Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Træning

Hvornår?
Forfatter: 
Dato:  13-11-2008 15:50

Ja nu er sagen jo den, at jeg har erhvervet mig min første plag..

Hun er fra maj 2007, så der er jo noget tid til at den egentlige tilridning skal påbegyndes, så vi får i øjeblikket tiden til at gå med en masse dejlige gåture og lidt klikkertræning mm.

Men hvornår begyndte i på forskelluige ting, sådom ryttertilvænning (ligge på hesten)

Tilvænning af gjord, saddel, longering osv..

Ved godt at der en god portion tid til at jeg kan, men hvor gamle var jeres??

Fortsat god dag til alle.

Mvh. Stine

p.s hun er irish cob/tinker

Splinterny Charles Owen sikkerhedsvest sælges.

Fejlkøb, aldrig brugt

Se præsentation for billeder

0
0
Svar på denne tråd

tilridning...
Forfatter: 
Dato:  14-11-2008 09:48

Jeg plejer at gøre det hele på én gang. Når hesten er 3 tages den ind og starter lidt i longen. Når den er klar lægges sadlen på, og når den ikke reagerer på sadlen (typisk en uge) lægger jeg mig op. Når hesten kan trækkes rundt med rytteren liggende uden at spænde, sætter jeg mig forsigtigt op og bliver trukket. Resten kommer i det tempo som hesten er med på mentalt.

Hesten får så en pause når den kan rides rundt i skridt, trav og galop til den er 4.

Jeg mener ikke at man skal begynde at longere tidligere, da det på ingen måde er sundt for en plag at blive belastet skævt på sine ben.

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an på
Forfatter: 
Dato:  20-11-2008 23:32

hvor udviklet hesten er... Jeg red for nogle år tilbage en hest til som først var udviklet nok som 3-3 1/2 års. til at man kunne vænne den til sadlen og rytteren.

Jeg har så li´ købt en 2 1/2 års, som er nu er udviklet nok til at jeg kan begynde at ligge sadel på om nogle uger, når den har prøvet det et par gange om ugen vil jeg prøve at ligge mig op på ryggen af ham et par gange om ugen og blive trukket et par runder og det ville jeg gøre indtil at han er 100 % tryg ved dette. når han er det vil jeg så venne ham til at skridte på ham et par runder, hver anden til hver tredje dag, da man jo heller ikke skal ødelægge deres vækst. når han så engang til april-maj alt afhængigt af vejret, kommer på sommergræs, vil han så få et par måneder fri hvor han, hvor jeg så vil longere ham hver anden dag. og så omkring juli vil jeg så begynde igen stille og roligt, og venne ham til at skridte og trave lidt i skoven. men husk, stille og roligt i forholde til hans scener, led og ryg, da de jo skal tilvænnes roligt så hesten jo ikke får skader:o)

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 17:09

Hej!

Jeg er så småt begyndt at træne med min Haflinger Hoppe på 2½ år. Hun er godt udviklet og det virker psygisk som om hun bare er klar til der skal ske noget. Hun tager hvertfald det hele rigtig flot.

Jeg begyndte at træne med hende i sommers, da jeg købte hende med, at longere hende og ligge et underlag med et elastikbånd på hende.

Nu er det blevet vinter og jeg har gået en masse ture med hende, for at hun kan føle sig tryg sammen med mig, når hun er væk fra hendes foldveninder.

Og så for at se hendes reaktion på biler, hunde, mennesker og alt muligt andet sjovt.

Jeg har også her i efteråret/vinter ladet hende løbe rundt med hovedtøj og bid i vores roundel, så hun kunne vænne sig til det. Hun gnasker bare en hel del og forsøger ikke at klø eller på andre måder få taget det af.

Jeg har også her i vinters fået min veninde til at holde hende, og så hoppede jeg op uden sadel.. og blev trukket rundt i 2 omgange. Jeg forsøgte også mest for sjovt, at ligge mine ben til, men ingen reaktion, så tror hun bliver alletiders :)

Idag har jeg så lige fået min nye sadel ind af døren, som jeg glæder mig til at se, om den passer hende.

Men jeg tror det hele kommer an på udviklet og moden din hest er?

Jeg regner med at begynde del 2 af tilridningen når min veninde kommer hjem fra ferie. Altså tilridning med rytter. Dog kun i skridt og trav. Også må det hele komme lige så stille efter hvor klar hun er til det.

- Ejer af Haflingen Hedevang's Nicoline <3

0
0
Svar på denne tråd

Nu ved
Forfatter: 
Dato:  25-11-2008 17:37

jeg ikke hvor tidligt/sent tinkeren udvikler sig. Jeg har altid (før i tiden) fået at vide at man ikke måtte starte før de var tre. Nogle ponyracer som f.eks. islændere skulle vente lidt længere da de udvikles langsommere.

Min vallak startede jeg med da han var tre og tog det stille og roligt.

Cæsar er også født i 07 og er fjordhest. Min plan er at når han bliver tre skal han tilkøres. Mest så han kan lære signaler og begynde at opbygge nogle muskler. Først når han er fire har jeg planer om at skulle på ryggen af ham. Så der er et stykke tid til endnu:)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider