt dig at lette måsen igen. Husk at støtte op på udvendige, så den ikke skvatter i hjørnerne (manglende balance) og masser af ros. Husk at forberede hende godt inden anspringet, det giver også et langt mere afslappet og harmonisk anspring.

Nanna

And the rain will kill us all

We throw ourselves against the wall.

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

hmmmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  26-11-2008 19:27

Parade, parade, parade, parade og atter parader, hvis du gør det 2-3 gange(eller flere alt afhængigt af din hest) så skal den nok galopere fint afsted næste gang for den synes ikke det er sjovt at blive bremset "hårdt" op. med det samme den står stille så roser du og roser og roser den, smil, dette lyder måske hårdt i nogens ører, selv i mine egne, men har selv haft trænet en hest engang som løb og løb og nærmest stak af i galop på banen, specielt hvis der var spring. og jeg har prøvet på diverse flinke/søde/sædeagtige måder at få den til at holde op, uden held... dette var den eneste løsning.

Min ridelærer sagde også "Er det ikke bedre at du laver nogle enkelte hårde parader, end at du sider og hiver i tøjlerne 2 runder på ridebanen, før hesten hører efter, det vil kun resultere i nogle evige kampe mellem dig og hesten, derfor et par enkelte hårde opbremsninger, og i kan hygge jer resten af tiden og nyde en god runde på banen...?"

0
0
Svar på denne tråd

få hjælp af en anden
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 10:59

Hej

Kunne du få hjælp af en anden som er god til at blive siddene godt i sadlen. Jeg er heller ikke god når de bliver så ukontrolebare,men har god erfaring med at få hjælp af en anden rytter til at indlære de her koder, så hesten ikke bliver forvirret som du selv beskriver...

Så måske få en anden til at indøve anspring??

MvH Mette

0
0
Svar på denne tråd

tag hesten med ud...
Forfatter: 
Dato:  30-11-2008 11:56

Jeg har gode erfarigner med at lære ungheste at galopere med rytter ude i terænnet.

Modsat Nanna, synes jeg hesten profiterer af et sæde som ikke er for tungt... at sidde for tungt på ryggen synes jeg ikke giver noget positivt.

Let tøjle og beroligende stemmeføring samt en strækning der er lang nok så hesten når at finde roen samt at finde ud af, at rytteren også er rolig.

Iøvrigt behøver du ikke den tilbageliggende schenkel i anspringet. Du kan nøjes med den schenkel der markerer hvilken galop du ønsker. Så har du fjernet et irritationsmoment fra hesten.

Tillykke med hesten

Mvh. Anja

Sælges: Albion Style, bom m, 17", 7 cm. bredt kammer.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider